Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.749.2020.2.MJ
z 9 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” (pytanie nr 1),
  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańca na rzecz Gminy w związku z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (pytanie nr 2),
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” (pytanie nr 4),

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do doliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” (pytanie nr 1),
  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańca na rzecz Gminy w związku z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (pierwsza część pytania nr 2),
  • określenia stawki podatku VAT dla wpłat mieszkańca za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków (druga część pytania nr 2),
  • uznania, że zakupy towarów i usług, służące wybudowaniu przez Wnioskodawcę przydomowej oczyszczalni ścieków, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (pytanie nr 3)?
  • prawa do doliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: „…” (pytanie nr 4).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 grudnia w zakresie doprecyzowania opisu sprawy, brakującej opłaty oraz wycofania pytania nr 3.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego utworzoną z mocy ustawy powstałą 27 maja 1990 r. i działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina … jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina dokonała centralizacji ze swoimi jednostkami od 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi sprzedaż opodatkowaną, zwolnioną i niepodlegającą podatkowaniu VAT. Sprzedaż opodatkowana dotyczy m.in. dostaw wody.

Gmina podpisała umowę z Samorządem Województwa … o przyznaniu pomocy finansowej dla operacji pn. „…”.

Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji „Gospodarka wodno-ściekowa”.

W ramach operacji Gmina zrealizuje następujące zadania:

  1. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości ….
  2. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości ….

Z nowo powstałej infrastruktury korzystać będą mieszkańcy gminy lub właściciele nieruchomości z terenu gminy. Inwestycja zostanie sfinansowana:

  1. przebudowa sieci wodociągowej: ze środków własnych gminy, środków unijnych pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;
  2. budowa przydomowej oczyszczalni ścieków: ze środków własnych gminy, środków unijnych pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz ze środków własnych Mieszkańca będącego właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana zostanie oczyszczalnia.

Na każde z ww. wykonanych zadań będą wystawiane odrębne faktury.

Szczegółowy opis stanu faktycznego poszczególnych zadań:

  1. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości …:

Projekt, po jego realizacji w zakresie przebudowy sieci wodociągowej będzie przynosił dochody w postaci opłat za zużytą wodę, Gmina prowadziła będzie sprzedaż wody opodatkowaną VAT. Gmina będzie świadczyć usługi dostarczania wody samodzielnie za pomocą wykonanej infrastruktury. Gmina nie będzie świadczyła tych usług poprzez swoje jednostki organizacyjne.

W związku z funkcjonowaniem infrastruktury wodociągowej Gmina będzie ponosiła w przyszłości wydatki na jej bieżące utrzymanie.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury wodociągowej objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.

Na sieci wodociągowej wykonane zostaną hydranty, z których straż będzie mogła pobierać wodę na cele przeciwpożarowe.

Gmina w ramach realizowanego zadania będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonane w ramach projektu zakupy towarów i usług w zakresie przebudowy wodociągu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych

Inwestycja będzie realizowana w 2020 roku. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

  1. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …:

Gmina planuje także zrealizować inwestycję polegającą na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków, która budowana będzie u Mieszkańca (odbiorcy).

Gmina zawrze umowę cywilnoprawną z Mieszkańcem, w której określony zostanie jego udział pieniężny w planowanej inwestycji, jak również przysługujące mu prawa i obowiązki.

Na mocy umowy cywilnoprawnej, Gmina zobowiąże się do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na gruncie należącym do Mieszkańca, natomiast Mieszkaniec zobowiąże się do dokonania wpłaty za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Na kwotę wpłaty Mieszkańca za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie wystawiona faktura VAT ze stawką 23%. Faktura ta będzie wykazywana w rejestrach i deklaracjach VAT.

Mieszkaniec użyczył nieodpłatnie Gminie swoją nieruchomość (działkę zabudowaną budynkiem mieszkalnym), na której zostanie wybudowana przez Gminę przydomowa oczyszczalnia ścieków. Mieszkaniec nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków po jej wybudowaniu będzie użytkowana przez Mieszkańca. Gmina nie będzie wykorzystywała przydomowej oczyszczalni ścieków do wykonywania jakichkolwiek czynności. Gmina nie będzie pobierać opłat w związku z funkcjonowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Za użytkowanie przydomowej oczyszczalni Gmina nie będzie pobierała żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tej oczyszczalni przez Mieszkańca.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury przydomowej oczyszczalni ścieków objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.

Inwestycja będzie realizowana w 2020 roku. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją oczyszczalni ścieków.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że przydomowa oczyszczalnia ścieków po jej wybudowaniu będzie użytkowana wyłącznie przez Mieszkańca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Gmina … ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z inwestycją pn. …? (oznaczone we wniosku jako nr 1)
  2. Czy wpłata za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, do której uiszczenia zobowiąże się mieszkaniec (odbiorca) będzie stanowiła wynagrodzenie za wykonanie przez Wnioskodawcę (Gminę) usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która będzie podlegała opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT? (oznaczone we wniosku jako nr 2)
  3. Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją budowy przydomowej oczyszczalni ścieków? (oznaczone we wniosku jako nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Artykuł 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Wobec powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w momencie, w którym spełnione zostaną określone warunki, tzn. gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do odliczenia podatku przysługuje zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, za działalność gospodarczą uznać należy wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie czynności mających charakter cywilnoprawny, tzn. takich, które regulowane są umowami cywilnoprawnymi. Tylko w takim zakresie ich czynności będą wypełniały znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy natężą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wnioskodawca wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarcze), określone w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działa w charakterze podatnika podatku VAT. Katalog zadań własnych gminy został zawarty w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i zgodnie z nim zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, oczyszczania ścieków komunalnych. Wnioskodawca ma zamiar zrealizować zadanie własne poprzez przebudowę wodociągu gminnego oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków, finansując opisywaną inwestycję środkami własnymi oraz zewnętrznymi źródłami finansowania.

Działalność Gminy związana z przebudową sieci jest działalnością gospodarczą Gminy, ponieważ Gmina podpisuje umowy cywilnoprawne na dostawę wody dla swoich odbiorców. Dochody z tych umów opodatkowane są stawką VAT 8%. Faktury za dostawę wody są wykazywane w rejestrach i deklaracjach VAT.

Działalność Gminy związana z budową przydomowej oczyszczalni ścieków, jest działalnością gospodarczą Gminy, ponieważ przydomowa oczyszczalnia ścieków zostanie wybudowana na nieruchomości należącej do Mieszkańca na podstawie zawartej z Mieszkańcem umowy cywilnoprawnej. Wpłata Mieszkańca ma zostać opodatkowana podatkiem VAT i udokumentowana fakturą z 23% sławką VAT, która zostanie wykazana w rejestrach i deklaracjach VAT. W związku z powyższym, należy uznać, że zakupy towarów i usług, które będą dotyczyły przebudowy sieci wodociągowej oraz budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, będą bezpośrednio związane z usługami jakie wyświadczy Gmina na rzecz odbiorców. Wpłaty dokonane przez odbiorców należy traktować jako wynagrodzenie za usługi, które wyświadczy Gmina na rzecz poszczególnych odbiorców wody na podstawie Umów oraz Mieszkańca (odbiorcy), na nieruchomości którego wybudowana zostanie przydomowa oczyszczalnia na podstawie umowy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca w opisanym przypadku będzie działał jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, zaś nabyte towary i usługi wykorzystywane będą przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług. Opisana sytuacja Gminy mieści się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Stanowisko wnioskodawcy:

  1. W zakresie zadania Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości ….

Projekt po jego realizacji w zakresie przebudowy sieci wodociągowej będzie przynosił dochody w postaci opłat za zużytą wodę. Gmina prowadziła będzie sprzedaż wody opodatkowaną VAT. Gmina będzie świadczyć usługi dostarczania wody samodzielnie za pomocą wykonanej infrastruktury. Gmina nie będzie świadczyła tych usług poprzez swoje jednostki organizacyjne.

W związku z funkcjonowaniem Infrastruktury wodociągowej Gmina będzie ponosiła w przyszłości wydatki na Jej bieżące utrzymanie.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury wodociągowej objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.

Na sieci wodociągowej wykonane zostaną hydranty, z których straż będzie mogła pobierać wodę na cele przeciwpożarowe.

Gmina w ramach realizowanego zadania będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Inwestycja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonane w ramach projektu zakupy towarów i usług w zakresie przebudowy wodociągu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony będzie w całości przyporządkowany do czynności opodatkowanych.

Inwestycja będzie realizowana w 2020 roku. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1: Gmina … ma możliwość odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z Inwestycją dot. Przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości …, ponieważ Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach zadań własnych towary i usługi związane z realizacją inwestycji, będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

  1. W zakresie zadania Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …:

Gmina planuje także zrealizować inwestycję polegającą na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków, która budowana będzie u Mieszkańca (odbiorcy). Gmina zawrze umowę cywilnoprawną z Mieszkańcem, w której określony zostanie jego udział pieniężny w planowanej Inwestycji, Jak również przysługujące mu prawa i obowiązki.

Na mocy umowy cywilnoprawnej, Gmina zobowiąże się do wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków na gruncie należącym do Mieszkańca, natomiast Mieszkaniec zobowiąże się do dokonania wpłaty za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Na kwotę wpłaty Mieszkańca za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie wystawiona faktura VAT ze stawką 23%. Faktura ta będzie wykazywana w rejestrach i deklaracjach VAT.

Mieszkaniec użyczył nieodpłatnie Gminie swoją nieruchomość (działkę zabudowaną budynkiem mieszkalnym), na której zostanie wybudowana przez Gminę przydomowa oczyszczalnia ścieków. Mieszkaniec nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przydomowa oczyszczalnia ścieków po jej wybudowaniu będzie użytkowana przez Mieszkańca. Gmina nie będzie wykorzystywała przydomowej oczyszczalni ścieków do wykonywania jakichkolwiek czynności. Gmina nie będzie pobierać opłat w związku z funkcjonowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Za użytkowanie przydomowej oczyszczalni Gmina nie będzie pobierała żadnego dodatkowego wynagrodzenia. Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tej oczyszczalni przez Mieszkańca.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z infrastruktury przydomowej oczyszczalni ścieków objętej zakresem zadania. Infrastruktura nie będzie służyła działalności jednostek organizacyjnych Gminy.

Inwestycja będzie realizowana w 2020 roku. Gmina w ww. okresie będzie ponosiła wydatki i otrzymywała faktury związane z realizacją oczyszczalni ścieków.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 2: Wpłata za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, do uiszczenia której zobowiąże się Mieszkaniec (odbiorca) będzie stanowiła wynagrodzenie za wykonanie przez Wnioskodawcę (Gminę) usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, która będzie podlegała opodatkowaniu wg podstawowej stawki podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 3: W ocenie Wnioskodawcy, w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, należy uznać, że zakupy towarów i usług, służących wybudowaniu przez Wnioskodawcę przydomowej oczyszczalni ścieków, będą związane wyłączne z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, tj. z usługami budowy oczyszczalni wyświadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz Mieszkańca. Zachodzi bowiem tutaj związek pomiędzy wpłatą, która zostanie dokonana przez właściciela nieruchomości, a zobowiązaniem się Gminy do wykonania określonych czynności w postaci realizacji inwestycji polegającej na wybudowaniu przydomowej oczyszczalni ścieków na nieruchomości należącej co Mieszkańca. Tym samym, wpłata otrzymana przez Wnioskodawcę od właściciela nieruchomości będzie stanowiła wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi dla Mieszkańca.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 4: Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją planowanej budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 4: Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego na fakturach zakupowych związanych bezpośrednio z realizacją planowane; budowy przydomowej oczyszczalni ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Należy wskazać, że dla spójności niniejszej interpretacji w pierwszej kolejności udzielono odpowiedzi w zakresie pytania dotyczącego podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańca na rzecz Gminy w związku z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, a następnie w zakresie pytań dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości … oraz budowie przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości …

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.

Aby uznać daną usługę za odpłatną, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, przy czym w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Zatem powinien wystąpić związek pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym wynagrodzeniem.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej, zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonywana przez podatnika.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r., Nr 347 str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższych przepisów, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy wskazać, że w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina podpisała umowę z Samorządem Województwa … o przyznaniu pomocy finansowej dla operacji pn. „…”. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków własnych gminy, środków unijnych pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 oraz ze środków własnych Mieszkańca będącego właścicielem nieruchomości, na której zlokalizowana zostanie oczyszczalnia. Gmina zawrze umowę cywilnoprawną z Mieszkańcem, w której określony zostanie jego udział pieniężny w planowanej inwestycji, jak również przysługujące mu prawa i obowiązki. Na mocy umowy cywilnoprawnej, Gmina zobowiąże się do wybudowania przydomowej oczyszczalni i ścieków na gruncie należącym do Mieszkańca, natomiast Mieszkaniec zobowiąże się do dokonania wpłaty za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Na kwotę wpłaty Mieszkańca za uczestnictwo w kosztach budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zostanie wystawiona faktura VAT ze stawką 23%. Faktura ta będzie wykazywana w rejestrach i deklaracjach VAT. Mieszkaniec użyczył nieodpłatnie Gminie swoją nieruchomość, na której zostanie wybudowana przez Gminę przydomowa oczyszczalnia ścieków. Mieszkaniec nie prowadzi działalności gospodarczej. Przydomowa oczyszczalnia ścieków po jej wybudowaniu będzie użytkowana przez Mieszkańca. Gmina nie będzie wykorzystywała przydomowej oczyszczalni ścieków do wykonywania jakichkolwiek czynności. Gmina nie będzie pobierać opłat w związku z funkcjonowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków. Gmina nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z późniejszą eksploatacją tej oczyszczalni przez Mieszkańca.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy wpłata dokonana przez Mieszkańca Gminy na realizację ww. zadania inwestycyjnego będzie opodatkowana podatkiem VAT.

Analiza powyższego opisu sprawy na tle przywołanych regulacji prawnych prowadzi do wniosku, że w rozpatrywanej sprawie występują skonkretyzowane świadczenia, które są wykonane między dwoma stronami umowy, tj. między Gminą (która zobowiązała się do wykonania określonych czynności na rzecz Mieszkańca), a Mieszkańcem, który zobowiązał się do wpłaty określonej ustalonej kwoty. Zatem, wystąpi bezpośredni związek (ekwiwalentność) pomiędzy świadczeniem Gminy, a płatnością wniesioną przez Mieszkańca. Z uwagi na zaistnienie bezpośredniego związku pomiędzy otrzymaną wpłatą, a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz Mieszkańca uczestniczącego w projekcie należy stwierdzić, że usługi, które wykonuje Gmina w zamian za otrzymaną wpłatę, będą stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT wpłat dokonywanych przez mieszkańca na rzecz Gminy w związku z realizacją zadania dotyczącego budowy przydomowej oczyszczalni ścieków, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście, jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli natomiast ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku od towarów i usług (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym od podatku) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia tego podatku.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina zrealizuje następujące zadania:

  1. Przebudowa sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości ….
  2. Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości ….

Jak wskazano powyżej wpłata dokonana przez Mieszkańca w związku z budową przydomowej oczyszczalni ścieków na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej z Gminą będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto, zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy rozporządzeń wykonawczych nie przewidują zwolnień dla świadczenia usług polegających na budowie przydomowej oczyszczalni ścieków.

W zakresie przebudowy sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości … Wnioskodawca wskazał, że dokonane w ramach projektu zakupy towarów i usług będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Zatem, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanych zadań będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabywane towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowych zadań polegających na przebudowie sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości … oraz budowie przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W rezultacie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione na przebudowę sieci wodociągowej w miejscowości … i miejscowości … oraz budowę przydomowej oczyszczalni ścieków w miejscowości … należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w ww. zakresie, natomiast w zakresie określenia stawki podatku VAT dla wpłat mieszkańca na realizację ww. inwestycji zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Należy zwrócić uwagę, że w sytuacji gdy hydranty zostaną wykorzystane przez Gminę lub jej jednostki do celów przeciwpożarowych i w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia to konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj