Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.641.2020.1.SL
z 14 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2020 r. (data wpływu 2 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach programów rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w tym mikro przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.


Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…) podjętej w celu realizacji założeń S. [Komunikat z dnia 25 czerwca 2008 r. Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „…”. Program …dla Europy (…)] finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Małych i Średnich Przedsiębiorstw (…) z dnia 29 października 2014 r., (…), w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE.


Do wymiany doświadczeń dochodzi podczas pobytu u doświadczonego przedsiębiorcy, który pomaga początkującemu przedsiębiorcy w zdobywaniu umiejętności koniecznych do prowadzenia małej firmy. Zarówno dla młodych, jak i doświadczonych przedsiębiorców program niesie ze sobą istotną wartość dodaną: potencjalne korzyści obejmują wymianę wiedzy i doświadczenia, możliwości budowania sieci kontaktów biznesowych, nawiązywanie nowych stosunków handlowych i poznawanie rynków zagranicznych. W ramach programu (…) Komisja finansuje granty młodym przedsiębiorcom z przeznaczeniem na dofinansowanie kosztów pobytu za granicą (koszty przejazdu i zakwaterowania) u przedsiębiorcy przyjmującego. Pobyt zagraniczny może trwać od 1 do 6 miesięcy.


KE dokonała wyboru instytucji wdrażających program (…) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. instytucje pośredniczące zrzeszone w konsorcjach, który został ogłoszony w kwietniu 2016 r. i rozstrzygnięty w IV kwartale 2016 r.

Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu na mocy umowy z KE - (umowa ramowa nr (…) została zawarta na okres 6 lat 2016-2022, umowa szczegółowa nr (…) na lata 2019-2022).


Do zadań instytucji pośredniczących realizujących program (…) należy:

(1) informowanie o zasadach aplikowania do programu (…)

(2) ocena wniosków aplikacyjnych do programu,

(3) pomoc przy poszukiwaniu przedsiębiorcy przyjmującego,

(4) podpisanie umowy z młodym przedsiębiorcą i wypłata grantu na dofinansowanie pobytu,

(5) przyjęcie sprawozdania z pobytu.


W ramach programu, Wnioskodawca świadczy ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu (…)(świadczone usługi) są pokrywane w 75% z grantu KE, a w 25% ze środków dotacji podmiotowej Wnioskodawcy (środki budżetu państwa). Wsparcie wypłacane młodym przedsiębiorcom na pokrycie kosztów pobytu za granicą jest w 100% finansowane z grantu KE.


W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz konsultant ds. informacji. Budżet projektu (część Wnioskodawcy) wynosi 268 433,00 euro (z czego 184 000 euro przeznaczone jest na wypłatę wsparcia dla młodych przedsiębiorców). Umowa grantowa wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, inne koszty. Zgodnie z art. 5.4 umowy (…) kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba, że partner projektu (instytucja pośrednicząca) może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.


Wnioskodawca realizowała wcześniej analogiczny projekt pn. (…) w ramach którego uzyskała interpretację indywidualną o numerze 0114-KDIP1-1.4012.356.2017.1.RR, potwierdzającą, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach programów rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w tym mikro przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.


Wnioskodawca uczestniczy w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…) podjętej w celu realizacji założeń S. [Komunikat z dnia 25 czerwca 2008 r. Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów - „…”. Program „…” dla Europy (…)] finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw i Małych i Średnich Przedsiębiorstw (…) z dnia 29 października 2014 r., (…), w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Jest to transgraniczny program wymiany, który daje początkującym przedsiębiorcom możliwość uczenia się od doświadczonych przedsiębiorców prowadzących małe firmy w innych państwach UE.

Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu na mocy umowy z KE - (umowa ramowa nr (…) została zawarta na okres 6 lat 2016-2022, umowa szczegółowa nr (…) na lata 2019-2022).


Do zadań instytucji pośredniczących realizujących program … należy:

(1) informowanie o zasadach aplikowania do programu …,

(2) ocena wniosków aplikacyjnych do programu,

(3) pomoc przy poszukiwaniu przedsiębiorcy przyjmującego,

(4) podpisanie umowy z młodym przedsiębiorcą i wypłata grantu na dofinansowanie pobytu,

(5) przyjęcie sprawozdania z pobytu.


W ramach programu…., Wnioskodawca świadczy ww. usługi przedsiębiorcom oraz osobom planującym rozpocząć własną działalność gospodarczą bezpłatnie. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji programu …(świadczone usługi) są pokrywane w 75% z grantu KE, a w 25% ze środków dotacji podmiotowej Wnioskodawcy (środki budżetu państwa). Wsparcie wypłacane młodym przedsiębiorcom na pokrycie kosztów pobytu za granicą jest w 100% finansowane z grantu KE.


W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu oraz konsultant ds. informacji. Budżet projektu (część Wnioskodawcy) wynosi 268 433,00 euro (z czego 184 000 euro przeznaczone jest na wypłatę wsparcia dla młodych przedsiębiorców). Umowa grantowa wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, inne koszty.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji ww. programu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.


Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Mianowicie, jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego, dokonywane zakupy towarów i usług w ramach opisanego programu nie służą czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawca bowiem, przydzielone mu czynności wykonuje bezpłatnie. Zatem dokonywane zakupy towarów i usług nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego programu.


Reasumując, skoro towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego programu pn.: „…”.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do partnerów realizowanego projektu.


Należy nadmienić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj