Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.597.2020.1.MB
z 14 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: (…).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Zakład w konsorcjum z Centrum złożyły wniosek o dofinansowanie z Programu Operacyjnego (…), Priorytet 2, Działanie 1 - Innowacje projektu pod nazwą (…).


Celem projektu jest wspieranie wzmacniania rozwoju technologicznego, innowacji i transferu wiedzy. Opracowanie, testowanie i wdrożenie do hodowli w gospodarstwach rybackich nowej krzyżówki karpi o podwyższonej odporności na KHV oraz technologii akwaponiki zintegrowanej ze stawem hodowlanym. Głównymi zagrożeniami produkcji rybackiej w Polsce są niekorzystne zmiany w środowisku polegające na coraz częściej występujących suszach, a także choroby dziesiątkujące populacje ryb.


W Zakładzie prowadzone są prace mające za zadanie ograniczenie negatywnego wpływu obu tych czynników na gospodarkę rybacką. W pracach hodowlanych prowadzonych w Zakładzie wykorzystywane są najnowsze techniki selekcji genetycznej z wykorzystaniem markerów genetycznych jak i sekwencjonowania nowej generacji. Natomiast prace badawczo rozwojowe skupiają się na innowacyjnej technologii produkcji rybackiej bazującej na integracji intensywnych i ekstensywnych metod produkcji ryb.


W obecnym projekcie oba wyżej przedstawione kierunki badań Zakładu zostaną synergicznie połączone w celu opracowania kompleksowego sposobu zapobiegania dwóm głównym zagrożeniom produkcji rybackiej w gospodarce stawowej, czyli suszom oraz chorobom. Opracowany zostanie innowacyjny i pierwszy w Polsce system łączący intensywny podchów ryb w obiekcie cieplarnianym sprzężony z ekstensywną akwakulturą oraz zasilany wodą ze stawu w układzie recyrkulacji. Woda poprodukcyjna pochodząca z intensywnej hodowli ryb będzie wstępnie oczyszczana z powstałych biogenów w zintegrowanym systemie akwaponicznym, a następnie odprowadzana do stawu hodowlanego w którym będą zachodziły dalsze procesy jej oczyszczania dzięki prowadzonej ekstensywnej produkcji ryb. Z tego samego stawu uzdatniona woda będzie pobierana z powrotem do obiektu cieplarnianego na potrzeby intensywnej produkcji ryb, przechodząc dodatkowo przez system filtracyjny. Odpowiednie parametry wody zasilającej system intensywnej hodowli zostaną zapewnione dzięki opracowaniu i wybudowaniu przez członka konsorcjum innowacyjnego systemu filtracji wody pobieranej ze stawu. W projekcie szczególny nacisk kładziony jest na procesy filtrowania i uzdatniania wody gdyż czysta woda jest podstawą wydajnej i ekologicznej produkcji rybackiej. W przygotowanym intensywnym systemie hodowlanym prowadzony będzie chów krzyżówek karpia o podwyższonej odporności na KHV uzyskanych w trakcie prowadzonych prac badawczych i selekcyjnych. Dzięki odizolowaniu od środowiska zewnętrznego poprzez zamknięcie hodowli w obiekcie cieplarnianym oraz poprzez wydajny system filtracji oraz uzdatniania wody jak i ciągle prowadzony monitoring obecności patogenów ryb możliwe będzie przyśpieszone otrzymanie tarlaków oraz produkcja materiału obsadowego wolnego od KHV jak i innych czynników chorobotwórczych.


Realizacja projektu będzie przebiegała przez osiąganie kolejnych celów podzielonych na dwa etapy w okresie od marca 2021 r. do czerwca 2023 r.


Realizacja projektu pozwoli opracować, przetestować i wdrożyć nowoczesny, innowacyjny i kompleksowy program hodowli ryb w Polsce. Innowacyjność projektu składa się z trzech zintegrowanych ze sobą filarów nowoczesnej akwakultury. Po pierwsze, projekt wykorzystuje potencjał genetyczny ryb w celu zwiększenia ich odporności na infekcje wirusowe. Metoda ta będzie się opierała na zestawie zweryfikowanych pod kątem odporności antywirusowej markerów oraz uwzględniała ich związek z parametrami produkcyjnymi. Po drugie, projekt zakłada chów docelowego stada zarodowego i produkcje materiału zarybieniowego w zasobooszczędnym (a więc przyjaznym dla środowiska) systemie cieplarnianym, wykorzystującym akwaponikę i energię słoneczną. Po trzecie, stworzony w ramach projektu system podczyszczania wód zrzucanych ze stawów hodowlanych, bazujący na naturalnych procesach biologicznych, wytworzy system zamkniętego obiegu i ograniczy straty wody. Ta kompleksowa, nowa innowacyjna metoda technologii chowu karpia przyczyni się do produkcji zdrowej żywności przy jednoczesnym spełnieniu celów Ramowej Dyrektywy Wodnej w kontekście zmniejszenia presji na zasoby wodne. Zakładane w projekcie cele technologii chowu zmniejszą skalę śladu węglowego w gospodarstwach rybackich a uzyskany materiał zarybieniowy przyczyni się do zmniejszenia stosowania chemikaliów i środków leczniczych co się przełoży na większe bezpieczeństwo żywności.


Po zakończeniu prac badawczo - wdrożeniowych Konsorcjum przygotuje do druku broszurę gdzie w formie popularno - naukowej zostanie przedstawiony projekt, jego wykonanie i główne wyniki. Wyniki będą też upowszechniane na konferencjach specjalistycznych oraz w artykułach naukowych, w czasopismach z listy JCR. Do kosztów kwalifikowanych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 9UE0 nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.


Wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego a jego realizacja nie będzie związana z przekazaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo - badawczy.


Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Zakład czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakład nie będzie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Zakład jako podmiot realizujący ww. zadanie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zakład jako podatnik stoi na stanowisku, że w przypadku projektu (…) nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i zwrotu tego podatku przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Przepis art. 88 ust. 4 stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie z Programu Operacyjnego (…) celem realizacji projektu pn. (…). Celem projektu jest wspieranie wzmacniania rozwoju technologicznego, innowacji i transferu wiedzy. Opracowanie, testowanie i wdrożenie do hodowli w gospodarstwach rybackich nowej krzyżówki karpi o podwyższonej odporności na KHV oraz technologii akwaponiki zintegrowanej ze stawem hodowlanym. Głównymi zagrożeniami produkcji rybackiej w Polsce są niekorzystne zmiany w środowisku polegające na coraz częściej występujących suszach, a także choroby dziesiątkujące populacje ryb. W pracach nad projektem prowadzone są najnowsze techniki selekcji genetycznej z wykorzystaniem markerów genetycznych jak i sekwencjonowania nowej generacji. Natomiast prace badawczo rozwojowe skupiają się na innowacyjnej technologii produkcji rybackiej bazującej na integracji intensywnych i ekstensywnych metod produkcji ryb. Realizacja projektu będzie przebiegała przez osiąganie kolejnych celów podzielonych na dwa etapy w okresie od marca 2021 r. do czerwca 2023 r.


Realizacja projektu pozwoli opracować, przetestować i wdrożyć nowoczesny, innowacyjny i kompleksowy program hodowli ryb w Polsce. Nowa innowacyjna i kompleksowa metoda technologii chowu karpia przyczyni się do produkcji zdrowej żywności przy jednoczesnym spełnieniu celów Ramowej Dyrektywy Wodnej w kontekście zmniejszenia presji na zasoby wodne. Po zakończeniu prac badawczo - wdrożeniowych Konsorcjum przygotuje do druku broszurę gdzie w formie popularno - naukowej zostanie przedstawiony projekt, jego wykonanie i główne wyniki. Wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego a jego realizacja nie będzie związana z przekazaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo - badawczy.


Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Zakład czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakład nie będzie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą, czy jako podmiot realizujący ww. zadanie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot.


Odnosząc się więc do wątpliwości Wnioskodawcy powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, ponieważ – jak wskazuje Wnioskodawca – efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie dokonywał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.


Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. (…). W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj