Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-110/11/ASz
z 26 kwietnia 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-110/11/ASz
Data
2011.04.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
ciastka
stawki podatku
Istota interpretacji
stawka podatku dla ciastek.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 stycznia 2011r. (data wpływu 25 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla:
UZASADNIENIE W dniu 12 stycznia 2011r. wpłynął do Urzędu Skarbowego ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla towarów i wyrobów wymienionych w tym wniosku. Naczelnik Urzędu Skarbowego, za pismem z dnia 17 stycznia 2011r. znak: PSUS/OL-1/0801/11/2011/AN/5356, przesłał ww. wniosek do tut. organu do załatwienia zgodnie z właściwością. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny: Wnioskodawca jest producentem pierników, ciastek i podobnych wyrobów. Asortyment oferowany przez wnioskodawcę obejmuje między innymi następujące pozycje:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Według jakich stawek będzie opodatkowana dostawa towarów objętych ofertą handlową Wnioskodawcy począwszy od 1 stycznia 2011r.... Zdaniem Wnioskodawcy, towary objęte grupowaniem 10.72.19.0 (wg PKWiU 2008) będą podlegać opodatkowaniu według stawki 23%. Natomiast towary objęte grupowaniem 10.61.33.0, 10.72.12.0 oraz 10.82.24.0 (wg PKWiU 2008) będą podlegać opodatkowaniu według stawki 8%. Oferowany przez Wnioskodawcę asortyment wskazany w pkt 1-3 w opisie stanu faktycznego objęty jest grupowaniem 10.61.33.0 wg PKWiU 2008. Załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11.04.2004 o podatku od towarów i usług w brzmieniu, które zacznie obowiązywać od 01.01.2011 w poz. 29 wymienia produkty przemiału zbóż, objęte grupowaniem 10.61 wg PKWiU 2008. Zgodnie z wydaną na wniosek Spółki interpretacją urzędu statystycznego w Łodzi z dnia 20.02.2007r. (OK-5672/KW-444/2007) asortyment wskazany w pkt 1 w opisie stanu faktycznego mieścił się w grupowaniu 15.61.33-53.00 wg PKWiU 2004. Stosownie do klucza powiązań PKWiU 2004-2008 stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowaniu 15.61.33-53.00 wg PKWiU 2004 odpowiada 10.61.33.0 wg PKWiU 2008. Powyższa kwalifikacja uzasadnia opodatkowanie wskazanych towarów według stawki 8%. Oferowany przez Wnioskodawcę asortyment wskazany w pkt 4-12 w opisie stanu faktycznego objęty jest grupowaniem 10.72.12.0 wg PKWIU 2008, które obejmuje następujące wyroby: piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle. Załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11.04.2004 o podatku od towarów i usług w brzmieniu, które zacznie obowiązywać od 1.01.2011r. w poz. 34 wymienia: "ex PKWiU 10. 72.12.0 - Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle - wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy". Znaczenie skrótu "ex" przed symbolem PKWiU zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług. Przytoczony przepis stanowi, że przez PKWIU ex - należy rozumieć zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Oznacza to, że opodatkowaniu według stawki 8% nie podlegają wszystkie wyroby mieszczące się w grupowaniu 10.72.12.0 wg PKWiU 2008, ale wyłącznie wyroby wprost wskazane w poz. 34 załącznika nr 3. Redakcja ww. pozycji wskazuje, iż zasadnym jest przyjęcie, że opodatkowaniu według stawki 8% podlegają piernik i podobne wyroby, słodkie herbatniki oraz wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Za takim zakresem stosowania stawki 8 % przemawia okoliczność, że poszczególne wyroby objęte grupowaniem 10.72.12.0 wg PKWiU 2008 oddzielone są za pomocą średnika, co wskazuje, że należy traktować je w sposób rozdzielny. Tym samym zwrot "wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy" ogranicza stosowanie stawki 8% do części gofrów i wafli, nie dotyczy natomiast pozostałych wyrobów objętych tym grupowaniem. Oferowany przez Wnioskodawcę asortyment wskazany w pkt 13-15 w opisie stanu faktycznego podlegać będzie opodatkowaniu według stawki 23%. Dla wyrobów objętych grupowaniem 10.72.19.0 wg PKWiU 2008r. ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie przewidują zwolnienia, ani stawki obniżonej. Tym samym właściwa jest stawka podstawowa 23%. Oferowany przez Wnioskodawcę asortyment wskazany w pkt 16 w opisie stanu faktycznego objęty jest grupowaniem 10.82.24.0 wg PKWiU 2008. Załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11.04.2004r. o podatku od towarów i usług w brzemieniu, które zacznie obowiązywać od 01.01.2011r. w poz. 39 wymienia owoce, orzechy, skórki z owoców i pozostałe części roślin, zakonserwowane cukrem objęte grupowaniem 10.82.24.0 wg PKWiU 2008. Zgodnie z wydaną na wniosek Spółki interpretacją urzędu statystycznego w Łodzi z dnia 27.06.2007r. (OK-5672/KW-2359/2008) asortyment wskazany w pkt 16 w opisie stanu faktycznego mieścił się w grupowaniu 15.84.24-00 wg PKWiU 2004. Stosownie do klucza powiązań PKWiU 2004-2008 stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług grupowaniu 15.84.24-00.00 wg PKWiU 2004 odpowiada 10.82.24.0 wg PKWiU 2008. Powyższa kwalifikacja uzasadnia opodatkowanie wskazanych towarów według stawki 8%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego w odniesieniu do:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jednakże stosownie do art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
W poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione produkty przemiału zbóż (PKWiU 10.61). W poz. 34 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wymieniono objęte symbolem PKWiU ex 10.72.12.0 – Piernik i podobne wyroby; słodkie herbatniki; gofry i wafle – wyłącznie wafle i opłatki o zawartości wody przekraczającej 10% masy. Natomiast w poz. 39 ww. załącznika do ustawy o VAT wymieniono owoce, orzechy, skórki z owoców i pozostałe części roślin, zakonserwowane cukrem (PKWiU 10.82.24.0). Ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik. Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione objęte symbolem PKWiU ex 10.61 - produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty. Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika do ustawy znacznika „ex” przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem pierników, ciastek i podobnych wyrobów. Asortyment oferowany przez Wnioskodawcę obejmuje między innymi następujące pozycje:
W przedmiotowej sprawie stawka podatku od towarów i usług zdeterminowana jest zaklasyfikowaniem poszczególnych wyrobów (towarów) według nomenklatury PKWiU mającej zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że:
Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów). Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.