Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.215.2020.1.MK
z 14 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wobec wyrobów akcyzowych będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Spółka […] producentem środków smarnych oraz olejów bazowych klasyfikowanych do poz. CN 2710 19 71-99 oraz preparatów smarowych klasyfikowanych do poz. CN 3403 (dalej: „Oleje i preparaty smarowe” lub „Wyroby”). Jako podmiot prowadzący składy podatkowe, Spółka dokonuje wysyłek swoich Wyrobów do kontrahentów unijnych w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Do przemieszczanych Wyrobów, Spółka dołącza szereg dokumentów, w tym m.in. faktury VAT, listy przewozowe (CMR), a także dokumenty handlowe, których wzór opracowała Spółka (dalej: „DH”). W dokumentach tych wskazywane są m.in. informacje odnoszące się do dostawcy, tj. podmiotu wysyłającego wyrobu akcyzowe, czyli Wnioskodawcy, odbiorcy, miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych Wyrobów.

Po dostarczeniu olejów smarowych do odbiorcy finalnego (kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą na terenie państw członkowskich UE innych niż Polska), dokument handlowy jest przez niego podpisywany na okoliczność potwierdzenia przemieszczenia wewnątrzwspólnotowego oraz jest zwracany Spółce. Zwrot DH następuje za pośrednictwem firmy kurierskiej lub poczty.

Spółka chciałaby, aby zwrot takich dokumentów następował w formie skanu DH przysyłanego drogą elektroniczną. W takim przypadku Spółka nie byłaby w posiadaniu oryginału DH, który towarzyszył wysyłanym Wyrobom lecz dysponowałby skanem tego dokumentu.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy - zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 - z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wystarczające będzie w świetle art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, dla zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadkach jak opisany powyżej, wykorzystanie przez Spółkę przesłanego drogą elektroniczną skanu DH z potwierdzeniem odbioru Wyrobów?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym: „wyroby akcyzowe [oznaczają] - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.”

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod poz. CN 2710 zostały wymienione: „Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewyłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.”

Z kolei w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod poz. CN 3403 zostały wymienione: „Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.”

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym zalicza się m.in. wyroby określone w art. 86 ust. 1 pkt 2 oraz pkt 5 ustawy tj.:

„ art. 86 ust. 1

(...)

2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

(...)

5) objęte pozycją CN 3403.”

Mając na uwadze powyższe, Oleje i preparaty smarowe stanowią wyroby akcyzowe i wyroby energetyczne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Obrót wewnątrzwspólnotowy wyrobami akcyzowymi i zawieszenie poboru akcyzy odbywa się w oparciu o sformalizowane i podlegające ścisłej kontroli procedury, obowiązkowe stosowanie określonych dokumentów towarzyszących, wraz z systemem zabezpieczeń.

Zakres stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa art. 40 ust. 5 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z pierwszym z tych przepisów, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się wobec wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 ustawy.

Oleje i preparaty smarowe, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, niemniej jednak zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy akcyzowej, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy.

W związku z tym, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy m.in. oleje i preparaty smarowe opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 1.180 zł/1.000 l, to na podstawie powołanego art. 40 ust. 6 ustawy, wyroby te mogą zostać objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tym niemniej, zgodnie z treścią tego przepisu procedura zawieszenia poboru akcyzy ma w takim przypadku zastosowanie jedynie na terenie kraju (jej rozciągnięcie na obszar innych państw członkowskich jest nie możliwe ze względu na fakt, iż w innych państwach produkty te nie podlegają tej zharmonizowanej procedurze).

Konieczność określenia specyficznych zasad obrotu tego typu wyrobami podyktowana została potrzebą zapewnienia swobodnego przepływu towarów pomiędzy państwami UE. Jak słusznie zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej nr IPPP3/4513-24/15-3/SM z 15 czerwca 2015 r. wprowadzenie powyższego przepisu zostało spowodowane faktem, że na terenie innych państw członkowskich UE, przedmiotowe wyroby (tj. wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, ale objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, w tym przede wszystkim oleje smarowe), nie stanowią wyrobów akcyzowych. W konsekwencji, nie jest możliwe zastosowanie Systemu Przemieszczenia oraz nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS i dokumentu e-AD. W podobnym duchu wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB3-3.4013.72.2020.2.JS z dnia 10 czerwca 2020 r. Ponieważ w innych państwach UE, tego rodzaju wyroby nie podlegają zharmonizowanym przepisom akcyzowym, dlatego też, spełnienie szeregu formalności związanych z ich przemieszczaniem na (lub z) terytorium innych państw członkowskich UE, nie byłoby możliwe.

W rezultacie, stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wyrobów niewymienionych w załączniku 2, ale objętych stawką akcyzy inną niż zero, oparte zostało na możliwych do spełnienia, biorąc powyższe uwarunkowania pod uwagę, zasadach. Bezpośrednio wpływa to też na indywidualny model zakończenia procedury zawieszonego poboru akcyzy Wyrobów. Zgodnie bowiem z powołanym już art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej.

Z powyższego przepisu wynika wprost, iż wystarczającym dla potwierdzenia zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w takim przypadku jest otrzymanie:

  • dokumentu handlowego lub
  • innego dokumentu, który potwierdza dokonanie dostawy tych Wyrobów na terytorium państwa członkowskiego.

Spółka zwraca uwagę, że przepisy podatkowe w tym przypadku są bardzo ogólne i nie określają wymogów jakie powinny spełniać dokumenty handlowe lub inne dokumenty potwierdzające dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego, w przeciwieństwie np. do przepisów określających stosowanie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub funkcjonowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowanie w stosunku do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Zasadniczo dopuszczalna jest więc każda forma dokumentu, byle uprawdopodobniała ona wywóz towarów z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego.

W dobie szeroko rozumianej komunikacji technicznej nie ma podstaw do odmawiania mocy dowodowej dokumentowi przesyłanemu np. w formie elektronicznej, skanem czy też faxem. Dlatego w przypadku otrzymania przez Spółkę skanu DH drogą elektroniczną, potwierdzającego otrzymanie Wyrobów na terytorium kraju UE innego niż Polska, zdaniem Spółki, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest akceptowalne, gdyż przepis ustawy nie precyzuje, w jakiej formie podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej ma otrzymać taki dokument. W przedmiotowym zagadnieniu istotne jest, aby podatnik dysponował dokumentem potwierdzającym, że Wyrób dotarł do odbiorcy na terytorium państwa członkowskiego. Wówczas zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy z chwilą otrzymania przez wysyłającego dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę Wyrobu na terytorium UE.

Stanowisko Spółki, znajduje również oparcie w stanowisku Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej przedstawionej w interpretacji znak: 0111-KDIB3-3.4013.160.2020.l.MK, gdzie czytamy: „ W ocenie Organu dopuszczalna jest więc każda forma dokumentu, która będzie potwierdzała wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego, zawierająca wszelkie niezbędne elementy umożliwiające identyfikację wyrobu akcyzowego będącego przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej i stron tej transakcji oraz która będzie zgodna z ewidencją wynikającą z art. 138e ustawy.

Tym samym w dobie powszechnie stosowanej komunikacji elektronicznej niezasadne byłoby odmawianie mocy dowodowej dokumentowi handlowemu przesyłanemu elektronicznie – w sprawie, w formie skanu, o ile dokument ten będzie spełniał wskazane wyżej warunki.

W świetle powyższego, zdaniem Organu dla zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, wystarczające może być wykorzystanie przez Spółkę przesłanego drogą elektroniczną skanu dokumentu handlowego potwierdzającego odbiór przedmiotowych wyrobów energetycznych przez kontrahenta na terytorium państwa członkowskiego.”

Mając na uwadze całokształt przedstawionej argumentacji, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, „ustawą o podatku akcyzowym”, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 27 pod kodem CN 2710 zostały wskazane oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z kolei w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem 3403 zostały wymienione preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. a, podmiot wysyłający to podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowany wysyłający, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Co do zasady, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, przy czym zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej:

  1. złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem otrzymania przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. pkt 31 lit. a, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tych wyrobów, dokumentu handlowego lub innego dokumentu potwierdzającego dostawę tych wyrobów na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenie ich poza terytorium Unii Europejskiej; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego tego dokumentu, w części objętej potwierdzeniem.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 pkt 8 ustawy, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje  w przypadku nieotrzymania przez podmiot wysyłający, w terminie 4 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, dokumentu, o którym mowa w pkt 7, z potwierdzeniem dostawy tych wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego albo wyprowadzenia ich poza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu przez terytorium państwa członkowskiego – następnego dnia po upływie tego terminu.

W myśl natomiast art. 138e ustawy:

  1. Podmiot prowadzący skład podatkowy i zarejestrowany wysyłający prowadzą ewidencję dokumentów handlowych towarzyszących przemieszczaniu wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.
  2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać dane dotyczące dokumentów handlowych, w szczególności w zakresie podmiotów i wyrobów akcyzowych, których te dokumenty dotyczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem prowadzącym składy podatkowe i dokonuje, w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, wysyłek środków smarnych oraz olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 71-99 oraz preparatów smarowych klasyfikowanych do kodu CN 3403.

Przedmiotowe wyroby są przemieszczane w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy.

Do przemieszczanych wyrobów, Spółka dołącza szereg dokumentów, w tym m.in. faktury VAT, listy przewozowe (CMR), a także dokumenty handlowe, których wzór opracowała Spółka. W dokumentach tych wskazywane są m.in. informacje odnoszące się do dostawcy, odbiorcy, miejsca odbioru, środka transportu oraz informacje odnoszące się do przemieszczanych wyrobów.

Po dostarczeniu wyrobów do odbiorcy finalnego (kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą na terenie państw członkowskich UE innych niż Polska), dokument handlowy jest przez niego podpisywany na okoliczność potwierdzenia przemieszczenia wewnątrzwspólnotowego oraz jest zwracany Spółce. Zwrot dokumentu handlowego następuje za pośrednictwem firmy kurierskiej lub poczty.

Spółka chciałaby, aby zwrot takich dokumentów następował w formie skanu dokumentu handlowego przysyłanego drogą elektroniczną. W takim przypadku Spółka nie byłaby w posiadaniu oryginału dokumentu handlowego, który towarzyszył wysyłanym wyrobom lecz dysponowałby skanem tego dokumentu.

Mając powyższe na uwadze Organ zauważa, że przepisy ustawy nie precyzują jaką formę winien posiadać dokument handlowy o którym mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 lit. b w zw. z art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, w przypadku o którym mowa w art. 40 ust. 6 ustawy.

W ocenie Organu dopuszczalna jest więc każda forma dokumentu, która będzie potwierdzała wywóz wyrobów akcyzowych z terytorium kraju i ich dostarczenie na terytorium innego państwa członkowskiego, zawierająca wszelkie niezbędne elementy umożliwiające identyfikację wyrobu akcyzowego będącego przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej i stron tej transakcji oraz która będzie zgodna z ewidencją wynikającą z art. 138e ustawy.

Tym samym w dobie powszechnie stosowanej komunikacji elektronicznej niezasadne byłoby odmawianie mocy dowodowej dokumentowi handlowemu przesyłanemu elektronicznie – w sprawie, w formie skanu, o ile dokument ten będzie spełniał wskazane wyżej warunki.

W świetle powyższego, zdaniem Organu dla zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 7 ustawy, wystarczające może być wykorzystanie przez Spółkę przesłanego drogą elektroniczną skanu dokumentu handlowego potwierdzającego odbiór przedmiotowych wyrobów energetycznych przez kontrahenta na terytorium państwa członkowskiego.

Stanowisko Wnioskodawcy względem zadanego pytania uznać należy zatem za prawidłowe.

Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty handlowe, którymi będzie dysponować podmiot prowadzący skład podatkowy, rzeczywiście potwierdzają dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku odpowiedniego postępowania przeprowadzonego przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Nadto Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zapytania Zainteresowanego i tym samym przedmiotem analizy nie była ocena spełnienia samych warunków do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy ani treści dokumentu handlowego opisanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj