Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.218.2020.1.JS
z 16 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów i preparatów smarowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy olejów i preparatów smarowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. Sp. z o. o. to innowacyjna firma zajmująca się przede wszystkim serwisem i naprawami specjalistycznymi, świadcząca kompleksowe usługi w branżach: mechanicznej, elektrycznej oraz sterowania i automatyki. Na usługi oferowane przez Spółkę składają się m.in. (…) Swoją działalność Spółka prowadzi także w zakresie m.in. świadczenia kompleksowych usług obsługi serwisowej maszyn i urządzeń w zakresie gospodarki smarowniczej (określanych również jako „fluid-care”).

Powyższa działalność prowadzona jest z wykorzystaniem różnych środków smarnych, klasyfikowanych zarówno do kodów CN 2710 1971 – 2710 1999 (dalej również jako „oleje smarowe”), jak również do pozycji CN 3403 (dalej również jako „preparaty smarowe”).

Na gruncie przepisów akcyzowych, Spółka posiada status tzw. podmiotu zużywającego (posiada rejestrację AKC-R jako podmiot zużywający oleje smarowe oraz preparaty smarowe do celów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie).

W wyniku procesu przetargowego, Spółka zawarła umowę z kontrahentem z sektora energetycznego, której przedmiotem jest kompleksowa obsługa serwisowa maszyn i urządzeń w zakresie gospodarki smarowniczej.

Lokalizacja miejsca głównej działalności Spółki znajduje się w tym samym miejscu (pod tym samym adresem administracyjnym) co odbiorca jej usług. Tym samym zarówno dostawy środków smarnych będą na rzecz Spółki realizowane do tej lokalizacji (zakupy środków smarnych) jak i późniejsze ich zużycie – również będzie dokonywane pod tym adresem.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka jest ostatecznym użytkownikiem zakupionych olejów smarowych oraz preparatów smarowych i nie podlegają one dalszej odsprzedaży, środki smarne są niezbędne do świadczenia usług serwisowych maszyn i urządzeń. Z tytułu świadczonych usług Spółka będzie wystawiała faktury VAT. Z perspektywy ekonomicznej Spółka będzie uwzględniała koszt materiałów zużytych w celu realizacji poszczególnych usług serwisowych – niemniej Spółka będzie na rzecz kontrahenta dostawcą jedynie usługi, a nie towaru (tj. Spółka nie będzie dokonywała sprzedaży środków smarnych na rzecz kontrahenta).

Na potrzeby niniejszego wniosku, Spółka deklaruje, iż spełnia wszelkie formalne warunki korzystania ze zwolnień z akcyzy przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13 [warunki formalne stosowania zwolnienia nie są przedmiotem zapytania w ramach niniejszego wniosku – przyp. Wnioskodawcy].

Spółka pragnie podkreślić, iż środki smarne zostaną przez Spółkę zużyte w celu serwisu, konserwacji oraz napraw serwisowej maszyn i urządzeń – nie zostaną one w żadnym razie wykorzystane do jakichkolwiek innych celów. Zostaną przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż: napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W powyższych okolicznościach, po dalszej analizie cytowanych regulacji, Spółka doszła do wniosku, iż ze względu na rodzaj i zakres prowadzonej działalności powinna być ona uznana za podmiot zużywający i uprawniona (przy założeniu spełnienia warunków formalnych wymienionych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13) do stosowania zwolnienia z akcyzy. W ocenie Spółki, podstawą prawną dla stosowania powyższego zwolnienia powinien być art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, Spółka w odniesieniu do wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej wyrobów akcyzowych tj. olejów smarowych i preparatów smarowych może korzystać ze zwolnienia z akcyzy w oparciu o § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień – przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3 ust. 5-6b, ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanym powyżej stanie faktycznym, Spółka w odniesieniu do wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej wyrobów akcyzowych tj. olejów smarowych i preparatów smarowych może korzystać ze zwolnienia z akcyzy w oparciu o § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień – przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3 ust. 5-6b, ust. 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień z akcyzy [t.j. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2525, z późn. zmianami) – przyp. Wnioskodawcy]:

„Zwalnia się od akcyzy:

2) oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 oraz preparaty smarowe objęte pozycję CN 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy [ustawa o podatku akcyzowym, tj. ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722, z późn. zmianami) – przyp. Wnioskodawcy] – jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy”.

Przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy o podatku akcyzowym odnoszą się do rodzajów (kierunków) dostaw środków smarnych pomiędzy podmiotami posiadającymi poszczególne przewidziane w ustawie statusy akcyzowe tj.:

„3. Zwolnienie od akcyzy [...] stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. [...]
  5. [...]
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Spółka nabywa omawiane środki smarne zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz pkt 3, zgodnie z którym dostawa (dostarczenie) do Spółki jako podmiotu zużywającego środków smarnych ma miejsce ze składu podatkowego (pkt 1) bądź od podmiotu o statusie podmiotu pośredniczącego (pkt 3).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka uprawniona jest do ich „zużycia na cele zwolnione od akcyzy” – nie oznacza to jednak, że owo „zużycie” nie może mieć charakteru usługowego, ani tym bardziej, że owo zużycie musi zostać zrealizowane w maszynach lub urządzeniach podmiotu zużywającego.

Art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym definiując podmiot zużywający nie ogranicza się wyłącznie do podmiotów, które dokonują faktycznego (fizycznego) zużycia danego wyrobu akcyzowego.

Zużyciem w rozumieniu tego przepis będzie każde wykorzystanie takiego wyrobu, w tym również wykorzystanie wyrobu do maszyny czy urządzenia powierzonego Spółce do świadczenia usługi serwisowej.

Ustawodawca w żadnym z przepisów nie zakazuje zużywania objętych zwolnieniem olejów smarowych i preparatów smarowych w maszynach niestanowiących własności podmiotu zużywającego, jak również brak jest przesłanek uzasadniających tezę, iż ze zwolnienia można korzystać tylko w przypadku wykorzystywania przez podmiot zużywający objętego zwolnieniem wyrobu w maszynach bezpośrednio służących prowadzeniu działalności przez podmiot zużywający.

Spółka jest zatem ostatecznym użytkownikiem zakupionych olejów smarowych i preparatów smarowych, zużywa je na cele prowadzenia działalności gospodarczej, w tym na świadczenie usług.

Z treści powołanych przepisów, w kwestii zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie istotne jest przeznaczenie tych wyrobów na cele inne niż opałowe i napędowe oraz przemieszczanie ich w określonych ustawowo schematach dostaw pomiędzy podmiotami posiadającymi określone statusy akcyzowe (podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący i zużywający).

Zużywając nabyte środki smarne w ramach świadczonych usług na rzecz osoby trzeciej z wykorzystaniem tych środków smarnych, Spółka nie przestaje być podmiotem ten środek smarny zużywającym (podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym).

W konsekwencji, skoro Spółka dokonuje nabycia środków smarnych w sposób określony w art. 32 ust. 3 pkt 1 oraz pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, jest podmiotem zużywającym, zarejestrowała się i otrzymała potwierdzenie rejestracji, a także nie zużywa tychże środków smarnych na cele inne niż określone w § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień, to może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają wydane interpretacje indywidualne, które dopuszczają zużycie przez podmiot zużywający środki smarne zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie w ramach świadczenia usług smarowania na rzecz innego podmiotu (zleceniodawcy/usługobiorcy) [Tak przykładowo: interpretacja DIS w Katowicach z dnia 13.10.2015 r., sygn. IBPP4/4513-84/15/BP; interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 28.10.2014 r., sygn. IPPP3/443-936/14-2/JK; interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 31.07.2014 r., sygn. IPPP3/443-408/14-2/KB – przyp. Wnioskodawcy]:

„Z postanowień przywołanych przepisów nie wynika też w żaden sposób, że zużycie ma nastąpić na cele stricte osobiste (własne) podmiotu zużywającego. Przepis art. 2 ust. 1 pkt 22 lit a uakc posługuje się sformułowaniem „zużywa na cele uprawniające do zwolnienia”. Z kolei „cele uprawniające do zwolnienia” grup olejów, do których należą oleje K. zostały określone w § 6 pkt 2 Rozp. zwoln. akc., przy czym ustawodawca posłużył się tu konstrukcją przewidującą otwarty katalog celów uprawniających do zwolnienia. Przepis ten stanowi, iż oleje muszą zostać wykorzystane do celów innych niż „wyraźnie wskazane w treści tego przepisu”. Jak już wyżej wskazano, Wnioskodawca wykorzystuje oleje K. wyłącznie do celów innych niż te wykluczające zastosowanie zwolnienia. Nie ma zatem tutaj znaczenia, czy Wnioskodawca zużywa zakupione oleje K. do maszyn własnych, czy też maszyn stanowiących własność innych podmiotów, ważne jest, aby wykorzystywał te oleje do celów uprawniających do zwolnienia na podstawie § 6 pkt 2 Rozp. zwoln. akc, co w omawianym stanie faktycznym zostaje spełnione”.

Co istotne, przedstawiając stan faktyczny na potrzeby powyższej interpretacji [Interpretacja DIS w Poznaniu z dnia 31.07.2014 r., sygn IPPP3/443-408/14-2/KB – przyp. Wnioskodawcy] składający wniosek wyraźnie podkreślił, że:

„Spółka pełni w ramach koncernu rolę wyłącznego dystrybutora maszyn K. i części zamiennych na terytorium Polski. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi serwisowania i napraw gwarancyjnych tych maszyn. Usługi serwisowe świadczone są zarówno w warsztacie Wnioskodawcy, jak i bezpośrednio u klientów (tzw. serwis mobilny)”.

Podsumowując, w ocenie Spółki, nabywając środki smarne (oleje smarowe i preparaty smarowe) ze składu podatkowego lub od podmiotu pośredniczącego, spełniając warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym, będzie ona uprawniona do stosowania zwolnienia z akcyzy, w odniesieniu do nabywanych w procedurze zwolnienia z akcyzy, na podstawie § 6 pkt 2 rozp. MF ws. zwolnień – również w sytuacjach, w których środki smarne będą przez Spółkę wykorzystywane do świadczenia usług na rzecz kontrahenta, w tym zwłaszcza gdy świadczenie przez Spółkę usług ma miejsce bezpośrednio w zakładzie kontrahenta. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, że zużywanie środków smarnych będzie miało miejsce w urządzeniach nie stanowiących własności Spółki, gdyż Spółka nie przestaje być podmiotem ten środek smarny zużywającym (podmiotem zużywającym, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym).

Dlatego też, stanowisko Spółki zawarte w niniejszym wniosku poparte przywołanymi przepisami prawa, należy uznać za w pełni uzasadnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722), zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 oraz objęte pozycją CN 3403.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a.nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, że w stosunku do wyrobów energetycznych ustawodawca przewidział szereg zwolnień z podatku akcyzowego, wskazanych zarówno w przepisach ustawy, jak i wynikających z aktów wykonawczych.

Jednym z nich jest zwolnienie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2525 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71 do 2710 19 99 oraz preparaty smarowe objęte pozycją 3403, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Z kolei na podstawie art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu – zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
    2a. w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 6 i 7 – sporządzenie e-DD lub dokumentu zastępującego e-DD przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający w terminie 15 dni od dnia dopuszczenia do obrotu importowanych wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest złożenie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 32 ust. 6a ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, w sytuacji gdy System jest niedostępny, a wyroby akcyzowe są przemieszczane na podstawie dokumentu zastępującego e-DD, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5, jest przedstawienie przez podmiot pośredniczący lub podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Zgodnie z art. 32 ust. 6b ustawy, warunkiem zwolnienia od akcyzy paliw lotniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jest przedstawienie przez podmiot zużywający mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiotowi wysyłającemu, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Jak stanowi art. 32 ust. 12 ustawy, podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

Natomiast jak wynika z art. 32 ust. 13 ustawy, Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Z treści wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie m.in. świadczenia kompleksowych usług obsługi serwisowej maszyn i urządzeń z wykorzystaniem środków smarnych, klasyfikowanych do kodów CN 2710 19 71 – 2710 19 99 (oleje smarowe), jak również do pozycji CN 3403 (preparaty smarowe). Spółka posiada status podmiotu zużywającego, tj. posiada rejestrację AKC-R jako podmiot zużywający oleje smarowe oraz preparaty smarowe do celów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługę, której przedmiotem jest kompleksowa obsługa serwisowa maszyn i urządzeń w zakresie gospodarki smarowniczej na rzecz kontrahenta z sektora energetycznego, mieszczącego się pod tym samym adresem administracyjnym co Spółka.

Środki smarne zostaną przez Spółkę zużyte w celu serwisu, konserwacji oraz napraw serwisowej maszyn i urządzeń – nie zostaną one w żadnym razie wykorzystane do jakichkolwiek innych celów. Zostaną przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż: napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, Spółka jest ostatecznym użytkownikiem zakupionych olejów smarowych oraz preparatów smarowych i nie podlegają one dalszej odsprzedaży. Z tytułu świadczonych usług Spółka będzie wystawiała faktury VAT. Spółka będzie na rzecz kontrahenta świadczyć jedynie usługi, a nie dostawy towaru (nie będzie dokonywała sprzedaży środków smarnych na rzecz kontrahenta).

Na potrzeby niniejszego wniosku, Spółka wskazała, że spełnia wszelkie formalne warunki korzystania ze zwolnień z akcyzy przewidzianych w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy o podatku akcyzowym (Spółka nabywa wyroby w sposób określony w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy).

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego przedmiotowych olejów smarowych oraz preparatów smarowych na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, przy założeniu spełnienia warunków formalnych przewidzianych w art. 32 ust. 3, 5-6b, 12 i 13 ustawy.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca w przypadku zużywania przedmiotowych środków smarnych (olejów i preparatów smarowych) oznaczonych kodami CN 2710 19 71 – 2710 19 99 oraz CN 3403 wyłącznie w celu świadczenia usługi serwisu, konserwacji i naprawy maszyn i urządzeń na rzecz kontrahenta, będzie występował jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 2 pkt 22 lit. a ustawy.

A zatem, skoro – zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego – Spółka będzie spełniać wszelkie formalne warunki korzystania ze zwolnień z akcyzy przewidziane w art. 32 ust. 3 oraz ust. 5-6b, 12 i 13 ustawy – w tym dokonywać będzie nabycia przedmiotowych środków smarnych w sposób określony w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy – to wówczas Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie przepisu § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w odniesieniu do wykorzystywanych olejów i preparatów smarowych.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie, nieobjęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, przedmiotem oceny nie było rozstrzygnięcie, czy Spółka spełnia warunki formalne zwolnień z akcyzy określone w art. 32 ust. 3, 5-6b, 12 i 13 ustawy. Stwierdzenie to przyjęto natomiast jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie Organ nadmienia, odnosząc się do powołanych w stanowisku Wnioskodawcy interpretacji indywidualnych, że interpretacje te wydane zostały w indywidualnych sprawach podatnika i kształtują sytuację prawną tych podmiotów, wyłącznie w sprawie będącej przedmiotem rozstrzygnięcia. Interpretacje indywidualne dotyczą bowiem wyłącznie konkretnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) – i tym samym, nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Oznacza to, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15). Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost – z tego powodu, że nie stanowią one materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj