Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.384.2020.2.BKD
z 11 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.), uzupełnionym 2 września i 16 listopada 2020 r o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru i uiszczenia podatku u źródła, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu świadczonych na jego rzecz usług zarządzania nieruchomościami – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług. W uzupełnieniu tego wniosku z 2 września 2020 r. Wnioskodawca rozszerzył jego zakres o podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru i uiszczenia podatku u źródła, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu świadczonych na jego rzecz usług zarządzania nieruchomościami.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 6 listopada 2020 r. Znak: KDIB2-1.4010.384.2020.1.BKD wezwano do jego uzupełnienia co nastąpiło 16 listopada 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną objętą nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce. Jest w związku małżeńskim, w którym panuje ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Żona Wnioskodawcy również objęta jest nieograniczonym obowiązkiem podatkowym w Polsce.

Wnioskodawca wraz z żoną, od kilku lat zakupuje nieruchomości zagranicą w celu osiągania dochodów z najmu długoterminowego. W posiadaniu wspólnym Wnioskodawcy i jego żony jest sześć nieruchomości na terenie Wielkiej Brytanii oraz trzy nieruchomości na terenie Irlandii. Najmem oraz zarządzaniem tymi nieruchomościami zajmują się Agencje znajdujące się w miejscu położenia tych nieruchomości, odpowiednio na terytorium Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Za usługi te, Agencje Nieruchomości pobierają prowizje. Czynsz z najmu jest pobierany od Najemcy przez Agencje Nieruchomości, które po potrąceniu swoich prowizji oraz innych kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, jeśli takie pojawiły się w danym miesiącu (koszty remontów, ubezpieczenia, itp.), przekazują pozostałą część czynszu co miesiąc na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Najemcami są wyłącznie osoby fizyczne, a najem w Wielkiej Brytanii i Irlandii stanowi najem prywatny. Wnioskodawca i Jego Żona, z osiąganych dochodów z najmu w każdym z tych krajów, rozliczają się osobno w proporcji 50/50. Rozliczenie jest na zasadach ogólnych, uwzględniając ponoszone koszty uzyskania przychodu z wyłączeniem amortyzacji. W Wielkiej Brytanii i Irlandii nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Wnioskodawca na terenie Polski prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w innym zakresie niż najem nieruchomości, z której dochody opodatkowane są na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej: „updof”), tj. stawką 19%. Żona Wnioskodawcy nie uzyskuje dochodów opodatkowanych w Polsce. Do końca 2019r. z podatku od dochodów ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, Wnioskodawca wraz z żoną byli zwolnieni, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartą pomiędzy Polską i Wielką Brytanią oraz Polską i Irlandią. Z powodu wprowadzonej konwencji MLI, która zmieniła metodę unikania podwójnego opodatkowania z metody wyłączenia z progresją na metodę proporcjonalnego odliczenia, Wnioskodawca jest zobligowany łączyć dochody ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP z dochodami osiąganymi z najmu zagranicznego w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii począwszy od 1-go stycznia 2020 r. Od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów, odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie, jednak odliczenie to nie może przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Z uwagi na fakt, że w chwili obecnej podatnik wynajmuje sześć nieruchomości na terenie Wielkiej Brytanii oraz trzy nieruchomości na terenie Irlandii uznał, że ta dodatkowa działalność ma przesłanki działalności gospodarczej (zgodnie z art. 5a pkt 6 updof) z uwagi na jej działalność zarobkową polegającą na wykorzystywaniu rzeczy, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły.

Pkt 1). Wnioskodawca wraz z Żoną podjęli wspólnie decyzję, iż z dniem 1 stycznia 2020 r., dokumentem OT, dziewięć nieruchomości znajdujących się poza granicami RP, zostaje w całości przyjęte do ewidencji środków trwałych w prowadzonej już przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Polski i dochód z najmu tych nieruchomości będzie w całości rozliczany przez Wnioskodawcę.

Pierwszą z nieruchomości (budynek mieszkalny) nabytą w 2007 r., Wnioskodawca wraz z Żoną sfinansowali w 20% z własnych środków. Pozostałe 80% zostało sfinansowane kredytem hipotecznym w walucie GBP, zaciągniętym w tym celu przez Współmałżonków. Odsetki od kredytu wraz z ratami kapitałowymi, spłacane były terminowo od 2007 r. Całkowita spłata kredytu nastąpiła w 2016 r. Wnioskodawca z rodziną mieszkał w tym budynku od momentu zakupu w 2007 r. do 2008 r. Od 2008 r., do chwili obecnej, budynek ten jest przedmiotem umowy najmu opodatkowanej zgodnie z właściwymi przepisami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii. Opodatkowanie to nie ma charakteru ryczałtowego. Nieruchomość wynajmowana jest długoterminowo na okresy minimum 1 rok.

Powyższą nieruchomość podatnik wprowadził do ewidencji środków trwałych z dniem 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca ustalił wartość początkową zgodnie z art. 22g ust. 3 i 5 updof, tj. cena nabycia jako kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania. Moment przekazania środka trwałego do używania Wnioskodawca ustalił jako dzień wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej, tj. 1 stycznia 2020r. W związku z powyższym zapłacone odsetki od kredytu wraz z powstałymi różnicami kursowymi od spłaconych rat kapitałowych ponoszone od 2007 r. do 2016 r. Wnioskodawca dodał do wartości początkowej środka trwałego. Cena nabycia z aktu własności, czyli kwota należna zbywcy nieruchomości, została przeliczona na złote wg kursu średniego ogłaszanego przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień nabycia nieruchomości, zgodnie z art. 11 a updof, który stanowi, że koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu, z uwzględnieniem różnic kursowych powstałych pomiędzy kursem z dnia poprzedzającego dzień wykonania przelewów na zakup w/w nieruchomości a kursem z dnia poprzedzającego dzień nabycia nieruchomości (plus zapłacone odsetki od kredytu wraz z powstałymi różnicami kursowymi od spłaconych rat kapitałowych).

W 2018 r. Wnioskodawca poniósł wydatki związane z pracami modernizacyjno-wykończeniowymi (wymiana podłóg, malowanie, prace dekoracyjne, wymiana mebli kuchennych na nowe) budynku mieszkalnego aby podwyższyć wartość budynku i w ten sposób uzyskać wyższy czynsz z najmu. Wartość tych prac przekroczyła równowartość 10.000 zł.

Inne nieruchomości, które Wnioskodawca nabył wraz z Żoną w Wielkiej Brytanii były sfinansowane w całości z własnych środków. Wnioskodawca dokonał przelewu z rachunku bankowego w walucie GBP z prowadzonej działalności gospodarczej stąd nie było przewalutowania. Wartość początkową Wnioskodawca ustalił zgodnie z art. 22g ust. 3 jako cenę nabycia powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania do używania oraz zgodnie z art. 22g ust. 5 updof cenę skorygował o różnice kursowe, naliczone jako różnica pomiędzy kursem średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania przelewu na zakup nieruchomości a kursem średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zakupu nieruchomości na podstawie aktu własności. Cena nabycia tych nieruchomości została również skorygowana o różnicę kursową powstałą w rachunku bankowym waluty GBP pomiędzy kursem historycznym a kursem średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania przelewu na zakup nieruchomości.

Nieruchomości, zakupione w Irlandii, były sfinansowane w całości z własnych środków Współmałżonków. W celu dokonania zapłaty za daną nieruchomość, Wnioskodawca nabywał walutę EUR, którą następnie przelewał do firmy prawniczej obsługującej transakcję zakupu nieruchomości. Wartość początkową tej nieruchomości Wnioskodawca ustalił zgodnie z art. 22g ust. 3 jako cenę nabycia powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania do używania oraz zgodnie z art. 22g ust 5 updof cenę skorygował o różnice kursowe, naliczone jako różnica pomiędzy kursem faktycznie zakupionej waluty EUR w banku a kursem średnim NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień zakupu nieruchomości na podstawie aktu własności.

W aktach własności zakupionych budynków mieszkalnych w Wielkiej Brytanii nie ma podziału ceny nabycia na część dotyczącą budynku i część dotyczącą gruntu. Stąd wnioskodawca przy ustalaniu wartości początkowej nie wydziela wartości gruntu.

Wnioskodawca w swojej działalności gospodarczej, począwszy od miesiąca stycznia 2020 r. ewidencjonuje przychody z tytułu najmu oraz ustala koszty uzyskania tych przychodów, tj. m.in. kosztów amortyzacji lokalów mieszkalnych przyjętych do ewidencji środków trwałych oraz kosztów utrzymania i zarządzania lokalami mieszkalnymi. Dokumentami potwierdzającymi przychody i koszty są miesięczne zestawienia wystawiane przez Agencje, które zarządzają nieruchomościami w miejscu ich położenia. Zestawienia oraz koszty są wystawiane imiennie na Wnioskodawcę i Jego Żonę, na adres zamieszkania w Polsce, z jednoznacznym określeniem jakiej nieruchomości dotyczy poniesiony koszt i uzyskany przychód. Wnioskodawca wraz z Żoną w dalszym ciągu rozliczają się z ponoszonych przychodów i kosztów związanych z najmem prywatnym w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii zgodnie z obowiązującym na terenie tych państw ustawodawstwem.

Z uwagi na to, że zakupione nieruchomości to są lokale i budynki mieszkalne używane, amortyzacja została ustalona w indywidualnej stawce na podstawie art. 22j ust. 1 pkt 3 updof - dla budynków (lokali) i budowli, innych niż wymienione w pkt 4 (tj. budynki i lokale niemieszkalne) amortyzacja jest dokonywana przez okres 10 lat licząc od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia do ewidencji środków trwałych, tj. od lutego 2020 r. Odpisy amortyzacyjne w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii nigdy wcześniej nie były stosowane.

Umowy najmu, które przygotowują i sporządzają Agencje nieruchomości w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii, są zawierane pomiędzy osobami fizycznymi oraz Wnioskodawcą i jego żoną w oparciu o lokalne ustawodawstwo gdzie powstaje źródło przychodu. Stąd umowy najmu nieruchomości, które znajdują się w ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Polsce w dalszym ciągu zawierane będą imiennie na Wnioskodawcę i jego żonę ze wskazaniem adresu zamieszkania, a nie adresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i jest również zarejestrowanym podatnikiem VAT UE.

Na podstawie art. 28e ustawy o VAT, Wnioskodawca ustalił, że miejscem opodatkowania podatkiem od wartości dodanej przychodów z najmu oraz kosztów związanych z nieruchomością położoną w Wielkiej Brytanii i Irlandii jest miejsce położenia tej nieruchomości. Koszty prowizji pobierane przez agencje nieruchomości w związku z zarządzaniem nieruchomościami są ściśle związane z tymi nieruchomościami i nie stanowią importu usług. Podobnie pozostałe koszty, m.in. koszty remontów, ubezpieczenia nie stanowią importu usług. Zgodnie z przepisami:

  • Dyrektywa 2006/112/WE Rady z dnia 28.11 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (art. 47)
  • Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (art. 31 a ust. 2 pkt o).

Dochody z najmu w Wielkiej Brytanii i Irlandii, ustalone na podstawie osiąganych przychodów oraz kosztów uzyskania tych przychodów tj. zarządzania nieruchomościami, ubezpieczeń, remontów i innych, rozliczane są osobno przez Wnioskodawcę i Jego Żonę w miejscu położenia tych nieruchomości, w proporcji 50/50. W Polsce, z uwagi na podjętą decyzję o przyjęciu w całości tych nieruchomości do ewidencji środków trwałych w prowadzonej już przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej, dochód z najmu tych nieruchomości będzie w całości rozliczany przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej na podstawie art. 30c updof (tzw. podatek liniowy). Stąd całkowity wynik z działalności związanej z najmem nieruchomości (wraz z dochodami z podstawowej działalności Wnioskodawcy), będzie wykazany przez Wnioskodawcę w załączniku PIT-B, a zapłacony podatek w Wielkiej Brytanii i Irlandii przez Wnioskodawcę i Jego Żonę, będzie wykazany w całości w załączniku PIT/ZG poz.3 1 do zeznania rocznego PIT-36L.

Wnioskodawca rozliczając rok podatkowy będzie składał dwa załączniki ZG. Jeden załącznik ZG będzie dotyczył uzyskanego dochodu i zapłaconego podatku w Wielkiej Brytanii, drugi załącznik ZG będzie dotyczył uzyskanego dochodu i zapłaconego podatku w Irlandii. Dochody w poz. 30 załącznika PIT/ZG Wnioskodawca wykaże zgodnie z wykazanym i rozliczonym dochodem w Wielkiej Brytanii i Irlandii przeliczone na PLN. W poz. 30 PIT/ZG Wnioskodawcy będą wykazane wspólne dochody z najmu zagranicznego (Wnioskodawcy oraz jego Żony) z uwagi na to, że przedmiotowe budynki mieszkalne, z których najmu uzyskiwany jest dochód zostały w 100% włączone do ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej Wnioskodawcy i w 100% przychód i koszty związane z najmem są rozliczane w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W związku z tym analogicznie Wnioskodawca będzie wykazywał dochody zagraniczne w całości w swoim załączniku PIT/ZG.

Z kolei sumę zapłaconego podatku za granicą w poz. 31 PIT/ZG dot. Wielkiej Brytanii oraz poz. 31 PIT/ZG dot. Irlandii Wnioskodawca wykaże w poz. 50 PfT-36L przeliczone na PLN. Podobnie jak w przypadku dochodu, tak i w przypadku zapłaconego podatku wykazanego w poz. 50 PIT-36L Wnioskodawca wykaże całościowy podatek zapłacony zagranicą przez Wnioskodawcę i jego żonę.

Dochód wykazywany w poz. 30 PIT/ZG stanowi tylko informację o wysokości dochodu osiągniętego zagranicą i nie służy do ustalenia wysokości należnego podatku gdyż wynik z najmu zagranicznego jest już wykazany w poz. 22 PIT-36L oraz w poz. 9 PIT/B w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W przeciwnym bowiem wypadku miałoby miejsce podwójne opodatkowanie najmu zagranicznego.

Za granicą Wnioskodawca i żona wynajmują lokale mieszkalne w ramach najmu prywatnego gdzie nie stosują odpisów amortyzacyjnych stąd przychody z najmu przewyższają koszty uzyskania przychodu skutkując pojawieniem się dochodu i odprowadzaniem podatku dochodowego. Dochód ten i kwota zapłaconego podatku zostaną ukazane w PIT/ZG (odpowiednio poz. 30 i 31) Wnioskodawca ująwszy lokale mieszkalne w ewidencji środków trwałych działalności gospodarczej w Polsce korzysta z możliwości odpisów amortyzacyjnych, które wpływają w okresie amortyzacji na powstanie straty z najmu zagranicznego. W całościowym rachunku działalności gospodarczej strata ta pomniejszy dochody podstawowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Polsce. Po zakończeniu okresu amortyzacji z kolei dochód z najmu zagranicznego zwiększy całościowe dochody działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 1 września 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że agencje, o których mowa we wniosku, zajmujące się zarządzaniem nieruchomościami Wnioskodawcy, są spółkami posiadającymi osobowość prawną.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 16 listopada 2020 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  • Agencje nieruchomości świadczą usługi na podstawie umowy o świadczenie usług najmu nieruchomości na czas nieokreślony,
  • Umowy zawierane z Agencjami nieruchomości są na usługi pełnego zarządzania stąd na podstawie umowy Agencje świadczą na rzecz Wnioskodawcy pełen zakres usług związanych z nieruchomością. Nie są spisywane osobno pełnomocnictwa pomiędzy Agencją nieruchomości a Wnioskodawcą,
  • Agencje nieruchomości poszukują potencjalnych klientów na wynajem nieruchomości Wnioskodawcy ogłaszając nieruchomości na swoich stronach internetowych oraz ogólnokrajowych ogłoszeniowych stronach internetowych,
  • Agencje nieruchomości każdorazowo konsultują z Wnioskodawcą warunki nowo zawieranej umowy najmu oraz prezentują chętnych na wynajem nieruchomości, których to chętnych Wnioskodawca może zaakceptować lub odrzucić,
  • Agencje nieruchomości w ramach umowy obejmującej usługi pełnego zarządzania nieruchomościami świadczą usługi postaci:
    • Przygotowywania ogłoszeń na stronach internetowych w celu poszukiwania potencjalnych klientów,
    • Sprawdzania referencji potencjalnych kandydatów,
    • Sporządzania umowy najmu,
    • Przesyłania miesięcznych zestawień z rozliczeniem czynszu i poniesionych kosztów,
    • Pobierania czynszu od najemcy i przekazywania go na rachunek Wnioskodawcy po odjęciu swoich prowizji za zarządzanie i innych kosztów poniesionych w danym miesiącu rozliczeniowym,
    • Kontaktu pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą,
    • Zlecania swoim sprawdzonym wykonawcom niezbędnych prac zapewniających utrzymanie nieruchomości w bezpiecznym stanie m.in. serwisowanie pieców gazowych, czujników gazu i czadu, i innych czynności wymaganych przez lokalne ustawodawstwo,
    • Zlecania prac remontowo-budowlanych, hydraulicznych, elektrycznych w przypadku nagłych awarii, których utrzymanie i naprawy leżą po stronie Wnioskodawcy,
    • Zlecania pozostałych prac po wcześniejszym uzgodnieniu z Wnioskodawcą,
    • Sporządzania raportów ze stanu nieruchomości w trakcie trwania umowy najmu,
    • Sporządzania raportu ze stanu nieruchomości przed rozpoczęciem nowego najmu,
    • Sporządzania raportu ze stanu nieruchomości po zakończeniu najmu,
  • Agencje nieruchomości posiadają swoich sprawdzonych podwykonawców, którzy wykonują na zlecenie Agencji nieruchomości prace remontowe. Zakres prac i kosztorysy są przekazywane Wnioskodawcy do akceptacji, a następnie Agencje nieruchomości zlecają wykonanie tych prac swoim podwykonawcom.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy uwzględniając art. 26 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru i uiszczenia podatku u źródła, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu świadczonych na Jego rzecz usług zarządzania nieruchomościami?

(pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 1 września 2020 r oznaczone jako pytanie Nr 11)

Zdaniem Wnioskodawcy, w umowach o zarządzanie zawartych z Agencjami, określone jest dokładnie jakiej nieruchomości dotyczą świadczone przez nich usługi, oraz jednoznacznie określone jest, że nieruchomości mogą być przeznaczone tylko do najmu długoterminowego. Art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z uwagi na to, że wszystkie nieruchomości objęte umowami o zarządzanie, położone są poza terytorium RP, dochód z tytułu zarządzania nimi osiągany jest na terytorium kraju położenia nieruchomości, odpowiednio Wielka Brytania oraz Irlandia. Wobec powyższego Wnioskodawca uznał, że dla usług o zarządzanie nieruchomościami nie ma zastosowania podatek u źródła, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a tym samym po stronie Wnioskodawcy nie powstaje obowiązek poboru i uiszczania zryczałtowanego podatku dochodowego o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm. dalej: „updop”) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 updop, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułów uczestnictwa - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów takiej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, funduszu inwestycyjnego, instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
  6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

W świetle art. 3 ust. 5 updop, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Takie rodzaje przychodów zostały określone w art. 21 ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1. z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2. z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a. z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

-ustala się w wysokości 20% przychodów; (…).

W myśl art. 21 ust. 2 updop, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2.000.000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Zgodnie z art. 26 ust. 2e updop, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1:

  1. z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;
  2. bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Powyższe regulacje prawne wskazują na fakt, że w przypadku podmiotu, który nie ma na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, a uzyskuje przychody na tym terytorium, w kwestii sposobu opodatkowania pierwszeństwo mają postanowienia właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu. Przy czym, zastosowanie stawki podatku wynikającej z takiej umowy lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikatem rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że w posiadaniu wspólnym Wnioskodawcy i jego żony jest sześć nieruchomości na terenie Wielkiej Brytanii oraz trzy nieruchomości na terenie Irlandii. Najmem oraz zarządzaniem tymi nieruchomościami zajmują się Agencje znajdujące się w miejscu położenia tych nieruchomości, odpowiednio na terytorium Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. Agencje, o których mowa we wniosku, są spółkami posiadającymi osobowość prawną. Za usługi te, Agencje Nieruchomości pobierają prowizje. Czynsz najmu jest pobierany od Najemcy przez Agencje Nieruchomości, które po potrąceniu swoich prowizji oraz innych kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, jeśli takie pojawiły się w danym miesiącu (koszty remontów, ubezpieczenia, itp.), przekazują pozostałą część czynszu co miesiąc na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Z dniem 1 stycznia 2020 r., dziewięć nieruchomości znajdujących się poza granicami RP, zostało w całości przyjęte do ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez Wnioskodawcę jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Polski i dochód z najmu tych nieruchomości będzie w całości rozliczany przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w swojej działalności gospodarczej, począwszy od miesiąca stycznia 2020 r. ewidencjonuje przychody z tytułu najmu oraz ustala koszty uzyskania tych przychodów, tj. m.in. kosztów amortyzacji lokalów mieszkalnych przyjętych do ewidencji środków trwałych oraz kosztów utrzymania i zarządzania lokalami mieszkalnymi.

Agencje Nieruchomości świadczą usługi na podstawie umowy o świadczenie usług najmu nieruchomości na czas nieokreślony. Umowy zawierane z Agencjami nieruchomości są na usługi pełnego zarządzania stąd na podstawie umowy Agencje świadczą na rzecz Wnioskodawcy pełen zakres usług związanych z nieruchomością. Nie są spisywane osobno pełnomocnictwa pomiędzy Agencją nieruchomości a Wnioskodawcą. Agencje nieruchomości poszukują potencjalnych klientów na wynajem nieruchomości Wnioskodawcy ogłaszając nieruchomości na swoich stronach internetowych oraz ogólnokrajowych ogłoszeniowych stronach internetowych. Agencje nieruchomości każdorazowo konsultują z Wnioskodawcą warunki nowo zawieranej umowy najmu oraz prezentują chętnych na wynajem nieruchomości, których to chętnych Wnioskodawca może zaakceptować lub odrzucić. Agencje nieruchomości w ramach umowy obejmującej usługi pełnego zarządzania nieruchomościami świadczą usługi w postaci:

  • Przygotowywania ogłoszeń na stronach internetowych w celu poszukiwania potencjalnych klientów,
  • Sprawdzania referencji potencjalnych kandydatów,
  • Sporządzania umowy najmu,
  • Przesyłania miesięcznych zestawień z rozliczeniem czynszu i poniesionych kosztów,
  • Pobierania czynszu od najemcy i przekazywanie go na rachunek Wnioskodawcy po odjęciu swoich prowizji za zarządzanie i innych kosztów poniesionych w danym miesiącu rozliczeniowym,
  • Kontaktu pomiędzy Wnioskodawcą a najemcą,
  • Zlecania swoim sprawdzonym wykonawcom niezbędnych prac zapewniających utrzymanie nieruchomości w bezpiecznym stanie m.in. serwisowanie pieców gazowych, czujników gazu i czadu, i innych czynności wymaganych przez lokalne ustawodawstwo,
  • Zlecania prac remontowo-budowlanych, hydraulicznych, elektrycznych w przypadku nagłych awarii, których utrzymanie i naprawy leżą po stronie Wnioskodawcy,
  • Zlecania pozostałych prac po wcześniejszym uzgodnieniu z Wnioskodawcą,
  • Sporządzania raportów ze stanu nieruchomości w trakcie trwania umowy najmu,
  • Sporządzania raportu ze stanu nieruchomości przed rozpoczęciem nowego najmu,
  • Sporządzania raportu ze stanu nieruchomości po zakończeniu najmu.

Agencje nieruchomości posiadają swoich sprawdzonych podwykonawców, którzy wykonują na zlecenie Agencji nieruchomości prace remontowe. Zakres prac i kosztorysy są przekazywane Wnioskodawcy do akceptacji, a następnie Agencje nieruchomości zlecają wykonanie tych prac swoim podwykonawcom.

Jak wynika z treści sformułowanego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytania, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca jest zobowiązany do poboru i uiszczenia podatku u źródła, jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu świadczonych na Jego rzecz usług zarządzania nieruchomościami.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego, należy zauważyć, że dla określenia skutków podatkowych jakie mogą wystąpić w związku z wypłacanym przez Wnioskodawcę wynagrodzeniem na rzecz zagranicznych podmiotów z tytułu świadczenia usług zarządzania nieruchomościami, a więc usług wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, istotne jest przede wszystkim to że ww. usługi są świadczone na rzecz Wnioskodawcy, tj. przedsiębiorcy będącego polskim rezydentem podatkowym, przez jego zagranicznych kontrahentów. Jak już bowiem wskazano, zgodnie z art. 3 ust. 2 i 3 updop, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przy czym, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez tych podatników, uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności (m.in. z tytułu o którym mowa w art. 21 ust. 1 updop – o czy stanowi art. 4 ust. 5 w związku z ust. 3 pkt 5 updop) regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia. Zatem to nie miejsce świadczenia tych usług jest istotne a miejsce siedziby podmiotu, który te należności wypłaca. W omawianej sprawie nie jest zatem istotne, że nieruchomości, którymi na podstawie Umów zarządzają Agencje nieruchomości, są położone na terytorium Wielkiej Brytanii i Irlandii, ponieważ wynagrodzenie za świadczenie tych usług jest wypłacane przez podmiot mający siedzibę na terytorium Polski i podlegający w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, i tym samym Agencje nieruchomości, otrzymując to wynagrodzenie osiągają przychód (dochód) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 2 updop, który podlega opodatkowaniu w Polsce. Zauważyć przy tym należy, że w omawianym zakresie bez znaczenia jest również, iż jak wskazano we wniosku Agencje z pobieranego, a należnego Wnioskodawcy czynszu pobierają prowizje, a pozostała część czynszu jest mu przekazywana. Skoro, jak wskazał Wnioskodawca, Agencje świadczą na rzecz Wnioskodawcy odpłatne usługi zarządzania, to należności za te usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Nie jest więc istotna forma wzajemnych rozliczeń dokonywanych pomiędzy Wnioskodawcą a Agencjami. Niezależnie zatem od tego, czy to Wnioskodawca bezpośrednio uiszcza ww. należności, czy też są one potrącane z należnego mu czynszu najmu, należności te podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Reasumując, ponieważ usługi zarządzania nieruchomościami są usługami wymienionymi w art. 21 ust. 1 pkt 2a updop, za które Wnioskodawca, tj. osoba fizyczna będąca przedsiębiorcą, a zarazem polskim rezydentem podatkowym, jest obowiązany zapłacić swoim zagranicznym kontrahentom (Agencjom) - Wnioskodawca, jako płatnik, jest zgodnie z art. 26 ust. 1 updop zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z uwzględnieniem regulacji właściwych umów międzynarodowych. W przypadku istnienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a krajami rezydencji podatkowej zagranicznych kontrahentów możliwe jest również skorzystanie z preferencyjnej stawki podatku bądź niepobranie podatku w ogóle, przy czym na płatniku ciąży wówczas obowiązek posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej danego kontrahenta. Płatnik powinien również dopełnić innych obowiązków formalnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, w tym obowiązków informacyjnych.

Stanowisko Wnioskodawcy jest więc nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj