Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.677.2020.4.MT
z 16 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020, poz. 1325, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 2 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej skutków podatkowych podziału przez wydzielenie, uzupełnionym w dniu 3 grudnia 2020 r. – w części dotyczącej braku obowiązków Spółek jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe, jednak częściowo z innych względów niż wskazane przez Zainteresowane.


UZASADNIENIE


W dniu 4 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej skutków podatkowych podziału przez wydzielenie w podatku dochodowym od osób prawnych, podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od towarów i usług. Został on następnie uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 30 listopada 2020 r. (wpływ 3 grudnia 2020 r.).


We wniosku złożonym przez:


  1. Zainteresowaną będącą stroną postępowania:

    V. S.A. (…);
  2. Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania:

    V. Sp. z o.o. (…)


i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


V. spółka Akcyjna (dalej: „Spółka Dzielona” lub „V. S.A.”) zamierza dokonać podziału przez przeniesienie części jej majątku na V. Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „V. sp. z o.o.” lub „Spółka Przejmująca”).


V.S.A. jest wpisana do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych pod numerem …. Kapitał zakładowy Spółki Dzielonej dzieli się na 2 075 350 akcji o wartości nominalnej 0,10 zł każda i łącznej wartości nominalnej 207 535 zł. V. sp. z o.o. jest wpisana jest do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych pod numerem ….. Kapitał zakładowy Spółki Przejmującej dzieli się na 100 udziałów o wartości nominalnej 50 zł każdy i łącznej wartości nominalnej 5 000 zł.


Spółka Przejmująca została zawiązana w … 2019 r. (…). Spółka Przejmująca została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w … 2020 r. przez Sąd Rejonowy (…). Spółka Przejmująca została powołana w celu dokonania podziału Spółki Dzielonej i na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie prowadzi jeszcze działalności gospodarczej i nie świadczy usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów końcowych (abonentów), czekając na zorganizowaną część przedsiębiorstwa V. S.A., którą otrzyma zgodnie z Planem Podziału. Konieczność zawiązania nowej spółki (Spółki Przejmującej) przed dniem wydzielenia wynikła z faktu zapewnienia ciągłości świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów końcowych (abonentów) Spółki Dzielonej. Zgodnie bowiem z art. 10 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2019 r., poz. 2460, z późn. zm.) działalność telekomunikacyjna jest działalnością regulowaną i podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych przed rozpoczęciem takiej działalności. Z uwagi na powyższe niemożliwe jest przeniesienie części majątku V. S.A., stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa, na spółkę nowo zawiązaną.


V. S.A. jako spółka jest w Polsce podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od całości dochodów. Spółka prowadzi kilka rodzajów działalności, w tym: działalność w zakresie telekomunikacji przewodowej, działalność w zakresie telekomunikacji bezprzewodowej, z wyłączeniem telekomunikacji satelitarnej, działalność związaną z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi, roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, sprzedaż hurtowa komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania w wyspecjalizowanych sklepach. Kilka lat temu zarząd Spółki podjął decyzję o wydzieleniu organizacyjnym ww. działalności. Znalazło to odzwierciedlenie między innymi:


  • w strukturze organizacyjnej, kto komu podlega i jakie ma kompetencje,
  • w Polityce rachunkowości Spółki.


Spółka ma zostać podzielona zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych (podział przez wydzielenie). Wydzieleniu i przeniesieniu na rzecz Spółki Przejmującej podlegać będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej (zwana dalej: „ZCP”), wyodrębniona jako część przedsiębiorstwa V. S.A. służąca do oferowania, sprzedaży, świadczenia i obsługi usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów (abonentów) końcowych (konsumentów, osób prawnych, jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, organów państwowych, jednostek samorządu terytorialnego i innych podmiotów), którzy korzystają z usług telekomunikacyjnych w celach innych niż ich dalsza odsprzedaż. Majątek stanowiący ZCP jest wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo w przedsiębiorstwie Spółki Dzielonej. ZCP będzie pozwalała Spółce Przejmującej na rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej określonej w umowie Spółki Przejmującej i Planie Podziału.


W okresie od dnia przyjęcia Planu Podziału do Dnia Wydzielenia Spółka Dzielona będzie prowadziła działalność gospodarczą w taki sposób, aby nie doszło do zmian struktury bilansu i wartości ekonomicznej ZCP, przy uwzględnieniu normalnej działalności Spółki Dzielonej. Po Dniu Wydzielenia Spółka Dzielona będzie prowadziła działalność gospodarczą w oparciu o składniki majątku, które nie zostały wydzielone do Spółki Przejmującej. Do Spółki Przejmującej przeniesione zostaną następujące rachunki bankowe niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w ramach wydzielonego ZCP:


  1. rachunek bankowy o nr…..;
  2. rachunki wirtualne przypisane do rachunku…..


Do Spółki Przejmującej zostanie przeniesiona baza użytkowników końcowych (abonentów) indywidualnych i biznesowych dla usług: telefonii komórkowej, telefonii stacjonarnej, telefonii internetowej, Internetu, telewizji, dzierżawy urządzeń telekomunikacyjnych aktualna na Dzień Wydzielenia (na dzień 30 czerwca 2020 r. łącznej ilości to 11 514), w tym użytkownicy w trakcie przenoszenia numeru do V. S.A. wraz z pełną dokumentacją związaną z rejestracją użytkowników.


Do Spółki Przejmującej zostaną przeniesione wszystkie urządzenia i materiały związane ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów końcowych (abonentów) wg ilości aktualnej na Dzień Wydzielenia, które na dzień 30 czerwca 2020 r. wynoszą:


  1. karty SIM z zakresów: …..
  2. telefony komórkowe i VOIP – 1028 szt.;
  3. router’y (światłowodowe, BSA i mikrotic) – 4618 szt.;
  4. dekodery – 3647 szt.;
  5. serwerownie…. ;
  6. regulaminy, cenniki i inne dokumenty, na podstawie których V. S.A. świadczy usługi telekomunikacyjne na rzecz użytkowników końcowych;
  7. materiały reklamowe, w tym ulotki, koperty, reklamy, materiały internetowe, konto … oraz inne materiały związane z reklamowaniem usług V. S.A. na rzecz użytkowników końcowych.


Podział zostanie dokonany zgodnie z art. 542 § 4 Kodeksu spółek handlowych wyłącznie z kapitału zapasowego Spółki Dzielonej i dojdzie do niego w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej dokonanego w oparciu o wydzielany majątek Spółki Dzielonej. W wyniku podziału kapitał zakładowy Spółki Dzielonej nie zostanie obniżony, a statut Spółki Dzielonej nie ulegnie zmianie. Podział zostanie przeprowadzony wyłącznie poprzez obniżenie kapitału zapasowego Spółki Dzielonej, bez obniżenia jej kapitału zakładowego. Po Dniu Wydzielenia Spółka Dzielona będzie nadal istnieć, tj. nie zostanie wykreślona z Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. W wyniku podziału nastąpi podwyższenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w drodze utworzenia nowych udziałów. Podwyższony kapitał zakładowy Spółki Przejmującej zostanie w całości pokryty majątkiem Spółki Dzielonej stanowiącym zorganizowaną część przedsiębiorstwa.


Wspólnikami Spółki Dzielonej V. S.A. są 2 osoby fizyczne: A. X. posiadająca 48,09% akcji w kapitale zakładowym spółki oraz B. X. posiadający 51,82% akcji w kapitale zakładowym spółki. Pozostałą część akcji w wymiarze 0,09% posiada (…) Y. W zamian za wydzielony majątek Spółki Dzielonej Udziały Emisji Podziałowej Spółki Przejmującej zostaną przyznane akcjonariuszom Spółki Dzielonej, tj. B.X., A.X. oraz Y. proporcjonalnie do posiadanych przez nich akcji w kapitale zakładowym V. S.A. Wartość emisyjna udziałów, jakie zostaną przydzielone akcjonariuszom Spółki Dzielonej w Spółce Przejmującej nie będzie wyższa niż wartość wydatków poniesionych przez nich na objęcie akcji w Spółce Dzielonej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, które odnoszą się do podatku dochodowego od osób fizycznych (oznaczone we wniosku nr 1 i 2).


  1. Czy w przypadku przeprowadzanego podziału Spółki dzielonej przez wydzielenie:


    1. majątek przejmowany przez Spółkę przejmującą
    2. majątek pozostający w Spółce dzielonej
      - każdy z nich będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług?


  2. Czy taki podział Spółki będzie skutkował powstaniem dochodu do opodatkowania po stronie udziałowców na podstawie:


    1. art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    2. lub art. 24 ust. 5 pkt 7 w związku z art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, że w zakresie pytania nr 2 wniosek dotyczy kwestii obowiązków Zainteresowanych – w związku z podziałem Spółki Dzielonej przez wydzielenie – jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polegających na pobieraniu zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 4 lub 7 lub 8 tej ustawy.


Zdaniem Zainteresowanych:


Ad. 1)

W Spółce są wyodrębnione organizacyjnie działalności. Działalności będą miały swoich kierowników, pracowników, przypisany majątek oraz zobowiązania. Wnioskodawca jest w stanie określić dla poszczególnych działalności wyniki finansowe oraz wartości aktywów i pasywów. Podział Spółki jest zaplanowany tak, żeby Spółka dzielona po podziale oraz wydzielana działalność do Spółki przejmującej były rentowne i mogły dalej samodzielnie funkcjonować. Spółka dzielona będzie mieć zapewnione pomieszczenia na podstawie umowy najmu. Dlatego, zdaniem Zainteresowanych, w przypadku planowanego podziału Spółki przez wydzielenie:


  1. majątek pozostający w Spółce dzielonej na skutek podziału – działalność dotycząca hurtowego świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz innych operatorów telekomunikacyjnych i zarządzania infrastrukturą telekomunikacyjną;
  2. majątek wydzielany i przenoszony do Spółki przejmującej – działalność dotycząca detalicznego świadczenia usług na rzecz klientów końcowych
  • każdy z nich będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.


Ad. 2)

Wartość podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej dokonanego w związku z podziałem Spółki Dzielonej odpowiadać będzie wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonej ze Spółki Dzielonej. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, podział Spółki Dzielonej i podwyższenie w związku z tym kapitału zakładowego Spółki Przejmującej nie będzie skutkował obowiązkiem po stronie Spółek, jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 4 tej ustawy.


W ocenie Zainteresowanych majątek przejmowany przez Spółkę Przejmującą na skutek podziału oraz majątek pozostający w Spółce Dzielonej będą stanowiły, każdy odrębnie, zorganizowane części przedsiębiorstwa. Dlatego też zdaniem Zainteresowanych podział Spółki Dzielonej nie będzie skutkował obowiązkiem po stronie Spółek, jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych, pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 7 lub 8 tej ustawy, gdyż przepisy te określają obowiązek rozpoznania dochodu i rozliczenia podatku dochodowego dopiero przy przyszłym odpłatnym zbyciu udziałów spółki przejmującej, a nie w momencie podziału spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe, jednak częściowo z innych względów niż wskazane przez Zainteresowane.


Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.) płatnicy, o których mowa w ust. 1 (czyli m.in. osoby prawne), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


W kategorii wypłat (świadczeń), których dotyczy art. 41 ust. 4 mieszczą się m.in. dochody (przychody) uzyskane z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy).


Stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:


  • dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej spółki albo spółdzielni (art. 24 ust. 5 pkt 4);
  • w przypadku połączenia lub podziału spółek – dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych (art. 24 ust. 5 pkt 6);
  • w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem (art. 24 ust. 5 pkt 7).


W odniesieniu do art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wyjaśnić, że przepis ten dotyczy sytuacji, gdy podwyższenie kapitału zakładowego spółki (funduszu udziałowego spółdzielni) następuje z „bieżącego” dochodu tego podmiotu lub z dochodu tego podmiotu, który w poprzednich latach został przekazany na inne kapitały spółki (inne fundusze spółdzielni). W przypadku spółek chodzi więc o sytuacje, w których podwyższenie kapitału zakładowego spółki (a co za tym idzie – uzyskanie nowych udziałów/akcji przez wspólników spółki albo podwyższenie wartości nominalnej udziałów/akcji posiadanych przez wspólników) jest finansowane z jej własnych środków.


Przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 nie dotyczy natomiast sytuacji finansowania z majątku (kapitałów) spółki podwyższenia kapitału zakładowego innej spółki (spółki, która jest odrębnym bytem prawnym). Tym samym, sytuacja podziału spółki przez wydzielenie części jej majątku do istniejącej spółki przejmującej nie mieści się w zakresie zastosowania art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wobec powyższego, Zainteresowane prawidłowo wskazały, że w opisanym zdarzeniu przyszłym na żadnej z nich nie ciążą obowiązki płatnika na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy. Niemniej jednak, brak takiego obowiązku nie jest związany – jak Spółki wskazały w uzasadnieniu swojego stanowiska – z tym, że „wartość podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej dokonanego w związku z podziałem Spółki Dzielonej odpowiadać będzie wartości zorganizowanej części przedsiębiorstwa wydzielonej ze Spółki Dzielonej”. Wynika on z faktu, że przepis art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy nie dotyczy sytuacji podziału przez wydzielenie.


W opisanym zdarzeniu przyszłym żadna ze Spółek nie będzie również zobowiązana do poboru podatku na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis art. 24 ust. 5 pkt 6 odnosi się bezpośrednio do sytuacji podziału przez wydzielenie. Z opisu zdarzenia wynika jednak, że podział V. S.A. przez wydzielenie zostanie zrealizowany bez dopłat w gotówce dla jej akcjonariuszy. Akcjonariusze nie uzyskają zatem przychodów, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 6 ustawy. Jednocześnie, podział przez wydzielenie nie wiąże się z dokonywaniem dopłat na rzecz wspólników przez spółkę przejmującą.


W odniesieniu do art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy natomiast wyjaśnić, że w przypadku podziału przez wydzielenie podatnik (udziałowiec/akcjonariusz spółki dzielonej) uzyskuje przychód (dochód), o którym mowa w tym przepisie, jeśli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa.


Wartością tego przychodu (dochodu) jest ustalona na dzień podziału nadwyżka:


  • wartości emisyjnej udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad
  • kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38 – ustalonymi w proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem.


Jednocześnie jednak, ustawodawca „przesunął” moment opodatkowania przychodu (dochodu), o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7, do czasu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej.


I tak, na mocy art. 24 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku podziału spółek, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 7 i ust. 8d, dochód (przychód) wspólnika spółki dzielonej, stanowiący nadwyżkę wartości nominalnej udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nad wydatkami na nabycie (objęcie) udziałów (akcji) w spółce dzielonej, nie podlega opodatkowaniu w momencie podziału spółek. Przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej wspólnik ustala koszt uzyskania przychodów na podstawie:


  1. art. 22 ust. 1f - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały objęte w zamian za wkład niepieniężny;
  2. art. 23 ust. 1 pkt 38 - jeżeli udziały (akcje) w spółce przejmowanej lub dzielonej zostały nabyte albo objęte za wkład pieniężny;
  3. wysokości wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) spółki dzielonej, ustalonych zgodnie z pkt 1 lub 2, w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego wspólnika wartość wydzielanej części majątku spółki dzielonej do wartości majątku spółki dzielonej bezpośrednio przed podziałem; pozostała część kwoty tych wydatków stanowi koszt uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek podzielonych przez wydzielenie.


Ustawodawca określił przy tym, że obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, od dochodu określonego w art. 24 ust. 5 pkt 7, ciąży na spółce przejmującej/spółce nowo zawiązanej (art. 41 ust. 4c ustawy).


W analizowanym zdarzeniu przyszłym, Spółka dzielona (V. S.A.) nie jest podmiotem, na którym mogłyby ciążyć obowiązki płatnika w odniesieniu do przychodu (dochodu) z art. 24 ust. 5 pkt 7 omawianej ustawy. Wynika to z art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 4c tej ustawy.


To ten argument (zakres regulacji art. 41 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) – a nie powoływane przez Spółki unormowania art. 24 ust. 8 ustawy – jest kluczowy dla oceny kwestii obowiązków Spółki dzielonej (V. S.A.) jako płatnika w kontekście art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Spółka przejmująca (V. Sp. z o.o.) natomiast – na moment podziału przez wydzielenie – nie będzie miała obowiązków płatnika na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo w analizowanej sytuacji po stronie akcjonariuszy Spółki dzielonej obejmujących udziały w Spółce przejmującej nie powstanie przychód (dochód), o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy. Jak bowiem wynika z opisu okoliczności sprawy, zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, jak i majątek pozostający w spółce dzielonej będą zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Niezależnie od powyższego, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wskutek planowanego podziału nie dojdzie do powstania nadwyżki, o której mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak wskazano w opisie zdarzenia: „Wartość emisyjna udziałów, jakie zostaną przydzielone akcjonariuszom Spółki Dzielonej w Spółce Przejmującej nie będzie wyższa niż wartość wydatków poniesionych przez nich na objęcie akcji w Spółce Dzielonej.”.


A zatem, to ocena opisanego zdarzenia przyszłego na gruncie art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy jest kluczowa dla braku obowiązków Spółki przejmującej (V. Sp. z o.o.) jako płatnika na podstawie art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 4c i art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy. Przepis art. 24 ust. 8 zdanie pierwsze ustawy – który dotyczy „przesunięcia” momentu podatkowego rozliczenia skutków podziału przez wydzielenie, na które powołują się Zainteresowane w argumentacji swojego stanowiska – odnosi się bowiem do nadwyżki, o której mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy. W opisanym zdarzeniu przyszłym taka nadwyżka nie powstanie.


Podsumowując, Zainteresowane:


  1. prawidłowo oceniły w stanowisku do pytania pierwszego, że majątek przejmowany na skutek podziału i majątek pozostający w spółce dzielonej będą zorganizowanymi częściami przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych w tym zakresie.
  2. prawidłowo stwierdziły w stanowisku do pytania drugiego, że w opisanym zdarzeniu przyszłym na moment podziału przez wydzielenie żadna z nich nie będzie miała obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Niemniej jednak, w uzasadnieniu tego twierdzenia Zainteresowane skupiły się na okolicznościach, które nie miały charakteru decydującego dla oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia. Nie stanowiło to przeszkody dla uznania stanowiska Zainteresowanych w zakresie braku obowiązków płatnika za prawidłowe. Wymagało jednak przeprowadzenia uzasadnienia prawnego tego stanowiska przez organ z wykazaniem elementów, których Zainteresowane nie wzięły pod uwagę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest wniosek Zainteresowanych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie pozostałych podatków jest przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj