Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.508.2020.1.MAT
z 9 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Opracowanie niniejszej interpretacji podatkowej jest niezbędne do złożenia wniosku w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i zaliczenia naliczonego podatku VAT do kosztów kwalifikowanych.


Miasto (…) (dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT od dnia 1 stycznia 2017 r. i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zarówno wydatki bieżące, jak i inwestycyjne ponoszone przez Miasto i jego jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Miasto. Obecnie, Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.


Miasto (…) stara się o dofinansowanie zadania w ramach realizacji w ramach programu priorytetowego „Udostępnianie wód termalnych w Polsce”, finansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Celem Programu jest Wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia. W ramach niniejszego programu realizowane są przedsięwzięcia w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia do wykorzystania pozyskanego ciepła/energii do ogrzewania. Otwór poszukiwawczo-rozpoznawczy (…) zostanie wykonany do głębokości 2200 m.


Otwór zostanie wykonany z zastosowaniem urządzenia wiertniczego metodą obrotową z wykorzystaniem płuczki wiertniczej. Otwór będzie głębiony za pomocą świdra - gryzera, natomiast w interwałach rdzeniowanych otwór będzie wykonywany koronką wiertniczą.


W projekcie założono odwiercenie pionowego otworu (…) do głębokości 2200 m (+/-10%), tj. do nawiercenia ok. 20 m utworów proterozoiku. W projekcie założono odwiercenie otworu i jego zarurowanie rurami o średnicy 9 5/8” do głębokości 1750 m, do nawiercenia stropu utworów kambru. Następnie nastąpi odwiercenie otworu do głębokości 1890 m, do nawiercenia ok. 20 m utworów kambru dolnego wraz z pobraniem rdzenia wiertniczego i wykonaniem badań hydrogeologicznych w utworach kambru środkowego. W dalszej kolejności otwór zostanie pogłębiony do głębokości około 1990 m, do nawiercenia stropu utworów piaskowcowych kambru dolnego i zostanie zarurowany rurami o średnicy 7”, zacementowanymi strefowo w interwale 1890- 1990 m. Następnie otwór zostanie pogłębiony do głębokości 2200 m, do nawiercenia ok. 20 m utworów proterozoiku wraz z pobraniem rdzenia wiertniczego i wykonaniem badań hydrogeologicznych w utworach kambru dolnego. Na podstawie uzyskanych wyników badań wybrany zostanie horyzont o najkorzystniejszych parametrach zbiornikowych przeznaczony do zafiltrowania. W przypadku ujęcia utworów kambru dolnego, otwór (…)zostanie zafiltrowany filtrem Johnsona, rurowo-prętowym o średnicy 5” (wariant I). W przypadku wyboru do ujęcia utworów kambru środkowego, otwór (…)zostanie zafiltrowany filtrem Johnsona, rurowo-prętowym o średnicy 6 5/8” (wariant II).


Konstrukcja otworu i zarurowanie zawarte są w zatwierdzonym projekcie. Końcowa głębokość otworu wynosi 2 200 m p.p.t. (+/-10%).


Po zakończeniu wiercenia i spełnieniu swej roli badawczej otwór (…) zostanie najprawdopodobniej zaadaptowany jako otwór eksploatacyjny wód termalnych. Celem bezpośrednim planowanego do wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego (…) jest rozpoznanie występowania i wykształcenia utworów wodonośnych, określenie parametrów hydrogeologicznych, perspektywicznych horyzontów wodonośnych oraz mineralizacji wydajności i temperatury wód w utworach jury dolnej oraz kredy dolnej.


W wyniku realizacji robót geologicznych przewiduje się ustalenie zasobów eksploatacyjnych możliwych do ujęcia z utworów wodonośnych kambru środkowego lub kambru dolnego. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań Miasto (…) podejmie decyzję o przyszłej eksploatacji otworu (…). W przyszłości wydobywane otworem (…) wody termalne będą mogły być wykorzystywane w ciepłownictwie, do zasilania sieci ciepłowniczej należącej do miejskiej spółki komunalnej o nazwie (…) Sp. z o. o. (…) będącej w 100% własnością Miasta.


Z otworu (…) wstępnie zakłada się uzyskanie wody termalnej o temperaturze w złożu 50-55 st. C i wydajności 40 m³/h z utworów kambru dolnego lub wody termalnej o temperaturze w złożu 40-45 st. C i wydajności 20 m³/h z utworów kambru środkowego.


Przy takich parametrach wody termalnej i założeniu schłodzenia wody do temperatury 10°C można uzyskać moc cieplną wynoszącą 2,0 MW z utworów kambru dolnego.


Z utworów kambru środkowego przy podanych parametrach wody termalnej i założeniu schłodzenia wody do temperatury 10°C można uzyskać moc cieplną wynoszącą 0,77 MW.


Wykorzystanie wody termalnej pochodzącej z utworów kambru dolnego lub kambru środkowego będzie odbywało się w systemie dwuotworowym tzw. dublecie geotermalnym (otwór wydobywczy i otwór chłonny). W przypadku wody termalnej pochodzącej z utworów wodonośnych kambru dolnego lub kambru środkowego niemożliwy będzie jej zrzut w dużych ilościach do cieków powierzchniowych ze względu na zbyt wysoką mineralizację (prognozowana mineralizacja będzie wynosiła ok. 60-130 g/dm³).


Do wód powierzchniowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 984) można odprowadzać wody o temperaturze do 35°C i mineralizacji do 1 g/dm³.


Po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia zakłada się w późniejszym okresie budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu (…). Ciepło wyprodukowane przez ciepłownię byłoby wykorzystywane do zasilania w ciepło miejskiej sieci ciepłowniczej należącej do miejskiej spółki komunalnej o nazwie (…) Sp. z o. o. będącej w 100% własnością Miasta.


Specyfika uwarunkowań wykorzystania energii geotermalnej jako źródła ciepła sprawia, że wskazana możliwa do uzyskania moc cieplna i możliwe do wykorzystania ciepło geotermalne z otworu (…) opierają się na teoretycznych założeniach dotyczących parametrów wody termalnej. Na tym etapie inwestycji nie istnieje możliwość określenia faktycznej ilości możliwego do uzyskania ciepła oraz wskazania czy jego ilość pozwoli na zasilanie miejskiej sieci ciepłowniczej. Ze względu na nieprzewidywalność i zmienność warunków geologicznych istnieje ryzyko, że po odwierceniu otworu (…) i wykonaniu badań hydrogeologicznych okaże się, że parametry wody termalnej są zbyt niskie, aby móc efektywnie wykorzystać ją w ciepłownictwie. Dokładne parametry wody termalnej wydobywanej otworem (…) oraz ich możliwości wykorzystania w ciepłownictwie zostaną określone ostatecznie dopiero po wykonaniu otworu.


Realizowana inwestycja, o której mowa wyżej służy do realizowania zadań publicznoprawnych Gminy, wynikających z Ustawy o samorządzie gminnym art. 7 ust 1. pkt 3 (...) zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Celem realizacji inwestycji, nie jest zamiar wykorzystywania będącego jej efektem mienia dla celów działalności gospodarczej, lecz zapewnienie zapotrzebowania na ciepło dla obiektów położonych na terenie Miasta (…). Miasto (…) jako organ realizujący przedmiotową inwestycję wykonuje zadania własne w zakresie zapewnienia zapotrzebowania w ciepło.


Prace, które zostały opisane powyżej mają być wykonane na działce o nr ewidencyjnym (…), na której znajduje się ciepłownia miejska. Użytkownikiem wieczystym tego terenu jest (…). Jest on właścicielem systemu ciepłowniczego zaopatrującego w ciepło Miasto (…).


Na wskazanej nieruchomości znajduje się:

  1. Ciepłownia Miejska wraz z budynkami pomocniczymi,
  2. Plac węglowy i żużlowy,
  3. Komin,
  4. Infrastruktura techniczna niezbędna do pracy Ciepłowni.


Przedmiotem działalności (…) jest eksploatacja systemu ciepłowniczego, a tym samym zaopatrzenie odbiorców w energię cieplną.


Pomiędzy Przedsiębiorstwem (…) Sp. z o. o., będącą użytkownikiem wieczystym działki, na której będzie wykonany odwiert geotermalny a Miastem będącym inwestorem podpisano umowę użyczenia.


Na mocy ww. umowy (…) oddaje do użytkowania Inwestorowi część nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych związanych z realizacją wyżej opisanego projektu oraz upoważnia go do uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę w opisanym zakresie. Umowa użyczenia zawiera również zapis iż po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji oraz po rozliczeniu otrzymanej dotacji i uzyskaniu kompletu dokumentów na rozpoczęcie eksploatacji wód geotermalnych Strony zobowiązują się do zawarcia odrębnej umowy regulującej zasady użytkowania wykonanego odwiertu/odwiertów, oraz czerpania pożytku z gruntu, na którym będzie realizowana przedmiotowa inwestycja.


Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Miasto (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Miastu przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem robót geologicznych na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…)w miejscowości (…), finansowanego lub współfinansowanego w formie dotacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który po spełnieniu swej roli badawczej będzie mógł, w przypadku pozytywnych wyników badań, działać jako otwór eksploatacyjny wód termalnych, wykorzystywanych w ciepłownictwie do zasilania miejskiej sieci ciepłowniczej, należącej do Przedsiębiorstwa (…)Spółka z o. o.?


Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem robót geologicznych na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…) finansowanego lub współfinansowanego w formie dotacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


W ocenie Miasta, Miasto nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całości lub części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem robót geologicznych na wykonanie otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego wód termalnych (…) finansowanego lub współfinansowanego w formie dotacji przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.


Przedmiotowa inwestycja służy czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu. Nie będzie miała ona związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę dostawy towarów, bądź świadczenia usług ponieważ dotyczy przeprowadzenia badań w ramach programu priorytetowego „Udostępnianie wód termalnych w Polsce” finansowanego z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wykonanie zatem poszukiwawczo-rozpoznawczego odwiertu geotermalnego ma cel przede wszystkim badawczy a jego ewentualne wykorzystanie jest kwestią późniejszą, związaną ściśle z wynika

mi badań.

Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124


Stosownie zaś do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Jak wynika więc z powyższych przepisów prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zaś zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji (wykonanie otworu geotermalnego badawczo-eksploatacyjnego, który w przyszłości może być źródłem ciepła) nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.


Po zakończeniu ww. inwestycji w zależności od wyników badań i przeprowadzonych na tej podstawie analiz, ww. inwestycja:

  1. jeśli wyniki analiz będą wskazywały na zasadność wykorzystania odwiertu do dostawy ciepła do miejskiej sieci cieplnej i/lub na cele rekreacyjne, i uzyskany zostanie komplet dokumentów pozwalających na rozpoczęcie eksploatacji odwiertu - zostanie ona wówczas w terminie późniejszym przekazana do użytkowania na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Miastem (…) a Przedsiębiorstwem (…) Sp. z o. o., regulującej zasady użytkowania wykonanego odwiertu (nie będzie to umowa dzierżawy a umowa opisująca techniczne warunki zabezpieczenia odwiertu przez (…).
  2. jeśli wyniki analiz będą wskazywały na niezasadność wykorzystania odwiertu do dostawy ciepła do miejskiej sieci cieplnej i/lub na cele rekreacyjne, i jeśli Wnioskodawca nie uzyska kompletu dokumentów pozwalających na rozpoczęcie eksploatacji odwiertu - wówczas nie zostanie ona przekazana do użytkowania a otwór zostanie zaczopowany i nie będzie w żaden sposób wykorzystywany (poza uzyskanymi wynikami badań na cele ww. Programu Priorytetowego). Ww. umowa dotyczyć będzie podobnie technicznych warunków zabezpieczenia odwiertu.


Tak więc w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miastu (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2020 r.. poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Od wyników badań hydrogeologicznych przeprowadzonych w otworze (…) zależy, czy Miasto (…) będzie mogło wykorzystywać otwór (…) dla dalszych inwestycji.


Na obecnym etapie (przed wykonaniem otworu) nie jest możliwe jednoznaczne określenie czy w związku z eksploatacją otworu geotermalnego (…)- wystąpi jakakolwiek sprzedaż opodatkowana, ani też kto będzie ją prowadził.


Warto również nadmienić, iż zdaniem wnioskodawcy to (…) dokonuje sprzedaży ciepła, Miasto natomiast w zakresie własnego zasobu lokalowego jak i w zakresie lokali wynajmowanych dokonuje refaktury ciepła dla docelowego odbiorcy (właściciela bądź najemcy lokalu).


Dodatkowo faktycznym celem realizacji przedmiotowej inwestycji przez Miasto (…) jest wypełnianie zadań publicznoprawnych nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, tj. zaopatrzenia w ciepło mieszkańców Miasta (…).


Reasumując, zdaniem Miasta (…) nie ma ono prawa do pełnego ani częściowego odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z wykonaniem otworu geotermalnego w (…).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Istotne jest, aby podmiot, który chce skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, spełniał przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności, za podatnika VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT i prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.


Wnioskodawca stara się o dofinansowanie zadania w ramach realizacji programu priorytetowego „Udostępnianie wód termalnych w Polsce”, finansowanego z (…)


Celem Programu jest Wykonywanie prac i robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia. W ramach programu realizowane są przedsięwzięcia w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż wód termalnych w celu ich udostępnienia do wykorzystania pozyskanego ciepła/energii do ogrzewania. Otwór poszukiwawczo-rozpoznawczy zostanie wykonany do głębokości 2200 m.


Po zakończeniu wiercenia i spełnieniu swej roli badawczej otwór zostanie najprawdopodobniej zaadaptowany jako otwór eksploatacyjny wód termalnych. Celem bezpośrednim planowanego do wykonania otworu poszukiwawczo-rozpoznawczego (…) jest rozpoznanie występowania i wykształcenia utworów wodonośnych, określenie parametrów hydrogeologicznych, perspektywicznych horyzontów wodonośnych oraz mineralizacji wydajności i temperatury wód w utworach jury dolnej oraz kredy dolnej.


W wyniku realizacji robót geologicznych przewiduje się ustalenie zasobów eksploatacyjnych możliwych do ujęcia z utworów wodonośnych kambru środkowego lub kambru dolnego. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań Wnioskodawca podejmie decyzję o przyszłej eksploatacji otworu (…). W przyszłości wydobywane otworem wody termalne będą mogły być wykorzystywane w ciepłownictwie, do zasilania sieci ciepłowniczej należącej do miejskiej spółki komunalnej o nazwie Przedsiębiorstwo (…) Sp. z o. o. (…) będącej w 100% własnością Miasta.

Po wykonaniu analizowanego przedsięwzięcia, Wnioskodawca zakłada w późniejszym okresie budowę ciepłowni geotermalnej eksploatującej wody termalne w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego otworu.


Na tym etapie inwestycji nie istnieje możliwość określenia faktycznej ilości możliwego do uzyskania ciepła oraz wskazania czy jego ilość pozwoli na zasilanie miejskiej sieci ciepłowniczej. Ze względu na nieprzewidywalność i zmienność warunków geologicznych istnieje ryzyko, że po odwierceniu otworu i wykonaniu badań hydrogeologicznych okaże się, że parametry wody termalnej są zbyt niskie, aby móc efektywnie wykorzystać ją w ciepłownictwie. Dokładne parametry wody termalnej oraz ich możliwości wykorzystania w ciepłownictwie zostaną określone ostatecznie dopiero po wykonaniu otworu.


Realizowana inwestycja służy do realizowania zadań publicznoprawnych Gminy. Celem realizacji inwestycji nie jest zamiar wykorzystywania będącego jej efektem mienia dla celów działalności gospodarczej, lecz zapewnienie zapotrzebowania na ciepło dla obiektów położonych na terenie Miasta (…). Miasto jako organ realizujący przedmiotową inwestycję wykonuje zadania własne w zakresie zapewnienia zapotrzebowania w ciepło.


Opisane prace mają być wykonane na działce, na której znajduje się ciepłownia miejska. Użytkownikiem wieczystym tego terenu jest (…). Jest on właścicielem systemu ciepłowniczego zaopatrującego w ciepło Miasto (…).


Pomiędzy (…) będącym użytkownikiem wieczystym działki, na której będzie wykonany odwiert geotermalny a Miastem będącym inwestorem podpisano umowę użyczenia. Na mocy ww. umowy (…) oddaje do użytkowania Inwestorowi część nieruchomości w celu wykonania robót budowlanych związanych z realizacją wyżej opisanego projektu oraz upoważnia go do uzyskania wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę w opisanym zakresie. Umowa użyczenia zawiera również zapis, iż po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji oraz po rozliczeniu otrzymanej dotacji i uzyskaniu kompletu dokumentów na rozpoczęcie eksploatacji wód geotermalnych Strony zobowiązują się do zawarcia odrębnej umowy regulującej zasady użytkowania wykonanego odwiertu/odwiertów, oraz czerpania pożytku z gruntu, na którym będzie realizowana przedmiotowa inwestycja.


Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizowanym projektem wystawiane będą na Wnioskodawcę.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca, celem realizacji inwestycji nie jest zamiar wykorzystywania będącego jej efektem mienia dla celów działalności gospodarczej, lecz zapewnienie zapotrzebowania na ciepło dla obiektów położonych na terenie Miasta (…). Miasto jako organ realizujący przedmiotową inwestycję wykonuje zadania własne w zakresie zapewnienia zapotrzebowania w ciepło. Zatem, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie wykorzystywał nabyte w ramach przedmiotowego projektu towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub jakiejkolwiek części z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj