Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.634.2020.1.LS
z 17 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2020 r. (data wpływu 30 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży w sklepie internetowym dokonywanej systemem wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich i zaprzestania jej ewidencjonowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży w sklepie internetowym dokonywanej systemem wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich i zaprzestania jej ewidencjonowania. Wniosek uzupełniono w dniu 14 grudnia 2020 r. o własne stanowisko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Działalność prowadzona jest pod nazwą „Firma Handlowo-Usługowa (…)”. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod numerem NIP: (…). PKD działalności wyszczególnione w CEIDG to 46.46Z. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów oraz świadczenie usług na rzecz podmiotów gospodarczych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż na rzecz osób fizycznych prowadzona jest w sklepie stacjonarnym i poprzez sklep internetowy oraz ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Realizacja zamówienia przez sklep internetowy możliwa jest bez zakładania konta.

Zamówione towary dostarczane są na terenie Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem poczty lub kuriera na wskazany przez klienta adres lub do punktu odbioru, paczkomatu wskazanego przez klienta. Dostawy dokonywane są w oparciu o umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, a podmioty świadczące usługi pocztowe i kurierskie. Towary zamówione przez Klientów są nabywane przez Wnioskodawcę a następnie odprzedawane na rzecz Klienta.

Płatność za zamówiony internetowo towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta: – za pobraniem, – poprzez zapłatę gotówki kurierowi dostarczającemu przesyłkę na adres wskazany przez klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy), – w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą płatniczą, – za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych – takich jak: (…). Zapłata jest realizowana co do zasady przez Klienta, który złożył zamówienie, jednak zdarzają się sytuacje, w których zapłata dokonywana jest przez inną osobę, np. małżonka. W każdym jednak przypadku Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczyła wpłata oraz powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta poprzez numer zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu na rzecz osoby fizycznej.

Na podstawie dokumentacji i ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres możliwe są do ustalenia na tej podstawie). Dotychczas w przypadku sprzedaży realizowanej na powyższych zasadach Wnioskodawca każde zamówienie dokumentował paragonem fiskalnym, który był wysyłany wraz z towarem do Klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej wskazanych powyżej przypadków sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (zarejestrowanych lub nieposiadających konta w sklepie Internetowym), które złożyły zamówienie on-line w sklepie internetowym oraz zaprzestać dokumentowania tych transakcji paragonami fiskalnymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych poprzez sklep Internetowy, skoro we wszystkich ww. przypadkach: towar jest wysyłany do miejsca wskazanego przez Klienta (tj. sprzedaż ta jest realizowana w systemie wysyłkowym), zapłata za towar została w całości wpłacona na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej, na podstawie ewidencji i dokumentacji (w tym dowodów zapłaty) prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana.

UZASADNIENIE

Na podstawie art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako u.p.t.u) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Oznacza to, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności podatkowej co do zasady są zobligowani do ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej. Niemniej jednak w niektórych przypadkach możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ww. obowiązku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej jako: Rozporządzenie).

Na mocy § 2 ust. 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia. Tym samym, dostawy towarów i świadczenie usług wskazane w ww. załączniku do Rozporządzenia podlegają zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji. Przy czym, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia zwolnienie to stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 Rozporządzenia).

W poz. 36 załącznika do Rozporządzenia wyszczególniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Warunkiem zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestracji przy użyciu kasy fiskalnej jest łączne spełnienie niżej wskazanych warunków: sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych została dokonana w systemie wysyłkowym; zapłata za sprzedaż w całości została wpłacona za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika (dostawcy) lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem; sprzedawca prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłatę, które potwierdzają łącznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła ww. zapłata i na czyją rzecz została dokonana (z dokumentacji muszą wynikać dane nabywcy, w tym jego adres).

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej dotyczy dostaw towarów w systemie wysyłkowym, w tym również dostarczanych za pośrednictwem firmy zewnętrznej trudniącej się wysyłką lub transportem towarów oraz, że dla określenia możliwości zastosowania ww. zwolnienia z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej nieistotne jest również miejsce dostarczenia towarów (kiosk, paczkomat, czy też inne miejsce wskazane przez klienta jako właściwe do doręczenia zamówionych towarów). W przypadku gdy towar jest zamawiany w sklepie internetowym i jest on kolejno przemieszczany do punktu wskazanego przez klienta, mamy do czynienia z dostawą towarów w systemie wysyłkowym, o której mowa w pkt 36 załącznika do Rozporządzenia.

W każdym przypadku towary te są dostarczane do klienta w ramach systemu wysyłkowego z wykorzystaniem przesyłek o charakterze pocztowym lub kurierskim. Dla oceny zasadności stosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym ma również sposób opłacania należności za zamówienia.

Jak wskazano w stanie faktycznym, płatność za zakupiony w sklepie internetowym towar może zostać zrealizowana według wyboru klienta: za pobraniem – poprzez zapłatę gotówką kurierowi doręczającemu przesyłkę na adres wskazany przez Klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy); w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych. Niezależnie od wyboru sposobu płatności, w każdym tym przypadku należność za towary jest wpłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy – czy to w przypadku wyboru zapłaty przelewem bankowym, kartą kredytową, przez system płatności elektronicznych, czy w przypadku płatności za pobraniem, gdy kurier otrzymuje kwotę zapłaty przy doręczeniu przesyłki, a następnie firma kurierska przekazuje tę płatność na konto bankowe Wnioskodawcy.

Każda z tych wpłat jest możliwa do zidentyfikowania przez Wnioskodawcę i do powiązania jej z konkretnym zamówieniem w Sklepie Internetowym, a następnie z Klientem oraz jego danymi adresowymi. Biorąc zatem pod uwagę następujące okoliczności: towary sprzedawane przez Wnioskodawcę w sklepie internetowym nie mieszczą się katalogu wskazanym w § 4 ust. 1 Rozporządzenia; niezależnie od wyboru sposobu i miejsca dostawy przez Klienta, sprzedaż towarów w sklepie internetowym odbywa się w systemie wysyłkowym; zapłata za zamówione towary jest realizowana za pobraniem, w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym albo poprzez system płatności elektronicznych i docelowo wpływa w całości na rachunek bankowy Wnioskodawcy, na podstawie ewidencji i dokumentacji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest ustalenie jakiego konkretnie zamówienia dotyczyła wpłata oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, dane adresowe).

Wnioskodawca uważa, że sprzedaż towarów w sklepie internetowym we wszystkich przypadkach opisanych w stanie faktycznym podlega zwolnieniu z obowiązku fiskalizacji na podstawie § 2 ust. 2 Rozporządzenia. Dlatego też Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W dniu 14 grudnia 2020 r. Wnioskodawca rozszerzył własne stanowisko o informacje:

Wnioskodawca jest uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, a tym samym zaprzestania dokumentowania tych transakcji paragonami fiskalnymi, sprzedaży na rzecz osób fizycznych poprzez sklep Internetowy, skoro we wszystkich ww. przypadkach: towar jest wysyłany do miejsca wskazanego przez Klienta (tj. sprzedaż ta jest realizowana w systemie wysyłkowym), zapłata za towar została w całości wpłacona na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem poczty, banku lub kasy oszczędnościowo- kredytowej, na podstawie ewidencji i dokumentacji (w tym dowodów zapłaty) prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi/towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:

  1. w postaci papierowej lub
  2. za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.

Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy – podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę nie stanowią towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych prowadzona jest w sklepie stacjonarnym i poprzez sklep internetowy oraz ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej. Realizacja zamówienia przez sklep internetowy możliwa jest bez zakładania konta. Zamówione towary dostarczane są na terenie Rzeczpospolitej Polskiej za pośrednictwem poczty lub kuriera na wskazany przez klienta adres lub do punktu odbioru, paczkomatu wskazanego przez klienta. Dostawy dokonywane są w oparciu o umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą, a podmioty świadczące usługi pocztowe i kurierskie. Płatność za zamówiony internetowo towar może zostać zrealizowana według wyboru Klienta: – za pobraniem, – poprzez zapłatę gotówki kurierowi dostarczającemu przesyłkę na adres wskazany przez klienta (pobrana kwota jest wpłacana na rachunek bankowy Wnioskodawcy), – w formie przedpłaty – poprzez płatność on-line, np. przelewem bankowym lub kartą płatniczą, – za pośrednictwem systemu płatności elektronicznych – takich jak: (…). Zapłata jest realizowana co do zasady przez Klienta, który złożył zamówienie, jednak zdarzają się sytuacje, w których zapłata dokonywana jest przez inną osobę, np. małżonka. W każdym jednak przypadku Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczyła wpłata oraz powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta poprzez numer zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu na rzecz osoby fizycznej. Na podstawie dokumentacji i ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres możliwe są do ustalenia na tej podstawie).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości rezygnacji prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (zarejestrowanych lub nieposiadających konta w sklepie internetowym) oraz zaprzestania dokumentowania tych transakcji paragonem fiskalnym.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje na rachunek bankowy. W każdym przypadku Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować, jakiego zamówienia dotyczyła wpłata oraz powiązać otrzymaną na rachunek bankowy wpłatę ze sprzedażą oznaczonych towarów na rzecz konkretnego Klienta poprzez numer zamówienia, który można przypisać tylko do określonego zakupu na rzecz osoby fizycznej. Na podstawie dokumentacji i ewidencji prowadzonej przez Wnioskodawcę możliwe jest łącznie ustalenie, do jakiego konkretnie zamówienia odnosiła się wpłata otrzymana na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz na czyją rzecz dana sprzedaż została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres możliwe są do ustalenia na tej podstawie). Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży wysyłkowej towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) dostarczanych za pośrednictwem poczty lub firm kurierskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa w całości na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Tym samym ma prawo do zaprzestania dokumentowania tych transakcji paragonem fiskalnym.

Zaznaczyć należy, że powyższe zwolnienie obowiązuje w obecnym stanie prawnym nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2021 r.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj