Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.632.2020.1.AK
z 14 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Uczelnia), jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.).


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej zawiązanej na podstawie umowy z dnia 9 marca 2020 r., która realizuje operację pn. „(...)” (dalej: „Operacja” lub „Projekt”).


Wskazana Grupa Operacyjna, której członkiem jest Wnioskodawca, stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Wnioskodawca podkreśla, że Grupa Operacyjna nie posiada zdolności prawnej i nie stanowi umowy spółki w rozumieniu przepisów prawa handlowego, prawa cywilnego oraz nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego.

Wnioskodawca wskazuje także, że w skład Grupy Operacyjnej, w związku z realizacją Projektu, wchodzą następujące podmioty:

  • Lider Grupy Operacyjnej - A. sp. z o.o.;
  • Członek - Wnioskodawca;
  • Członek – B.;
  • Członek - Politechnika (…)

W związku z tym zostanie złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: wniosek o przyznanie pomocy) do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR).


Wnioskodawca wskazuje, że Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta, tzn. opracowania szczegółowego planu operacji, przygotowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania zawarcie umowy o przyznaniu pomocy z ARiMR, jego realizacja i rozliczenie oraz złożenie wniosków o płatność.

Koszty wykonania poszczególnych zadań w Projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je Członkowie Grupy Operacyjnej. Koszty te zostały wskazane we wniosku o dofinansowanie operacji, (par. 6 pkt 3 Umowy). Do zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie doświadczeń wegetacyjnych z uprawą roślin warzywnych (m.in. sałata, papryka) oraz przeprowadzenie analizy techniczno-ekonomicznej.

Wnioskodawca wskazuje, że Uczelnia, zgodnie z wyżej wskazanym wnioskiem, pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • wynagrodzenia zespołów badawczych,
  • zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego,
  • zakup środków trwałych oraz aparatury naukowo-badawczej,
  • zakup usług w związku z prowadzonymi badaniami,
  • podróże służbowe.

Celem Operacji jest osiągnięcie najkorzystniejszego bilansu wody i energii z zachowaniem wysokiej jakości plonu warzyw uprawianych metodą bezglebową i tradycyjną pod osłonami. Projekt dotyczy opracowania systemu, który pozwoli na drastyczne ograniczenie zużycia wody przy produkcji warzywnej w tunelach. Rezultatem tego projektu będzie system odzysku wody. Realizacja tego projektu wspiera więc rolnictwo w zakresie wykorzystania zasobów i wzrostu odporności na zmiany klimatu oraz harmonijnego wykorzystania surowców naturalnych.

Głównymi rezultatami Projektu będzie:

  1. nowa technologia odzysku wody transpirującej (wymienniki ciepła oraz układy sorpcyjne),
  2. udoskonalona technologia szczelnych i energooszczędnych tuneli oraz
  3. udoskonalone metody organizacji pracy przy uprawie (wdrożone protokoły kontroli szczelności tunelu i jakości powietrza wewnątrz tunelu oraz w płaszczu zewnętrznym).

Przedmiotowy projekt będzie realizowany w 24 miesiącach w ramach 3 etapów:

  • Etap 1: listopad 2020 – czerwiec 2021, Prowadzenie doświadczeń wegetacyjnych z uprawą roślin warzywnych,
  • Etap 2: lipiec 2021 – luty 2022, Zamykanie obiegu wody w uprawie roślin i minimalizacji strat energii,
  • Etap 3: marzec 2022 – październik 2022 Analiza techniczno-ekonomiczna.


Zgodnie z par. 4 pkt 2 Umowy, do zadań A. Sp. z o.o., jako Lidera Grupy Operacyjnej w tej Operacji należy m.in.:

  • reprezentowanie Grupy Operacyjnej;
  • złożenie Wniosku i wymaganych zmian tego Wniosku, a także wniosku o płatność i wymaganych zmian tego wniosku; nadzór nad pracami badawczymi, opracowywania sprawozdań i wniosków upubliczniania wyników badań;
  • koordynowanie prac poszczególnych Członków;
  • pośredniczenie w przekazywaniu Stronom środków finansowych z ARiMR; identyfikowanie potencjalnych problemów i zagrożeń dla realizacji Operacji i informowania o nich Strony;
  • zatwierdzenie treści publikacji lub innego sposobu upublicznienia danych;
  • prowadzenie obsługi administracyjnej Projektu.

Z kolei zgodnie z par. 6 pkt 1 Umowy, do zadań Członków Grupy Operacyjnej, a więc również do zadań Wnioskodawcy, należy zaś:

  • terminowa realizacja przydzielonych zadań;
  • niezwłoczne przekazywanie Liderowi dokumentów związanych z projektem umożliwiających mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR, nie później niż w ciągu 5 dni od wezwania Lidera;
  • niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji zadań;
  • przygotowywanie na wniosek Lidera raportów i informacji związanych z realizacją Projektu, w sposób umożliwiający mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR, nie później niż w ciągu 5 dni od wezwania Lidera;
  • stosowanie najwyższej staranności przy realizacji prac związanych z realizacją Projektu.

Zgodnie z par. 10 ust. 6 Umowy, w zakresie niezbędnym do realizacji Operacji Członkowi przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków w ramach realizacji Operacji.


W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków będzie zobowiązany do udzielenia nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Operacji) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.


Wnioskodawca podkreśla, że Uczelnia w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.


Wnioskodawca wskazuje zatem, że po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia nadmienia także, że nie są planowane i nie będą miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.

Zgodnie z powyższym jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest "udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji".


Wnioskodawca informuje również, że wyniki badań/prac nie są i nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną oraz nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach.


Reasumując, efekty przedmiotowego projektu nie są przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem w związku z udziałem w Projekcie, Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu. Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa).

Z uwagi na fakt, iż efekty badań nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, to nie ma konieczności jakiegokolwiek przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów prowadzonej przez Uczelnię działalności. W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją wyżej opisanego Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn zm.; dalej: ustawa o VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad 1

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.


Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności.


Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ad 2

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia VAT od związku danego nabytego towaru czy danej usługi z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej - obecnie lub w przyszłości.


Podatnik może zatem skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, bez konieczności oczekiwania, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Ponadto, jak wynika z doktryny oraz ugruntowanego stanowiska organów podatkowych, związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego.

Reasumując, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W przypadku Wnioskodawcy związek taki nie występuje.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest planowana przez Wnioskodawcę komercjalizacja wyników badań i projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Uczelnia w ramach projektu nie świadczy usług ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy.


Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca, jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej zawiązanej na podstawie umowy z dnia 9 marca 2020 r., która realizuje operację pn. „(…)”.

Wskazana Grupa Operacyjna, której członkiem jest Wnioskodawca, stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Przedmiotowy projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


W związku z tym zostanie złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.


Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta, tzn. opracowania szczegółowego planu operacji, przygotowania i złożenia wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR, a następnie w przypadku uzyskania dofinansowania zawarcie umowy o przyznaniu pomocy z ARiMR, jego realizacja i rozliczenie oraz złożenie wniosków o płatność.

Koszty wykonania poszczególnych zadań w Projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je Członkowie Grupy Operacyjnej. Do zadań Wnioskodawcy należy prowadzenie doświadczeń wegetacyjnych z uprawą roślin warzywnych (m.in. sałata, papryka) oraz przeprowadzenie analizy techniczno-ekonomicznej.

Wnioskodawca pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • wynagrodzenia zespołów badawczych,
  • zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego,
  • zakup środków trwałych oraz aparatury naukowo-badawczej,
  • zakup usług w związku z prowadzonymi badaniami,
  • podróże służbowe.

Celem Operacji jest osiągnięcie najkorzystniejszego bilansu wody i energii z zachowaniem wysokiej jakości plonu warzyw uprawianych metodą bezglebową i tradycyjną pod osłonami. Projekt dotyczy opracowania systemu, który pozwoli na drastyczne ograniczenie zużycia wody przy produkcji warzywnej w tunelach. Rezultatem tego projektu będzie system odzysku wody. Realizacja tego projektu wspiera więc rolnictwo w zakresie wykorzystania zasobów i wzrostu odporności na zmiany klimatu oraz harmonijnego wykorzystania surowców naturalnych.

Głównymi rezultatami Projektu będzie:

  1. nowa technologia odzysku wody transpirującej (wymienniki ciepła oraz układy sorpcyjne),
  2. udoskonalona technologia szczelnych i energooszczędnych tuneli oraz
  3. udoskonalone metody organizacji pracy przy uprawie (wdrożone protokoły kontroli szczelności tunelu i jakości powietrza wewnątrz tunelu oraz w płaszczu zewnętrznym).

Wnioskodawca w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.


Zatem, po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Nie są planowane i nie będą miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.

Jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest "udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji".

Wyniki badań/prac nie są i nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną oraz nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach.


Reasumując, efekty przedmiotowego projektu nie są przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem w związku z udziałem w Projekcie, Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu. Wnioskodawca wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań; nie są planowane i nie będą miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach. Ponadto wyniki badań/prac nie są i nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną oraz nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach. Uczelnia wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywała efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa).

Zatem, analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj