Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.633.2020.1.AK
z 14 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2020 r. (data wpływu 23 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „(...)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Wnioskodawca lub Uczelnia), jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85 ze zm.).


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Uczelnia występuje jako jedna ze stron zawiązanej na podstawie umowy konsorcjum z dnia 11 marca 2020 r. (dalej: Umowa) Grupy Operacyjnej, działającej pod nazwą …. Grupa została zawiązana celem opracowania i wdrożenia innowacji w zakresie optymalizacji produkcji owczarskiej w zmieniających się warunkach klimatycznych wraz z ograniczeniem wpływu na środowisko oraz poprawą bioróżnorodności runi pastwiskowej. Grupa realizować będzie plan operacyjny pn. „...” (zwany dalej: Projektem lub Operacją).


W związku z tym zostanie złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (dalej: wniosek o przyznanie pomocy) do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (dalej: ARiMR). Wskazana Grupa Operacyjna, której członkiem jest Wnioskodawca, stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Przedmiotowy Projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca podkreśla, że zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Grupa Operacyjna reprezentowana jest przez jednostkę naukową (Wnioskodawca), podmiot doradczy (Ośrodek Doradztwa Rolniczego), jednostkę otoczenia biznesu (… Sp. z o.o.) oraz hodowców.


Wnioskodawca wskazuje, że w skład Grupy Operacyjnej szczegółowo wchodzą następujące podmioty:

  • D. Sp. z o.o. - Lider Grupy Operacyjnej,
  • Wnioskodawca …,
  • Ośrodek Doradztwa Rolniczego w …,
  • Pan M.P., prowadzący gospodarstwo rolne pod numerem …,
  • Pan J.P., prowadzący gospodarstwo rolne pod numerem …,
  • Pan D.D., prowadzący gospodarstwo rolne pod numerem …,
  • Pan M.D., prowadzący gospodarstwo rolne pod numerem ….


Wnioskodawca wskazuje także, że Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została powołana, tzn. złożenie wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR, następnie zawarcie umowy o przyznaniu pomocy oraz realizację zadań opisanych we wniosku o przyznanie pomocy.


Przedmiotowy projekt będzie realizowany w 24 miesiącach w ramach 3 etapów:

Etap 1: od listopada 2020 do czerwca 2021 r.;
Etap 2: od lipca 2021 do lutego 2022 r.;
Etap 3: od marca 2022 do października 2022 r.


Wnioskodawca wskazuje, że Uczelnia, zgodnie z wyżej wskazanym wnioskiem, pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • wynagrodzenia zespołów badawczych,
  • zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego,
  • zakup środków trwałych oraz aparatury naukowo-badawczej,
  • zakup usług w związku z prowadzonymi badaniami,
  • podróże służbowe.

Celem przedmiotowej Operacji jest optymalizacja produkcji owczarskiej w zmieniających się warunkach klimatycznych wraz z ograniczeniem wpływu na środowisko oraz poprawa bioróżnorodności runi pastwiskowej. Operacja jest projektem pilotażowym, realizowanym w czterech gospodarstwach na terenach Gminy (…) oraz Gminy (…) W projekcie weźmie udział 120 owiec oraz 72 ha pastwisk.


    W wyniku realizacji przedmiotowego Projektu spodziewane są następujące efekty:
  1. Wzrost poziomu kompetencji (know-how) hodowców w zakresie efektywnej produkcji baraniny/jagnięciny: metod chowu, hodowli, rozrodu, dobrostanu, żywienia, ekonomiki, właściwej opieki weterynaryjnej,
  2. Poprawę infrastruktury gospodarstw w zakresie organizacji hodowli,
  3. Wykreowanie znacznie udoskonalonych obecnych w gospodarstwach hodowlanych ras owiec w kierunku otrzymania ras o wysokich wskaźnikach cech funkcjonalnych, tj. krzyżówki maciorek rasy wrzosówka z trykami rasy kameruńskiej,
  4. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań hodowlanych, dzięki zastosowaniu molekularnych metod genetycznych takich jak identyfikacja polimorfizmu niektórych genów uznanych za kluczowe dla użytkowości mięsnej i reprodukcyjnej,
  5. Wprowadzenie nowych metod organizacji produkcji, tj. (1) mobilnej przyczepy do przewozu owiec ze specjalistycznym wyposażeniem oraz (2) innowacyjnego urządzenia do zbierania nasion gatunków łąkowych,
  6. Wykreowanie nowego produktu z mięsa owczego,
  7. Wzrost konkurencyjności i opłacalności regionalnych hodowli bydła mięsnego i związany z tym wzrost poziomu życia hodowców.

Jeżeli chodzi o podział zadań, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z par. 3 pkt 2 Umowy, do zadań D. Sp. z o.o., jako Lidera Grupy Operacyjnej, należy m in.:

  • zawarcie w imieniu Grupy Operacyjnej i jej Członków umowy o przyznanie pomocy z ARiMR,
  • koordynowania prac poszczególnych Członków,
  • pośredniczenie w przekazywaniu Stronom środków finansowych z ARiMR,
  • sporządzanie sprawozdań z realizacji prac badawczych,
  • identyfikowanie potencjalnych problemów i zagrożeń dla realizacji Operacji i informowania o nich Strony,
  • zatwierdzenie treści publikacji lub innego sposobu upublicznienia danych,
  • prowadzenie obsługi administracyjnej Projektu.

Z kolei zgodnie z par. 6 pkt 1 Umowy, do zadań Członków Grupy Operacyjnej, a więc również do zadań Wnioskodawcy, należy zaś:

  • terminowa realizacja przydzielonych zadań;
  • niezwłoczne przekazywanie Liderowi dokumentów związanych z projektem umożliwiających mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR, nie później niż w ciągu 5 dni od wezwania Lidera;
  • niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji zadań;
  • przygotowywanie na wniosek Lidera raportów i informacji związanych z realizacją Projektu, w sposób umożliwiający mu wywiązanie się z obowiązków wobec ARiMR, nie później niż w ciągu 5 dni od wezwania Lidera;
  • stosowanie najwyższej staranności przy realizacji prac związanych z realizacją Projektu.

Ponadto, bezpośrednio do zadań Uniwersytetu, zgodnie z załącznikiem nr 1 do przedmiotowej Umowy, należy:

  • zadanie 1 Model i optymalizacja produkcyjności pastwisk górskich w hodowli owiec,
  • zadanie 2 Ocena wartości fenotypowej i genetycznej rodziców i potomstwa,
  • zadanie 3 Produkcja jagniąt rzeźnych, wytworzenie pokolenia F1 (matka wrzosówka x ojciec kamerun),
  • zadanie 4 Ocena wartości użytkowej zwierząt,
  • zadanie 5 Profilaktyka zdrowia owiec,
  • zadanie 6 Ekonomiczne i organizacyjne efekty produkcji owczarskiej.


Wskazać również należy, że zgodnie z par. 10 pkt 6 Umowy, w zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Operacji) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.


Wnioskodawca podkreśla, że Uniwersytet w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.


Wnioskodawca wskazuje zatem, że po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia nadmienia także, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.


Zgodnie z powyższym jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest "udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji".


Wnioskodawca wskazuje również, że wyniki badań/prac nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, a jedynie z nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. będą one tematem zajęć na nieodpłatnych studiach. Reasumując, efekty przedmiotowego projektu nie są przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem w związku z udziałem w Projekcie, Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu.


Wnioskodawca wskazuje zatem, że wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa oraz nieodpłatna statutowa działalność dydaktyczna).
Z uwagi na fakt, iż efekty badań nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, to nie ma konieczności jakiegokolwiek przyporządkowania ponoszonych wydatków do poszczególnych rodzajów prowadzonej przez Uczelnię działalności.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją wyżej opisanego Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn zm.; dalej: ustawa o VAT)?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad 1


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.


Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty.


Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ad 2


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia VAT od związku danego nabytego towaru czy danej usługi z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej - obecnie lub w przyszłości.


Podatnik może zatem skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, bez konieczności oczekiwania, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Ponadto, jak wynika z doktryny oraz ugruntowanego stanowiska organów podatkowych, związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego.

Reasumując, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przypadku Wnioskodawcy związek taki nie występuje.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest planowana przez Wnioskodawcę komercjalizacja wyników badań i projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Uczelnia w ramach projektu nie świadczy usług ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy.


Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Wnioskodawca, jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Uczelnia występuje jako jedna ze stron zawiązanej na podstawie umowy konsorcjum z dnia 11 marca 2020 r. Grupy Operacyjnej, działającej pod nazwą …. Grupa została zawiązana celem opracowania i wdrożenia innowacji w zakresie optymalizacji produkcji owczarskiej w zmieniających się warunkach klimatycznych wraz z ograniczeniem wpływu na środowisko oraz poprawą bioróżnorodności runi pastwiskowej. Grupa realizować będzie plan operacyjny pn. „...”.

W związku z tym zostanie złożony wniosek o przyznanie pomocy w ramach Działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wskazana Grupa Operacyjna, której członkiem jest Wnioskodawca, stanowi zrzeszenie podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Przedmiotowy Projekt realizowany jest w ramach zadań statutowych Uczelni wynikających z ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki cywilnej, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Grupa Operacyjna reprezentowana jest przez jednostkę naukową (Uniwersytet), podmiot doradczy (Ośrodek Doradztwa Rolniczego), jednostkę otoczenia biznesu (D. Sp. z o.o.) oraz hodowców.


Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została powołana, tzn. złożenie wniosku o przyznanie pomocy do ARiMR, następnie zawarcie umowy o przyznaniu pomocy oraz realizację zadań opisanych we wniosku o przyznanie pomocy.

Zgodnie z par. 6 pkt 3 Umowy konsorcjum każda Strona samodzielnie ponosi koszty zadań przez nią realizowanych w ramach Operacji. Uniwersytet, zgodnie z wnioskiem o przyznanie pomocy i załącznikami do niego, pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • wynagrodzenia zespołów badawczych,
  • zakup materiałów, odczynników, sprzętu laboratoryjnego,
  • zakup środków trwałych oraz aparatury naukowo-badawczej,
  • zakup usług w związku z prowadzonymi badaniami,
  • podróże służbowe.

Celem przedmiotowej Operacji jest optymalizacja produkcji owczarskiej w zmieniających się warunkach klimatycznych wraz z ograniczeniem wpływu na środowisko oraz poprawa bioróżnorodności runi pastwiskowej. Operacja jest projektem pilotażowym, realizowanym w czterech gospodarstwach na terenach Gminy D. oraz Gminy R.. W projekcie weźmie udział 120 owiec oraz 72 ha pastwisk.

W wyniku realizacji przedmiotowego Projektu spodziewane są następujące efekty:

  1. Wzrost poziomu kompetencji (know-how) hodowców w zakresie efektywnej produkcji baraniny/jagnięciny: metod chowu, hodowli, rozrodu, dobrostanu, żywienia, ekonomiki, właściwej opieki weterynaryjnej,
  2. Poprawę infrastruktury gospodarstw w zakresie organizacji hodowli,
  3. Wykreowanie znacznie udoskonalonych obecnych w gospodarstwach hodowlanych ras owiec w kierunku otrzymania ras o wysokich wskaźnikach cech funkcjonalnych, tj. krzyżówki maciorek rasy wrzosówka z trykami rasy kameruńskiej,
  4. Wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań hodowlanych, dzięki zastosowaniu molekularnych metod genetycznych takich jak identyfikacja polimorfizmu niektórych genów uznanych za kluczowe dla użytkowości mięsnej i reprodukcyjnej,
  5. Wprowadzenie nowych metod organizacji produkcji, tj. (1) mobilnej przyczepy do przewozu owiec ze specjalistycznym wyposażeniem oraz (2) innowacyjnego urządzenia do zbierania nasion gatunków łąkowych,
  6. Wykreowanie nowego produktu z mięsa owczego,
  7. Wzrost konkurencyjności i opłacalności regionalnych hodowli bydła mięsnego i związany z tym wzrost poziomu życia hodowców.


Do zadań Uniwersytetu, zgodnie z załącznikiem nr 1 do przedmiotowej Umowy, należy:

  • zadanie 1 Model i optymalizacja produkcyjności pastwisk górskich w hodowli owiec,
  • zadanie 2 Ocena wartości fenotypowej i genetycznej rodziców i potomstwa,
  • zadanie 3 Produkcja jagniąt rzeźnych, wytworzenie pokolenia F1 (matka wrzosówka x ojciec kamerun),
  • zadanie 4 Ocena wartości użytkowej zwierząt,
  • zadanie 5 Profilaktyka zdrowia owiec,
  • zadanie 6 Ekonomiczne i organizacyjne efekty produkcji owczarskiej.



Zgodnie z par. 10 pkt 6 Umowy, w zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Operacji) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.


Wnioskodawca w ramach realizacji Operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.


Po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia nadmienia także, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.


Jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest "udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez ARiMR końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji".


Wyniki badań/prac nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, a jedynie z nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. będą one tematem zajęć na nieodpłatnych studiach. Reasumując, efekty przedmiotowego projektu nie są przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu VAT, bowiem w związku z udziałem w Projekcie, Uczelnia nie będzie partycypować w przychodach z tytułu komercjalizacji wyników badań, ani uzyskiwać jakichkolwiek innych przychodów z tytułu udziału w Grupie Operacyjnej i realizacji przedmiotowego Projektu.


Wnioskodawca wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa oraz nieodpłatna statutowa działalność dydaktyczna).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu.


Stosownie do art. 11 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań; nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach. Ponadto wyniki badań/prac nie będą także w jakikolwiek sposób związane z odpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, a jedynie z nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. będą one tematem zajęć na nieodpłatnych studiach. Uczelnia wykorzystuje i w dalszym ciągu będzie wykorzystywała efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (badawczo-naukowa działalność statutowa oraz nieodpłatna statutowa działalność dydaktyczna).


Zatem, analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „...”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj