Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.509.2020.2.MC
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2020 r. (data wpływu 14 października 2020 r.), uzupełnionym w dniu 19 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.) oraz uzupełnionym w dniu 11 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.) na wezwanie z dnia 3 grudnia 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 4 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji podmiotowej – jest prawidłowe,
  • opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji celowej na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji podmiotowej oraz opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji celowej na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.). Ponadto wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 grudnia 2020 r., złożonym w dniu 11 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 3 grudnia 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 4 grudnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest (...) (dalej: „Wnioskodawca”, (...)). Zgodnie ze statutem (...), Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy (...) z zachowaniem zasad i warunków określonych ustawą.

Powodem, dla którego został powołany Wnioskodawca, jest rządowa strategia budowy nowoczesnego (...). W tym celu nałożone zostały na Wnioskodawcę konkretne zadania.

Celem Wnioskodawcy(...).

Cel ten Wnioskodawca realizuje poprzez następujące zadania:

(...)

Realizacja powyższych zadań następuje w szczególności poprzez:

  • organizację lub udział w:
    • przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych,
    • szkoleniach, warsztatach i seminariach,
    • pokazach demonstracyjnych,
    • spotkaniach integrujących przedsiębiorców w obszarze transformacji cyfrowej,
    • różnych formach doradztwa;


  • inicjowanie projektów badawczych i przygotowywanie analiz, koncepcji lub strategii Wnioskodawcy.


Majątek Wnioskodawcy stanowi fundusz założycielski.


Zgodnie ze statutem (...) źródłami finansowania (...) są m.in.:

  • dotacje podmiotowe z budżetu państwa na realizację bieżącej działalności statutowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca podkreśla, że dotacje podmiotowe pokrywają koszty ogólne jego działalności w tym działania uświadamiające tj. spotkania z przedsiębiorcami, samorządowcami w celu (...),
  • dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie konkretnych działań służących realizacji celu Wnioskodawcy, w tym kosztów realizacji inwestycji.


Dodatkowo, zgodnie z (...) statutu (...), w przypadku udzielania wsparcia w postaci doradztwa, Wnioskodawca może pobierać opłaty w wysokości nieprzekraczającej ponoszonych kosztów. Jednocześnie opłaty te muszą mieć cenę niższą niż cena rynkowa.


W związku z tym Wnioskodawca podkreśla, że pomimo odpłatności wsparcia w postaci doradztwa, kwota wymagana od uczestnika będzie poniżej ceny rynkowej za usługę tego typu. Jednakże aktualnie Wnioskodawca nie planuje świadczyć usługi doradztwa.


Dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczane są przez Wnioskodawcę na realizację bieżącej działalności statutowej Wnioskodawcy. Zadania realizowane ze środków z dotacji podmiotowych są wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów (...), tj. Wnioskodawca nie angażuje do ich realizacji firm zewnętrznych, a jedynie angażuje na podstawie umowy cywilnoprawnej osoby fizyczne - ekspertów w danej dziedzinie. W przypadku realizacji zadań związanych z bieżącą działalnością podmiotową.


W przypadku dotacji celowych, Wnioskodawca w pierwszej kolejności kalkuluje koszty bezpośrednio związane z realizacją zadania. Następnie, na podstawie takiej kalkulacji, Wnioskodawca wnioskuje o dotację celową do organów władzy państwowej. Dotowane zadania mieszczą się w katalogu celów statutowych (...), ale inny jest sposób ich wykonywania przez Wnioskodawcę. Zadania są realizowane z wykorzystaniem zasobów firm zewnętrznych. W przypadku warsztatów, szkoleń, są one w całości realizowane przez inny podmiot wyłoniony przez Wnioskodawcę w drodze przetargu. Podmiot realizujący zadanie jest zobowiązany działać zgodnie z zaleceniami i standardami Wnioskodawcy.


Przedmiotem zapytania jest:

  1. dotacja podmiotowa na realizację bieżącej działalności Wnioskodawcy, w tym na działania informacyjno-uświadamiające (Zadanie 1),
  2. dotacje celowe uzyskiwane na realizację zadań statutowych polegających konkretnie na:
    1. przeprowadzeniu warsztatów, szkoleń i doradztwa (Zadanie 2.).


Zadanie 1. - Wnioskodawca w ramach realizowanych zadań statutowych zamierza świadczyć usługi informacyjno-uświadamiające, tj. między innymi prowadzenie serwisu informacyjnego na portalu (...), prowadzenie webinariów, spotkania z przedsiębiorcami, samorządowcami w celu (...). Wnioskodawca podkreśla, że dotacja podmiotowa na Zadanie 1. pokrywa zarówno koszty ogólnego zarządu związane z działalnością Wnioskodawcy, jak i koszt działań uświadamiających.

Zadanie 2. - Wnioskodawca może przeprowadzać szkolenia, doradztwo i integracje m.in., poprzez organizację warsztatów.

Wśród kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją powyższych zadań można wymienić m.in.:

  • koszty związane z salami wykładowymi,
  • koszt zaangażowania podmiotów trzecich, które przeprowadzą warsztaty, szkolenie na zlecenie Wnioskodawcy (w przypadku realizacji zadań sfinansowanych dotacją celową);
  • wynagrodzenie pracowników lub wykładowców świadczących usługi na podstawie umów w tym umów zlecenia, w części związanej z realizacją poszczególnych zadań;
  • koszty energii elektrycznej, w części związanej z realizacją poszczególnych zadań;
  • koszty opracowania materiałów szkoleniowych;
  • catering i serwis kawowy, posiłek.

Wnioskodawca zaznacza, że powyższe zadania mogą być prowadzone na dwa sposoby:

  1. własnymi siłami, w tym za pomocą wykładowców świadczących usługi na podstawie umowy zlecenia oraz z angażowaniem podmiotów trzecich działających komercyjnie. Ma to miejsce w przypadku zadań realizowanych ze środków uzyskanych z dotacji podmiotowej (Zadanie 1);
  2. wyłącznie siłami podmiotów trzecich, które wykonują szkolenia, doradztwo i integracje m.in., poprzez organizację warsztatów na zlecenie Wnioskodawcy. Ma to miejsce w przypadku zadań realizowanych ze środków uzyskanych z dotacji celowej (Zadanie 2).

Wnioskodawca podkreśla, że prowadzi księgi rachunkowe w układzie kalkulacyjnym, pozwalającym powiązać koszt działalności (...) z miejscem jego powstania, wg głównych zadań (...). Oznacza to, że na podstawie ksiąg rachunkowych Wnioskodawca jest w stanie przypisać koszty kwalifikowane bezpośrednio związane z poszczególnymi zadaniami. W odniesieniu do zadań statutowych realizowanych ze środków z dotacji celowej, Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w układzie kalkulacyjnym. Pozwala to wyodrębnić koszty bezpośrednio związane z realizacją poszczególnych zadań. Jednocześnie (...) nie określa się stałych kosztów wydziałowych, w związku z czym dotacja celowa nie obejmuje tego rodzaju kosztów. Oznacza to, że Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania kwoty otrzymanej dotacji na realizację poszczególnego zadania do kosztów bezpośrednio związanych z tym zadaniem.

Wnioskodawca jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT jako podatnik zwolniony.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazał:

„1. Dotacja podmiotowa wykorzystywana jest przez Wnioskodawcę na pokrycie bieżącej działalności (...) oraz działań informacyjno-uświadamiających, które polegają m.in. na: (...)

Na mocy ustawy z dnia (...).

Podmioty, do których będzie skierowane działania informacyjno-uświadamiające nie będą ponosić żadnych opłat.

Budżet Wnioskodawcy na działania informacyjno-uświadamiające jest wyodrębniony w dotacji podmiotowej jako osobna pozycja. Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości zobowiązań (...) na pokrycie bieżącej działalności. W przypadku części dotacji dotyczącej finansowania działań informacyjno-uświadamiających kwota dotacji uzależniona jest od zaplanowanych działań (...) w tym obszarze tj. liczby publikacji, czy np. liczby organizowanych i udział w wydarzeniach promujących rozwiązania i (...).

Rozliczenie z (...) wykorzystania środków z dotacji celowej, w tym m.in. dotyczących działalności informacyjno-uświadamiającej następuje poprzez przedłożenie sprawozdania finansowego (...). W przypadku środków otrzymanych na zadania, które nie zostały zrealizowane Wnioskodawca ma prawo do przeniesienia środków pomiędzy zadaniami za zgodą Fundatora. W przypadku przesunięcia niższego niż 10% budżetu przeznaczonego na zadanie, Wnioskodawca jedynie powiadamia Fundatora o takim przesunięciu.

2. Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości zobowiązań (...) na pokrycie bieżącej działalności. Wnioskodawca kalkuluje swoje koszty, a następnie występuje z wnioskiem o udzielenie dotacji podmiotowej. Dotacja podmiotowa jest przeznaczona na finansowanie:

  1. bieżącej działalności, wynagrodzenia,
  2. czynsze,
  3. zakup usług zewnętrznych np. prawnych, księgowych, public relations, informatycznych itp.

W ramach dotacji podmiotowej realizowane są także działania informacyjno-uświadamiające. W przypadku części dotacji dotyczącej finansowania działań informacyjno-uświadamiających kwota dotacji uzależniona jest od zaplanowanych działań (...) w tym obszarze tj. liczby publikacji, czy np. liczby organizowanych i udział w wydarzeniach promujących rozwiązania i (...). Innym przykładem kosztów takiej działalności są koszty związane z organizacją webinariów. Poniżej przykładowego koszty:

  1. wynagrodzenia pracowników (...), którzy przygotowują i wykonują takie webinaria oraz
  2. koszt dostępu informatycznego do systemu, który umożliwia transmisję tych wydarzeń.

3. Działania informacyjno-uświadamiające polegają m.in. na:(...)

4. Na mocy (...).

5. Wnioskodawca nie pobierała i nie będzie pobierać opłat od uczestników w/w wydarzeń.

6. Budżet (...) na działania informacyjno-uświadamiające jest wyodrębniony w dotacji podmiotowej jako osobna pozycja.

7. Zgodnie z zapisami umowy o dotację podmiotową Wnioskodawca może przesuwać dowolnie środki w ramach całej dotacji pod warunkiem uzyskania zgody Fundatora. Jeżeli kwota przesunięcia będzie niższa niż 10% budżetu przeznaczonego na zadania, Wnioskodawca jedynie powiadamia Fundatora o takim przesunięciu.

8. Wnioskodawca otrzymuje jedną dotację celową na realizację wszystkich projektów łącznie w ramach dotacji od (...). Może również otrzymać w drodze innej umowy zadania zlecone przez innych (...).

9. Warsztaty będą prowadzone w postaci spotkań mających charakter bezpośredni lub prowadzonych on-line z wykorzystaniem demonstratorów. Celem warsztatów jest zapoznanie przedsiębiorców z rozwiązaniami (...). Prowadzący warsztaty to eksperci zakwalifikowani do bazy ekspertów (...).

10. Zgodnie z (...) Ustawy (...)

11. Za przeprowadzenie warsztatów Wnioskodawca nie może pobierać opłat od uczestników tych warsztatów.

12. Celem szkolenia będzie np. przekazywanie wiedzy na temat np. (...). Trenerami przedmiotowych szkoleń będą wykwalifikowani eksperci z danej dziedziny. Szkolenie może być przeprowadzone w formie wykładu, prelekcji, przedstawienia studium przypadku lub w formie interaktywnej. Szkolenia będą prowadzone w wynajmowanych pomieszczeniach konferencyjnych. Szkolenia, w zależności od tematyki, będą prowadzone w postaci np. prelekcji czy wspólnym opracowywaniu przypadków zakończonym ogólną dyskusją. Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach szkoleń przygotowywane będą materiały edukacyjne dla uczestników.

13. Zgodnie z (...)

Uczestnicy szkoleń będą mogli się zgłaszać w otwartym naborze.

14. Za przeprowadzenie szkoleń Wnioskodawca nie może pobierać opłat od uczestników tych szkoleń.

15. Doradztwo może mieć charakter bezpośredniego pobytu eksperta w zakładzie i wskazanie przez niego możliwości i sposobu wdrażania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstw, jak również może być realizowane na odległość jako pomoc przy opracowywaniu strategii transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa. Doradcami będą osoby (eksperci) zatrudnione przez Wnioskodawcę na umowy o dzieło/zlecenie, a ich wynagrodzenie będzie finansowane z dotacji celowej. Porady mają postać pisemnych raportów zawierających rekomendacje eksperta.

16. Zgodnie z (...)

17. Zgodnie z (...) Ustawy (...). Jednak na moment udzielania niniejszej odpowiedzi nie został jeszcze przyjęty w (...) mechanizm dofinansowania przedsiębiorstw przy usłudze doradztwa.

18. Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości kosztów związanych z realizacją zadania. Wnioskodawca w pierwszej kolejności dokonuje kalkulacji takich kosztów, a następnie, na takiej kalkulacji, wnioskuje o dotację celową do organów władzy państwowej.

19. Dotacja celowa jest przeznaczona wyłącznie na realizację konkretnych zadań objętych umową o dotację celową. Nie można z tych środków finansowych innych zadań.

20. Bez otrzymania dofinansowania w ramach dotacji celowych Wnioskodawca nie realizowałaby projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych. Wnioskodawca nie posiada własnych środków na finansowanie tych działań.

21. Na realizację przedmiotowych zadań Wnioskodawca otrzymuje dotację celową i rozlicza się z tych środków zgodnie z zasadami określonymi umową o dotację celową z fundatorem. Wnioskodawca obowiązany jest do składania sprawozdań rzeczowych i finansowych z realizacji tych zadań.

22. Tak, Wnioskodawca otrzymuje konkretne pieniądze na konkretne zadania, jeżeli Wnioskodawca nie zrealizuje zadań objętych umową o dotację celową, będzie obowiązany je zwrócić”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymywana dotacja podmiotowa związana z realizacją działalności statutowej Wnioskodawcy powinna być uwzględniania w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy otrzymywane dotacje celowe na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń i usług doradczych powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W przedmiocie pytania 1.

W ocenie Wnioskodawcy dotacja podmiotowa związana z realizacją działalności statutowej Wnioskodawcy nie powinna być uwzględniania w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W przedmiocie pytania 2.

W ocenie Wnioskodawcy dotacje celowe na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia szkoleń, doradztwa i integracji m.in., poprzez organizację warsztatów nie powinny być uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. w Dz.U. z 2020, poz. 106 ze zm.; dalej: „Ustawa o VAT”), podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.

Z kolei art. 29a ust 5 Ustawy o VAT stanowi, że w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z ceną towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Wnioskodawca pozyskuje środki pieniężne na działalność statutową m.in. z dotacji państwowych. W ramach celów statutowych Wnioskodawca prowadzi m.in. warsztaty, szkolenia i świadczy usługi doradcze. Wnioskodawca otrzymuje zarówno dotacje podmiotowe przeznaczone na pokrycie bieżącej działalności jak i dotacje celowe związane z poszczególnymi zadaniami.

Wnioskodawca podkreśla, że prowadzenie - dla zadań finansowanych dotacjami celowymi - ksiąg rachunkowych w układzie kalkulacyjnym pozwala jej przyporządkować wszystkie koszty z miejscem jego powstania. Oznacza to. że Wnioskodawca jest w stanie wyodrębnić koszty stałe od kosztów bezpośrednio związanych z realizacją poszczególnych zadań, oraz jednocześnie przyporządkować koszty poszczególnego zadania z otrzymaną dotacją celową.

W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 1:

W orzecznictwie sądów administracyjnych oraz praktyce organów podatkowych ugruntował się pogląd, że dotacje podmiotowe - jako przeznaczone na pokrycie kosztów działalności podatnika - nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania podatkiem VAT. Wynika to z braku bezpośredniego związku tego rodzaju dotacji z konkretną dostawą towaru albo świadczeniem usługi. W związku z tym dotacje podmiotowe nie mają bezpośredniego wpływu na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Stanowisko takie zostało ukształtowane m.in. przez orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyroki w sprawach C-184/00 Office des produits wallons ASBL vs. Belgia i C-353/00 Keeping Newcastle Warm Limited vs. Commissioners of Customs & Excise). Podobne stanowisko przedstawił Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 5 lipca 2016 r., sygn. ILPP2/4512-1-259/16-4/AO. W uzasadnieniu interpretacji Dyrektor stwierdził Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można - i należy - potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT”.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne również z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 sierpnia 2019 r., sygn. I FSK 1072/17. W uzasadnieniu wyroku sąd stwierdził „dotacje podmiotowe bądź też przeznaczone na pokrycie kosztów działalności podatnika, nie są uwzględniane w podstawie opodatkowania. Wynika to właśnie z braku bezpośredniego powiązania tego rodzaju dotacji (dopłat) z konkretną, oznaczoną dostawą albo usługą, który to brak sprawia nie dotacje te (dopłaty) nie wpływają wprost na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług”.

Wnioskodawca podkreśla, że dotacja podmiotowa nie jest obliczana w oparciu o budżet konkretnych zadań i nie wpływa na cenę konkretnych zadań realizowanych przez Wnioskodawcę. Ponieważ dotacja podmiotowa obejmuje koszty ogólnego zarządu (...), a Wnioskodawca realizuje rozliczne zadania wymienione w statucie, nie jest uprawnione twierdzenie, że dotacja podmiotowa pokrywa koszty ogólnego zarządu poniesione przez Wnioskodawcę wyłącznie w związku z realizacją szkoleń, warsztatów i różnych form doradztwa.

W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dotacja podmiotowa związana z realizacją bieżącej działalności (...) nie powinna być uwzględniania w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2:

Wnioskodawca podnosi, że otrzymywane dotacje celowe nie mają wpływu na cenę usług oferowanych w Zadaniu 1 i Zadaniu 2, a w związku z tym nie stanowią podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29a Ustawy o VAT.

Uczestnicy Zadania 1. nie ponoszą wydatków związanych z uczestnictwem w organizowanych szkoleniach. Skoro więc nie ponoszą oni żadnych wydatków na rzecz (...), nie można mówić o cenie.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku uczestników Zadania 2. Ich partycypacja w kosztach zadania polega jedynie na poniesieniu różnicy pomiędzy otrzymaną kwotą dotacji, a kosztami kwalifikowanymi związanymi z Zadaniem 2.

Pozyskane dotacje związane są tylko i wyłącznie ze sfinansowaniem konkretnych działań Wnioskodawcy określonych w statucie (...) - czyli przeprowadzenie warsztatów lub szkoleń o określonej tematyce i realizacja konkretnych usług doradczych. Otrzymane dofinansowania nie stanowią dopłaty do ceny usługi. Wnioskodawca nie wyznacza swoich kosztów na podstawie cen rynkowych oferowanych przez zewnętrzne podmioty. W związku z tym, kwota którą uiszczą uczestnicy Zadania 2. nie jest różnicą pomiędzy ceną rynkową usługi, a kwotą otrzymanej dotacji, ale różnicą pomiędzy kosztami własnymi (bez prowizji (...)), a otrzymaną dotacją na Zadanie 2. Wnioskodawca jeszcze raz podkreśla, że funkcjonuje na podstawie statutu i jej celem nie jest uzyskanie zysku.

Wnioskodawca nie została założona w celu osiągania zysków, ale w celu (...). W związku z tym Wnioskodawca realizuje swoje zadania z myślą nie o zysku, tylko osiągnięciu celu określonego w statucie (...). Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym przedmiotowe dotacje nie będą stanowiły czynności opodatkowanych VAT, gdyż czynności te nie zostały wymienione w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu. Oznacza to, że nie będą one stanowiły podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT.

Stanowisko takie zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 lipca 2019 r. sygn. IPPP2/4512-585/15-2/DG, która dotyczy dotacji obejmującej 100% kosztów realizacji danego zadania. Jest to sytuacji analogiczna do otrzymania dotacji przedmiotowej przez Wnioskodawcę. W uzasadnieniu interpretacji Dyrektor stwierdził „Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektów ze środków funduszy unijnych. Dofinansowanie pokrywa koszty realizacji projektów. Zatem skoro pozyskane dotacje przeznaczone są na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów to oznacza, że w opisanej sytuacji występują dotacje o charakterze zakupowym, a nie dotacje mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektów w całości sfinansowanych ze środków funduszy unijnych, Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym przedmiotowe dotacje nie będą stanowiły czynności opodatkowanych VAT, gdyż czynności te nie zostały wymienione w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy”.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca wnosi jak we wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji podmiotowej jest prawidłowe,
  • opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji celowej na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie nie będące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do tego przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawcą jest (...) (Wnioskodawca). Zgodnie ze statutem (...), Wnioskodawca działa na podstawie przepisów (...) (z zachowaniem zasad i warunków określonych ustawą). Wnioskodawca jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT jako podatnik zwolniony. Powodem, dla którego została powołana Wnioskodawca, jest (...). W tym celu nałożone zostały na Wnioskodawcę konkretne zadania. Celem (...) (...).

Cel ten Wnioskodawca realizuje poprzez zadania:

  • (...).

Realizacja zadań następuje w szczególności poprzez:

  • organizację lub udział w przedsięwzięciach informacyjno-promocyjnych, szkoleniach, warsztatach i seminariach, pokazach demonstracyjnych, spotkaniach integrujących przedsiębiorców w obszarze transformacji cyfrowej, różnych formach doradztwa;
  • inicjowanie projektów badawczych i przygotowywanie analiz, koncepcji lub strategii (...).

Majątek Wnioskodawcy stanowi fundusz założycielski.

Zgodnie ze statutem (...) źródłami finansowania (...) są m.in.:

  • dotacje podmiotowe z budżetu państwa na realizację bieżącej działalności statutowej Wnioskodawcy. Dotacje podmiotowe pokrywają koszty ogólne jego działalności, w tym działania uświadamiające tj. spotkania z przedsiębiorcami, samorządowcami w celu (...)
  • dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie konkretnych działań służących realizacji celu Wnioskodawcy, w tym kosztów realizacji inwestycji.

Dotacje podmiotowe z budżetu państwa przeznaczane są przez Wnioskodawcę na realizację bieżącej działalności statutowej Wnioskodawcy. Zadania realizowane ze środków z dotacji podmiotowych są wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów (...), tj. Wnioskodawca nie angażuje do ich realizacji firm zewnętrznych, a jedynie angażuje na podstawie umowy cywilnoprawne osoby fizyczne - ekspertów w danej dziedzinie.

W przypadku dotacji celowych, Wnioskodawca w pierwszej kolejności kalkuluje koszty bezpośrednio związane z realizacją zadania. Następnie, na podstawie takiej kalkulacji, Wnioskodawca wnioskuje o dotację celową do organów władzy państwowej. Dotowane zadania mieszczą się w katalogu celów statutowych (...), ale inny jest sposób ich wykonywania przez Wnioskodawcę. Zadania są realizowane z wykorzystaniem zasobów firm zewnętrznych. W przypadku warsztatów, szkoleń, są one w całości realizowane przez inny podmiot wyłoniony przez Wnioskodawcę w drodze przetargu. Podmiot realizujący zadanie jest zobowiązany działać zgodnie z zaleceniami i standardami (...).

Wnioskodawca w ramach realizowanych zadań statutowych zamierza świadczyć usługi informacyjno-uświadamiające, tj. między innymi prowadzenie serwisu informacyjnego na portalu (...), prowadzenie webinariów, spotkania z przedsiębiorcami, samorządowcami w celu (...) (Zadanie 1). Dotacja podmiotowa na Zadanie 1 pokrywa zarówno koszty ogólnego zarządu związane z działalnością (...), jak i koszt działań uświadamiających.

Wnioskodawca może przeprowadzać szkolenia, doradztwo i integracje m.in., poprzez organizację warsztatów (Zadanie 2).

Wśród kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadań można wymienić m.in.: koszty związane z salami wykładowymi, koszt zaangażowania podmiotów trzecich, które przeprowadzą warsztaty, szkolenie na zlecenie Wnioskodawcy (w przypadku realizacji zadań sfinansowanych dotacją celową), wynagrodzenie pracowników lub wykładowców świadczących usługi na podstawie umów w tym umów zlecenia, w części związanej z realizacją poszczególnych zadań, koszty energii elektrycznej, w części związanej z realizacją poszczególnych zadań, koszty opracowania materiałów szkoleniowych, catering i serwis kawowy, posiłek.

Powyższe zadania mogą być prowadzone na dwa sposoby:

  1. własnymi siłami, w tym za pomocą wykładowców świadczących usługi na podstawie umowy zlecenia oraz z angażowaniem podmiotów trzecich działających komercyjnie. Ma to miejsce w przypadku zadań realizowanych ze środków uzyskanych z dotacji podmiotowej (Zadanie 1);
  2. wyłącznie siłami podmiotów trzecich, które wykonują szkolenia, doradztwo i integracje m.in., poprzez organizację warsztatów na zlecenie Wnioskodawcy. Ma to miejsce w przypadku zadań realizowanych ze środków uzyskanych z dotacji celowej (Zadanie 2).

Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w układzie kalkulacyjnym, pozwalającym powiązać koszt działalności (...) z miejscem jego powstania, według głównych zadań (...). Oznacza to, że na podstawie ksiąg rachunkowych Wnioskodawca jest w stanie przypisać koszty kwalifikowane bezpośrednio związane z poszczególnymi zadaniami. W odniesieniu do zadań statutowych realizowanych ze środków z dotacji celowej, Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w układzie kalkulacyjnym. Pozwala to wyodrębnić koszty bezpośrednio związane z realizacją poszczególnych zadań. Jednocześnie w (...) nie określa się stałych kosztów wydziałowych, w związku z czym dotacja celowa nie obejmuje tego rodzaju kosztów. Oznacza to, że Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania kwoty otrzymanej dotacji na realizację poszczególnego zadania do kosztów bezpośrednio związanych z tym zadaniem.

Wnioskodawca otrzymuje jedną dotację celową na realizację wszystkich projektów łącznie w ramach dotacji od (...). Może również otrzymać w drodze innej umowy zadania zlecone przez innych (...).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą między innymi ustalenia, czy otrzymywana dotacja podmiotowa związana z realizacją działalności statutowej (...) powinna być uwzględniania w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 1).

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należ, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towaru lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, z treści którego wynika, że w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Związane jest to z tym, że podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Jeżeli otrzymywana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę), taka dotacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy wskazać zatem, że dotacja podlega opodatkowaniu, jeżeli ma bezpośredni związek z ceną towaru/usługi świadczonej przez otrzymującego dotację. W takiej sytuacji przyjmuje się, że dotacja stanowi składnik tej ceny. Innymi słowy dotacja „uzupełnia” podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towaru/usługi i jest opodatkowana na takich samych zasadach jak czynność, której dotyczy (wg właściwej stawki lub z zastosowaniem zwolnienia od podatku).

Bezpośredni związek dotacji z ceną (a więc cenotwórczy charakter) występuje w przypadku, gdy w sposób precyzyjny można określić jej wpływ na poziom ceny konkretnego towaru/usługi. Jest to możliwe w przypadku, gdy dotację można uznać za „korelat” świadczonej usługi lub dostarczanego towaru, tzn. gdy wypłacana jest tylko w razie świadczenia konkretnych usług lub dostawy konkretnego towaru, kwotowo również zależy od ilości świadczonych usług lub dostarczonych towarów. Także wtedy gdy dopłata ustalana jest jako określony procent poniesionych wydatków (określonej kategorii poniesionych wydatków), ma ona proste przełożenie na cenę świadczenia, gdy powoduje redukcję kwoty należnej od świadczeniobiorcy. W przypadku bowiem nieotrzymania dopłaty, odbiorca usług/towarów musiałby zapłacić cenę wyższą od oferowanej przez świadczeniodawcę, którego koszty (część kosztów) finansowana jest z zewnętrznego źródła.

Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja podmiotowa związana z realizacją działalności statutowej (...) nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, dotacja podmiotowa wykorzystywana jest przez Wnioskodawcę na pokrycie bieżącej działalności (...) oraz działań informacyjno-uświadamiających, które polegają na: (...).

Na mocy ustawy o (...). Podmioty, do których będzie skierowane działania informacyjno-uświadamiające nie będą ponosić żadnych opłat. Budżet (...) na działania informacyjno-uświadamiające jest wyodrębniony w dotacji podmiotowej jako osobna pozycja. Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości zobowiązań (...) na pokrycie bieżącej działalności. Rozliczenie z (...) wykorzystania środków z dotacji podmiotowej, w tym dotyczących działalności informacyjno-uświadamiającej następuje poprzez przedłożenie sprawozdania finansowego (...). W przypadku środków otrzymanych na zadania, które nie zostały zrealizowane Wnioskodawca ma prawo do przeniesienia środków pomiędzy zadaniami za zgodą Fundatora. W przypadku przesunięcia niższego niż 10% budżetu przeznaczonego na zadanie, Wnioskodawca jedynie powiadamia Fundatora o takim przesunięciu. Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości zobowiązań (...) na pokrycie bieżącej działalności. Wnioskodawca kalkuluje swoje koszty, a następnie występuje z wnioskiem o udzielenie dotacji podmiotowej. Dotacja podmiotowa jest przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności, wynagrodzenia, czynszów, zakupu usług zewnętrznych np. prawnych, księgowych, public relations, informatycznych. W ramach dotacji podmiotowej realizowane są także działania informacyjno-uświadamiające. W przypadku części dotacji dotyczącej finansowania działań informacyjno-uświadamiających kwota dotacji uzależniona jest od zaplanowanych działań (...) w tym obszarze. Innym przykładem kosztów takiej działalności są koszty związane z organizacją webinariów. Przykładowe koszty to wynagrodzenia pracowników (...), którzy przygotowują i wykonują takie webinaria oraz koszt dostępu informatycznego do systemu, który umożliwia transmisję tych wydarzeń. Na mocy ustawy (...). Wnioskodawca nie pobierała i nie będzie pobierać opłat od uczestników ww. wydarzeń.

Zatem stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja podmiotowa jest dotacją o charakterze zakupowym, gdyż nie stanowi dofinansowania do ceny dostarczanych towarów czy też świadczonych usług. Skoro bowiem otrzymana dotacja podmiotowa jest wykorzystywana na pokrycie bieżącej działalności (...) oraz opisanych we wniosku działań informacyjno-uświadamiających, to otrzymane dofinansowanie nie stanowi dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy. Z uwagi na fakt, że otrzymane kwoty dofinansowania w ramach dotacji podmiotowej nie stanowią bezpośredniej dopłaty do ceny dostarczanych towarów czy też świadczonych usług, nie zostanie spełniony warunek, określony w art. 29a ust. 1 ustawy dotyczący bezpośredniego wpływu dofinansowania (dotacji) na cenę dostarczanych towarów czy też świadczonych usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku wliczyć otrzymanej dotacji podmiotowej do podstawy opodatkowania, gdyż przedmiotowa dotacja nie jest dopłatą do ceny dostarczanych towarów czy też świadczonych usług, lecz jest dotacją na pokrycie poniesionych kosztów ogólnej działalności (...).

Zatem otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja podmiotowa związana z realizacją działalności statutowej (...), wykorzystywana na pokrycie bieżącej działalności (...) oraz opisanych we wniosku działań informacyjno-uświadamiających nie będzie zwiększała podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji podmiotowej należało uznać za prawidłowe.

Ponadto przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy otrzymywana dotacja celowa na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych powinny być uwzględniana w podstawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług (pytanie nr 2).

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że zgodnie ze statutem (...) źródłami finansowania (...) są dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie lub dofinansowanie konkretnych działań służących realizacji celu Wnioskodawcy, w tym kosztów realizacji inwestycji. Dotacje celowe związane są z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych.

Warsztaty będą prowadzone w postaci spotkań mających charakter bezpośredni lub prowadzonych on-line z wykorzystaniem demonstratorów. Celem warsztatów jest zapoznanie przedsiębiorców z rozwiązaniami (...). Prowadzący warsztaty to eksperci zakwalifikowani do bazy ekspertów (...). Zgodnie z art. (...). Za przeprowadzenie warsztatów Wnioskodawca nie może pobierać opłat od uczestników tych warsztatów.

Jednocześnie we wniosku wskazano, że celem szkoleń będzie przekazywanie wiedzy na temat (...). Trenerami przedmiotowych szkoleń będą wykwalifikowani eksperci z danej dziedziny. Szkolenie może być przeprowadzone w formie wykładu, prelekcji, przedstawieniu studium przypadku lub w formie interaktywnej. Szkolenia będą prowadzone w wynajmowanych pomieszczeniach konferencyjnych. Szkolenia, w zależności od tematyki, będą prowadzone w postaci np. prelekcji czy wspólnym opracowywaniu przypadków zakończonym ogólną dyskusją. Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach szkoleń przygotowywane będą materiały edukacyjne dla uczestników. Zgodnie z art. 22 Ustawy (...). Uczestnicy szkoleń będą mogli się zgłaszać w otwartym naborze. Za przeprowadzenie szkoleń Wnioskodawca nie może pobierać opłat od uczestników tych szkoleń.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że doradztwo może mieć charakter bezpośredniego pobytu eksperta w zakładzie i wskazanie przez niego możliwości i sposobu wdrażania transformacji cyfrowej w przedsiębiorstw, jak również może być realizowane na odległość jako pomoc przy opracowywaniu strategii transformacji cyfrowej przedsiębiorstwa. Doradcami będą osoby (eksperci) zatrudnione przez Wnioskodawcę na umowy o dzieło/zlecenie. A ich wynagrodzenie będzie finansowane z dotacji celowej. Porady mają postać pisemnych raportów zawierających rekomendacje eksperta. Zgodnie z art. (...). Zgodnie z art. (...). Nie został jeszcze przyjęty w (...) mechanizm dofinansowania przedsiębiorstw przy usłudze doradztwa.

Wysokość dofinansowania jest zależna od wysokości kosztów związanych z realizacją zadania. Wnioskodawca w pierwszej kolejności dokonuje kalkulacji takich kosztów, a następnie, na takiej kalkulacji, wnioskuje o dotację celową do organów władzy państwowej Dotacja celowa jest przeznaczona wyłącznie na realizację konkretnych zadań objętych umową o dotację celową. Nie można z tych środków finansowych innych zadań. Bez otrzymania dofinansowania w ramach dotacji celowych Wnioskodawca nie realizowałaby projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych. Wnioskodawca nie posiada własnych środków na finansowanie tych działań. Na realizację przedmiotowych zadań Wnioskodawca otrzymuje dotację celową i rozlicza się z tych środków zgodnie z zasadami określonymi umową o dotację celową z fundatorem. Wnioskodawca obowiązana jest do składania sprawozdań rzeczowych i finansowych z realizacji tych zadań. Wnioskodawca otrzymuje konkretne pieniądze na konkretne zadania, jeżeli Wnioskodawca nie zrealizuje zadań objętych umową o dotację celową, będzie obowiązana je zwrócić.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja celowa na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Analiza przedstawionego opisu sprawy prowadzi bowiem do wniosku, że przekazywane Wnioskodawcy środki finansowe na realizację projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych stanowią dotację, która ma bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Przedmiotowe projekty dotyczące prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych są konkretnymi zadaniami, wyodrębnionymi z ogólnej działalności Wnioskodawcy. Zatem, otrzymywane przez Wnioskodawcę w ramach dotacji celowej środki finansowe stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach przedmiotowych projektów. Dzięki dofinansowaniu uczestnicy projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych biorą w nich bezpłatny udział (bądź częściowo odpłatny w przypadku usług doradczych). Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca nie może pobierać opłat od uczestników warsztatów i szkoleń, zaś za usługi doradcze Wnioskodawca może pobierać opłaty za cenę niższą od ceny rynkowej. Przy czym, nie został jeszcze przyjęty w (...) mechanizm dofinansowania przedsiębiorstw przy usłudze doradztwa. Natomiast w normalnych warunkach rynkowych uczestnicy projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych musieliby zapłacić cenę za usługi wykonywane w ramach przedmiotowych projektów co najmniej równą wydatkom związanym z ich organizacją i przeprowadzeniem warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych lub nie doszłoby w ogóle do realizacji tego rodzaju usług na ich rzecz.

W analizowanym przypadku otrzymana dotacja w sposób zindywidualizowany i policzalny związana jest z wartością danego świadczenia (przeprowadzeniem warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych), a więc jego ceną, ustaloną w tym przypadku, na poziomie poniesionych kosztów, bowiem możliwe jest zidentyfikowanie ekonomicznej i bezpośredniej zależności pomiędzy otrzymaną przez Wnioskodawcę dotacją celową, a wykonanymi usługami w zakresie przeprowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usługami doradczymi.

W rozpatrywanej sprawie, jak wskazał Wnioskodawca, dotacja celowa jest przeznaczona wyłącznie na realizację konkretnych zadań objętych umową o dotację celową. Nie można z tych środków finansowych innych zadań. Bez otrzymania dofinansowania w ramach dotacji celowych Wnioskodawca nie realizowałaby projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych. Wnioskodawca nie posiada własnych środków na finansowanie tych działań. Na realizację przedmiotowych zadań Wnioskodawca otrzymuje dotację celową i rozlicza się z tych środków zgodnie z zasadami określonymi umową o dotację celową z fundatorem. Wnioskodawca obowiązana jest do składania sprawozdań rzeczowych i finansowych z realizacji tych zadań. Wnioskodawca otrzymuje konkretne pieniądze na konkretne zadania, jeżeli Wnioskodawca nie zrealizuje zadań objętych umową o dotację celową, będzie obowiązana je zwrócić.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie ulega wątpliwości, że otrzymane dofinansowanie dotyczyć będzie konkretnych świadczeń realizowanych przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów biorących udział w warsztatach i szkoleniach oraz korzystających z usług doradczych.

W rozpatrywanej sprawie nie ma znaczenia okoliczność, że Wnioskodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od podmiotów biorących udział w warsztatach i szkoleniach oraz korzystających z usług doradczych, a od organów władzy państwowej.

Projekty dotyczące prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych są konkretnym zadaniem, wyodrębnionym z ogólnej działalności Wnioskodawcy i dofinansowanie otrzymane w ramach dotacji celowych nie jest udzielane do ogólnych kosztów funkcjonowania Wnioskodawcy, lecz jest przeznaczone na różne ww. formy wparcia dla konkretnych podmiotów będących uczestnikami przedmiotowych projektów.

Zatem, otrzymane przez Wnioskodawcę kwoty w ramach dotacji celowej, stanowiące dofinansowanie na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych należy uznać za mające bezpośredni wpływ na cenę usług świadczonych w ramach przedmiotowych projektów. Okoliczność, że Wnioskodawca nie osiągnie dochodu z tytułu świadczonych usług nie ma znaczenia, ponieważ cena usługi może być skalkulowana na poziomie ponoszonych kosztów. Istotne jest to, że dotacja pokrywa cenę konkretnego świadczenia realizowanego dla podmiotów biorących udział w warsztatach i szkoleniach oraz korzystających z usług doradczych, a zatem dotacja ma charakter sprzedażowy (związana jest z konkretnymi świadczeniami). Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie nie stanowią zaś dopłaty o charakterze ogólnym, które pozostawałyby poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja celowa na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów szkoleń oraz usług doradczych, jest dotacją bezpośrednio wpływającą na ich wartość jako wynagrodzenie od podmiotu trzeciego za świadczone usługi i stanowi podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji celowej na pokrycie wydatków w 100% związanych z realizacją projektów dotyczących prowadzenia warsztatów, szkoleń oraz usług doradczych należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj