Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.720.2020.4.KS
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 listopada 2020 r. (data wpływu) poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, rozliczającym się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.

Na podstawie umowy darowizny z dnia … r. (rep. A nr … kancelaria notariusz …) Wnioskodawca nabył niezabudowaną działkę rolną nr 1 o powierzchni 0,1289 ha. Symbol użytku R IVA, położoną przy ul. … oraz udział wynoszący 1/5 części w działce nr 2 o powierzchni 0,0566 ha, symbol użytku RIVA. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego „… (uchwała Rady Miasta … z dnia … r.) działka nr 1 jest przeznaczona pod zabudowę jednorodzinną z dopuszczeniem usług, a działka nr 2 przeznaczona jest pod drogę wewnętrzną.

Sąd Rejonowy …, wydział ksiąg wieczystych prowadzi dla działki nr 1 księgę wieczystą o numerze … oraz dla działki 2 o nr …. Na dzień przyjęcia darowizny wartość przedmiotów oszacowano na … zł. Stosownie do art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn przedmiotowe nabycie opisanych wyżej nieruchomości w drodze darowizny zostało zwolnione od podatku od spadków i darowizn, na co Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie z dnia … r. wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Z myślą o realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych Wnioskodawca zrealizował w lipcu 2014 r. do działki nr 1 przyłącze wody oraz kanalizacji sanitarnej do sieci miejskiej oraz ustanowił służebność przesyłu na rzecz Zakładu Wodociągu i Kanalizacji.

W kwietniu 2017 r. Wnioskodawca wraz z pozostałymi właścicielami działki nr 2 ustanowił służebność przesyłu dla Zakładu Energetycznego oraz Gazowniczego i wyraził oświadczenie woli o pokryciu koszów budowy drogi wewnętrznej proporcjonalnie do posiadanego udziału. Jednakże z przyczyn organizacyjnych i finansowych nie doszło do realizacji budowy drogi. Wnioskodawca posiada wydane warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej. Jednak także nie przystąpił do ich wykonania.

Od dnia … 2014 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą o przeważającym kodzie PKD 52.29.C – działalność pozostałych agencji transportowych. Od dnia … 2015 r. Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nigdy nie prowadził działalności związanej z obrotem nieruchomościami.

Opisane nieruchomości nigdy nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych podatnika oraz żaden z wydatków nie stanowił kosztów uzyskania przychodów czy odliczenia podatku VAT w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie uzyskiwał nigdy dochodu z najmu lub dzierżawy opisanych nieruchomości oraz nie posiada tytułu prawa własności do żadnej innej nieruchomości. Nigdy też nie zbywał ani nie nabywał jakichkolwiek innych nieruchomości.

We wrześniu 2020 r. Wnioskodawca celem oszacowania wartości nieruchomości wystawił osobiście, nie korzystając z usług profesjonalnego pośrednika ogłoszenie w Internecie o zamiarze sprzedaży opisanych nieruchomości. Otrzymane odpowiedzi oscylują w okolicy kwoty … zł. Znaczący wzrost wartości nieruchomości nie wynika z działań prowadzonych w nieznacznym stopniu przez Wnioskodawcę – wykonał on tylko przyłącze wody i kanalizacji miejskiej. Jako inne czynniki Wnioskodawca wskazuje – inflację i ogólny wzrost cen nieruchomości na przestrzeni ostatnich lat w Polsce, położenie nieruchomości na dynamicznie rozwijającym się osiedlu mieszkaniowym, jednocześnie dobrze skomunikowanym z centrum miasta oraz niewielką podaż nieruchomości o podobnych parametrach w otaczającej ją okolicy.

Planowane działania Wnioskodawcy na przełomie roku 2020/2021 – nie jest w stanie określić dokładnej daty:

  • wariant A – sprzedaż nieruchomości i przeznaczenie pozyskanych środków na rozwój prowadzonej działalności gospodarczej;
  • wariant B – sprzedaż nieruchomości i przeznaczenie pozyskanych środków na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych;
  • wariant C – sprzedaż nieruchomości i przeznaczenie środków w części na rozwój prowadzonej działalności gospodarczej oraz w części na realizację potrzeb mieszkaniowych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca odpowiadając na pytania tutejszego Organu:

  1. Czy Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
  2. Czy Wnioskodawca jest/był rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ww. ustawy, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?
  3. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca to należy wskazać czy Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  4. Czy z nieruchomości, mających być przedmiotem sprzedaży, dokonywane były/są zbiory i dostawy (sprzedaż) produktów rolnych? Jeśli tak, to należy wskazać czy dostawa produktów rolnych była opodatkowana podatkiem VAT?
  5. Czy przed sprzedażą działki nr 1 Wnioskodawca dokona jej podziału? Jeżeli tak, to należy wskazać nr działek powstałych w wyniku podziału oraz nr działki/działek będącej przedmiotem sprzedaży objętej zakresem postawionego we wniosku pytania.
  6. Z czyjej inicjatywy został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie przedmiotowych działek.
  7. Czy Wnioskodawca podejmował czynności związane z uchwaleniem bądź zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak to należy wskazać:
    1. w jakim zakresie oraz kiedy czynności były podejmowane?
    2. czy Wnioskodawca składał wniosek o zmianę obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania dla przedmiotowych działek?

  1. Czy przed sprzedażą działki nr 1 objętej zakresem wniosku będzie wydane pozwolenie na budowę? Jeśli tak, to z czyjej inicjatywy nastąpi wydanie ww. pozwolenia?
  2. Jakie inne pozwolenia, decyzje zostaną wydane przed sprzedażą ww. nieruchomości?
  3. W jakim celu/w związku z jakimi okolicznościami Wnioskodawca wyraził zgodę na realizację budowy drogi? Czy w związku z zamiarem sprzedaży działki czy z uwagi na inne okoliczności – należy wskazać jakie?
  4. Należy wskazać kiedy Wnioskodawca uzyskał warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej?
  5. Z czyjej inicjatywy nastąpiło wydanie warunków na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej?
  6. Jakie czynności oraz kiedy Wnioskodawca podejmował w związku z uzyskaniem warunków na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej?
  7. W jakim celu/w związku z jakimi okolicznościami Wnioskodawca uzyskał warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej oraz z jakich powodów Wnioskodawca nie przystąpił do wykonania tych przyłączy?
  8. Należy wskazać, czy jest już potencjalny nabywca nieruchomości wskazanych we wniosku? Jeżeli tak, to czy Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży ww. nieruchomości z nabywcą/nabywcami? Jeżeli tak, to należy wskazać:
    1. Jakie są postanowienia umowy przedwstępnej?
    2. Czy w umowie przedwstępnej zostały ustalone warunki, które muszą zostać spełnione w celu zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży, przenoszącej własność działek na nabywcę? Jeśli tak to jakie?
  1. Czy w związku z planowaną sprzedażą nieruchomości zostało/zostanie udzielone nabywcy pełnomocnictwo/zgoda do dokonania w imieniu Wnioskodawcy dodatkowych czynności w odniesieniu do nieruchomości? Jeżeli tak to należy podać przedmiot oraz zakres ww. pełnomocnictw/zgód oraz jakie konkretnie czynności nabywca wykonuje/będzie wykonywać.
  2. Czy przedmiotowe nieruchomości objęte zakresem wniosku były/są/będą udostępniane przez Wnioskodawcę innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych? Jeżeli tak, to należy wskazać:
    1. W jakim okresie (kiedy) nieruchomości były/są/będą udostępniane osobom trzecim?
    2. Na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka) nieruchomości były/są/będą udostępniane osobom trzecim?
    3. Czy udostępnienie nieruchomości było/jest/będzie czynnością odpłatną czy bezpłatną?


    wskazał, że:

Ad. 1

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca we wniosku pierwotnym opisał swoją wątpliwość w zakresie vat polegającą na tym, że nabycie nieruchomości nastąpiło przed podjęciem działalności gospodarczej oraz, że nieruchomość nie była nigdy w niej wykorzystywana.

Ad. 2

Wnioskodawca nie jest, ani nie był rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w ustawie o VAT.

Ad. 3

nie dotyczy

Ad. 4

Wnioskodawca nie dokonuje ani nigdy nie dokonywał zbiorów produktów rolnych.

Ad. 5

Wnioskodawca nie zamierza dokonywać podziału działki.

Ad. 6

Plan zagospodarowania przestrzennego powstał z inicjatywy Gminy Miasto.

Ad. 7

Wnioskodawca nie podejmował czynności związanych z uchwaleniem ani zmianą planu zagospodarowania przestrzennego.

Ad. 8

Wnioskodawca nie zamierza ubiegać się o pozwolenie na budowę przed sprzedażą działki.

Ad. 9

Wnioskodawca nie planuje dokonywania żadnych czynności w odniesieniu do działki 1 , które wymagałyby wydania pozwoleń lub decyzji administracyjnych.

Ad. 10

Wnioskodawca wyraził zgodę na budowę drogi ze względu na brak bezpośredniego dostępu działki 1 do drogi publicznej. W stanie obecnym istnieje wyłącznie nieutwardzona droga gruntowa. Stąd jest brak możliwości dojazdu samochodem osobowym. Ponadto Wnioskodawca planował uprzednio realizację własnych potrzeb mieszkaniowych na przedmiotowej nieruchomości.

Ad. 11

Wnioskodawca uzyskał aktualne warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej w maju 2019 r. Poprzednie warunki były wydane w roku 2017 z ważnością na okres dwóch lat.

Ad. 12

Wydanie warunków na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej nastąpiło z inicjatywy Wnioskodawcy.

Ad. 13

Wnioskodawca podjął czynności wyłącznie polegające na złożeniu odpowiednich wniosków do zakładu energetycznego i gazowego. Inne czynności nie były wymagane. Wnioskodawca nie korzystał z pośredników ani pełnomocników.

Ad. 14.

Wnioskodawca składał wnioski w zakresie budowy jednego budynku jednorodzinnego, z myślą o własnych potrzebach mieszkaniowych. Wnioskodawca nie zrealizował przyłączy ze względu przesuwania się planów mieszkaniowych w czasie oraz kar umownych jakie poszczególne zakłady przewidują w przypadku gdy nie rozpocznie się dostawy mediów w określonym w umowie czasie od wykonania przyłączenia.

Ad. 15

Nieruchomość wskazana we wniosku nie ma potencjalnego nabywcy, Wnioskodawca nie zawarł z nikim umowy przedwstępnej.

Ad. 16

nie dotyczy

Ad. 17

Wnioskodawca nie zawierał umów cywilnoprawnych zarówno płatnych jak i bezpłatnych w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w okolicznościach przedstawionego stanu faktycznego sprzedaż działki będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy.

W przypadku Wnioskodawcy sprzedaż nieruchomości ma miejsce z majątku prywatnego i nie może zostać potraktowana jako dokonana w ramach działalności gospodarczej, a co za tym idzie będzie ona zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych z uwagi na fakt, że sprzedaż nastąpiła po upływie 5 lat od dnia jej nabycia.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z dyspozycją art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku dochodem ze źródła przychodów.

Jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej – dochodem ze źródła przychodów – jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W odniesieniu do zbycia nieruchomości ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia dwa źródła przychodów oraz sposoby opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

  • pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza.
  • pkt 8 - odpłatne zbycie z zastrzeżeniem ust. 2:
    1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości.
    2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
    3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
    4. innych rzeczy.


Jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Co do zasady zatem, w sytuacji w której zbycie nieruchomości następuje przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości osoba fizyczna zapłaci podatek dochodowy wynoszący 19% podstawy obliczenia podatku, o czym stanowi art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ze sprzedaży nieruchomości przez osobę fizyczną może być jednak zwolniony z podatku lub nawet nie podlegać opodatkowaniu, a zależy to od spełnienia warunków, obowiązujących w okresie nabycia nieruchomości, która ma zostać sprzedana.

Odnosząc się do aktualnego brzmienia przepisów, aby dochód ze zbycia nieruchomości korzystał ze zwolnienia musi on zostać przeznaczony na własne cele mieszkaniowe – w okresie 3 lat licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie nieruchomości, o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi o tym że zwolnieniu podlegają dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe: udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, natomiast jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej oraz zostało dokonane po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie – wówczas odpłatne zbycie nie jest opodatkowane i rozpatrywanie warunków dla zwolnienia dochodu ze sprzedaży tejże nieruchomości z podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest konieczne.

W obu przypadkach (zbycie nieruchomości przed upływem i po upływie 5 lat od dnia nabycia) istotna jest podniesiona kwalifikacja zbycia jako niedokonanego w ramach działalności gospodarczej. Kluczowe zatem jest wyjaśnienie, kiedy będziemy mieli do czynienia ze sprzedażą dokonaną w ramach działalności gospodarczej.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– wprowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że muszą więc wystąpić łącznie przesłanki ciągłości, zorganizowania i zarobkowego charakteru, aby mówić o działalności gospodarczej przy dokonywaniu transakcji sprzedaży nieruchomości. Dla oceny zorganizowanego i ciągłego charakteru działalności istotne są takie czynniki jak – oczywiście w zakresie możliwym do obiektywnego stwierdzenia – zamiar (rozumiany jako świadomie działanie nakierowane na pewien cel) podatnika w zakresie sprzedaży nieruchomości z zyskiem, okoliczności zbycia, ale także okoliczności nabycia. Zorganizowany charakter działalności oznacza, że podatnik nie tylko wykorzystuje, ale stwarza sobie okoliczności do zarobku na handlu nieruchomościami. Nie może być uznane za działalność gospodarczą wygenerowanie zysku w sposób przypadkowy (np. z zyskiem wskutek zmiany przeznaczenia gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, czy niskiej podaży podobnych nieruchomości).

Konieczne jest stwierdzenie, że podjęto szereg działań – od momentu nabycia do zbycia –potwierdzający profesjonalny, zarobkowy charakter działań. Pierwszym zatem momentem oceny czy działalność ma charakter zorganizowany, są okoliczności nabycia. Przeciwko zorganizowanemu i zarobkowemu charakterowi przemawia zwłaszcza nabycie w okolicznościach niezależnych od podatnika (tak, jak w przypadku Wnioskodawcy darowizna) brak negocjacji ceny, prowadzenia przez pewien czas na nieruchomości jakiejkolwiek działalności, a zatem wszystko, co wskazuje, że w chwili zakupu podatnik nie podporządkowywał swych działań planom późniejszej sprzedaży z zyskiem.

Stąd – co do zasady – jako działalność gospodarcza nie powinna być traktowana wyprzedaż majątku własnego jak również sprzedaż nieruchomości odziedziczonych.

Wzięty pod uwagę powinien być również stan posiadania Wnioskodawcy – nie posiada on innych nieruchomości, ani dokonywał wcześniej transakcji kupna-sprzedaży stąd działania mające na celu podniesienie wartości nieruchomości, nie były motywowane chęcią uzyskania wyższej ceny sprzedaży, ale pierwotnie zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych.

Niespełnienie powyższych przesłanek z art. 5a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest bardzo istotne. Powoduje ono bowiem, że transakcja zbycia nieruchomości nie powinna być kwalifikowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Co istotne, zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, podejmowanie przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem tzn. mających na celu prawidłowe gospodarowanie majątkiem oraz zaspokajanie potrzeb rodziny, nie należy kwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Organ ma obowiązek ustalić czy w danym konkretnym przypadku aktywność podatnika spełnia warunki uznania jej za działalność gospodarczą. Biorąc pod uwagę rozliczne formy aktywności podatników, jakie występują w obrocie prawnym, proste zestawienie unormowań zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz pkt 8, z regulacją art. 5a pkt 6 analizowanej ustawy, nie pozwala na skonkretyzowanie uniwersalnego wzorca zachowań podatnika, umożliwiającego jednoznaczne oddzielenie tych z nich, które rozpoznawać należy jako sprzedaż związaną z wykonywaniem pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 3), od zwykłego odpłatnego zbycia (pkt 8).

Zatem w każdym przypadku o właściwej kwalifikacji przychodu zadecydować musi całokształt ustaleń faktycznych, w tym dotyczących zjawisk poprzedzających i towarzyszących zbyciu składników majątkowych (np. nieruchomości). Na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy może wskazywać zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, łącznie polegających na: wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym przygotowanych w ten sposób do zbycia nieruchomości oraz dokonywaniu tych transakcji (nabycia i zbycia) w stosunkowo krótkim przedziale czasowym.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działa w ramach zwykłego zarządu posiadanym majątkiem, wszedł w posiadanie nieruchomości w sposób niezamierzony z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie wykonywał czynności związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży w sposób zorganizowany, ciągły i powtarzalny, zatem w żadnym z wariantów a, b i c nie zachodzi obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu dostawy gruntu. W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych, czynność nie podlega opodatkowaniu gdyż Wnioskodawca zachował pięcioletni okres od dnia nabycia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać że z uwagi na fakt, iż z okoliczności sprawy wynika, że opisana we wniosku transakcja sprzedaży nieruchomości jeszcze nie nastąpiła, lecz Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży nieruchomości w przyszłości niniejsza interpretacja indywidulana w zakresie podatku od towarów i usług rozstrzyga ww. czynność w zdarzeniu przyszłym.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

  1. określone udziały w nieruchomości,
  2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
  3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).

Ze współwłasnością mamy do czynienia wtedy, gdy własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom (art. 195 Kodeksu cywilnego). W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.

Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli (art. 198 ustawy Kodeks cywilny). Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Zatem, zgodnie z powołanymi przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy zauważyć, że dostawa towarów rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel obejmuje każdą czynność polegającą na przeniesieniu dobra materialnego przez stronę, która przyznaje drugiej stronie prawo do faktycznego dysponowania nim, jakby była właścicielem tego dobra.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej – zawarta w ustawie – ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższego, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności. Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

W powołanym wyżej orzeczeniu TSUE wskazał, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Zatem, za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT – co do zasady – mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowana będzie działała w charakterze podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Jak wyjaśniono wyżej – odwołując się do treści przepisów ustawy – w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie brak jest podstaw do uznania Wnioskodawcy – w związku planowaną sprzedażą działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 – za podatnika podatku od towarów i usług. Przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawca otrzymał na podstawie umowy darowizny. Nabycie opisanych wyżej nieruchomości w drodze darowizny zostało zwolnione od podatku od spadków i darowizn, na co Wnioskodawca otrzymał zaświadczenie. Z opisu sprawy nie wynika bowiem taka aktywność Wnioskodawcy, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Wnioskodawca wskazał, że z myślą o realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych zrealizował w lipcu 2014 r. na działce nr 1 przyłącze wody oraz kanalizacji sanitarnej do sieci miejskiej oraz ustanowił służebność przesyłu na rzecz Zakładu Wodociągu i Kanalizacji. W kwietniu 2017 r. Wnioskodawca wraz z pozostałymi właścicielami działki nr 2 ustanowił służebność przesyłu dla Zakładu Energetycznego oraz Gazowniczego i wyraził oświadczenie woli o pokryciu koszów budowy drogi wewnętrznej proporcjonalnie do posiadanego udziału. Jednakże z przyczyn organizacyjnych i finansowych nie doszło do realizacji budowy drogi. Wnioskodawca wyraził zgodę na budowę drogi ze względu na brak bezpośredniego dostępu działki 1 do drogi publicznej z uwagi na fakt, iż planował uprzednio realizację własnych potrzeb mieszkaniowych na przedmiotowej nieruchomości. W stanie obecnym istnieje wyłącznie nieutwardzona droga gruntowa. Wnioskodawca uzyskał w roku 2017 z ważnością na okres dwóch lat warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej. Jednak także nie przystąpił do ich wykonania. Wnioskodawca uzyskał aktualne warunki na przyłączenie do sieci energetycznej i gazowej w maju 2019 r. Wnioskodawca składał wnioski w zakresie budowy jednego budynku jednorodzinnego, z myślą o własnych potrzebach mieszkaniowych. Wnioskodawca nie zrealizował przyłączy ze względu przesuwania się planów mieszkaniowych w czasie oraz kar umownych jakie poszczególne zakłady przewidują w przypadku gdy nie rozpocznie się dostawy mediów w określonym w umowie czasie od wykonania przyłączenia. Wnioskodawca nigdy nie uzyskał dochodu z najmu lub dzierżawy opisanych we wniosku nieruchomości oraz nie posiada tytułu prawa własności żadnej innej nieruchomości. Nigdy też nie zbywał ani nie nabywał jakichkolwiek innych nieruchomości. Nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana w działalności. Wnioskodawca nie zamierza ubiegać się o pozwolenie na budowę przed sprzedażą działki oraz nie planuje dokonywania żadnych czynności w odniesieniu do działki nr 1, które wymagałyby wydania pozwoleń lub decyzji administracyjnych. Nieruchomość wskazana we wniosku nie ma potencjalnego nabywcy, Wnioskodawca nie zawarł z nikim umowy przedwstępnej. Wnioskodawca nie zawierał umów cywilnoprawnych zarówno płatnych jak i bezpłatnych w odniesieniu do nieruchomości objętych wnioskiem.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy planowana sprzedaż działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 nie będzie stanowiła działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tych nieruchomości, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Czynności jakie wykonał Wnioskodawca z zamiarem realizacji własnych potrzeb mieszkaniowych nie pozwalają na uznanie, że w przedmiotowej sprawie wystąpił ciąg czynności świadczący o zorganizowanym i celowym działaniu z zamierzeniem sprzedaży przedmiotowej nieruchomości. W przedmiotowej sprawie uznać zatem należy, że nieruchomości, które Wnioskodawca nabył w drodze darowizny w dniu … r. i które planuje sprzedać stanowią dla Wnioskodawcy majątek osobisty. Mając zatem na uwadze przywołany stan prawny jak i całokształt podjętych przez Wnioskodawcę działań należy uznać, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpią przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawcę za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą – handlową, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Konsekwentnie, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży przedmiotowych działek Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie planowaną sprzedaż ww. działek można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania. Skutkiem powyższego, sprzedaż przedmiotowych działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że planowana sprzedaż działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca z tytułu tej transakcji nie będzie działać w charakterze – zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy – podatnika VAT, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać – biorąc pod uwagę okoliczności sprawy – że sposób wydatkowania środków pieniężnych pozyskanych ze sprzedaży nieruchomości nie wpływa na ocenę obowiązków podatkowych Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży działki niezabudowanej nr 1 oraz udziału w drodze dojazdowej zlokalizowanej na działce nr 2. Natomiast, wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych, został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy i stanowiska Wnioskodawcy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj