Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.781.2020.RK
z 16 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 5 października 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …), uzupełnionym pismem z dnia 4 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 4 października 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …) i pismem z dnia 7 października 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 7 października 2020 r., identyfikator poświadczenia przedłożenia …) oraz pismem, które wpłynęło w dniu 5 października 2020 r. za pośrednictwem platformy ePUAP identyfikator poświadczenia przedłożenia … oraz pismem, które wpłynęło w dniu 20 listopada 2020 r. za pośrednictwem platformy ePUAP identyfikator poświadczenia przedłożenia …, o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości rozliczania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W dniu 4 października 2020 r. i w dniu 7 października 2020 r. wpłynęły odpowiednio pełnomocnictwo i opłata od wniosku.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 4 listopada 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.781.2020.1.RK, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 5 listopada 2020 r. (data doręczenia 6 listopada 2020 r., identyfikator poświadczenia doręczenia …). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 5 października 2020 r. za pośrednictwem platformy ePUAP identyfikator poświadczenia przedłożenia … oraz pismem, które wpłynęło w dniu 20 listopada 2020 r. za pośrednictwem platformy ePUAP identyfikator poświadczenia przedłożenia ….

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zastosowania prawidłowej formy opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej świadczącej usługi informatyczne. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Dochody opodatkowuje podatkiem liniowym w wysokości 19%.

Wnioskodawca zamierza zmienić formę opodatkowania od 1 stycznia 2021 r. i złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze nowej formy opodatkowania do 20 stycznia 2021 r. Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta w Polsce. Zakres świadczonych usług to klasyfikowane w PKWiU jako 62.01.12 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, takie jak:

  1. Przygotowywanie prezentacji, koncepcji, ofert, projektowanie szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych dla Zleceniodawcy lub jego klientów,
  2. Nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji między Zleceniodawcą oraz jego klientami,
  3. Szkolenie pracowników, współpracowników, podwykonawców, klientów oraz innych podmiotów wskazanych przez Zleceniodawcę,
  4. Bieżące raportowanie w zakresie wykonanych zadań w ramach realizacji świadczonych usług,
  5. Sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów oraz raportów z prowadzonych działań,
  6. Udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych,
  7. Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych Zleceniodawcy lub jego klientom. Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie.

Wnioskodawca informuje ponadto, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami wyżej wymienionym zakresie. W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług, Wnioskodawca informuje, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług: - związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), - związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), - objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), - związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, (PKWiU ex 62.02), - w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), - związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca samodzielnie dokonał kwalifikacji statystycznej usługi w oparciu o swoją wiedzę i znajomość zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca jednocześnie poinformował, że w dniu 30 września 2020 r. zwrócił się do GUS z wnioskiem o nadanie PKWiU i w dalszym ciągu czeka na odpowiedź.

W piśmie, które wpłynęło w dniu 13 listopada 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że od dnia 2 maja 2018 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG pod numerem PKD 62.02.Z (Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki). W dniu 22 września 2020 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z X sp. z o.o. z siedzibą w ... Umowa została zawarta na okres od 1 października 2020 r. na czas nieokreślony. Wnioskodawca doprecyzował opis zdarzenia przyszłego, wskazując, że przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - zgodnie z PKWiU 62.01.12.0. Zgodnie z zawartą umową, Wnioskodawca zajmuje się przygotowywaniem prezentacji, koncepcji oraz ofert dotyczących rozwiązań technologii informatycznych. Głównym Jego zadaniem jest projektowanie szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych na zlecenie kontrahenta. Usługi związane z projektowaniem i rozwojem sieci, systemów, infrastruktury informatycznej pod kątem bezpieczeństwa swoim zakresem obejmują takie czynności jak: - weryfikacja aktualnego stanu na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta, - przedstawienie raportu uwzględniającego bieżący stan, - projektowanie infrastruktury informatycznej z uwzględnieniem najlepszych praktyk, rekomendacji, standardów, wymagań kontrahenta, - przedstawienie koncepcji zaproponowanej architektury kontrahentowi, - przygotowanie projektu uwzględniającego wymagania kontrahenta, - przedstawienie oferty uwzględniającej wdrożenie projektu, - sporządzanie dokumentacji zarządzanych projektów, - udział w spotkaniach projektowych, - nawiązywania i utrzymywania dobrych relacji z kontrahentami, - bieżące raportowanie w zakresie wykonanych zadań, - szkolenie kontrahentów. Przykładowo Wnioskodawca otrzymuje zlecenie wykonania prac od Zleceniodawcy. Następnie umawia się z klientem na pierwsze spotkanie, w trakcie którego przedstawiane są wymagania i oczekiwania osób odpowiedzialnych za część biznesową organizacji. Definiowane są wymagania, które są ważne z punktu widzenia sprzedaży, obsługi, realizacji funkcji biznesowych. Klient opisuje aktualną sytuację oraz co według niego powinno się zmienić, aby usprawnić działanie firmy. Następnie Wnioskodawca umawia się na spotkania z osobami odpowiedzialnymi za poszczególne elementy infrastruktury informatycznej. Na spotkaniach omawiane są takie aspekty jak: standardy komputerów użytkowników (system operacyjny, system antywirusowy, uprawnienie, zainstalowane aplikacje itp.), sposób podłączenia użytkowników do systemów poprzez sieć bezprzewodową i kablową, dostęp zdalny, uprawnienia do aplikacji biznesowych dla pracowników i osób z poza organizacji (np. poczta e-mail, serwer plików, system księgowy, kadrowy, sprzedażowy, platforma komunikacyjna, system obsługi zgłoszeń, helpdesk itp.), zasada działania aplikacji biznesowych, zastosowane mechanizmy zabezpieczające przed nieupoważnionym dostępem do zasobów biznesowych, zabezpieczenie organizacji przed atakami mającymi na celu wykradzenie danych poufnych, omówienie infrastruktury informatycznej oraz zastosowanych urządzeń (np. punkty dostępu bezprzewodowego, przełączniki sieciowe, routery, firewalle, serwery, telefony IP, terminale wideo, drukarki), systemy monitorujące poprawność działania aplikacji, urządzeń, określenie osób odpowiedzianych za poszczególne rozwiązania biznesowe, umowy podpisane z dostawcami sieci Internet, umowy z firmami odpowiedzialnymi za utrzymanie systemów biznesowych, kontrakty serwisowe zapewniające wymianę urządzeń w przypadku ich uszkodzenia, procedury w przypadku wystąpienia awarii urządzenia lub systemu. Po zebraniu danych Wnioskodawca przystępuje do ich przeanalizowania i na bazie dobrych praktyk, zaleceń wiodących producentów oraz doświadczenia proponuje rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo organizacji, zabezpieczą przed złośliwymi ataki z zewnątrz, zapewnią ciągłość działania systemów biznesowych. Koncepcja jest przedstawiana klientowi, która po uwzględnieniu uwag klienta służy do stworzenia projektu. Projekt obejmuje wspólnie wypracowaną koncepcją zawierającą szczegóły proponowanego rozwiązania, np. zasady bezpiecznego dostępu do zasobów biznesowych podczas pracy zdalnej, które określają, że aby użytkownik mógł pracować zdalnie musi posiadać system operacyjny …, system antywirusowy …, zaszyfrowany dysk, dedykowaną aplikację do połączeń zdalnych, nazwę użytkownika, hasło, certyfikat, aplikację na telefonie generującą dodatkowy kod zabezpieczający który będzie podawany jako dodatkowe zabezpieczenie przy zestawieniu połączenia zdalnego. Wraz z projektem przedstawiany jest kosztorys uwzględniający orientacyjne ceny zastosowanych urządzeń, czy usług wdrożenia. Wnioskodawca nie świadczy i nie zamierza świadczyć innych usług poza usługami w wyżej wymienionym zakresie. Wnioskodawca będzie świadczył ww. usługi również po zmianie opodatkowania.

W celu sprecyzowania zakresu świadczonych usług Wnioskodawca informuje, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług: - związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), - związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), - objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), - związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), - w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), - związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych przez Niego usług uprawnia Go do zmiany formy opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług na formę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%. W oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stoi na stanowisku, że jest uprawniony do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

Dodatkowo wskazując art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca jest zdania, że nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%, w tym, nie osiąga On przychodów ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”. Podatnik samodzielnie dokonał kwalifikacji statystycznej usługi w oparciu o swoją wiedzę i znajomość stanu faktycznego. Wnioskodawca jednocześnie informuje, że w dniu 30 września 2020 r. zwrócił się do GUS z wnioskiem o nadanie PKWiU i w dalszym ciągu czeka na odpowiedź.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowanych jako PKWiU 62.01.12.0, opisanych szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych przez Niego usług uprawnia Go do zmiany formy opodatkowania przychodów z tytułu tychże usług na formę ryczałtu ewidencjonowanego w wysokości 8,5%. Wnioskodawca w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stoi na stanowisku, że jest uprawniony do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 8,5%.

W świetle wskazanego przepisu Wnioskodawca ocenia, że osiąga przychody z działalności usługowej. Dodatkowo wskazując art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca jest zdania, że nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.

W świetle wskazanego przepisu ocenia, że nie osiąga przychodów z działalności: - związanej z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), - związanej z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), - objętej grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), - związanej z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), - w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), -związanej z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zdaniem Wnioskodawcy nie osiąga On przychodów ze świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy, tj. „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”. Wnioskodawca jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują u Niego przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. Na podstawie ww. przepisów prawnych i w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest zdania, że przychody ze świadczenia usług związanych z projektowaniem szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych, mogą być opodatkowane ryczałtem w wysokości 8,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

  1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
  2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
    1. prowadzenia aptek,
    2. działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),
    3. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    4. prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,
    5. świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,
    6. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    1. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    2. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    3. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
    -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – pojęcie „działalność usługowa” zdefiniowane zostało jako: pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r., poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 997, 1000, 1629 i 1669), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 4 ust. 4 tej ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Z powyższego wynika, że opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 17% podlegają m.in. usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od dnia 2 maja 2018 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną do CEIDG pod numerem PKD 62.02.Z (Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki). Wnioskodawca świadczy usługi informatyczne na rzecz kontrahenta w Polsce. W dniu 22 września 2020 r. Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług ze spółką z o.o. Umowa została zawarta na okres od 1 października 2020 r. na czas nieokreślony. Przedmiotem ww. umowy jest świadczenie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - zgodnie z PKWiU 62.01.12.0. Wnioskodawca informuje, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług: - związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), - związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), - objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), - związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), - w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), - związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Jednocześnie informuje, że zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie występują przesłanki negatywne odnośnie opodatkowania przychodów w formie ryczałtu w wysokości 8,5%.

Podkreślić należy, że w załączniku Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zostały wymienione usługi oznaczone symbolem PKWiU 62.01.12.0, w związku z czym usługi te nie zostały wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że co do zasady, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 – i niezwiązane z oprogramowaniem, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. l pkt 3 lit. b) ww. ustawy.

Należy przy tym zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.12.0, jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Reasumując – do przychodów uzyskiwanych z wykonywania usług sklasyfikowanych symbolem PKWiU 62.01.12.0 Wnioskodawca może stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji usług dokonanej przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Jak bowiem wyżej podniesiono, Tutejszy Organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n ww. ustawy, nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj