Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.408.2020.2.NK
z 17 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 2 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawca miał możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania, czy Wnioskodawca miał możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet X w Y (dalej zwany Uniwersytetem, X lub Wnioskodawcą) utworzony został na mocy ustawy z dnia 9 lipca 1999 r. Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowa działalność X w Y – usługi edukacyjne – podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Badania naukowe służące rozwojowi nauki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, których celem jest osiągnięcie przychodu, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada stacje (…) prowadzące działalność zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną.

Uczelnia prowadzi rozbudowaną ewidencję finansowo-księgową pozwalającą na ewidencjonowanie zakupów zgodnie z ich przeznaczeniem i źródłem finansowania. W związku z powyższym możliwe jest całkowite odliczenie podatku VAT (przy działalności opodatkowanej), częściowe (przy działalności mieszanej) i brak odliczenia (w przypadku działalności zwolnionej).

W okresie od 27 lutego 2014 r do 10 grudnia 2015 r. na Wydziale (…) Uniwersytetu X w Y realizowany był projekt pn. „(…)”.

Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Z 2007-2013. Poddziałanie: (…).

Działanie to było odpowiedzią na potrzeby wynikające z rozwoju działalności badawczo-rozwojowej wydziałów (…). Projekt realizowany był w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

Uruchomienie laboratorium medycyny nuklearnej wymagało zakupu sprzętu laboratoryjnego (…) oraz wykonania prac budowlanych (adaptacyjnych) niezbędnych do uruchomienia sprzętu w budynku przychodni Szpitala w Y.

Zarówno zmodernizowany budynek, jak i zakupiona aparatura zostały oddane do użytkowania w 2015 r.

Powstałe laboratorium medycyny nuklearnej jest wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, które mają na celu rozwój nauki, stworzenie nowych produktów/usług/technologii mających na celu szybszą i dokładniejszą diagnostykę.

Prowadzone w okresie trwałości badania, realizowane na zakupionym w ramach projektu sprzęcie, były poprzedzone podpisaniem zgody chorego na wykorzystanie uzyskanych wyników badań, które wykonywane były i są w ramach umowy z NFZ. Wyniki tych badań służą do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz są wykorzystywane i przedstawiane w publikacjach naukowych, prowadzonych wykładach oraz wystąpieniach na konferencjach zarówno w kraju, jak i zagranicą zgodnie z założeniami projektu.

Uzyskane wyniki, o których mowa powyżej są wynikiem następujących badań:

(…)

W okresie trwałości przeprowadzono (…) badań.

Ponadto w ramach podpisanych porozumień o współpracy oraz listów intencyjnych z firmami zakłada się prowadzenie współpracy między stronami w sferze:

(…).

Zakupiona aparatura nie była i nie jest wykorzystywana do celów komercyjnych.

Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentacje na konferencjach.

W oparciu o przeprowadzone badania w Zakładzie (…) powstały: (…) publikacje, (…) doniesień i wystąpień naukowych oraz (…) wykładów na zaproszenia i (…) wykładów edukacyjnych.

Część publikacji, doniesień i wystąpień była przygotowana w języku angielskim, część w języku polskim.

Z przedstawionego powyżej opisu wynika, iż powstała infrastruktura B+R nie była i nie jest wykorzystywana do celów komercyjnych, prowadzone badania z zakresu medycyny nuklearnej i ich wyniki były i są ogólnodostępne, dlatego też nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, z pisma z dnia 16 listopada 2020 r. – stanowiącego uzupełnienie wniosku – wynika, że Uniwersytet X w Y jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi VAT (kształcenie na studiach stacjonarnych oraz prowadzenie badań naukowych służących rozwojowi nauki, finansowane dotacją, a od 2019 r. subwencją).

Kształcenie na studiach zaocznych, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach podlega zwolnieniu od VAT. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, których celem jest osiągnięcie przychodu podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada Stację (…) prowadzącą działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną, jak i poza VAT.

Uczelnia prowadzi rozbudowaną ewidencję finansowo-księgową pozwalającą na ewidencjonowanie zakupów zgodnie z ich przeznaczeniem i źródłem finansowania. W związku z powyższym możliwe jest całkowite odliczenie podatku VAT (przy działalności opodatkowanej), częściowe (przy działalności mieszanej) i brak odliczenia (w przypadku działalności zwolnionej i poza VAT).

Celem projektu „(…)” było powstanie nowoczesnego laboratorium.

W ramach realizacji projektu zostały wykonane prace budowlane (adaptacyjne) oraz zakupiona aparatura naukowo-badawcza.

Powstałe laboratorium, zgodnie z założeniami projektu, nie było i nie jest związane z prowadzeniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przeprowadzone w okresie trwałości projektu badania zostały opisane w publikacjach naukowych, prowadzonych wykładach, wystąpieniach na konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych.

Powyższe przyczyniło się do wzrostu znaczenia działalności naukowo-badawczej X w Y w regionie, kraju, a także na arenie międzynarodowej.

Powstała możliwość ubiegania się o przyznanie dofinansowania na realizację grantów badawczych, a co za tym idzie rozwoju naukowego pracowników Wydziału (…), co ma swoje odzwierciedlenie w poziomie kształcenia przyszłych lekarzy.

Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentację wyników badań na konferencjach.

Z przedstawionego opisu wynika iż powstała infrastruktura, a tym samym zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie były i nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet X w Y miał możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podstawową zasadą do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Realizacja projektu inwestycyjnego pod nazwą „(…)” nie była i nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowana inwestycja przyczyniła się do wzrostu znaczenia działalności naukowo-badawczej X w regionie, kraju, a także na arenie międzynarodowej. Ułatwiła pozyskiwanie środków na realizację grantów badawczych, przyczyniła się do rozwoju naukowego pracowników Wydziału (…), a co za tym idzie do podwyższenia poziomu kształcenia przyszłych lekarzy.

Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentację wyników badań na konferencjach.

Biorąc pod uwagę powyższe Uniwersytet X w Y uważa iż realizując powyższy projekt w żaden sposób nie miał i nadal nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Stanowisko Uczelni zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej nr (…) z dnia 30 grudnia 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Przepis art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do treści art. 11 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca utworzony został na mocy ustawy z dnia 9 lipca 1999 r. Uniwersytet jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki. Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawowa działalność X w Y – usługi edukacyjne – podlega zwolnieniu od podatku VAT. Badania naukowe służące rozwojowi nauki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, których celem jest osiągnięcie przychodu, podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada stacje (…) prowadzące działalność zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną. Uczelnia prowadzi rozbudowaną ewidencję finansowo-księgową pozwalającą na ewidencjonowanie zakupów zgodnie z ich przeznaczeniem i źródłem finansowania. W związku z powyższym możliwe jest całkowite odliczenie podatku VAT (przy działalności opodatkowanej), częściowe (przy działalności mieszanej) i brak odliczenia (w przypadku działalności zwolnionej).

W okresie od 27 lutego 2014 r do 10 grudnia 2015 r. na Wydziale (…) Uniwersytetu X w Y realizowany był projekt pn. „(…)”. Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Z 2007-2013. Poddziałanie: (…). Działanie to było odpowiedzią na potrzeby wynikające z rozwoju działalności badawczo-rozwojowej wydziałów (…). Projekt realizowany był w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Uruchomienie laboratorium medycyny nuklearnej wymagało zakupu sprzętu laboratoryjnego (…) oraz wykonania prac budowlanych (adaptacyjnych) niezbędnych do uruchomienia sprzętu w budynku przychodni Szpitala w Y. Zarówno zmodernizowany budynek, jak i zakupiona aparatura zostały oddane do użytkowania w 2015 r. Powstałe laboratorium medycyny nuklearnej jest wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych, które mają na celu rozwój nauki, stworzenie nowych produktów/usług/technologii mających na celu szybszą i dokładniejszą diagnostykę. Prowadzone w okresie trwałości badania, realizowane na zakupionym w ramach projektu sprzęcie, były poprzedzone podpisaniem zgody chorego na wykorzystanie uzyskanych wyników badań, które wykonywane były i są w ramach umowy z NFZ. Wyniki tych badań służą do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych oraz są wykorzystywane i przedstawiane w publikacjach naukowych, prowadzonych wykładach oraz wystąpieniach na konferencjach zarówno w kraju, jak i zagranicą zgodnie z założeniami projektu.

Uzyskane wyniki, o których mowa powyżej są wynikiem następujących badań:

(…)

W okresie trwałości przeprowadzono (…) badań.

Ponadto w ramach podpisanych porozumień o współpracy oraz listów intencyjnych z firmami zakłada się prowadzenie współpracy między stronami w sferze:

(…)

Zakupiona aparatura nie była i nie jest wykorzystywana do celów komercyjnych. Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentacje na konferencjach. W oparciu o przeprowadzone badania w Zakładzie (…) powstały: (…) publikacje, (…) doniesień i wystąpień naukowych oraz (…) wykładów na zaproszenia i (…) wykładów edukacyjnych. Część publikacji, doniesień i wystąpień była przygotowana w języku angielskim, część w języku polskim.

Z przedstawionego powyżej opisu wynika, iż powstała infrastruktura B+R nie była i nie jest wykorzystywana do celów komercyjnych, prowadzone badania z zakresu medycyny nuklearnej i ich wyniki były i są ogólnodostępne, dlatego też nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym kierunkiem działalności Uniwersytetu jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Uniwersytet jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi VAT (kształcenie na studiach stacjonarnych oraz prowadzenie badań naukowych służących rozwojowi nauki, finansowane dotacją, a od 2019 r. subwencją). Kształcenie na studiach zaocznych, studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach podlega zwolnieniu od VAT. Natomiast prace badawcze wykonywane na zlecenie, których celem jest osiągnięcie przychodu podlegają opodatkowaniu podstawową stawką VAT. Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, posiada Stację (…) prowadzącą działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną, jak i poza VAT.

Celem projektu „(…)” było powstanie nowoczesnego laboratorium. W ramach realizacji projektu zostały wykonane prace budowlane (adaptacyjne) oraz zakupiona aparatura naukowo-badawcza. Powstałe laboratorium, zgodnie z założeniami projektu, nie było i nie jest związane z prowadzeniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przeprowadzone w okresie trwałości projektu badania zostały opisane w publikacjach naukowych, prowadzonych wykładach, wystąpieniach na konferencjach naukowych krajowych i zagranicznych. Powyższe przyczyniło się do wzrostu znaczenia działalności naukowo-badawczej X w Y w regionie, kraju, a także na arenie międzynarodowej. Powstała możliwość ubiegania się o przyznanie dofinansowania na realizację grantów badawczych, a co za tym idzie rozwoju naukowego pracowników Wydziału (…), co ma swoje odzwierciedlenie w poziomie kształcenia przyszłych lekarzy. Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentację wyników badań na konferencjach. Z przedstawionego opisu wynika iż powstała infrastruktura, a tym samym zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie były i nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Wnioskodawca miał możliwość odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca, zakupiona aparatura nie była i nie jest wykorzystywana do celów komercyjnych. Uzyskane rezultaty badawcze są ogólnodostępne, publikowane w dostępnej literaturze krajowej i zagranicznej, upowszechniane przez artykuły w prasie specjalistycznej, prezentację wyników badań na konferencjach. Ponadto, powstała infrastruktura, a tym samym zakupy towarów i usług związane z realizacją projektu pn. „(…)” nie były i nie są wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie jest spełniony. Tym samym Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W konsekwencji Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z realizacją ww. projektu Uniwersytet nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w analizowanej sprawie Uniwersytet X w Y nie miał możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn. „(…)”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj