Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.205.2020.3.JR
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą jednorazowej zapomogi emerytalnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (…), posiadającą osobowość prawną (…). Przynależność (…) do samorządu zawodowego jest obowiązkowa (art. 17 Konstytucji RP i (…)). Przynależności do samorządu (…) uzyskują po stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu i wpisaniu do rejestru prowadzonego przez właściwą okręgową izbę (…). Każdy członek zobowiązany jest regularnie uiszczać składkę członkowską na rzecz właściwej okręgowej izby (..). Wysokość tej składki ustalana jest uchwałą (…) jako procent uzyskiwanego wynagrodzenia lub jako ryczałt w przypadku uzyskiwania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Nieopłacone w terminie składki członkowskie podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (…). Zgodnie z (…) jednym z ustawowych zadań samorządu zawodowego (…) jest organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla (…). Taką samopomoc organizuje także Wnioskodawca. Jedną z form tej samopomocy jest jednorazowa zapomoga emerytalna przyznawana członkom (…) w związku z przejściem przez nich na emeryturę i po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie przyznawania jednorazowej zapomogi emerytalnej przyjętym uchwałą (…).

Zgodnie z treścią tego Regulaminu, do otrzymania jednorazowej zapomogi emerytalnej uprawniony jest członek (…), który:

  • nabył prawo do świadczenia emerytalnego potwierdzone prawomocną decyzją właściwego organu emerytalnego,
  • jest wpisany do Centralnego Rejestru (…) prowadzonego przez (…) co najmniej od 3 ostatnich lat przed złożeniem wniosku o zapomogę emerytalną,
  • opłaca regularnie składkę na samorząd zawodowy w okresie 3 ostatnich lat przed złożeniem wniosku o zapomogę emerytalną lub korzystał ze zwolnienia z tytułu okoliczności przewidzianych w przepisach regulujących opłacanie składki,
  • złożył w określonym w Regulaminie terminie (6 miesięcy od uzyskania świadczenia emerytalnego) prawidłowo wypełniony wniosek o przyznanie zapomogi emerytalnej wraz z wymaganymi dokumentami.

Majątek Wnioskodawcy tworzony jest w zdecydowanej większości ze składek członkowskich członków Izby (…) i pośrednio z tych składek finansowane są zapomogi emerytalne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wobec nałożonych ustawowo na Wnioskodawcę obowiązków w zakresie organizowania i prowadzenia instytucji samopomocowych, realizowanie tego obowiązku poprzez wypłacanie członkom jednorazowej zapomogi emerytalnej ze środków samorządu - składek członkowskich, skutkuje po stronie członków (…) powstaniem przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli prawo uzyskania zapomogi przysługuje tylko tym osobom, które są członkami (…) przez określony w Regulaminie czas oraz regularnie i przez określony czas opłacali składkę członkowską i nie zalegają z jej zapłatą?
  2. Czy w związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest na podstawie przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawić informację PIT-8C dla (…), które po spełnieniu przesłanek określonych w Regulaminie przyznawania jednorazowej zapomogi emerytalnej dotyczących członkostwa w (…) przez okres co najmniej 3 lat, opłacania składek członkowskich przez okres co najmniej 3 lat i niezalegania z ich zapłatą, uzyskają pomoc w postaci jednorazowej zapomogi emerytalnej w ramach realizacji ustawowego obowiązku organizowania i prowadzenia instytucji samopomocowych przez jednostki samorządu zawodowego (…)?

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanie przez członka (…) jednorazowej zapomogi emerytalnej na warunkach określonych w Regulaminie przyznawania jednorazowej zapomogi emerytalnej, finansowanej w całości ze środków Wnioskodawcy pochodzących ze składek członkowskich, nie stanowi dla członka (…) przychodu podlagającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż należy to świadczenie traktować jako odpłatne, w zamian za wywiązywanie się z obowiązku opłacania składek członkowskich. W opisanej sytuacji zachodzi bowiem ekwiwalentność świadczeń. Wobec powyższego, Wnioskodawca nie jest zobowiązany, w opisanym stanie faktycznym, do wystawiania swoim członkom, którzy otrzymali jednorazową zapomogę emerytalną, informacji PIT-8C.

Problem ekwiwalentności świadczeń w relacji samorząd zawodowy oraz osoby wchodzące w jego skład był przedmiotem rozważań Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie w kilku postępowaniach, dotyczących spraw samorządu zawodowego (…). NSA w tych orzeczeniach jednolicie stwierdził, iż w tej konkretnej relacji występuje ekwiwalentność świadczeń, która eliminuje świadczenia samorządu zawodowego ze zbioru świadczeń nieodpłatnych. Ocena, czy świadczenia mają charakter wzajemny nie sprowadza się jedynie do cywilistycznego ujęcia ekwiwalentności, ale powinna być dokonana w kontekście konkretnego stanu faktycznego i prawnego. W przedmiotowej sprawie niezwykle istotna jest okoliczność, iż udzielanie członkom jednorazowej zapomogi emerytalnej w związku z przejściem członka izby na emeryturę, stanowi wypełnienie obowiązku samorządu do organizowania i prowadzenia instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla (…), który to obowiązek wynika wprost z ustawy.

Jednocześnie każda (…) zobowiązana jest na mocy przepisów ustawowych do regularnego opłacania składki członkowskiej. (Zachodzi więc wyraźna korelacja pomiędzy tym obowiązkiem samorządu, realizowanym poprzez przyznanie jednorazowej zapomogi emerytalnej, a obowiązkiem (…) do opłacania składki członkowskiej, z których to środków zapomoga jest wypłacana. Tylko dzięki obowiązkowym składkom członkowskim wpłacanym przez (…) Wnioskodawca dysponuje majątkiem, z którego może realizować samopomoc i pomoc materialną dla swoich członków, przez co realizuje te i inne obowiązki ustawowe. Równie istotne znaczenie mają zasady wypłaty zapomogi. Warunkiem niezbędnym jest to, aby (…) była wpisana do Centralnego Rejestru (…) prowadzonego przez Wnioskodawcę przez co najmniej 3 lata i aby przez co najmniej taki sam okres przed złożeniem wniosku opłacała regularnie składkę członkowską. Zatem w niniejszym stanie faktycznym wzajemność świadczenia wynika z tego, że możliwość otrzymania jednorazowej zapomogi emerytalnej jest uzależniona od realizacji przez (…) ustawowego obowiązku o wymiarze ściśle finansowym. Realizacja tego obowiązku opłacania składek ma z kolei znaczenie dla majątku Wnioskodawcy i realizacji ciążącego na nim obowiązku pomocy socjalnej i samopomocy swoim członkom. Składki członkowskie stanowią dominujące i podstawowe źródło pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy środków finansowych, te środki z kolei umożliwiają sfinansowanie, m.in. jednorazowej zapomogi emerytalnej.

Wprawdzie po dokonaniu wpłaty przez członka samorządu zawodowego nie da się już wyodrębnić konkretnych składek, pochodzących od określonych osób, ani też tych składek przyporządkować do konkretnych świadczeń udzielanych przez Wnioskodawcę, co nie zmienia zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie to beneficjanci jednorazowej zapomogi emerytalnej ją dla siebie sami sfinansowali. Zatem w opisanej sytuacji po stronie członka (…) nie powstaje podlegający opodatkowaniu przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zachodzi więc wyraźna korelacja pomiędzy tym obowiązkiem samorządu, realizowanym poprzez przyznanie jednorazowej zapomogi emerytalnej, a obowiązkiem (…) do opłacania składki członkowskiej, z których to środków zapomoga jest wypłacana. Tylko dzięki obowiązkowym składkom członkowskim wpłacanym przez (…) Wnioskodawca dysponuje majątkiem, z którego może realizować samopomoc i pomoc materialną dla swoich członków, przez co realizuje te i inne obowiązki ustawowe. Równie istotne znaczenie mają zasady wypłaty zapomogi. Warunkiem niezbędnym jest to, aby (…) była wpisana do Centralnego Rejestru (…) prowadzonego przez Wnioskodawcę przez co najmniej 3 lata i aby przez co najmniej taki sam okres przed złożeniem wniosku opłacała regularnie składkę członkowską. Zatem, w niniejszym stanie faktycznym wzajemność świadczenia wynika z tego, że możliwość otrzymania jednorazowej zapomogi emerytalnej jest uzależniona od realizacji przez (…) ustawowego obowiązku o wymiarze ściśle finansowym. Realizacja obowiązku opłacania składek ma z kolei znaczenie dla majątku Wnioskodawcy i realizacji ciążącego na nim obowiązku pomocy socjalnej i samopomocy swoim członkom. Składki członkowskie stanowią dominujące i podstawowe źródło pozostających w dyspozycji Wnioskodawcy środków finansowych, te środki z kolei umożliwiają sfinansowane m.in. jednorazowej zapomogi emerytalnej.

Wprawdzie po dokonaniu wpłaty przez członka samorządu zawodowego nie da się już wyodrębnić konkretnych składek, pochodzących od określonych osób, ani też tych składek przyporządkować do konkretnych świadczeń udzielanych przez Wnioskodawcę, co nie zmienia zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie to beneficjanci jednorazowej zapomogi emerytalnej ją dla siebie sami sfinansowali. Zatem w opisanej sytuacji po stronie członka (…) nie powstaje podlegający opodatkowaniu przychód w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Należy wskazać, że w myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Podkreślić również należy, że do nieodpłatnych świadczeń nie zalicza się świadczeń mających formę pieniężną, w tym również świadczeń w postaci refundacji kosztów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego (…), posiadającą osobowość prawną. Przynależność (…) do samorządu zawodowego jest obowiązkowa, (…) uzyskują ją po stwierdzeniu prawa wykonywania zawodu i wpisaniu do rejestru prowadzonego przez właściwą okręgową izbę (…). Każdy członek zobowiązany jest regularnie uiszczać składkę członkowską na rzecz właściwej okręgowej izby (…). Wysokość tej składki ustalana jest uchwałą (…) jako procent uzyskiwanego wynagrodzenia lub jako ryczałt w przypadku uzyskiwania dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Nieopłacone w terminie składki członkowskie podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie (…) jednym z ustawowych zadań samorządu zawodowego (…) jest organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla (…). Taką samopomoc organizuje także Wnioskodawca. Jedną z form tej samopomocy jest jednorazowa zapomoga emerytalna przyznawana członkom w związku z przejściem przez nich na emeryturę i po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie przyznawania jednorazowej zapomogi emerytalnej przyjętym uchwałą.

Zgodnie z treścią tego Regulaminu, do otrzymania jednorazowej zapomogi emerytalnej uprawniony jest członek, który:

  • nabył prawo do świadczenia emerytalnego potwierdzone prawomocną decyzją właściwego organu emerytalnego,
  • jest wpisany do Centralnego Rejestru (…) prowadzonego przez (…) co najmniej od 3 ostatnich lat przed złożeniem wniosku o zapomogę emerytalną,
  • opłaca regularnie składkę na samorząd zawodowy w okresie 3 ostatnich lat przed złożeniem wniosku o zapomogę emerytalną lub korzystał ze zwolnienia z tytułu okoliczności przewidzianych w przepisach regulujących opłacanie składki,
  • złożył w określonym w Regulaminie terminie (6 miesięcy od uzyskania świadczenia emerytalnego) prawidłowo wypełniony wniosek o przyznanie zapomogi emerytalnej wraz z wymaganymi dokumentami.

Majątek Wnioskodawcy tworzony jest w zdecydowanej większości ze składek członkowskich członków Izby i pośrednio z tych składek finansowane są zapomogi emerytalne.

Należy zauważyć, że na postawie art. 21 ust. 1 ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego są m.in.:

  • pkt 9a) zapomogi, inne niż wymienione w pkt 26, wypłacane z funduszy zakładowej lub międzyzakładowej organizacji związkowej pracownikom należącym do tej organizacji, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 1 000 zł;
  • pkt 26) zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:
    1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości;
    2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6 000 zł;
  • pkt 38) świadczenia otrzymywane przez emerytów lub rencistów w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, w tym od związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 000 zł;
  • pkt 59a) zapomoga pieniężna, o której mowa w ustawie z dnia 20 maja 2005 r. o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 r. (Dz. U. poz. 852, z 2006 r. poz. 708 i 711 oraz z 2007 r. poz. 219).

Z ww. przepisów wynika, że wpływ na opodatkowanie lub zwolnienie z opodatkowania zapomogi (lub świadczenia socjalnego) ma cel na który została przyznana, a także źródło jej finansowania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że jednym z ustawowych zadań samorządu zawodowego (…) jest organizowanie i prowadzenie instytucji samopomocowych i innych form pomocy materialnej dla (…), zatem jednorazowa zapomoga emerytalna przyznawana w związku z przejściem na emeryturę i po spełnieniu warunków określonych w regulaminie przyjętym uchwałą, jest świadczeniem pieniężnym o charakterze socjalnym.

Jednakże świadczenie to nie zostało wymienione we wskazanym wyżej katalogu zwolnień przedmiotowych.

W konsekwencji stanowi ono przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy należy uznać, że w sytuacji przyznania (…) jednorazowej zapomogi emerytalnej, skutkuje to po ich stronie powstaniem konkretnego przysporzenia majątkowego, które należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych .

W konsekwencji, z rzeczonego tytułu, na Wnioskodawcy, jako płatniku ciąży obowiązek, o którym mowa w art. 42a ust. 1 tej ustawy, polegający na sporządzeniu dla swoich członków (osób otrzymujących jednorazową zapomogę emerytalną) informacji PIT-11 i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Końcowo dodać należy, że od 1 stycznia 2019 r. informacja PIT-8C dotyczy wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast, w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym jest ujęcie tych przychodów w Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym PIT-11.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że wydając niniejszą interpretację indywidualną tutejszy Organ zapoznał się z powołanymi przez Wnioskodawcę orzeczeniami, przy czym podkreślić należy że stosownie do art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.), orzeczenia sądów administracyjnych nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa. Natomiast Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Niemniej jednak tutejszy Organ wyjaśnia, że wskazane wyroki, dotyczą indywidualnej spraw podatników, zostały podjęty w określonym stanie faktycznym, który nie jest tożsamy ze stanem faktycznym przedstawionym w przedmiotowej sprawie.

Ponadto tutejszy Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj