Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.653.2020.2.AM
z 15 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2020 r. (data wpływu 15 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania zwolnienia od podatku VAT dla wszystkich świadczonych usług w ramach zawartej umowy dotyczącej zarządzania nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej (pytanie oznaczone we wniosku nr 4) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości stosowania zwolnienia od podatku VAT dla wszystkich świadczonych usług w ramach zawartej umowy dotyczącej zarządzania nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca na podstawie umowy odpłatnie rozpoczął zarządzanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej składającej się z czterech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym. W skład zarządzanej nieruchomości wchodzą lokale o charakterze mieszkalnym, lokale użytkowe (usługowe), części wspólne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie lokali mieszkalnych i usługowych oraz garaż, w przeważającej części służący mieszkańcom jako stałe miejsca parkingowe, a w pozostałej części służące klientom lub najemcom lokali użytkowych. Przedmiotem zarządzania przez Wnioskodawcę są budynki jako całość.

W obsługiwanej przez Wnioskodawcę nieruchomości należącej do Wspólnoty Mieszkaniowej jest łącznie 20.791,03 m2 całej pow. użytkowej (CPU), na którą składają się:

  • Lokale mieszkalne i usługowe - pow. łączna lokali (PŁL): 12.482,77 m2, w tym:
    1. lokale mieszkalne (o powierzchni 9.808,07 m2 - stanowiące 79 % PŁL i 47,17% CPU),
    2. lokale użytkowe (o powierzchni 2.674,70 m2 - stanowiące 21 % PŁL i 12,87% CPU),
  • Garaże dwukondygnacyjne, podziemne o łącznej powierzchni użytkowej (PUG) 8.308,25 m2, tj. 39,95 % CPU, przeznaczone dla:
    1. potrzeb mieszkańców lokali mieszkalnych - o pow. 5.275,77 m2 - (w tym na miejsca postojowe i komórki lokatorskie), tj. 63,50 % PUG oraz
    2. potrzeb lokali użytkowych o pow. 3.032,48 m2 (miejsca postojowe), tj. 36,50% PUG.
  • Powierzchnie wspólne dotyczące zarówno mieszkalnej jak i użytkowej części nieruchomości (brak danych).

W aktach notarialnych deweloper oprócz sprzedaży mieszkań i lokali użytkowych, sprzedaje także miejsca postojowe i komórki lokatorskie zlokalizowane w parkingu podziemnym. W aktach notarialnych sprzedaży strony używają określenia: lokal niemieszkalny - garaż podziemny. Wraz z nabyciem lokalu mieszkalnego, usługowego oraz miejsca postojowego i komórki lokatorskiej w garażu podziemnym właściciel staje się również posiadaczem udziału w części wspólnej nieruchomości.

Wnioskodawca poniżej wskazuje symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999 r., Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) dla budynków, które składają się na nieruchomość Wspólnoty Mieszkaniowej , dla której świadczy usługi zarządzania.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku podzielona jest na:

  • 135 lokali mieszkalnych wyodrębnionych - procentowy udział całkowitej pow. użytk. 79%, tj. klasa PKOB 1122,
  • 6 lokali użytkowych - procentowy udział całkowitej pow. użytk. 21%, tj. klasa PKOB 1230,
  • w tym przypadku, budynek powinien być klasyfikowany w następujący sposób:
    • w sekcji 1 „Budynki”;
    • w 2-cyfrowym dziale 11 „Budynki mieszkalne”, stanowiące główny udział procentowy (79%) w ramach sekcji 1;
    • w 3-cyfrowej grupie 112 „Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe”, stanowiące największy udział procentowy (79%) w ramach działu 11;
    • w 4-cyfrowej klasie 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”, stanowiące największy udział procentowy (79%) w ramach grupy 112.


Ponadto, Wnioskodawca podkreśla, że zgodnie z decyzją nr (…) Miasta (…) z dnia 11 sierpnia 2011 r. budynek jest zaliczony do XIII i XVII kategorii obiektów budowlanych wraz z 6 zjazdami z drogi publicznej. Zgodnie z załącznikiem ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - prawo budowlane pod ww. kategoriami należy rozumieć „Kategoria XIII - pozostałe budynki mieszkalne” oraz „Kategoria XVII - budynki handlu, gastronomii i usług, jak: sklepy, centra handlowe, domy towarowe, hale targowe, restauracje, bary, kasyna, dyskoteki, warsztaty rzemieślnicze, stacje obsługi pojazdów, myjnie samochodowe, garaże powyżej dwóch stanowisk, budynki dworcowe”. Powyższe koreluje również z PKOB. Z tego względu Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż należy wyłączyć z obliczeń powierzchnie garażu podziemnego, ponieważ ta powierzchnia formalnie jest zaliczona do powierzchni niemieszkalnej, niemniej nie pełni swojej funkcji samodzielnie i funkcjonalnie jest związany z lokalami znajdującymi się w budynku (i tym samym powołać się na regulacje PKOB).

W ramach umowy Wnioskodawca zarządza nieruchomością, w skład której wchodzą lokale mieszkalne, użytkowe, garaż i części wspólne, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych. Wnioskodawca świadczy w ramach umowy kompleksowej zespół usług, niezbędnych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Wspólnoty Mieszkaniowej. Dotyczą one wszystkich aspektów zarządzania nieruchomością, począwszy od uwarunkowań organizacyjnych, poprzez kwestie techniczne, finansowe oraz w części prawne.

Ze strony Wnioskodawcy świadczeniem kompleksowej usługi zarządzania nieruchomością zajmuje się zespół pracowników.

Zgodnie z postanowieniami umowy zarządzania nieruchomością do zakresu wykonywanych czynności zarządzania należy:

  1. W zakresie obsługi organizacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej oraz jej członków, podjęcie wszelkich czynności administracyjnych związanych z obsługą nieruchomości wspólnej, w tym w szczególności:
    1. kontrola nad utrzymaniem w należytym porządku i czystości części wspólnych, pomieszczeń i terenów służących do wspólnego użytku właścicieli poszczególnych lokali (w tym hali garażowej),
    2. nadzór nad firmami świadczącymi usługi na terenie nieruchomości w tym: usługi w zakresie sprzątania, utrzymywania zieleni, odśnieżania, konserwacji urządzeń i instalacji oraz inne usługi, w tym prowadzenie kart serwisowych poszczególnych usług na wzorze uzgodnionym w terminie 30 dni od przejęcia nieruchomości w zarządzenie z zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej,
    3. minimum dwie osoby dedykowane do bieżącej obsługi administracyjnej nieruchomości - w tym jedna osoba z minimum 5 letnim doświadczeniem w zarządzaniu nieruchomością,
    4. umożliwienie bezpośredniego kontaktu telefonicznego ze stałym administratorem osiedla przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku,
    5. prowadzenie korespondencji z członkami Wspólnoty Mieszkaniowej,
    6. pełnienie funkcji komunikacyjnej pomiędzy wspólnotą, firmami zewnętrznymi a właścicielami i użytkownikami nieruchomości,
    7. aktualizacja danych Wspólnoty Mieszkaniowej w US i GUS, oraz w księdze wieczystej,
    8. protokolarne odebranie dokumentacji od poprzedniego administratora, ustalenie istniejących braków oraz zaproponowanie zamawiającemu podjęcie dalszych działań w celu uzyskania kompletnej dokumentacji,
    9. prowadzenie wykazu właścicieli lokali, danych adresowych oraz wielkości przysługujących im udziałów w nieruchomości wspólnej oraz aktualizowanie listy właścicieli lokali wraz z danymi osobowymi co najmniej raz na 3 miesiące,
    10. kompleksowa organizacja zebrań Wspólnoty Mieszkaniowej, przygotowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych na zebrania Wspólnoty, przygotowanie uchwał oraz innych niezbędnych dokumentów oraz zapewnienie obsługi zebrań,
    11. przeprowadzanie głosowań w trybie indywidualnego zbierania głosów,
    12. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym prowadzenie dokumentacji związanej z podjętymi uchwałami właścicieli lokali,
    13. wysyłanie i odbieranie korespondencji w imieniu zamawiającego,
    14. udzielanie pisemnych i ustnych informacji mieszkańcom odnośnie spraw związanych z działalnością Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym telefonicznie pomiędzy godzinami 9-17 oraz mailowo z czasem reakcji do 48h w dniach roboczych,
    15. prowadzenie cyklicznego kontaktu z mieszkańcami za pomocą newslettera (minimum raz w miesiącu),
    16. prowadzenie portalu internetowego Wspólnoty, na którym zamieszczane będą podstawowe informacje i dokumenty związane ze wspólnotą i do którego dostęp będzie miał każdy właściciel lokalu (po otrzymaniu nazwy użytkownika i indywidualnego hasła),
    17. odbywanie cyklicznych spotkań z członkami zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej jak tez z administracją/zarządcą Wspólnoty Mieszkaniowej w zależności od potrzeb,
    18. współpraca z administracją/zarządcą, czy zarządem wspólnoty mieszkaniowej w zależności od potrzeb,
    19. kontakt z deweloperem, czy generalnym wykonawcą w zależności od potrzeb,
    20. reagowanie na sytuacje nagłe na terenie Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym powstałe awarie, zaistniałe konflikty lub stany zagrożenia mienia Wspólnoty Mieszkaniowej,
    21. dbanie o mienie Wspólnoty Mieszkaniowej, a w szczególności stan pomieszczeń wspólnych,
    22. przechowywanie kluczy do pomieszczeń wspólnych oraz organizowanie udostępniania tych kluczy,
    23. doradztwo w podpisywaniu i rozwiązywaniu umów z usługodawcami świadczącymi usługi na terenie nieruchomości w tym zbieranie i porównywanie ofert, ustalanie zakresu zlecenia, nadzór nad wykonywaniem usług, przygotowywanie projektów umów,
    24. przygotowywanie umów dostawy oraz umów dotyczących usług/prac związanych z utrzymaniem nieruchomości,
    25. okresowe sprawdzanie w drodze wizytacji na terenie nieruchomości jakości świadczonych usług oraz podejmowanie działań w celu poprawy jakości tych usług,
    26. przekazywanie wykonawcom informacji od zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej oraz właścicieli lokali w sprawach związanych z wykonywanymi usługami,
    27. organizacja ubezpieczenia nieruchomości wspólnej oraz dbanie o ciągłość polis ubezpieczeniowych, a także koordynowanie postępowań ubezpieczeniowych,
    28. doradztwo i pomoc w zakresie egzekwowania usterek części wspólnych nieruchomości od dewelopera, wykonawców prac remontowych itp.,
    29. doradztwo związane z zarządzaniem nieruchomością, w tym w szczególności dotyczące poprawy jakości zarządzania nieruchomością, racjonalizacją kosztów obsługi nieruchomości oraz poprawą komfortu korzystania z nieruchomości przez właścicieli lokali,
    30. kontakty z organami administracji publicznej i samorządowej,
    31. przekazanie, w związku ze zgłoszeniem takiego zapotrzebowania przez wspólnotę oferty oraz projektu umów dotyczących: utrzymania czystości, utrzymania terenów zielonych, konserwacji elektrycznej, hydraulicznej, ochrony, specjalistycznej konserwacji urządzeń znajdujących się w nieruchomości jak np. brama garażowa, system wentylacji, oddymiania itp.,
    32. przygotowywanie z odpowiednim wyprzedzeniem projektów uchwał na zebrania roczne i przekazanie ich do akceptacji Wspólnoty, uczestnictwo w powyższych zebraniach oraz ich obsługa,
    33. weryfikowanie oraz aktualizowanie stanu faktycznego i prawnego nieruchomości,
    34. na dodatkowe polecenie zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej co najmniej jeden dyżur tygodniowo na nieruchomości trwający min. 4 godziny.
  2. W zakresie obsługi technicznej nieruchomości:
    1. prowadzenie książki obiektu budowlanego nieruchomości zgodnie z przepisami prawa budowlanego,
    2. przechowywanie dokumentacji technicznej nieruchomości oraz jej bieżące uzupełnianie,
    3. prowadzenie dokumentacji związanej z usuwaniem usterek gwarancyjnych, w tym w szczególności: zgłaszanie usterek części wspólnych, prowadzenie listy zgłoszonych i statusu usterek, uzgadnianie z zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej oraz gwarantem czy też generalnym wykonawcą technologii naprawy usterek, przygotowanie raportów z wejścia na usuwanie usterek, przygotowanie protokołów usunięcia usterek, nadzór nad usuwaniem usterek, przyjmowanie zgłoszeń wad i usterek części wspólnych oraz przekazywanie ich odpowiednim wykonawcom, monitoring terminowego usuwania usterek czy wad, usterka gwarancyjna winna być zgłoszona deweloperowi maksymalnie w terminie 3 dni roboczych od momentu wykrycia usterki, czy otrzymania o niej zgłoszenia,
    4. przeprowadzanie w odpowiednich terminach przeglądów nieruchomości, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
    5. organizowanie innych przeglądów, sprawdzeń oraz czynności serwisowych nieruchomości i zainstalowanych w niej urządzeń stanowiących części wspólne, wymaganych przepisami, zawartymi umowami, czy też zaleceniami dewelopera w zakresie części wspólnych czy też hali garażowej oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa nieruchomości oraz innych podmiotów, w tym odnośnie skierowania spraw na drogę postępowania sądowego,
    6. kontrola i nadzór nad zapewnieniem dla Nieruchomości dostaw mediów: energii elektrycznej, gazu, ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania oraz wywozu śmieci,
    7. nadzór nad usuwaniem awarii zaistniałych na terenie Nieruchomości wspólnej, zabezpieczeniem Nieruchomości w trakcie awarii oraz usuwaniem ich skutków,
    8. organizacja wykonywania prac remontowo-modernizacyjnych, w tym doradztwo, zbieranie ofert, sporządzanie projektów umów oraz nadzorowanie realizacji umów,
    9. prowadzenie ewidencji firm przyjeżdżających na remonty i naprawy.
  3. W zakresie gospodarki finansowej Wspólnoty Mieszkaniowej:
    1. prowadzenie pozaksięgowej ewidencji kosztów utrzymania Nieruchomości wspólnej oraz ewidencji zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz uchwałami Wspólnoty Mieszkaniowej,
    2. prowadzenie księgowości Wspólnoty Mieszkaniowej za pomocą informatycznego systemu księgowego z uwzględnieniem jego współpracy z bankiem prowadzącym konta Wspólnoty Mieszkaniowej za pomocą systemu indywidualnych rachunków bankowych, przechowywanie dokumentacji finansowej Nieruchomości,
    3. przygotowywanie projektów planów gospodarczych oraz rozliczeń budżetu, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    4. przygotowanie projektów planów wydatków z funduszu remontowego oraz rozliczeń za wcześniejszy okres, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    5. przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych na dzień 31 grudnia, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    6. sporządzanie oraz wysyłanie do właścicieli lokali informacji o wysokości opłat,
    7. prowadzenie ewidencji podatkowej oraz nadzór nad regulowaniem przez Wspólnotę Mieszkaniową podatków i innych danin publicznoprawnych,
    8. sporządzanie deklaracji podatkowych Wspólnoty Mieszkaniowej,
    9. wystawianie faktur w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej, 
    10. monitorowanie stanu zadłużenia członków Wspólnoty Mieszkaniowej oraz kontrahentów oraz podejmowanie działań związanych z prowadzeniem windykacji pozasądowej (informowanie dłużników o istniejącym zadłużeniu, wysyłanie wezwań do zapłaty, przygotowywanie ugód),
    11. przygotowywanie rekomendacji dotyczących działań windykacyjnych wobec właścicieli,
    12. oraz innych podmiotów, w tym odnośnie skierowania spraw na drogę postępowania sądowego,
    13. nadzór nad windykacją sądową i komorniczą, w tym współpraca z podmiotami realizującymi tą windykację,
    14. przygotowywanie płatności do akceptacji Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej oraz nadzór nad terminowym realizowaniem zobowiązań Wspólnoty Mieszkaniowej,
    15. prowadzenie rozliczeń właścicieli lokali z tytułu mediów, w tym dokonywanie okresowych odczytów liczników lub nadzór nad odczytem liczników przez podmioty zewnętrzne,
    16. udzielanie informacji o stanie rozliczeń właścicielom lokali oraz wydawanie zaświadczeń właścicielom w tym zakresie,
    17. doradztwo w zakresie lokowania nadwyżek finansowych posiadanych przez Wspólnotę Mieszkaniową,
    18. doradztwo w zakresie uzyskiwania dodatkowych dochodów przez Wspólnotę Mieszkaniową.


Usługi, które świadczy Wnioskodawca mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11.0, tj. zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, a nieruchomości będące przedmiotem tych usług stanowią lokale mieszkalne. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nie dokonuje wyceny nieruchomości. Do usługi zarządzania lokalami mieszkalnymi, Wnioskodawca chce zastosować zwolnienie od podatku VAT na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2018 r., z późn. zm. 701 - dalej: rozporządzenie), w którym mowa o zwolnieniu od podatku VAT usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie, z wyłączeniem ich wyceny (PKWiU 68.32.11.0).

Ww. rozporządzenie posługuje się terminem „nieruchomości mieszkalne”, jednakże w tym rozporządzeniu brak jest definicji legalnej, jakie budynki są traktowane jako mieszkalne lub według jakiej metodologii podatnik powinien ustalić, kiedy nieruchomość można uznać za nieruchomość mieszkalną. Rozporządzenie nie odsyła w tym zakresie do przepisów innych gałęzi prawa, a w szczególności przepisów Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (dalej: PKOB). Brak jest zatem formalnej delegacji ustawowej, aby definicji „nieruchomość mieszkalna” szukać poza systemem prawa podatkowego. Pewną wskazówką aby jednak stosować przy interpretacji zwolnienia z Rozporządzenia definicje wyraźnie wskazane spoza systemu prawa podatkowego jest treść art. 2 pkt 12 ustawy VAT.

Przepis ten zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego - przez które rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Są jednak wątpliwości, czy termin „nieruchomości mieszkalne”, którym posługuje się rozporządzenie, jest tożsamy z terminem „obiekty budownictwa mieszkaniowego” zdefiniowany w ustawie VAT. Wątpliwości te są nieusuwalne, a rozstrzygnięcia w tym zakresie może dokonać jedynie Dyrektor KIS, ponieważ tylko ta instytucja ma kompetencje do interpretowania przepisów prawa podatkowego, jeżeli dana instytucja prawa nie została jednolicie i należycie zdefiniowana zarówno przez ustawę, jak też w przepisach odsyłających. Sięgnięcie jednak do regulacji statystycznych PKOB odnoszących się do sposobu klasyfikowania, wg objaśnień, nieruchomości i zaliczania ich do mieszkalnych lub niemieszkalnych nie daje jednak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy dana nieruchomość w przeważającej części ma funkcje mieszkalne. Z tego względu uprawnionym jest, aby Dyrektor KIS wypowiedział się w kwestii możliwości stosowania kryterium uznawania nieruchomości za mieszkalną lub niemieszkalną w sytuacji, gdy metodologia klasyfikowania nieruchomości wynikająca z objaśnień do PKOB nie daje możliwości rozwiania wątpliwości Wnioskodawcy co do charakteru nieruchomości, na rzecz których świadczy usługi komplementarne. W tych okolicznościach to nie jednostka GUS jest uprawniona do rozstrzygnięcia wątpliwości w zakresie stosowania zwolnienia z VAT na podstawie rozporządzenia, a stanowisko takie powinien w ramach swoich kompetencji interpretacyjnych zająć Dyrektor KIS.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczy kwestia, czy usługa zarządzania nieruchomością jako całością, w której znajdują się zarówno lokale mieszkalne, jak i użytkowe, w których do celów mieszkalnych wykorzystywana jest więcej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej należy uznać za nieruchomość mieszkalną objętą zwolnieniem od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca powziął również wątpliwość, czy wskazany zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług można zaliczyć do usług kompleksowych zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, przy których świadczeniu o możliwości zastosowania odpowiedniej stawki VAT, w tym wypadku zwolnienia, decyduje rodzaj usługi dominującej, którą jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi (PKWiU ex 68.32.11.0).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zakres usług wskazanych przez Wnioskodawcę, świadczonych w ramach umowy ze Wspólnotą uprawnia Wnioskodawcę do uznania tej usługi jako zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie tj. jako usługi wiodącej lub dominującej, a tym samym uprawnia do skorzystania ze zwolnienia Wnioskodawcy z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz. U. 2018 r., poz. 701)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Stanowisko Wnioskodawcy:

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się usługach zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Usługa zarządzania i administrowania nieruchomością wykonywana przez Wnioskodawcę na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej stanowi całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, zatem dla potrzeb podatku VAT należy potraktować ją jako jedną czynność.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidulanej z dnia 4 lipca 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.280.2018.2.DM: „jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej”.

W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z czynnością główną tj. usługi zarządzania i administrowania nieruchomością mieszkalną oraz czynności pomocnicze tj. zarządzanie nieruchomością w zakresie lokali użytkowych oraz garaży do nich przynależnych.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż w przypadku, gdy wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej usługi zarządzania całą nieruchomością z mieszanym przeznaczeniem (mieszkalno-użytkowym), ale sklasyfikowaną według PKOB, jako budynki mieszkalne, w których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, a ponadto świadczone usługi:

  • mieszczą się w grupowaniu PKWiU z 2008 r. - 68.32.11.0 oraz
  • nie są usługami wyceny nieruchomości mieszkalnych,

to przedmiotowe usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o którym mowa w podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF z 20 grudnia 2013 r. - według usługi głównej, czyli usługi zarządzania nieruchomością mieszkalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie organ interpretacyjny zauważa, że przy określaniu prawidłowej stawki podatku od towarów i usług dla danej czynności, której miejsce świadczenia lub dostawy znajduje się na terytorium kraju, istotne jest prawidłowe jej zaklasyfikowanie według symbolu PKWiU. Tym samym wydając niniejszą interpretację organ oparł się na opisie sprawy wynikającym z treści wniosku, tj. przede wszystkim na klasyfikacji statystycznej podanej przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.) – zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU 2015 należy do obowiązków producenta (usługodawcy) tego produktu (usługi). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2015, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Klasyfikacja dokonana przez producenta (usługodawcę) nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent lub usługodawca może zwrócić się o pomoc do właściwej jednostki GUS wskazanej w komunikacie Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie udzielania informacji dotyczącej standardów klasyfikacyjnych, publikowanym w Dzienniku Urzędowym GUS.

Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do formalnego przyporządkowywania towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się bowiem w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zgodnie, z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę.

Wobec tego w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU czynności wymienionych we wniosku) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż – w myśl art. 2 pkt 22 ustawy – należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług do czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Wskazać tu należy, że w myśl § 1 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do:

  1. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 1.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 (art. 41 ust. 12b ustawy).

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej, z zastrzeżeniem ust. 12 pkt 2 (art. 41 ust. 12c ustawy).

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 12, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, inne niż remont (art. 41 ust. 12d ustawy).

Z kolei przepisu ust. 12 pkt 2 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wliczanych do podstawy opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy (art. 41 ust. 12e ustawy).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r., poz. 1983), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z powyższego § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu, do której usługa ta jest świadczona.

Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.

W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.

Powołane przepisy wskazują, że dla określenia stawki podatku lub zwolnienia od podatku dla usług zarządzania nieruchomością na zlecenie ważne jest nie tylko zakwalifikowanie tych usług według PKWiU czy też budynku według PKOB, ale również zakres tych usług i charakter przeznaczenia przedmiotu (tj. nieruchomości czy jej części), którego one dotyczą.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).

W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.).

Art. 2 pkt 12 ustawy zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą obiektami takimi są budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:

  1. w grupie 111:
    • w klasie 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Klasa nie obejmuje: budynków gospodarstw rolnych (1271), budynków o dwóch mieszkaniach (1121), budynków o trzech i więcej mieszkaniach (1122),
  2. w grupie 112:
    • w klasie 1121 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Klasa obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach,
    • w klasie 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa nie obejmuje: budynków zbiorowego zamieszkania (1130), hoteli (1211), schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212),
  3. w grupie 113:
    • w klasie 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich. Klasa nie obejmuje: szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264), zabudowań koszarowych (1274).


Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, nawet jeżeli znajduje się w nim np. garaż wielostanowiskowy lub inne lokale użytkowe, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast jeżeli usługa zarządzania dotyczy wyłącznie określonych części nieruchomości mieszkalnej, przy czym części te (np. część wspólna budynku, czy też przynależny teren) nie mają charakteru mieszkalnego, wówczas taka usługa zarządzania podlega opodatkowaniu według stawki podatku VAT odpowiedniej dla przedmiotu świadczonej usługi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie umowy odpłatnie rozpoczął zarządzanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej składającej się z czterech budynków mieszkalnych wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym. W skład zarządzanej nieruchomości wchodzą lokale o charakterze mieszkalnym, lokale użytkowe (usługowe), części wspólne zapewniające prawidłowe funkcjonowanie lokali mieszkalnych i usługowych oraz garaż, w przeważającej części służący mieszkańcom jako stałe miejsca parkingowe, a w pozostałej części służące klientom lub najemcom lokali użytkowych. Przedmiotem zarządzania przez Wnioskodawcę są budynki jako całość.

W obsługiwanej przez Wnioskodawcę nieruchomości należącej do Wspólnoty Mieszkaniowej jest łącznie 20.791,03 m2 całej pow. użytkowej (CPU), na którą składają się:

  • Lokale mieszkalne i usługowe - pow. łączna lokali (PŁL): 12.482,77 m2, w tym:
    1. lokale mieszkalne (o powierzchni 9.808,07 m2 - stanowiące 79 % PŁL i 47,17% CPU),
    2. lokale użytkowe (o powierzchni 2.674,70 m2 - stanowiące 21 % PŁL i 12,87% CPU),
  • Garaże dwukondygnacyjne, podziemne o łącznej powierzchni użytkowej (PUG) 8.308,25 m2, tj. 39,95 % CPU, przeznaczone dla:
    1. potrzeb mieszkańców lokali mieszkalnych - o pow. 5.275,77 m2 - (w tym na miejsca postojowe i komórki lokatorskie), tj. 63,50 % PUG oraz
    2. potrzeb lokali użytkowych o pow. 3.032,48 m2 (miejsca postojowe), tj. 36,50% PUG.
  • Powierzchnie wspólne dotyczące zarówno mieszkalnej jak i użytkowej części nieruchomości (brak danych).

Wraz z nabyciem lokalu mieszkalnego, usługowego oraz miejsca postojowego i komórki lokatorskiej w garażu podziemnym właściciel staje się również posiadaczem udziału w części wspólnej nieruchomości.

Wnioskodawca wskazał następujący symbol Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. z 1999 r., Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) dla budynków, które składają się na nieruchomość Wspólnoty Mieszkaniowej, dla której świadczy usługi zarządzania.

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku podzielona jest na:

  • 135 lokali mieszkalnych wyodrębnionych - procentowy udział całkowitej pow. użytk. 79%, tj. klasa PKOB 1122,
  • 6 lokali użytkowych - procentowy udział całkowitej pow. użytk. 21%, tj. klasa PKOB 1230,
  • w tym przypadku, budynek powinien być klasyfikowany w następujący sposób:
    • w sekcji 1 „Budynki”;
    • w 2-cyfrowym dziale 11 „Budynki mieszkalne”, stanowiące główny udział procentowy (79%) w ramach sekcji 1;
    • w 3-cyfrowej grupie 112 „Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe”, stanowiące największy udział procentowy (79%) w ramach działu 11;
    • w 4-cyfrowej klasie 1122 „Budynki o trzech i więcej mieszkaniach”, stanowiące największy udział procentowy (79%) w ramach grupy 112.



W ramach umowy Wnioskodawca zarządza nieruchomością, w skład której wchodzą lokale mieszkalne, użytkowe, garaż i części wspólne, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych. Wnioskodawca świadczy w ramach umowy kompleksowej zespół usług, niezbędnych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Wspólnoty Mieszkaniowej. Dotyczą one wszystkich aspektów zarządzania nieruchomością, począwszy od uwarunkowań organizacyjnych, poprzez kwestie techniczne, finansowe oraz w części prawne.

Ze strony Wnioskodawcy świadczeniem kompleksowej usługi zarządzania nieruchomością zajmuje się zespół pracowników.

Zgodnie z postanowieniami umowy zarządzania nieruchomością do zakresu wykonywanych czynności zarządzania należy:

  1. W zakresie obsługi organizacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej oraz jej członków podjęcie wszelkich czynności administracyjnych związanych z obsługą nieruchomości wspólnej, w tym w szczególności:
    1. kontrola nad utrzymaniem w należytym porządku i czystości części wspólnych, pomieszczeń i terenów służących do wspólnego użytku właścicieli poszczególnych lokali (w tym hali garażowej),
    2. nadzór nad firmami świadczącymi usługi na terenie nieruchomości w tym: usługi w zakresie sprzątania, utrzymywania zieleni, odśnieżania, konserwacji urządzeń i instalacji oraz inne usługi, w tym prowadzenie kart serwisowych poszczególnych usług na wzorze uzgodnionym w terminie 30 dni od przejęcia nieruchomości w zarządzenie z zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej,
    3. minimum dwie osoby dedykowane do bieżącej obsługi administracyjnej nieruchomości - w tym jedna osoba z minimum 5 letnim doświadczeniem w zarządzaniu nieruchomością,
    4. umożliwienie bezpośredniego kontaktu telefonicznego ze stałym administratorem osiedla przez 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku,
    5. prowadzenie korespondencji z członkami Wspólnoty Mieszkaniowej,
    6. pełnienie funkcji komunikacyjnej pomiędzy wspólnotą, firmami zewnętrznymi a właścicielami i użytkownikami nieruchomości,
    7. aktualizacja danych Wspólnoty Mieszkaniowej w US i GUS, oraz w księdze wieczystej,
    8. protokolarne odebranie dokumentacji od poprzedniego administratora, ustalenie istniejących braków oraz zaproponowanie zamawiającemu podjęcie dalszych działań w celu uzyskania kompletnej dokumentacji,
    9. prowadzenie wykazu właścicieli lokali, danych adresowych oraz wielkości przy-sługujących im udziałów w nieruchomości wspólnej oraz aktualizowanie listy właścicieli lokali wraz z danymi osobowymi co najmniej raz na 3 miesiące,
    10. kompleksowa organizacja zebrań Wspólnoty Mieszkaniowej, przygotowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych na zebrania wspólnoty, przygotowanie uchwał oraz innych niezbędnych dokumentów oraz zapewnienie obsługi zebrań,
    11. przeprowadzanie głosowań w trybie indywidualnego zbierania głosów,
    12. gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym prowadzenie dokumentacji związanej z podjętymi uchwałami właścicieli lokali,
    13. wysyłanie i odbieranie korespondencji w imieniu zamawiającego,
    14. udzielanie pisemnych i ustnych informacji mieszkańcom odnośnie spraw związanych z działalnością Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym telefonicznie pomiędzy godzinami 9-17 oraz mailowo z czasem reakcji do 48h w dniach roboczych,
    15. prowadzenie cyklicznego kontaktu z mieszkańcami za pomocą newslettera (minimum raz w miesiącu),
    16. prowadzenie portalu internetowego Wspólnoty, na którym zamieszczane będą podstawowe informacje i dokumenty związane ze wspólnotą i do którego dostęp będzie miał każdy właściciel lokalu (po otrzymaniu nazwy użytkownika i indywidualnego hasła),
    17. odbywanie cyklicznych spotkań z członkami zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej jak tez z administracją/zarządcą Wspólnoty Mieszkaniowej w zależności od potrzeb,
    18. współpraca z administracją/zarządcą, czy zarządem wspólnoty mieszkaniowej w zależności od potrzeb,
    19. kontakt z deweloperem, czy generalnym wykonawcą w zależności od potrzeb,
    20. reagowanie na sytuacje nagłe na terenie Wspólnoty Mieszkaniowej, w tym powstałe awarie, zaistniałe konflikty lub stany zagrożenia mienia Wspólnoty Mieszkaniowej,
    21. dbanie o mienie Wspólnoty Mieszkaniowej, a w szczególności stan pomieszczeń wspólnych,
    22. przechowywanie kluczy do pomieszczeń wspólnych oraz organizowanie udostępniania tych kluczy,
    23. doradztwo w podpisywaniu i rozwiązywaniu umów z usługodawcami świadczącymi usługi na terenie nieruchomości w tym zbieranie i porównywanie ofert, ustalanie zakresu zlecenia, nadzór nad wykonywaniem usług, przygotowywanie projektów umów,
    24. przygotowywanie umów dostawy oraz umów dotyczących usług/prac związanych z utrzymaniem nieruchomości,
    25. okresowe sprawdzanie w drodze wizytacji na terenie nieruchomości jakości świadczonych usług oraz podejmowanie działań w celu poprawy jakości tych usług,
    26. przekazywanie wykonawcom informacji od zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej oraz właścicieli lokali w sprawach związanych z wykonywanymi usługami,
    27. organizacja ubezpieczenia nieruchomości wspólnej oraz dbanie o ciągłość polis ubezpieczeniowych, a także koordynowanie postępowań ubezpieczeniowych,
    28. doradztwo i pomoc w zakresie egzekwowania usterek części wspólnych nieruchomości od dewelopera, wykonawców prac remontowych itp.,
    29. doradztwo związane z zarządzaniem nieruchomością, w tym w szczególności dotyczące poprawy jakości zarządzania nieruchomością, racjonalizacją kosztów obsługi nieruchomości oraz poprawą komfortu korzystania z nieruchomości przez właścicieli lokali,
    30. kontakty z organami administracji publicznej i samorządowej,
    31. przekazanie, w związku ze zgłoszeniem takiego zapotrzebowania przez wspólnotę oferty oraz projektu umów dotyczących: utrzymania czystości, utrzymania terenów zielonych, konserwacji elektrycznej, hydraulicznej, ochrony, specjalistycznej konserwacji urządzeń znajdujących się w nieruchomości jak np. brama garażowa, system wentylacji, oddymiania itp.,
    32. przygotowywanie z odpowiednim wyprzedzeniem projektów uchwał na zebrania roczne i przekazanie ich do akceptacji Wspólnoty, uczestnictwo w powyższych zebraniach oraz ich obsługa,
    33. weryfikowanie oraz aktualizowanie stanu faktycznego i prawnego nieruchomości,
    34. na dodatkowe polecenie zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej co najmniej jeden dyżur tygodniowo na nieruchomości trwający min. 4 godziny.
  2. W zakresie obsługi technicznej nieruchomości:
    1. prowadzenie książki obiektu budowlanego nieruchomości zgodnie z przepisami prawa budowlanego,
    2. przechowywanie dokumentacji technicznej nieruchomości oraz jej bieżące uzupełnianie,
    3. prowadzenie dokumentacji związanej z usuwaniem usterek gwarancyjnych, w tym w szczególności: zgłaszanie usterek części wspólnych, prowadzenie listy zgłoszonych i statusu usterek, uzgadnianie z zarządem Wspólnoty Mieszkaniowej oraz gwarantem czy też generalnym wykonawcą technologii naprawy usterek, przygotowanie raportów z wejścia na usuwanie usterek, przygotowanie protokołów usunięcia usterek, nadzór nad usuwaniem usterek, przyjmowanie zgłoszeń wad i usterek części wspólnych oraz przekazywanie ich odpowiednim wykonawcom, monitoring terminowego usuwania usterek czy wad, usterka gwarancyjna winna być zgłoszona deweloperowi maksymalnie w terminie 3 dni roboczych od momentu wykrycia usterki, czy otrzymania o niej zgłoszenia,
    4. przeprowadzanie w odpowiednich terminach przeglądów nieruchomości, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa,
    5. organizowanie innych przeglądów, sprawdzeń oraz czynności serwisowych nieruchomości i zainstalowanych w niej urządzeń stanowiących części wspólne, wymaganych przepisami, zawartymi umowami, czy też zaleceniami dewelopera w zakresie części wspólnych czy też hali garażowej oraz koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa nieruchomości oraz innych podmiotów, w tym odnośnie skierowania spraw na drogę postępowania sądowego,
    6. kontrola i nadzór nad zapewnieniem dla Nieruchomości dostaw mediów: energii elektrycznej, gazu, ciepłej i zimnej wody, centralnego ogrzewania oraz wywozu śmieci,
    7. nadzór nad usuwaniem awarii zaistniałych na terenie Nieruchomości wspólnej, zabezpieczeniem Nieruchomości w trakcie awarii oraz usuwaniem ich skutków,
    8. organizacja wykonywania prac remontowo-modernizacyjnych, w tym doradztwo, zbieranie ofert, sporządzanie projektów umów oraz nadzorowanie realizacji umów,
    9. prowadzenie ewidencji firm przyjeżdżających na remonty i naprawy.
  3. W zakresie gospodarki finansowej Wspólnoty Mieszkaniowej:
    1. prowadzenie pozaksięgowej ewidencji kosztów utrzymania Nieruchomości wspólnej oraz ewidencji zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz uchwałami Wspólnoty Mieszkaniowej,
    2. prowadzenie księgowości Wspólnoty Mieszkaniowej za pomocą informatycznego systemu księgowego z uwzględnieniem jego współpracy z bankiem prowadzącym konta Wspólnoty Mieszkaniowej za pomocą systemu indywidualnych rachunków bankowych, przechowywanie dokumentacji finansowej Nieruchomości,
    3. przygotowywanie projektów planów gospodarczych oraz rozliczeń budżetu, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    4. przygotowanie projektów planów wydatków z funduszu remontowego oraz rozliczeń za wcześniejszy okres, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    5. przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych na dzień 31 grudnia, w każdym kolejnym roku, w terminie do dnia 15 lutego,
    6. sporządzanie oraz wysyłanie do właścicieli lokali informacji o wysokości opłat,
    7. prowadzenie ewidencji podatkowej oraz nadzór nad regulowaniem przez Wspólnotę Mieszkaniową podatków i innych danin publicznoprawnych,
    8. sporządzanie deklaracji podatkowych Wspólnoty Mieszkaniowej,
    9. wystawianie faktur w imieniu Wspólnoty Mieszkaniowej, 
    10. monitorowanie stanu zadłużenia członków Wspólnoty Mieszkaniowej oraz kontrahentów oraz podejmowanie działań związanych z prowadzeniem windykacji pozasądowej (informowanie dłużników o istniejącym zadłużeniu, wysyłanie wezwań do zapłaty, przygotowywanie ugód),
    11. przygotowywanie rekomendacji dotyczących działań windykacyjnych wobec właścicieli,
    12. oraz innych podmiotów, w tym odnośnie skierowania spraw na drogę postępowania sądowego,
    13. nadzór nad windykacją sądową i komorniczą, w tym współpraca z podmiotami realizującymi tą windykację,
    14. przygotowywanie płatności do akceptacji Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej oraz nadzór nad terminowym realizowaniem zobowiązań Wspólnoty Mieszkaniowej,
    15. prowadzenie rozliczeń właścicieli lokali z tytułu mediów, w tym dokonywanie okresowych odczytów liczników lub nadzór nad odczytem liczników przez podmioty zewnętrzne,
    16. udzielanie informacji o stanie rozliczeń właścicielom lokali oraz wydawanie zaświadczeń właścicielom w tym zakresie,
    17. doradztwo w zakresie lokowania nadwyżek finansowych posiadanych przez Wspólnotę Mieszkaniową,
    18. doradztwo w zakresie uzyskiwania dodatkowych dochodów przez Wspólnotę Mieszkaniową.


Usługi, które świadczy Wnioskodawca mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11.0, tj. zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, a nieruchomości będące przedmiotem tych usług stanowią lokale mieszkalne. Wnioskodawca nie dokonuje wyceny nieruchomości. Do usługi zarządzania lokalami mieszkalnymi, Wnioskodawca chce zastosować zwolnienie od podatku VAT na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 ww. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz. U. z 2018 r., z późn. zm. 701 - dalej: rozporządzenie), w którym mowa o zwolnieniu od podatku VAT usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie, z wyłączeniem ich wyceny (PKWiU 68.32.11.0).

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy zakres wskazanych usług świadczonych w ramach umowy ze Wspólnotą uprawnia Zainteresowanego do uznania tej usługi jako zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie tj. jako usługi wiodącej lub dominującej, a tym samym uprawnia do skorzystania ze zwolnienia Wnioskodawcy z VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia powinno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

Należy mieć na względzie, aby zastosowanie koncepcji świadczenia złożonego nie prowadziło do korzystania z nieuzasadnionych preferencji w zakresie opodatkowania. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać - w szczególności w celu rozszerzenia zwolnienia podatkowego – że stanowią jedno świadczenie kompleksowe, opodatkowane wedle zasad dotyczących świadczenia głównego.

Z uwagi na powyższe, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze więc, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1, z późn. zm.).

W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

W wyroku TSUE z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro przeciwko Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, Trybunał wskazał, że „(...) w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy” oraz „(...) jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny”.

Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) v Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji będą inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Jak wskazano powyżej, przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0). Odpowiednia kwalifikacja wykonywanych usług, a tym samym zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU jest podstawą prawidłowego zastosowania ww. zwolnienia.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca na podstawie odpłatnej umowy rozpoczął zarządzanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej, składającej się z czterech budynków wielorodzinnych z usługami i garażem podziemnym. Przedmiotem zarządzania przez Wnioskodawcę są budynki jako całość. Budynki będące przedmiotem usług zarządzania mieszczą się w PKOB: 112.

Ponadto, usługi zarządzania, które świadczy Wnioskodawca mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 68.32.11.0, tj. zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności, a nieruchomości będące przedmiotem tych usług stanowią lokale mieszkalne. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nie dokonuje wyceny nieruchomości. Ze strony Wnioskodawcy świadczeniem usługi zarządzania nieruchomością zajmuje się zespół pracowników.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa i orzecznictwo oraz odnosząc je do okoliczności sprawy, należy uznać, że czynności zdefiniowane w umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wspólnotą Mieszkaniową, które zostały podzielone na następujące grupy tj.:

  1. Obsługi organizacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej oraz jej członków, podjęcie wszelkich czynności administracyjnych związanych z obsługą nieruchomości wspólnej,
  2. Obsługi technicznej nieruchomości,
  3. Gospodarki finansowej Wspólnoty Mieszkaniowej,

- składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczoną przez Wnioskodawcę, dzieląc los prawny świadczenia głównego, którym jest -zgodnie ze wskazanie Wnioskodawcy - zarządzanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej.

W związku z powyższym należy uznać, że ww. czynności składające się na usługę zarządzania nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej, świadczone przez Wnioskodawcę, sklasyfikowane przez Niego pod symbolem PKWiU ex 68.32.11.00, będą stanowiły świadczenie kompleksowe i korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy wyłącznie pytania nr 4 wniosku, w zakresie pytań nr 1, 2 i 3 ww. wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Należy podkreślić, że wydając niniejszą interpretację, tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W szczególności, przedmiotową interpretację indywidualną wydano przy założeniu, że Wnioskodawca świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.32.11.0 tj. usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy - wydana interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj