Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.545.2020.2.MPU
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2020 r. (data wpływu – 15 września 2020 r.) uzupełnionego pismem z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu – 9 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę sieci wodociągowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)”. Ww. wniosek uzupełniono pismem z 9 grudnia 2020 r. (data wpływu – 9 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie znak: 0111-KDIB3-3.4012.545. 2020.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina (…) – (dalej jako ,,Wnioskodawca” lub ,,Gmina”) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust 1 pkt 3 ww. ustawy).

Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków pochodzących z europejskiego funduszu rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 na realizację zadania pn. (…).

Celem operacji jest podniesienie jakości życia mieszkańców i stanu środowiska naturalnego poprzez budowę sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej z lokalną oczyszczalnią ścieków w miejscowości (…).

Zakres prac obejmuje:

  • Budowę sieci wodociągowej wraz z zasilaniem energetycznym pompowni (roboty w zakresie burzenie, roboty ziemne, roboty budowlane w zakresie rurociągów, ciągów komunikacyjnych i linii energetycznych, roboty w zakresie konstruowania, fundamentów, nawierzchni, zasilanie energetyczne pompowni),
  • Budowę pompowni sieciowych wraz ze zbiornikami (roboty instalacyjne, budowlane elektryczne),
  • Budowę sieci kanalizacji sanitarnej wraz z lokalną oczyszczalnia ścieków w (…). (roboty ziemne, roboty instalacyjno-montażowe kanalizacja grawitacyjne, oczyszczalnia ścieków, roboty rozbiórkowe i odtworzeniowe, roboty towarzyszące). W związku z realizacją zadania gmina będzie ponosiła wydatki dokumentowane przez wykonawcę, wyłonionego w trakcie przetargu, z którym została podpisana odpowiednia umowa, wystawionymi na gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca, odnośnie do:

1.sieci wodociągowej:

-na pytanie:

  • Czy nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. ,,(…)” będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług?
    - wskazał: Nie.
  • Czy Wnioskodawca będzie zawierał umowy z mieszkańcami Gminy na dostarczanie wody i odbiór ścieków?
    - wskazał: Nie.
  • Czy efekty realizowanego projektu są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
    - wskazał: Nie.
  • Czy Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować bezpośrednio ponoszone wydatki na towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu odrębnie do realizacji budowy sieci wodociągowej, odrębnie do budowy kanalizacji sanitarnej oraz odrębnie do budowy lokalnej oczyszczalni ścieków?
    - wskazał: Tak
  • Czy mieszkańcy gminy wniosą jakiekolwiek opłaty na rzecz Gminy w związku z realizacją budowy sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej z lokalną oczyszczalnią ścieków?
    - wskazał: Nie

-ponadto wskazał, że

  • Gmina będzie wykorzystywała inwestycję wodociągową do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;
  • będzie wyłącznym właścicielem infrastruktury, jednakże po zakończeniu inwestycji dotyczącej budowy sieci wodociągowej zostanie ona przekazana - umową - użytkowania bezpłatnie do (…)w (…).
  • po zakończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie poprzez umowę użytkowania do firmy (…) w (…)
  • wybudowana sieć wodociągowa nie będzie służyć jednostkom organizacyjnym gminy - na obszarze na którym jest budowana nie ma jednostek organizacyjnych gminy.

2.kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków:

-na pytanie:

  • Czy nabywane towary i usługi w ramach realizacji opisanego we wniosku projektu pn. ,,(…)” będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług?
    - wskazał: Nie.
  • Czy Wnioskodawca będzie zawierał umowy z mieszkańcami Gminy na dostarczanie wody i odbiór ścieków?
    - wskazał: Nie.
  • Czy efekty realizowanego projektu są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?
    - wskazał: Nie.
  • Czy po wybudowaniu sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej z lokalną oczyszczalnią ścieków w ramach projektu pn. ,,(…)” Wnioskodawca będzie wyłącznym właścicielem powstałej infrastruktury?
    - wskazał: Tak.
  • W sytuacji gdy nabywane do realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych i zwolnionych, czy będzie istniała możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
    - wskazał: Nie.
  • Czy Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować bezpośrednio ponoszone wydatki na towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu odrębnie do realizacji budowy sieci wodociągowej, odrębnie do budowy kanalizacji sanitarnej oraz odrębnie do budowy lokalnej oczyszczalni ścieków?
    - wskazał: Nie.
  • Czy mieszkańcy gminy wniosą jakiekolwiek opłaty na rzecz Gminy w związku z realizacją budowy sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej z lokalną oczyszczalnią ścieków?
    - wskazał: Nie.

-ponadto wskazał, że

  • infrastruktura zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie do Zakładu Usług Komunalnych w (…).
  • z infrastruktury będzie korzystał zakład budżetowy Gminy (…) - Zakład Usług Komunalnych w (…). Zgodnie z postanowieniami umowy użyczenia w czasie trwania umowy Zakład Usług Komunalnych będzie pobierał pożytki z wybudowanej w ramach inwestycji infrastruktury, w szczególności w postaci opłat z tytułu odbioru ścieków.
  • Gmina przekaże inwestycję do Zakładu Usług Komunalnych - zakładu budżetowego Gminy - gdzie kanalizacja sanitarna i lokalna oczyszczalnia będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych ze względu na pobieranie opłat od mieszkańców.
  • nie ma możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu):

Czy Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę przedmiotowej infrastruktury zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT we właściwym urzędzie skarbowym. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2018, poz 2174 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Realizowana inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi. W związku z czym Gmina nie spełnia warunków określonych w art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie ma prawnej możliwości odliczenia ani zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę sieci wodociągowej – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.z2020r., poz. 106 ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”). Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z2020r. poz. 713) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Gmina wykonuje zadania własne, w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w tym w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Gmina otrzymała dofinansowanie ze środków pochodzących z europejskiego funduszu rolnego na realizację zadania pn. ,,(…)”.

Celem operacji jest podniesienie jakości życia mieszkańców i stanu środowiska naturalnego poprzez budowę sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej z lokalną oczyszczalnią ścieków.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na budowę przedmiotowej infrastruktury.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok TSUE w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność gospodarcza nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14, samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

Ponadto w dniu 26 października 2015 r. zapadła uchwała NSA, sygn. akt I FPS 4/15, w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od Gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem ww. warunków – nie jest wystarczająco samodzielny. NSA wskazał również, że dotychczasowe orzecznictwo NSA w tej materii, akceptujące odrębność tych podmiotów, należy uznać za nieaktualne. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina.

Dodatkowo podkreślić należy, że z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454).

W myśl art. 3 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1stycznia 2017 r. Natomiast zgodnie z art. 4 cyt. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy, ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej – rozumie się przez to:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych (art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r.).

Jak wynika z wniosku kanalizacja sanitarna oraz lokalna oczyszczalnia ścieków zostanie przekazana w nieodpłatne użytkowanie do Zakładu Usług Komunalnych. Zgodnie z postanowieniami umowy użyczenia w czasie trwania umowy Zakład Usług Komunalnych będzie pobierał pożytki z wybudowanej w ramach inwestycji infrastruktury, w szczególności w postaci opłat z tytułu odbioru ścieków. Mając na uwadze, że Zakład Usług Komunalnych – jest zakładem budżetowy - świadcząc usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków objęte opodatkowaniem VAT - nie będzie działał w charakterze odrębnego od Gminy podatnika podatku VAT.

Zatem, skoro z tytułu realizacji przez samorządową jednostkę budżetową powierzonych jej przez Gminę zadań własnych gminy, podatnikiem będzie Gmina, a nie ten Zakład Usług Komunalnych, to Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Inwestycji w zakresie kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków, których efekty zostaną przekazane temu zakładowi i wykorzystywane będą przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, jak wynika z powołanych przepisów, wydatki związane z planowaną Inwestycją w zakresie kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków służące czynnościom opodatkowanym, realizowanym faktycznie przez Zakład Usług Komunalnych będą mogły podlegać odliczeniu przez Gminę, gdyż czynności opodatkowane wykonywane przez Zakład Usług Komunalnych będą czynnościami opodatkowanymi Gminy.

Natomiast jak wynika z wniosku sieć wodociągowa, po zakończeniu inwestycji, zostanie przekazana do bezpłatnego użytkowania Spółce (…)Wnioskodawca nie będzie zawierał umów z mieszkańcami Gminy na dostarczanie wody i odbiór ścieków. Wybudowana sieć wodociągowa nie będzie służyć jednostkom organizacyjnym gminy. Sieć wodociągowa służy Gminie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Zatem, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu budowy Sieci wodociągowej, albowiem będą to wydatki niezwiązane z działalnością opodatkowaną.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę kanalizacji sanitarnej oraz lokalnej oczyszczalni ścieków – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją infrastruktury pn. ,,(…)” dotyczącą wydatków poniesionych na budowę sieci wodociągowej – jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj