Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.596.2020.1.MK
z 22 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2020 r.(data wpływu 14 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi termoizolacyjnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. ulgi termoizolacyjnej.


We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca 14 sierpnia 2019 roku wspólnie z małżonką w ramach istniejącej wspólności majątkowej zawarł umowę rezerwacyjną na nabycie budynku jednorodzinnego w zabudowie szeregowej z deweloperem X X sp. z o.o. z siedzibą X X. W tym celu 19 sierpnia 2019 roku małżonkowie z własnych oszczędności wpłacili zadatek w wysokości 5 000,00 zł na zakup domu w zabudowie szeregowej.

Następnie 21 listopada 2019 została zawarta aktem notarialnym umowa z deweloperem o wybudowanie domu w stanie surowym zamkniętym, która to umowa określała m.in. wydanie nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym do dnia 30 czerwca 2020 oraz zawarcie umowy notarialnej sprzedaży prawa własności nabywanego domu do dnia 31 lipca 2020.

Na poczet nabywanego domu wniesiony został wkład własny w wysokości 60 000 zł, zaś pozostała część ceny nabywanej nieruchomości sfinansowana zostanie ze środków własnych oraz pochodzących z uzyskanego kredytu hipotecznego.

W ramach zawartej umowy deweloper zobowiązał się wybudować nieruchomość w stanie surowym zamkniętym. Stan surowy zamknięty obejmuje: wykonanie ławy fundamentowej na podbitce z chudego betonu, wykonanie podstawy pod komin, wykonanie ścian fundamentowych, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej i docieplenia ścian fundamentowych, zasypanie piaskiem ścian fundamentowych, zagęszczenie podłoża, wykonanie kanalizacji poziomej w podłodze na gruncie, wykonanie wyprowadzenia przewodu wody użytkowej z salonu na działkę, wyprowadzenie przewodu do z. w. u. z garażu przy planowanym liczniku poza ścianę fundamentową, wyprowadzenie bednarki ze zbrojenia ław fundamentowych oraz doprowadzenie dolotu powietrza do kominka, wykonanie podkładu na gruncie z betonu min. B-20 wylanego na folii, wykonanie ścian nośnych parteru, wykonanie słupów i podciągów wg projektu parteru, montaż nadproży parteru, przygotowanie pod położenie płyt stropowych (wymurowanie warstwy z cegły pełnej), wykonanie dylatacji między budynkami, montaż podciągów prefabrykowanych, ułożenie płyt stropowych, wykonanie zbrojenia, spięcia płyt stropowych, wieńca, wykonanie wylewek betonowych, i elementów na wysokości stropu wynikających z projektu, zalanie stropu i wieńca bet. B20, nawiercenie otworów w płytach stropowych, w celu usunięcia nagromadzonej wody, rozszalowanie, wykonanie ścian szczytowych z wykończeniem szczytu zaprawą i/lub ułożeniem warstwy styropianu, montaż hebów stalowych na poduszce betonowej, bądź wykonanie systemu zamiennego, wykonanie ścian kolankowych, wykonanie słupów betonowych, trzpieni i wieńców z zamontowaniem szpilek (kotew stalowych do murłaty), wykonanie pozostałych elementów betonowych ścian szczytowych i kolankowych, wykonanie pozostałych prac niezbędnych do przygotowania położenia więźby dachowej, wykonanie kominów i ciągów wentylacyjnych zgodnie z projektem, ułożenie prefabrykowanych schodów, wykonanie więźby dachowej z malowaniem elementów wystających poza obrys budynku, wykonanie nadbitki drewnianej z malowaniem, zamontowanie membrany dachowej paro-przepuszczalnej, wykonanie opierzenia dachu, montaż wróblówki, montaż okien połaciowych, wykonanie obróbek kominów, czapy i obrobienia kominów, pokrycie dachu dachówką i gąsiorami, montaż okien, montaż drzwi wejściowych, montaż bramy garażowej, oklejenie styropianem ściany zewnętrzne budynku, zaciągnięcie styropianu białym klejem wtapiając siatkę elewacyjną, obrobienie okien drzwi i bramy garażowej, wykonanie tynku mineralnego 2mm baranek, malowanie budynku farbą, wykonanie ścian działowych zgodnie z projektem i zmianami wskazanymi przez klienta, wykonanie przyłącza gazu do gazomierza - skrzynka, wykonanie przyłącza energii elektrycznej - skrzynka, wykonanie przyłącza wody do konsoli wodomierzowej w budynku, niwelacja terenu.

W związku z epidemią Covid-19 okazało się, że deweloper nie dotrzymał terminów wybudowania i przekazania aktem notarialnym domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej w stanie surowym zamkniętym. Przekazanie nieruchomości i przeniesienie prawa własności planowane jest na listopad 2020 roku.

Jednocześnie zgodnie z zawartą umową o udzieleniu kredytu, bank przyznał kredyt na zakup domu jednorodzinnego w budowie od dewelopera na własność oraz dokończenie budowy domu metodą gospodarczą w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Bank określił zakres prac do wykonania w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie domu. W ramach udzielonego kredytu należy wykonać podłoże pod posadzki-wylewki, tynki wewnętrzne, instalację wodno-kanalizacyjną, instalację C.O. i C.W., instalację elektryczną oraz ocieplenie dachu.

W związku z tym, iż wydanie nieruchomości oraz przekazanie prawa własności planowane jest pod koniec 2020 roku, wydatki związane z realizacją prac, do których zobowiązał się wraz z małżonką jako kredytobiorcy będą realizowane z początkiem 2021 roku. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planowane jest na czerwiec 2021 r.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę, jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Wszystkie wydatki będą pokrywane ze środków pochodzących z udzielonego kredytu lub środków własnych. Opisane powyżej wydatki na przedsięwzięcie nie zostaną zwrócone w żadnej formie, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedmiotowe wydatki nie zostaną uwzględnione w innych ulgach niż ulga termomodernizacyjna.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w 2021 r. dla wydatków udokumentowanych fakturami VAT, a których poniesienie planowane jest w 2021 r., zarówno przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie domu (wydatki obejmujące, np. wykonanie izolacji podłogi obejmującej izolację przeciwwilgociową z folii, izolację termiczną ze styropianu oraz wylewkę, wykonanie instalacji wewnętrznej ogrzewania oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej), jak i po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie domu jednorodzinnego w zabudowie szeregowej (wydatki związane z ociepleniem dachu jako docieplenie przegród budowlanych, wykonanie instalacji fotowoltaicznej)?


Zdaniem Wnioskodawcy ma prawo do skorzystania z prawa ulgi termomodernizacyjnej, gdyż zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych prawo to przysługuje podatnikowi będącemu właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

Na dzień 31 grudnia 2021 roku Wnioskodawca będzie współwłaścicielem budynku, którego własność będzie potwierdzona zawartym aktem notarialnym, z kolei oddanie budynku do użytkowania planowane jest na czerwiec 2021 roku, zaś odliczenia od podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną dokonane w zeznaniu za rok podatkowy, w którym te wydatki są planowane, tj. w 2021 roku.

Wnioskodawca zauważył, że w wydanej interpretacji podatkowej z dnia 21 lutego 2020 r. znak 0115-KDIT3.4011.380.2019.4.AWO Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że ulga termomodernizacyjna przysługuje podatnikowi, który „w roku podatkowym poniósł wydatki ściśle związane z termomodernizacją istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz posiada tytuł prawny do tej nieruchomości - odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności”, a także według Dyrektora KIS zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o PIT dla celów stosowania ulgi termomodernizacyjnej wystarczające jest, by podatnik był współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego na dzień dokonania odliczenia, gdyż ulga termomodernizacyjna przysługuje za rok podatkowy, w którym właściciel (współwłaściciel) nieruchomości poniósł wydatki na materiały budowlane, urządzenia lub usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Dalej w wydanej interpretacji konkluduje, że przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi (status budynku, uzyskanie prawa własności) należy badać na dzień dokonania odliczenia.

Ponadto prace dotyczące wykonania izolacji podłogi obejmującej izolację przeciwwilgociową z folii, izolację termiczną ze styropianu oraz wylewkę, wykonanie instalacji wewnętrznej ogrzewania oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej, wykonanie ocieplenia dachu jako docieplenie przegród budowlanych wchodzi w zakres przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które ma na celu zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku czy zabezpieczenie przed wilgocią.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zatem w myśl ww. przepisu adresatami ww. ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku - art. 3 pkt 2a ww. ustawy Prawo budowlane.

Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, do użytkowania obiektu budowlanego, na budowę którego wymagane jest pozwolenie na budowę albo zgłoszenie budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 19a, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Natomiast art. 55 ww. ustawy, określa wyjątkowe przypadki, gdy zakończenie budowy następuje wtedy, gdy inwestor uzyska ostateczną decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.

Tym samym przywołana wyżej ustawa Prawo budowalne ˗ „oddaniem do użytkowania” określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Zatem, utożsamia ten fakt z formalnym zakończeniem danej budowy (wybudowaniem określonego budynku). Pojęcia zakończenia budowy nie można rozumieć w oderwaniu od przepisów regulujących proces budowlany, przewidzianych w ustawie Prawo budowlane. Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość – stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Reasumując, analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy poniesionych wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku (budynku już wybudowanego), a w przypadku nowo budowanego budynku (w momencie ponoszenia wydatków), podatnik nie jest właścicielem budynku, lecz nakładów, które prowadzą do powstania budynku.


Przepis art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.). W myśl art. 2 pkt 2 tej ostatniej ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489). Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca 14 sierpnia 2019 r. wspólnie z małżonką, w ramach istniejącej wspólności majątkowej, zawarł umowę rezerwacyjną na nabycie budynku jednorodzinnego w zabudowie szeregowej z deweloperem i 19 sierpnia 2019 roku małżonkowie z własnych oszczędności wpłacili zadatek w wysokości 5 000,00 zł. Następnie 21 listopada 2019 została zawarta aktem notarialnym umowa z deweloperem o wybudowanie domu w stanie surowym zamkniętym, która to umowa określała wydanie nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym do dnia 30 czerwca 2020 oraz zawarcie umowy notarialnej sprzedaży prawa własności nabywanego domu do dnia 31 lipca 2020. W ramach zawartej umowy deweloper zobowiązał się wybudować nieruchomość w stanie surowym zamkniętym. Deweloper nie dotrzymał ww. warunków i obecnie przekazanie nieruchomości w stanie surowym zamkniętym oraz przeniesienie prawa własności planowane jest na listopad 2020 roku. Na poczet nabywanego domu wniesiony został wkład własny w wysokości 60 000 zł, zaś pozostała część ceny nabywanej nieruchomości sfinansowana zostanie ze środków własnych oraz pochodzących z uzyskanego kredytu hipotecznego. W związku z tym, że wydanie nieruchomości oraz przekazanie prawa własności planowane jest pod koniec 2020 roku, wydatki związane z realizacją prac, do których Wnioskodawca zobowiązał się wraz z małżonką jako kredytobiorcy będą realizowane od początku 2021 r. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie planowane jest na czerwiec 2021 r.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwość odliczenia w rozliczeniu rocznym składanym za 2021 r. od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych w 2021 r. i udokumentowanych fakturą VAT na zakup wydatków, które poniesie przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie domu (wydatki obejmujące, wykonanie izolacji podłogi obejmującej izolację przeciwwilgociową z folii, izolację termiczną ze styropianu oraz wylewkę, wykonanie instalacji wewnętrznej ogrzewania oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej).


Należy podkreślić, że ww. przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Zatem, obowiązujące od dnia 1 stycznia 2019 r. regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie. Odliczenie dotyczy wyłącznie budynków już wybudowanych. Nie jest istotne przy tym czy jest to budynek wolno stojący, w zabudowie szeregowej czy bliźniaczej. W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatków, które poniesie na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją opisanego przedsięwzięcia budowlanego w budynku będącym w budowie, gdyż wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku oddanego do użytkowania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe w części dotyczącej zaliczenia wydatków, których poniesienie planowane jest w 2021 r. - przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie domu. Wyłącznie wydatki, które poniesione zostaną po oddaniu budynku do użytkowania (związane z ociepleniem dachu jako docieplenie przegród budowlanych, wykonanie instalacji fotowoltaicznej) będą mogły być uwzględnione do odliczenia w ramach ulgi, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast w odniesieniu do wskazanej we wniosku interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2020 r. znak 0115-KDIT3.4011.380.2019.4.AWO podnieść należy, że Wnioskodawca pominął fragment interpretacji, w której organ wskazał w sposób jednoznaczny, że:

Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się w swej treści do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki poniesione na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez Podatników uwzględniane w ramach rzeczonej ulgi.

Przywołana wyżej ustawa ˗ Prawo budowalne ˗ „oddaniem do użytkowania” określa moment zakończenia procesu budowy i możliwości przystąpienia przez budującego do użytkowania budynku. Zatem, utożsamia ten fakt z formalnym zakończeniem danej budowy (wybudowaniem określonego budynku).

Z powyższych względów, dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiazanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje – wzgląd na art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.


Ponadto w wyżej cytowanej interpretacji organ wskazał, że przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi, tj. status budynku w kontekście uzyskanie prawa własności, należy badać na dzień dokonania odliczenia. Zatem Wnioskodawca błędnie połączył jako tożsame odmienne kwestie „oddania do użytkowania” z „uzyskaniem prawa własności” przez podatnika.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiada zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Jednocześnie zauważyć należy, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów–w art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj