Interpretacja Szef Krajowej Administracji Skarbowej
DOP7.8101.202.2020.WCH
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.) - dalej: Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2019 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.14.2019.1.JO, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dla (…), zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2018 r. (data wpływu 2 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • odnoszące się do pytań dotyczących zakupu komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów - jest prawidłowe,
  • odnoszące się do pytań dotyczących zakupu drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2019 r. wpłynął do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z zakupem komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem oraz prawa możliwości zastosowania korekty faktury z tytułu dostawy ww. sprzętu komputerowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Gmina (…) wykonując swoje zadania wynikające z przepisów ustawy o samorządzie powiatowym realizuje projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, pn. „(…)", którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów (…) szkół publicznych służące podniesieniu ich zdolności do przyszłego zatrudnienia poprzez poprawę jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej, w tym m.in. poprzez zakup wyposażenia do pracowni zawodowych. Projekt ten obejmuje 4 placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), dla których Miasto (…) jest organem prowadzącym.

W celu realizacji zadań projektowych Miasto (…) ogłosiło przetarg na dostawę doposażenia pracowni zawodowych szkół publicznych objętych projektem, m.in. w komputery stacjonarne wraz z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory, drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem kopiarką i wbudowanym faxem. W specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz podpisanej z wyłonionym w drodze przetargu dostawcą umowie (Sedkomp Sp. J. Sawicki Sikora), nie została określona stawka podatku VAT. Przedmiot zamówienia został przez dostawcę dostarczony do szkół i odebrany protokołem odbioru przez zamawiającego. Równocześnie został podpisany protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy Miastem (…), a poszczególnymi placówkami oświatowymi (szkołami) przekazujący nieodpłatnie pomoce dydaktyczne w postaci ww. sprzętu na rzecz szkół wymienionych w projekcie, szkoły na podstawie tych dokumentów wprowadzają otrzymany majątek do swoich ksiąg rachunkowych. Dostawca nie otrzymał od Miasta (…) dokumentu zamówienia na dostawę sprzętu do szkół, który spełniałby wymogi określone w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT, wobec powyższego dostawca wystawił fakturę z 23% stawką VAT, w której nabywcą jest Miasto (…), a odbiorcą placówka oświatowa biorąca udział w projekcie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy zamówienie komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem, dla którego zamawiającym i nabywcą jest jednostka samorządowa - Miasto (…), tj. organ prowadzący placówki oświatowe, dla których to ww. sprzęt jest przeznaczony, podlega opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT w myśl art. 83 ust. 1 pkt 26 czy 8% stawką podatku VAT?

Czy wydanie dostawcy przez Miasto (…) oświadczenia, w którym to Miasto (…) potwierdza, iż zgodnie z zawartą umową będącą następstwem odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie publiczne, jako organ prowadzący dla szkół, dokonało zakupu ww. sprzętu dla tych szkół w związku z realizowaną przez nie działalnością dydaktyczną oraz że przedmiotowe szkoły są placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Miasto (…), jest wystarczającym dokumentem do zastosowania 0% stawki podatku VAT w świetle art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT?

Czy wydanie dostawcy przez Miasto (…)dokumentu określonego w art. 83 po wydaniu niniejszej interpretacji, uprawni dostawcę do dokonania korekty już wystawionej faktury z 23% stawką VAT na ww. sprzęty oraz obniżenia podatku należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką, klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem, dla którego zamawiającym i nabywcą jest jednostka samorządowa - Miasto (…) tj. organ prowadzący placówki oświatowe, dla których to ww. sprzęt jest przeznaczony, powinna być objęta 0% stawką podatku VAT.

Wnioskodawca powinien dostarczyć dostawcy oświadczenie, w którym to potwierdza, iż zgodnie z zawartą umową będącą następstwem odpowiedzi na ogłoszenie o zamówienie publiczne, jako organ prowadzący dla szkół dokonał zakupu ww. sprzętu dla tych szkół w związku z realizowaną przez nie działalnością dydaktyczną oraz że przedmiotowe szkoły są placówkami oświatowymi prowadzonymi przez Miasto (…).

Z uwagi, iż ustawodawca nie zastrzegł, że stawka podatku 0% może być stosowana jedynie wówczas, gdy dostawca posiada stosowne dokumenty już z chwilą dokonania dostawy to dostawca nabędzie uprawnienie do wystawienia korekty sprzedaży i zastosowania stawki podatku 0% z chwilą otrzymania od Miasta (…) stosownych dokumentów, tj. omówionego powyżej oświadczenia wystawionego przez Miasto (…) (organ prowadzący szkoły).

Prawidłowość przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają miedzy innymi następujące interpretacje i wyroki:

  1. W załączniku nr 8 do ustawy o VAT, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały odrębnie w pozycji 2 drukarki, natomiast w pozycji 3 skanery, niemniej jednak zgodnie z wyrokiem Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 30 września 2016 roku (I SA/Wr 473/16), „skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0% to zbyt daleko idące byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podatkowej tylko dlatego, że to urządzenie oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera funkcje faksowania."
  2. Zgodnie z zapisami artykułu 83 ust. 1 pkt 26 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przy dokonywaniu dostaw sprzętu komputerowego, tj. towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w tym: monitorów, zestawów komputerowych stacjonarnych, drukarek, skanerów dla palcówek oświatowych, przy zachowaniu warunków, o których mowa w artykule 83 ust. 14-15 ustawy o VAT, polegających na dostarczeniu dostawcy stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ prowadzący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami, powinna być stosowana stawka podatku VAT w wysokości 0%.
    W myśl art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, przez placówki oświatowe, o których mowa w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo- wychowawcze. Natomiast zgodnie z art. 10 pkt 1 ust. 5 Ustawy Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań tego organu należy w szczególności wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych. Zgodnie ze słowniczkiem pojęć ustawowych ustawy Prawo Oświatowe art. 4 pkt 16 ilekroć jest mowa o organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć m.in. jednostkę samorządu terytorialnego. Potwierdzeniem powyższego stanowiska wnioskodawcy jest interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 grudnia 2016 r. (2461- IBPP2.4512.821.2016.2JJ), która mówi, iż dostawa jednostek centralnych do gminy, które następnie zostaną przekazane szkołom, może korzystać z obniżonej stawki podatku od towarów i usług „(...) jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona - tj. 0% stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy były przeznaczone dla podmiotów wskazanych w przywołanym wyżej art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT."
  3. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. (I FSK 1304/08) „określonych w art. 83 ust. 14 pkt 1 i ust. 15 u.p.t.u. warunków nie można interpretować w oderwaniu od samej zasady opodatkowania dostawy sprzętu dla placówek oświatowych określonej w art. 83 ust. 1 pkt 26 u.p.t.u. Stawka 0% ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego nie do placówek oświatowych a dla palcówek oświatowych. Dodatkowo skoro zamówienie na sprzęt komputerowy zostało złożone przez organ nadzorujący placówkę oświatową (a nie wyłącznie poświadczone jak wymaga tego przepis), to spełnione zostały wszelkie warunki przewidziane przez ustawodawcę dla 0% stawki podatku VAT, bowiem złożenie zamówienia jest czymś więcej niż potwierdzeniem zamówienia o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 u.p.t.u.
  4. Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących zostały uregulowane w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 29a ust. 13 oraz 14 w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna dokonuje się obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 19a w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, o której mowa w art. 29a ust. 13 i 14, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę fakturę korygującą otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Prawidłowość zastosowania 0% stawki dla sprzętu zakupywanego dla placówek oświatowych a wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz możliwości wystawienia korekty sprzedaży potwierdzają między innymi następujące interpretacje i wyroki:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2014 r. o numerze IBPP2/443-387/14/JJ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 18 listopada 2014 r. o numerze IBPP2/443-807/14/JJ „W przedmiotowej sprawie, zauważyć należy przede wszystkim, iż jeżeli nabywany towar trafi do jednostek oświatowych zastosowanie znajdzie obniżona - tj. 0% - stawka podatku VAT (przy spełnieniu wszystkich określonych powołanymi przepisami warunków). Nie ma przy tym znaczenia, kto nabywa ww. towar, np. jednostka samorządu terytorialnego. Istotne bowiem jest, aby nabywane przez jednostki samorządu terytorialnego towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT były przeznaczone dla placówek oświatowych",
  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 22 maja 2012 r. o sygn. akt. I SA/Gd/311/12 „stawka 0% VAT ma zastosowanie do dostaw sprzętu komputerowego, nie do placówek oświaty, a dla placówek oświaty. Istotą jest, aby sprzęt był przeznaczony dla placówki". Wyrok ten jest prawomocny,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2014.10.03 o numerze ILPP2/443-728/14-2/MN „przy dostawach sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nawet, gdy dana placówka oświatowa nie jest bezpośrednim płatnikiem i nabywcą na fakturze (nabywcą na fakturze jest organ nadzorujący placówkę oświatową, a placówka oświatowa jest odbiorcą sprzętu komputerowego".
  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 listopada 2009 r. (I FSK 1304/08) „(...) nie budzi wątpliwości uznanie przez Sąd pierwszej instancji, że złożenie zamówienia jest w tym przypadku czymś więcej niż potwierdzeniem zamówienia, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 u.p.t.u."
    Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28.02.2012 r. o numerze ITPP1/443- 1646/11/TS „podstawą do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, będzie m.in. spełnienie warunku wymienionego w art. 83 ust. 14 pkt 1, tj. potwierdzenie organu nadzorującego, że sprzęt komputerowy wymieniony w zamówieniu jest związany z realizowaną przez nabywcę działalnością dydaktyczną lub edukacyjną, zgodnie z odrębnymi przepisami Zauważyć przy tym należy, iż omawiane przepisy nie wskazują, że warunki w nich określone muszą być spełnione już w momencie dokonania dostawy. Stosownie do § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. Nr 68, poz. 360) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą. Z kolei, jak wynika z § 14 powołanego aktu, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury."

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej działając na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14s § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) - w dniu 25 lutego 2019 r. wydał interpretację indywidualną nr 0114-KDIP1-1.4012.14.2019.1.JO, w której uznał, iż stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z zakupem komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów oraz drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem - jest prawidłowe,
  • możliwości zastosowania korekty faktury z tytułu dostawy ww. sprzętu komputerowego - jest prawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nie jest prawidłowa dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej stanowisko Wnioskodawcy, wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT- przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


W świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział możliwość opodatkowania niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zastosowania zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

  1. dla placówek oświatowych,
  2. dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

- przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.


Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy o VAT, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, wymienione zostały:

  1. jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,
  2. drukarki,
  3. skanery,
  4. urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących),
  5. urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy, dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

  1. posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
  2. posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego - art. 83 ust. 15 ustawy o VAT.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze (art. 43 ust. 9 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla dostawy sprzętu komputerowego czy też innych urządzeń dla placówek oświatowych jest posiadanie przez dostawcę stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami (art. 83 ust. 14 ustawy o VAT). Dostawca zobowiązany jest także przekazać kopię ww. dokumentu do właściwego urzędu skarbowego (art. 83 ust. 15 ustawy).

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy czy też nie każde urządzenie, będące przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.

Przepisy ustawy o VAT przewidują warunki jakie należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy o VAT, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego czy też urządzeń wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy, w którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego czy też urządzeń (drukarki, skanery) na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Zatem nie każdy sprzęt komputerowy, czy też nie każde urządzenie będzie opodatkowane 0% stawką podatku, lecz wyłącznie takie, które zostało wymienione w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego czy też wszystkie niewymienione w tym załączniku urządzenia będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków formalnych wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy podkreślić, że nie istnieje legalna definicja pojęć wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, w tym definicja zestawu komputera stacjonarnego czy też definicja drukarki czy też skanera. Brak definicji ustawowej oznacza konieczność posłużenia się przy interpretacji przedmiotowego zagadnienia literalną wykładnią przepisów oraz potocznym rozumieniem tych pojęć.

Zestaw komputera stacjonarnego, o którym mowa w załączniku nr 8 ustawy, to rodzaj komputera osobistego, który składa się z co najmniej trzech zasadniczych elementów: jednostki centralnej (systemowej), monitora i klawiatury, zwykle jest na stałe umiejscowiony przy biurku, głównie ze względu na swoje gabaryty i ciężar, jak również ze względu na sposób pracy z tym urządzeniem. Nie każdy komputer, którego przenoszenie jest utrudnione, może być uznany za komputer stacjonarny w rozumieniu omawianego tu przepisu.

Potoczne rozumienie pojęcia zestawy komputerów stacjonarnych na gruncie przepisów ustawy o VAT podzielił również WSA w Kielcach w nieprawomocnym wyroku z 20 lipca 2017 r. o sygn. I SA/Ke 327/17. Sąd w wyroku tym zgodził się z definicją przedstawioną przez organ podatkowy w świetle której na zestaw komputerowy składa się jednostka centralna komputera, urządzenie wejścia i urządzenie wyjścia, gdzie urządzeniem wejścia co do zasady jest np. klawiatura, myszka, itp., a urządzeniem wyjścia jest monitor, poprzez który komputer „komunikuje” się z użytkownikiem.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów oraz przedstawionych wyjaśnień, należy wskazać, że urządzenia takie jak komputery stacjonarne wraz z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory stanowią sprzęt wymieniony w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT zatem do ich dostawy na rzecz placówek oświatowych ma (będzie mieć) zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (przy spełnieniu wszystkich pozostałych określonych powołanymi przepisami warunków).

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wskazał natomiast, że przedmiot zamówienia obejmuje również drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem.

Zgodnie z definicją słownikową (https://sjp.pwn.pl) drukarka to urządzenie podłączone do komputera, służące do drukowania tekstów i rysunków zapisanych na dysku. Skaner natomiast to urządzenie wprowadzające do komputera zdjęcia, rysunki lub wydrukowane teksty do wprowadzania Z kolei faks to urządzenie służące do odbioru i przesyłania na odległość nieruchomych obrazów i tekstów za pomocą sieci telefonicznej.

W przywołanym załączniku nr 8 do ustawy o VAT ustawodawca wprost wymienia drukarki jako towar, którego dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Jednakże jak wynika to z opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedmiotem zamówienia nie jest drukarka czy skaner ale urządzenie wielofunkcyjne, tj. umożliwiające drukowanie, skanowanie oraz kopiowanie oraz umożliwiające drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie. Urządzenie wielofunkcyjne nie zostało wymienione wprost w załączniku nr 8 do ustawy o VAT zatem ich dostawa nie podlega preferencyjnej stawce podatku VAT, gdyż urządzenie to nie jest żadnym z towarów wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o VAT.

Ponadto, wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostawy urządzeń wielofunkcyjnych.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że urządzenie wielofunkcyjne, łączące w sobie cechy drukarki skanera, kopiarki oraz cechy drukarki, skanera, kopiarki oraz faksu nie zostało literalnie wymienione w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy o VAT, do ich dostawy nie będzie mogła mieć zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, a zatem sprzedaż przedmiotowych urządzeń wielofunkcyjnych będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT (oraz 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.).

Stosownie do art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT w przypadku gdy po wystawieniu faktury podwyższono cenę lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Analizując przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe na tle powołanych uregulowań prawnych, stwierdzić należy, iż dostawca Wnioskodawcy po otrzymaniu od Gminy dokumentu, o którym mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy wraz z oświadczeniem (przy jednoczesnym spełnieniu warunku określonego w art. 83 ust. 15 ustawy o VAT, tj. przekazaniu go do właściwego urzędu skarbowego) spełni przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ponieważ sprzęt komputerowy, tj. komputery stacjonarnych wraz z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitory został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o VAT. Nie ma przy tym znaczenia, że ww. towar nabywa Miasto (…), ponieważ będzie on przeznaczony dla jego placówek oświatowych. Tym samym dostawca Wnioskodawcy będzie uprawniony do wystawienia faktury korygującej do faktury dokumentującej dokonaną dostawę sprzętu komputerowego: komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów.

Z uwagi na poczynione powyżej ustalenia w zakresie braku możliwości zakwalifikowania urządzenia umożliwiającego drukowanie, skanowanie oraz kopiowanie oraz urządzenia umożliwiające drukowanie, skanowanie, kopiowanie i faksowanie do grupy towarowej z załącznika nr 8 do ustawy o VAT to w konsekwencji otrzymanie przez dostawcę Wnioskodawcy dokumentu(ów) od Gminy, o których mowa w art. 83 ust. 14 pkt 1 ustawy o VAT nie będzie uprawniało do objęcia dostawy ww. urządzeń korektą.

Zatem stanowisko wnioskodawcy:

  • odnoszące się do pytań dotyczących zakupu komputerów stacjonarnych z systemem operacyjnym myszką i klawiaturą, monitorów - jest prawidłowe,
  • odnoszące się do pytań dotyczących zakupu drukarek laserowych ze skanerem i kopiarką oraz drukarek laserowych ze skanerem, kopiarką i wbudowanym faxem - jest nieprawidłowe.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszej analizy w ramach „postępowania interpretacyjnego” Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej „orzeka” w oparciu o stan faktyczny/zdarzenie przyszłe mając na względzie pytanie Wnioskodawcy oraz ocenę jego stanowiska. Zatem odnosząc się do argumentu Wnioskodawcy, że prezentowane przez niego stanowisko znajduje poparcie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej zauważa, że każda sprawa będąca przedmiotem rozpatrywania pod kątem skutków prawnopodatkowych w VAT jest rozpatrywana indywidualnie, z uwzględnieniem wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na tę ocenę. Wstępna analiza stanów faktycznych w interpretacjach indywidualnych może prowadzić do wniosku o ich tożsamości, niemniej jednak wnikliwa i dogłębna analiza poszczególnych elementy stanu faktycznego - sam sposób jego przedstawienia - może prowadzić do zgoła odmiennej oceny co ostatecznie wpływa na przyjęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej rozstrzygnięcia.

Odnosząc się natomiast do przywołanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 30 września 2016 r., sygn. akt I SA/Wr 473/16, Szef Krajowej Administracji Skarbowej zauważa, że w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca opierał swoją argumentację na tezach nieprawomocnego orzeczenia. W wyniku wniesienia przez organ podatkowy od ww. wyroku skargi kasacyjnej, NSA w wyroku z dnia 8 lutego 2019 r., sygn. akt I FSK 465/17 oddalił skargę kasacyjną organu, niemniej jednak NSA w orzeczeniu tym podkreślił - wskazując na związanie granicami skargi kasacyjnej - brak wskazania przez organ zarzutów dotyczących dokonania przez sąd pierwszej instancji błędnej oceny cech urządzenia. Zatem to wadliwość sformułowania przez organ zarzutów skargi kasacyjnej oraz brak dostatecznej argumentacji leżały u podstaw oddalenia skargi kasacyjnej organu.

Reasumując powyższe, mimo iż Szef Krajowej Administracji Skarbowej podzielił stanowisko Wnioskodawcy co do kwalifikacji sprzętu komputerowego, tj. komputerów stacjonarnych wraz z systemem operacyjnym, myszką i klawiaturą, monitorów do grupy towarowej, o której mowa w poz. 1 załącznika nr 8 do ustawy o VAT, a w konsekwencji uznał prawo do zastosowania przez dostawcę Wnioskodawcy do dostawy ww. sprzętu komputerowego dla placówki oświatowej 0% stawki podatku VAT (przy jednoczesnym spełnieniu obowiązków wynikających z art. 83 ust. 14 i ust. 15 ustawy o VAT) oraz przyznał prawo do objęcia korektą ww. grupy towarowej w sytuacji posiadania stosownego dokumentu(ów) z Gminy, to z uwagi, iż w stosunku do pozostałej grupy towarowej, tj. do drukarki laserowe ze skanerem i kopiarką oraz drukarki laserowe ze skanerem kopiarką i wbudowanym faxem nie podzielił stanowiska Wnioskodawcy co do możliwości objęcia dostawy tych towarów 0% stawką podatku VAT to całościowo oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznał je za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja dotyczy stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stosownie do art. 14k § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa zastosowanie się przez wnioskodawcę do otrzymanej interpretacji indywidualnej przed jej zmianą, stwierdzeniem jej wygaśnięcia lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Powołany przepis ustanawia tzw. zasadę nieszkodzenia, która jest wyrazem funkcji gwarancyjnej (ochronnej) instytucji interpretacji indywidualnej i której szczegółowa treść została uregulowana w art. 14k-14n ww. ustawy. Skorzystanie z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej oznacza: brak odpowiedzialności z kodeksu karnego skarbowego, brak naliczania odsetek za zwłokę, oraz w przypadku, gdy zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji oraz skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po doręczeniu interpretacji indywidualnej - zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji. Z mocy ochronnej interpretacji indywidualnej, która została zmieniona, wnioskodawca może nadal korzystać w odniesieniu do rozliczeń podatkowych dokonywanych za okres do końca roku, kwartału następującego po kwartale lub miesiąca następującego po miesiącu (w zależności od okresu rozliczenia podatku), w którym doręczono wnioskodawcy zmienioną interpretację indywidualną lub stwierdzono jej wygaśnięcie albo doręczono organowi podatkowemu odpis orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną ze stwierdzeniem jego prawomocności (por. art. 14m § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Warunkiem skorzystania z ww. ochrony jest zastosowanie się do interpretacji (zob. art. 14k § 1 i art. 14m § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa) oraz złożenie przez podatnika wniosku, o którym mowa w art. 14m § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w trakcie trwania postępowania podatkowego. Organy podatkowe bowiem nie uwzględniają z urzędu interpretacji prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013, Warszawa, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

  • w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
    lub
  • w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP:/bx 1 qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj