Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.210.2020.1.MW
z 23 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 2 listopada 2020 r. (data wpływu 3 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozlewu i sprzedaży w miejscu sprzedaży detalicznej wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rozlewu i sprzedaży w miejscu sprzedaży detalicznej wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

(…) Spółka prowadzi działalność m.in. w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w wyspecjalizowanym punkcie sprzedaży detalicznej (sklep firmowy spółki).

Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż napojów alkoholowych, które będą kupowane przez Wnioskodawcę w opakowaniach detalicznych o pojemności 10 l, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy (banderola), czyli już z zapłaconą akcyzą.

Następnie Wnioskodawca będzie rozlewał napoje alkoholowe (w sklepie firmowym) z oryginalnych opakowań do mniejszych butelek o pojemności np. 500 ml, 200 ml, 100 ml.

Po napełnieniu butelek napojem alkoholowym sprzedawca będzie nanosił na produkt akcyzowy legalizacyjny znak akcyzy.

Wyjaśnienie dotyczące procesu zakupu napojów spirytusowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przez Wnioskodawcę:

Wyspecjalizowany punkt sprzedaży detalicznej (sklep firmowy) Wnioskodawcy otrzyma napoje alkoholowe ze składu podatkowego (…) na podstawie dokumentów między magazynowe przesunięcie (przesunięcie wyrobów akcyzowych z naliczoną akcyzą).

Generowany jest dokument mmw/ws na podstawie którego dochodzi do rozchodu wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego (zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, deklarowana jest wówczas wartość podatku akcyzowego w należnej wysokości w celu uregulowania).

Następnie wyrób akcyzowy wprowadzany jest na stan magazynowy wyspecjalizowanego punktu sprzedaży (sklep firmowy) dokumentem mmp/mz na magazyn z zapłaconą akcyzą.

Następnie w momencie sprzedaży wyrobów akcyzowych z magazynu z zapłaconą akcyzą (sklep firmowy) wystawiany jest dokument handlowy wz lub pa (paragon).

Wówczas podatek akcyzowy już nie jest naliczany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach (w naszym przypadku o pojemności 10 l) oraz ponowne rozlanie napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości) w inne opakowania jednostkowe (np. o pojemności 100 ml, 200 ml, 500 ml) w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków może mieć miejsce i nie jest sprzeczne z prawem podatkowym?
  2. Czy Wnioskodawca może dokonać odsprzedaży detalicznej napoju alkoholowego o którym mowa w pkt 1 w opakowaniach jednostkowych z naniesionymi znakami legalizacyjnymi i czy takie działanie będzie zgodne z prawem podatkowym?
  3. Czy Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji banderol legalizacyjnych nakładanych na napoje alkoholowe w opakowaniach jednostkowych (ponownie rozlanych), o których mowa w pkt 1?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wskazano akty prawne dotyczące rozpatrywanej sprawy.

W art. 8 ustawy o podatku akcyzowym zostały ujęte czynności stanowiące przedmiot opodatkowania akcyzą.

Czynność, którą ma wykonywać Wnioskodawca, nie została opisana w powyższym przepisie.

W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy, przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe, od którego został uiszczony podatek akcyzowy w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych nie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy, nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W art. 2 pkt 17 ustawy – Ustawodawca przewidział dwa rodzaje znaków akcyzy: znaki podatkowe i legalizacyjne znaki akcyzy.

Podatkowe znaki akcyzy nanosi się na wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Są one potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy.

Z kolei legalizacyjne znaki stosowane są wyjątkowo. Dotyczy to sytuacji wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy w szczególności znakami uszkodzonymi (art. 125 ustawy).

Artykuł 116 ust. 1 ustawy statuuje, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży m.in., zgodnie z art. 16 ustawy, na podmiocie dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 ustawy.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew (art. 93 ust. 2 ustawy).

Artykuł 47 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (obejmującym m.in. wyroby alkoholowe) oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji m.in. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Ponowny rozlew alkoholu z opakowania, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie stanowi w myśl przepisów ustawy produkcji alkoholu.

Tym samym rozlew alkoholu, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy nie musi być prowadzony w składzie podatkowym. W konsekwencji Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do mniejszych butelek o pojemności np. 500 ml, 200 ml, 100 ml nie jest produkcją.

W ocenie Wnioskodawcy ustawa nie zabrania ponownego rozlewu alkoholu, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w inne opakowania jednostkowe, w tym w miejscu ich sprzedaży detalicznej, w sytuacji gdy osoba dokonująca rozlewu naniesie na nowe opakowania legalizacyjne znaki. W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy opisana czynność nie jest sprzeczna z prawem podatkowym.

W opinii Wnioskodawcy nie ma prawnych przeciwwskazań, aby Wnioskodawca przygotowywał i sprzedawał produkty akcyzowe ponownie rozlane w opakowania jednostkowe. Przy czym należy podkreślić, że na każdym opakowaniu będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzowy (banderola).

Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy z dnia 24 grudnia 2019 r. (Dz. U. z 2019r. poz. 2534), załącznik nr 10 określa ewidencję banderol podatkowych prowadzoną przez podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych banderolami.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy nie została prawnie uregulowana kwestia prowadzenia ewidencji banderol legalizacyjnych m.in. wydanych w celu oznaczenia produktów akcyzowych ponownie rozlanych.

Zdaniem Spółki nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji wydanych i zużytych znaków legalizacyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłączenie zakresu objętego ustawą o podatku akcyzowym.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów – art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
  2. napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający – art. 8 ust. 4 ustawa o podatku akcyzowym.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Podatnikiem akcyzy – stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie – art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew – art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew – art. 94 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew – art. 95 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew – art. 96 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew – art. 97 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

  1. podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
  2. legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Zgodnie z art. 114 ustawy obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniki nr 3 do ustawy.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży – art. 116 ust. 3 ustawy.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w sprawach znaków akcyzy – art. 116 ust. 5 ustawy.

Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej – art. 116 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 117 ustawy:

  1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
  2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
    1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
    3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
  3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.


W myśl art. 120 ust. 1-3 ustawy:

  1. Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
  2. Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
  3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
    1. jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
    2. przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
    3. posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
    4. przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.


W myśl art. 138l ustawy:

  1. Ewidencję podatkowych znaków akcyzy prowadzą:
    1. podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy;
    2. podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, lub podmiot, o którym mowa w art. 116 ust. 1 pkt 7, przekazał znaki akcyzy w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością.
  2. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności określenie liczby znaków akcyzy otrzymanych, wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych.

Zgodnie z art. 138s ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,
  2. sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,
  3. wzory ewidencji, o której mowa w art. 138l, oraz wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,
  4. rodzaje ksiąg kontroli, o których mowa w art. 138d ust. 1, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych księgach, oraz wzory tych ksiąg, a także sposób ich prowadzenia,
  5. rodzaje dokumentacji, o której mowa w art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tej dokumentacji, oraz jej wzory, a także sposób jej prowadzenia

-uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2019 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2019 r. poz. 2534), rozporządzenie określa:

  1. szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy;
  2. sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l ustawy;
  3. wzory ewidencji, o której mowa w art. 138l ustawy, oraz protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;
  4. rodzaje ksiąg kontroli, o których mowa w art. 138d ust. 1 ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych księgach, oraz ich wzory, a także sposób ich prowadzenia;
  5. rodzaje dokumentacji, o której mowa w art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tej dokumentacji, oraz jej wzory, a także sposób jej prowadzenia.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych w wyspecjalizowanym punkcie sprzedaży detalicznej (sklepie firmowym Spółki) i zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż napojów alkoholowych, kupowanych w opakowaniach detalicznych o pojemności 10 l, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy i z już zapłaconą akcyzą (sklep firmowy otrzyma napoje alkoholowe ze składu podatkowego), które w tym sklepie czyli w miejscu sprzedaży detalicznej będą rozlewane do mniejszych butelek i sprzedawane klientom. Na butelki do których w miejscu sprzedaży detalicznej zostanie rozlany sprzedawany napój alkoholowy Wnioskodawca będzie nanosił legalizacyjne znaki akcyzy.

Tak przygotowany produkt będzie sprzedawany w sklepie firmowym (miejscu sprzedaży detalicznej).

W przypadku wyrobów akcyzowych w postaci napojów alkoholowych, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcję alkoholu, których zaistnienie powoduje, co do zasady, powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczeniem do obrotu. Nadto sama produkcja napojów alkoholowych, jako wyrobu akcyzowego wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy winna odbywać się w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Niemniej od ww. zasad przewidziano również kilka odstępstw.

I tak, zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Oznacza to, że co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Konsekwentnie każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Jak również wynika z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Tym samym ponowny rozlew napojów alkoholowych od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie jest rozlewem w myśl przepisów ustawy o podatku akcyzowym czyli produkcją napoju alkoholowego. W konsekwencji ponowny rozlew alkoholu, od którego na wcześniejszym etapie obrotu zapłacono akcyzę w należnej wysokości, z opakowań jednostkowych zawierających podatkowe znaki akcyzy do innych opakowań jednostkowych, w miejscu ich sprzedaży detalicznej, nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Niemniej podkreślić należy, że wyroby akcyzowe w postaci napojów alkoholowych, ponownie rozlane w miejscu ich sprzedaży detalicznej podlegają obowiązkowemu oznaczeniu legalizacyjnymi znakami akcyzy.

Mając na uwadze powyższe, odpowiadając na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, przechowywanie w punkcie sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych w opakowaniach (10 l w przypadku opakowań opisanych przez Wnioskodawcę) oraz ponowne rozlanie napojów alkoholowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (czyli wyrobów akcyzowych od których akcyza została uiszczona w należnej wysokości), w inne opakowania jednostkowe, (np. o pojemności 100 ml, 200 ml, 500 ml), które mają być przedmiotem sprzedaży w miejscu ich sprzedaży detalicznej i naniesienie na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzowych nie jest sprzeczne z prawem podatkowym w zakresie ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do pytania nr 2, Wnioskodawca może dokonywać odsprzedaży detalicznej napoju alkoholowego, w sklepie firmowym (punkcie sprzedaży detalicznej) o którym mowa we wniosku, w opakowaniach jednostkowych, o ile na każdym opakowaniu jednostkowym będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzy. Takie działanie będzie zgodne z prawem podatkowym w zakresie ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 w aktualnie obowiązującym stanie prawnym ani cytowane przepisy ustawy o podatku akcyzowym w zakresie ewidencji, ani normy prawne wynikające z rozporządzenia w sprawie ewidencji i innych dokumentacji nie nakładają na podmioty obowiązku prowadzenia ewidencji legalizacyjnych znaków akcyzy.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji w ww. zakresie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych we wniosku pytań Zainteresowanego w zakresie podatku akcyzowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2019 r, poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj