Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1314a/12/MS
z 23 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1314a/12/MS
Data
2013.01.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy sprzedaż Spółce działek zabudowanych aktualnie istniejącymi budowlami opisanych w pkt 2-4 oraz 6-10, jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a sprzedaż działek opisanych w pkt 1 i 5 jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasad opodatkowania dostawy nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Decyzją z dnia 5 stycznia 2012 r. znak: (…), Wojewoda, na wniosek P., ustalił lokalizację przedsięwzięcia pn.: „P.”. Na podstawie wydanej Decyzji, ww. przedsięwzięciem, objęte są działki wymienione w pkt 1-10:


  1. działka nr 1 o pow. 27 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 1/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 19 marca 2012 r., ustalającym wartość nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się ogrodzenie stalowe kute, słupki stalowe oraz plac/droga ułożona z podsypki żwirowej. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. W tym wartość składników budowlanych w postaci ogrodzenia oraz podbudowy z tłucznia kamiennego … zł. W. w załączniku do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. kwalifikuje istniejące na ww. działce ogrodzenie jako budowlę. Zgodnie z ww. operatem właścicielem, działki są wspólnicy spółki cywilnej. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 23 sierpnia 2012 r., Uprawnieni (właściciele działki nr 1/a) oświadczyli, iż: nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT, od zakupów związanych z nieruchomością był odliczany naliczony podatek VAT.
  2. działka nr 2 o pow. 232 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 2/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzanym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 19 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się ogrodzenie z siatki stalowej oraz plac/droga ułożona z podsypki żwirowej. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. W tym wartość składników budowlanych w postaci ogrodzenia na słupkach oraz podbudowy z tłucznia kamiennego … zł. W w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. kwalifikuje istniejące na ww. działce ogrodzenie jako budowlę. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki jest spółka jawna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 19 lipca 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 2/a) oświadczył, iż: nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT, od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany podatek naliczony VAT.
  3. działka nr 3 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 3/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 19 marca 2012 r. w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się ogrodzenie z siatki stalowej oraz place/droga ułożona z podsypki żwirowej. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. W tym wartość składników budowlanych w postaci ogrodzenia na słupkach oraz podbudowy z tłucznia kamiennego - … zł. W. w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. kwalifikuje istniejące na ww. działce ogrodzenie jako budowlę. Właścicielem działki jest spółka jawna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 19 lipca 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 3/a) oświadczył, iż: nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT, od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany podatek naliczony VAT.
  4. działka nr 4 o pow. 578 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 4/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 12 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, działka zabudowana jest drogą asfaltową. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. Rzeczoznawca wycenił drogę asfaltową, ogrodzenie z siatki metalowej na metalowych słupkach na betonowym cokole oraz drut kolczasty na wysięgniku na kwotę … zł. Sposób użytkowania działki określono jako droga. Zgodnie z informacją W. zawartą w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. na działce znajduje się obiekt liniowy w postaci jezdni asfaltowej oraz budowla w postaci ogrodzenia. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki jest osoba prawna - spółka akcyjna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 23 sierpnia 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 4/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działka nabyta została od A. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 18 maja 1993 r., zatem od zakupów związanych z nieruchomością nie mógł być odliczany podatek VAT.
  5. działka nr 5 o pow. 10 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 5/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 19 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się ogrodzenie: brama dwuskrzydłowa stalowa oraz plac/droga z kostki polbruk. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. W tym wartość składników budowlanych w postaci bramy oraz parkingu niestrzeżonego dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych z kostki betonowej - … zł. Zgodnie z informacją W. zawartą w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. na działce znajduje się obiekt liniowy w postaci jezdni betonowej oraz budowla w postaci ogrodzenia. Zgodnie z ww. operatem właścicielem, działki są wspólnicy spółki cywilnej. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 23 sierpnia 2012 r. Uprawnieni (właściciele działki nr 5/a) oświadczyli, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa, Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od zakupów związanych z nieruchomością był odliczany naliczony podatek VAT.
  6. działka nr 6 o pow. 30.810 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 6/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 16 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się droga gruntowa (podlegająca wycenie jako własność aktualnego właściciela działki). Sposób użytkowania działki to droga i skarpa. Wartość nieruchomości została oszacowana na …zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem, działki jest osoba prawna - spółka z o.o. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 27 sierpnia 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 6/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany naliczony podatek VAT.
  7. działka nr 7 o pow. 88 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 7/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 16 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się droga gruntowa (podlegająca wycenie). Sposób użytkowania działki to droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę … zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem, działki jest osoba prawna - spółka z o.o. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 27 sierpnia 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 7/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany naliczony podatek VAT.
  8. działka nr 8 o pow. 38 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 8/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 16 marca 2012 r., w celu ustalenia wartości nieruchomości dla określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce znajduje się droga gruntowa (podlegająca wycenie). Sposób użytkowania działki to droga. Wartość nieruchomości została oszacowana na kwotę: … zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem, działki jest osoba prawna - spółka z o.o. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 27 sierpnia 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 8/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany naliczony podatek VAT.
  9. działka nr 9 o pow. 454 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 9/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie ze szkicem inwentaryzacyjnym z natury stanowiącym załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 16 marca 2012 r. ustalającego wartość nieruchomości, w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, na działce nr 9 posadowiony jest budynek gospodarczy o powierzchni zabudowy 27,8 m2. Działka ogrodzona jest płotem z siatki metalowej mocowanej do słupków metalowych i betonowych. Wg informacji W. zawartej w załączniku nr 2 do pisma z dnia 2 lipca 2012 r. na działce znajduje się budynek gospodarczy, budowla w postaci ogrodzenia oraz obiekt liniowy w postaci sieci telekomunikacyjnej. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi … zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki jest osoba prawna – Z. z siedzibą we W. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 13 września 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 9/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia Zgromadzenia Zakonnego. Uprawniony nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od zakupów związanych z nieruchomością nie był odliczany podatek VAT.
  10. działka nr 10 o pow. 759 m2 (obręb …, która powstanie z podziału działki nr 10/a ujawnionej w KW nr …). Zgodnie z inwentaryzacją stanowiącą załącznik do operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego w dniu 15 marca 2012 r. ustalającego wartość nieruchomości, w celu określenia wysokości odszkodowania pod budowę kolei na podstawie art. 24e ust. 3 ustawy o Euro, nieruchomość oznaczona jako działka nr 10 jest zabudowana. Na działce znajdują się następujące budowle: droga asfaltowa, budka strażnika, brama i szlaban, chodnik z płyt chodnikowych, płot, lampa oświetleniowa na słupie. Jako składniki budowlane w ww. operacie wycenione zostały: słup oświetleniowy, droga asfaltowa, chodnik betonowy, brama metalowa, ogrodzenie z siatki metalowej i dach. Zgodnie z ww. operatem wartość przedmiotowej nieruchomości wynosi … zł. Zgodnie z ww. operatem właścicielem działki jest osoba prawna - spółka akcyjna. W protokole uzgodnień dot. odszkodowania z dnia 23 sierpnia 2012 r. Uprawniony (właściciel działki nr 10/a) oświadczył, iż nieruchomość została nabyta na cele gospodarcze, nieruchomość jest składnikiem mienia przedsiębiorstwa. Uprawniony jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Działka nabyta została od A. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 18 maja 1993 r., zatem od zakupów związanych z nieruchomością nie mógł być odliczany podatek VAT.


Na mocy wyżej wskazanej decyzji Wojewody, z dniem jej ostateczności ww. działki staną się własnością Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 24a ust. 3 ustawy o Euro 2012 nieruchomości objęte decyzją o lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro 2012 stała się ostateczna. Wyżej wskazana decyzja Wojewody nie jest ostateczna, obecnie trwa postępowanie odwoławcze. Zgodnie z ww. decyzją Wojewody ww. działki przeznaczone są pod budowę P, z przeznaczeniem pod infrastrukturę kolejową lub usunięcie kolizji z istniejącą infrastrukturą.

Wnioskodawca, po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa, prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza ww. zabudowane działki położone w G, sprzedać na rzecz P., w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. P. jest jednoosobową spółką S. realizującą zadania w zakresie K. w T. - Etap I. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek zabudowanych do dnia sprzedaży, Wnioskodawca nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budowli znajdujących się na nieruchomości. W tym czasie również Wnioskodawca nie będzie wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budowli znajdujących się na działce. Sprzedaż nastąpi do dnia rozpoczęcia realizacji inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż zgodnie z art. 24e ust. 1 ustawy o EURO 2012 za nieruchomości objęte decyzją Wojewody z dnia 5 stycznia 2012 r., przysługuje odszkodowanie, którego wysokość może zostać ustalona w umowie cywilnoprawnej zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a byłym właścicielem nieruchomości. Z kolei zgodnie z art. 24e ust. 2 ustawy o EURO 2012 jeżeli w terminie dwóch miesięcy, od dnia w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia EURO 2012 stała się ostateczna, nie dojdzie do uzgodnienia odszkodowania, wysokość odszkodowania ustala Wojewoda w drodze decyzji.

Decyzja z dnia 5 stycznia 2012 r. stała się ostateczna w dniu 17 października 2012 r.

W dniu 17 grudnia 2012 r. upłynął termin do zawarcia umowy o odszkodowanie. Po tym terminie wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji Wojewody. Ponieważ nie zawarto umów z wszystkimi byłymi właścicielami nieruchomości położonych na terenie objętych inwestycją, obecnie przyjęto pierwsze zasiedlenie nastąpi z chwilą wydania decyzji o wysokości odszkodowania. Wyjątek stanowić będzie decyzja o wysokości odszkodowania za działkę nr 9, ponieważ były właściciel oświadczył, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Stad w tym przypadku przyjęto, że pierwsze zasiedlenie stanowić będzie sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki budowli położonych na działce nr 9.

Wskazano również, iż sprzedaż na rzecz Spółki budowli położonych na przedmiotowych nieruchomościach nastąpi przed upływem lat dwóch od dnia nabycia z mocy prawa lub przed upływem lat dwóch od dnia wydania decyzji Wojewody ustalającego wysokość odszkodowania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż Spółce działek zabudowanych aktualnie istniejącymi budowlami opisanych w pkt 2-4 oraz 6-10, jest zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a sprzedaż działek opisanych w pkt 1 i 5 jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) nieruchomości zabudowanych opisanych w pkt 2-4 oraz 6-10, będzie zwolniona z podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Działki zabudowane są budowlami w postaci ogrodzeń, budynku gospodarczego, budki strażnika, placów i dróg. Drogi i place (o nawierzchni gruntowej, drogi umocnione tłuczniem, podsypką żwirową, droga asfaltowa) wykorzystywane jako szlak komunikacyjny, o czym przesądza określony sposób użytkowania działki, stanowią w ocenie Wnioskodawcy budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. Tezę tę, według Wnioskodawcy potwierdza wyrok WSA w Opolu z dnia 13 stycznia 2005 r. (sygn. akt SA/Wr 99/03), w którym Sąd orzekł, że utwardzenie drogi gruntowej w taki sposób, że wykonana nawierzchnia umożliwia wykorzystanie jej jako szlaku komunikacyjnego, stanowi wykonanie obiektu spełniającego funkcję drogi, a więc stanowi budowę drogi, w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, niezależnie od tego czy droga ta spełni wymogi rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Kryterium zakwalifikowania obiektu do określonej kategorii obiektów budowlanych powinna być również funkcja obiektu.

W prezentowanym stanie faktycznym, przyjęto, iż zawarcie umowy cywilnoprawnej o odszkodowanie lub ustalenie wysokości odszkodowania w drodze decyzji stanowi czynność pierwszego zasiedlenia, o której mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Wyjątek stanowi sytuacja opisana w punkcie 9, dotycząca nieruchomości oznaczonej jako działka nr 9 – w tym przypadku pierwszym zasiedleniem będzie sprzedaż budowli posadowionych na działce nr 9 na rzecz Spółki. Przy założeniu, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a datą sprzedaży upłynie mniej niż dwa lata, sprzedaż budowli (ogrodzenia, budynku gospodarczego, budki strażnika, placów i dróg) nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Jednakże sprzedaż będzie mogła podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętych zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary wykorzystywane są do dokonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Województwo „nabywając” ww. działki wraz z budowlami w drodze nakazu (decyzji administracyjnej), z uwagi na cywilnoprawny charakter umów o odszkodowanie zawieranych pomiędzy Województwem a właścicielami nieruchomości, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, co oznacza, że „nabywanie” nieruchomości od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, będących czynnymi podatnikami VAT, które nie korzystały z możliwości odliczenia podatku VAT i nabyły nieruchomość na cele gospodarcze, „nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem”. Zdaniem Województwa, w tym przypadku przy sprzedaży budowli Województwu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Tym samym zostaną spełnione przesłanki zwolnienia sprzedaży budowli z art. 43 ust. 1 pkt 10a. Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli jest zwolniona z podatku VAT, dostawa gruntu ww. działek jest również zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Województwa dostawa (sprzedaż w trybie bezprzetargowym) działek zabudowanych położonych w G. opisanych w pkt 1 i 5, będzie opodatkowana podatkiem VAT w stawce w wysokości 23% na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Działki zabudowane są budowlami w postaci ogrodzenia oraz placu/drogi.


Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. Z ww. przepisu wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wyniku czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce, gdy nowowybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie np. oddany w dzierżawę, najem. Zakładając, że pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a datą sprzedaży upłynie mniej niż dwa lata, sprzedaż budowli (ogrodzenia, placu/drogi) na ww. działkach nie będzie podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.


W przypadku braku podstaw do zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10, przepisy ustawy o podatku VAT przewidują dalsze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, i tak zwalania się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w ust. 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary wykorzystywane są do dokonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Województwo „nabywając” ww. działki wraz z budowlami w drodze nakazu (decyzji administracyjnej), z uwagi na cywilnoprawny charakter umów o odszkodowanie zawieranych pomiędzy Województwem a właścicielami nieruchomości, występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, co oznacza, że „nabywanie” nieruchomości od podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, będących czynnymi podatnikami VAT, które korzystały z możliwości odliczenia podatku VAT i nabyły nieruchomość na cele gospodarcze, podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Województwa, w tym przypadku przy sprzedaży budowli Województwu będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, i tym samym nie zostanie spełniona jedna z przesłanek zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a, co oznacza, że sprzedaż budowli położonych na ww. działkach będzie opodatkowana. Stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 i art. 110, wynosi 23%.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli jest opodatkowana, również dostawa gruntu, na którym one są posadowione jest opodatkowana.

Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa budowli położonych na działkach opisanych w pkt 1 i 5 jest opodatkowana podatkiem VAT stawką w wysokości 23%, dostawa gruntu tych działek jest również tą stawką opodatkowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 powołanej ustawy.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:


  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.


Zgodnie z art. 29 ust. 5 cytowanej ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle powyższych przepisów przy sprzedaży budynków lub budowli grunt, na którym są położone, dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem VAT. Oznacza to, że do dostawy gruntu, na którym posadowiony jest dany obiekt, stosuje się takie same zasady, jakie mają zastosowanie przy dostawie tego obiektu.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146 f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Z cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części, do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Użyty zwrot „czynności podlegające opodatkowaniu” powinien być rozumiany jako czynności wymienione w art. 5 ustawy, wykonane przez podatników VAT, niezależnie od tego czy były zwolnione od podatku czy też nie. Jeżeli podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem.


Wskazać należy, iż zgodnie z art. 43 ust. 10, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Z ust. 11 tegoż artykułu wynika, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. (art. 43 ust. 7a ustawy).

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca po wcześniejszym nabyciu z mocy prawa, prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej, zamierza zabudowane nieruchomości wymienione w punktach 1-10 sprzedać na rzecz P., w trybie bezprzetargowym na podstawie art. 37 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wskazano, iż działki zabudowane są budowlami w postaci ogrodzeń, budynku gospodarczego, budki strażnika, placów i dróg. Drogi i place (o nawierzchni gruntowej, drogi umocnione tłuczniem, podsypką żwirową, droga asfaltowa) wykorzystywane jako szlak komunikacyjny, stanowią w ocenie Wnioskodawcy budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego. W okresie od dnia nabycia z mocy prawa działek zabudowanych do dnia sprzedaży, Województwo nie będzie dokonywało żadnych nakładów na ulepszenie budowli znajdujących się na nieruchomości. W tym czasie również Województwo nie będzie wydzierżawiało, wynajmowało i dokonywało innych czynności o podobnym charakterze w stosunku do budowli znajdujących się na działce. Wskazano również, iż sprzedaż na rzecz Spółki budowli położonych na przedmiotowych nieruchomościach nastąpi przed upływem dwóch lat od dnia nabycia z mocy prawa lub przed upływem lat dwóch od dnia wydania decyzji Wojewody ustalającego wysokość odszkodowania.

Decyzja o ustaleniu lokalizacji przedsięwzięcia Euro stała się ostateczna w dniu 17 października 2012 r. W dniu 17 grudnia 2012 r. upłynął termin do zawarcia umowy o odszkodowanie. Po tym terminie wysokość odszkodowania zostanie ustalona w drodze decyzji Wojewody. Ponieważ nie zawarto umów z wszystkimi byłymi właścicielami nieruchomości położonych na terenie objętych inwestycją, Wnioskodawca przyjął, że pierwsze zasiedlenie nastąpi z chwilą wydania decyzji o wysokości odszkodowania, z wyjątkiem nieruchomości opisanej w punkcie 9, gdzie pierwsze zasiedlenie nastąpi dopiero przy sprzedaż tej nieruchomości przez Województwo na rzecz Spółki.

Przy czym, z wniosku wynika, iż dostawa nieruchomości opisanych w punktach 2-4 oraz 6-10 korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, natomiast dostawa nieruchomości opisanej w punktach 1 i 5 opodatkowana będzie 23% stawką.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż przy założeniu, że do pierwszego zasiedlenia (w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług), nie doszło u wcześniejszych właścicieli nieruchomości (opisanych w punktach 1-8 oraz 10), to w przedstawionych we wniosku okolicznościach - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - pierwsze zasiedlenie nie nastąpił z chwilą wydania decyzji o wysokości odszkodowania, ale nastąpiło przy nabyciu przez Wnioskodawcę z mocy prawa, prawa własności nieruchomości na skutek wydania decyzji lokalizacyjnej. Bowiem czynność wydania przedmiotowych nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy w drodze nakazu (decyzji administracyjnej), wypełnia definicję dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem.

A zatem, skoro Wnioskodawca planuje sprzedaż nieruchomości (opisanych w punktach 1-8 oraz 10) po uprawomocnieniu się decyzji odszkodowawczych i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a datą planowanej sprzedaży na rzecz Spółki nie upłynie okres dłuższy niż dwa lata, to przedmiotowa dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie mogła korzystać również dostawa nieruchomości opisanej w punkcie 9, nabytej od Zgromadzenia, które nie jest podatnikiem VAT, bowiem biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe (przy założeniu, że nie doszło już wcześniej do pierwszego zasiedlenia tej nieruchomości) dostawa na rzecz Spółki dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jednakże, planowana dostawa nieruchomości zabudowanych wraz z posadowionymi na nich zabudowaniami, stanowiącymi w ocenie Województwa budowle (opisane w punktach 2-4 oraz 6-10), będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że jak wskazano we wniosku, w stosunku do tych nieruchomości Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania budowli Województwo nie ponosiło żadnych nakładów na ulepszenie budowli.

Z kolei przy dostawie nieruchomości opisanych w punktach 1 i 5 nie znajdzie zastosowania ani zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10, jak również w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, bowiem nie zostaną spełnione warunki określone tymi przepisami. Planowana dostawa nastąpi co prawda po pierwszym zasiedleniu, jednakże pomiędzy pierwszym zasiedleniem a zamierzoną dostawą nie upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jednocześnie, jak wynika z wniosku, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia przy nabyciu tych nieruchomości. W konsekwencji planowana dostawa nieruchomości zabudowanych opisanych w 1 i 5 (tj. działek wraz z posadowionymi na nich budowlami), dokonywana po pierwszym zasiedleniu, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, ale przed upływem dwóch lat, będzie opodatkowana podatkiem VAT w wysokości 23%, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Końcowo wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, stanowią budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj