Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.451.2020.4.AA
z 23 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2020 r. (data wpływu 11września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.)na wezwanie tut. Organu z dnia 17 listopada 2020 r.,o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresieuznania Działu (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesienia tego działu do Spółki Przejmującej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2020 r. wpłynął ww. wnioseko wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Działu (…) za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz braku opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeniesienia tego działu do Spółki Przejmującej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 1 grudnia 2020 r. (data wpływu 1 grudnia 2020 r.)na wezwanie tut. Organu z dnia 17 listopada 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

A. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Spółka Dzielona” lub „Wnioskodawca”) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym oraz czynnym podatnikiem VAT w Polsce.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu paliwami z wykorzystaniem kart paliwowych. Działalność polega na sprzedaży na rzecz klienta, działającego przez okaziciela karty, towarów i usług (w tym paliwa) - na warunkach określonych w umowach zawieranych z klientami sieci (…). Sprzedaż paliwa dla klientów odbywa się na stacjach benzynowych, które są obsługiwane przez koncerny paliwowe np. (…) lub sieci niezależnych przedsiębiorstw i małe niezależne podmioty.

Działalność Spółki prowadzona jest w dwóch zasadniczych modelach biznesowych:

  1. Model Detaliczny - Spółka dokonuje zakupu paliwa bezpośrednio na stacji paliw, z której korzysta okaziciel karty i to dana stacja paliw we własnym zakresie zaopatruje się w paliwo u dostawców hurtowych;
  2. Model Hurtowy - Spółka dokonuje we własnym imieniu zakupu paliwa od dostawców hurtowych na daną stację paliw, na której dzierżawi zbiornik.

W obu modelach sprzedaż dokonywana jest z wykorzystaniem karty (…) na rzecz klientów sieci (…) (polskie spółki z grupy (...) są stronami umów z klientami sieci (...).

W ramach procesu restrukturyzacji grupy kapitałowej, Spółka zamierza dokonać podziału w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 ze zm.), tj. w drodze podziału przez wydzielenie i przeniesienie jednej z wewnętrznych jednostek biznesowych na inną polską spółkę powiązaną z Wnioskodawcą - B Sp. z o.o. (dalej również jako: „Spółka Przejmująca”). Przenoszoną jednostką będzie Dział (…) (dalej również jako: „D”), który jest wyodrębniony funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie w obecnej strukturze Spółki i prowadzi w strukturze Spółki Model Hurtowy. Pozostałe Działy Spółki prowadzą w strukturze Spółki Model Detaliczny.

Wyodrębnienie funkcjonalne i organizacyjne.

Spółka funkcjonuje prowadząc działalność poprzez wyodrębnione jednostki, jakimi są: IT Helpdesk, Dział Prawny, Dział Zwrotu VAT, Dział Sprzedaży, Dział Administracji Sprzedaży, Dział Administracji, Dział Rozliczeń Dostawców UE, Dział Współpracy z Polskimi Dostawcami Hurtowymi, Dział Finansowo-Księgowy oraz Dział Opłat (…).

Na podstawie Uchwały Zarządu Wnioskodawcy. D posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną, na które składają się stanowiska takie jak:

  • Kierownik D
  • Koordynator logistyki ds. obrotu paliwami D
  • Specjalista ds. administracji i logistyki D

W regulaminie Działu (…) określone są następujące, wyodrębnione zadania, których wykonaniem zajmuje się D:

  1. poszukiwanie partnerów biznesowych w zakresie hurtowej sprzedaży paliwa;
  2. zbieranie informacji o stacjach paliw;
  3. wprowadzanie zakupów paliw do ewidencji zakupów;
  4. wystawianie dokumentów sprzedaży paliw;
  5. prowadzenie gospodarki magazynowej paliw;
  6. kompletowanie dokumentacji potwierdzającej źródło pochodzenia paliw;
  7. ewidencja i rozliczanie transakcji hurtowego zakupu paliw;
  8. sporządzanie sprawozdań związanych z hurtowym obrotem paliw płynnych;
  9. archiwizacja dokumentów związanych z hurtowym obrotem paliw płynnych;
  10. logistyka dostaw hurtowych paliw płynnych;
  11. zarządzanie dostawami paliw do magazynów;
  12. zapewnienie ciągłości sprzedaży paliw;
  13. przygotowywanie umów handlowych, aneksów oraz innych dokumentów w zakresie współpracy z hurtowymi dostawcami paliwa;
  14. wysyłanie do hurtowych dostawców paliw płynnych materiałów reklamowych, informacyjnych oraz innych dokumentów mających na celu podtrzymywanie współpracy z hurtowymi dostawcami paliw;
  15. utrzymywanie ciągłego kontaktu z hurtowymi dostawcami paliw;
  16. prowadzenie rejestru płatności za hurtowa dostawę paliw oraz weryfikacja poprawności wzajemnych rozliczeń z partnerami.

Na wymienione powyżej zadania składają się przede wszystkim zadania okresowe, jakimi są:

  • realizacja dostaw hurtowych do klienta,
  • wystawianie faktur za dostawy hurtowe do klienta,
  • kontrola płatności za sprzedaż hurtową,
  • prowadzenie magazynu (…)- dostawy, faktury (działania takie same jak w przypadku dostaw ON z wyjątkiem zamawiania produktu),
  • sporządzanie zestawień magazynowych za poprzedni miesiąc (magazyn + wydania paliw),
  • inwentaryzacja, rozliczanie ubytków,
  • sprawdzanie sald z dostawcami,
  • Weryfikacja dostawców w zakresie zachowania należytej staranności,
  • Negocjacje z dostawcami, podtrzymywanie relacji,
  • Weryfikacja umów pod kątem dostaw paliwa (warunki handlowe i logistyczne).

Określony jest także zakres współpracy Działu (…) z pozostałymi komórkami organizacyjnymi (...). Wspomniana współpraca obejmuje przede wszystkim wymianę informacji i konsultacje między poszczególnymi działami w kwestiach administracyjnych, rozliczeń w kwestii paliw (w szczególności z działem księgowym), przygotowywania dokumentów np. faktur lub umów. Szczegółowy zakres współpracy przedstawia się następująco:

  1. działem prawnym w zakresie:
    • tworzenia oraz opiniowania dokumentacji;
    • utrzymywania stałych kontaktów z Urzędem Regulacji Energetyki;
    • wprowadzaniem zmian w zakresie koncesji OPC;
    • konsultacji w kwestiach wymagających wiedzy prawnej;
    • weryfikacji i sporządzenia umów handlowych w procesie nawiązania współpracy z kontrahentami;
    • weryfikacji wstępnej i okresowej kontrahentów (...);
  2. działem księgowym w zakresie:
    • współpracy w zakresie rozliczeń z dostawcami;
    • prowadzenia magazynów paliw;
    • prowadzenia ewidencja środków trwałych umieszczonych na dzierżawionych stacjach paliw;
    • księgowania oraz prowadzenia rozliczeń z pracownikami w tym rozliczenia delegacji;
    • rozliczenia paliwa do samochodów służbowych;
    • sporządzania dokumentów i zestawień w szczególności w procesie sporządzenia zestawień faktur (POST HURT) wg terminu płatności;
    • przygotowywania faktur elektronicznych;
    • wystawiania faktur za dostawy hurtowe do klienta;
    • kontroli płatności za sprzedaż hurtową;
    • sporządzenia oraz przekazywania zestawień magazynowych;
    • wystawiania not korygujących, inwentaryzacji, rozliczania ubytków;
    • weryfikacji sald z dostawcami;
  3. działem administracji w zakresie:
    • obsługi administracyjnej;
  4. działem bezpieczeństwa w zakresie:
    • weryfikacji dostawców hurtowych;
  5. działem IT w zakresie:
    • wsparcia technicznego;
  6. działem marketingu w zakresie:
    • prowadzenia promocji i reklamy sieci stacji paliw.

Wskazana współpraca ma charakter pomocniczy/usług wsparcia i będzie utrzymana po wydzieleniu na podstawie umowy o współpracy B. Sp. z o.o. ze Spółką, zawartej w dniu podziału.

Dział (...) w ramach podziału obowiązków między członków Zarządu Spółki nie został przyporządkowany konkretnie żadnemu z członków Zarządu. W związku z tym, możliwe jest wyodrębnienie D bez uszczerbku dla możliwości funkcjonowania Spółki.

Dział (...) posiada 3 własnych pracowników, stanowiących kadrę Działu, wyłącznie zajmujących się wykonywaniem zadań D i niewykonujących zadań dla pozostałych jednostek organizacyjnych Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie majątkowe, finansowe.

Dział (...) prowadzi jako wyłączna jednostka organizacyjna w ramach Spółki zakup paliwa od dostawców hurtowych oraz sprzedaż nabytego paliwa na określonych stacjach.W zakresie wyodrębnienia finansowego od 1 stycznia 2020 r. na podstawie ewidencji księgowej Spółki do D przypisuje się aktywa i zobowiązania związane z daną jednostką biznesową oraz alokuje się koszty i przychody danej jednostki biznesowej. D uczestniczy w przychodach Spółki odpowiednio do zakresu swojej działalności. Alokacja kosztów do danej jednostki biznesowej następuje według miejsc powstawania kosztów, w oparciu o podział funkcjonalny, poprzez zaliczenie do jednostki biznesowej kosztów związanych bezpośrednio z działalnością tej jednostki biznesowej - tj. z umowami gospodarczymi, z których prawa i obowiązki są wykonywane przez jednostkę biznesową, jak i ze składnikami majątku przypisanymi do jednostki biznesowej.

Do przychodów D alokowane są m.in. przychody z tytułu sprzedaży paliw na stacjach paliw, na których Spółka dzierżawi zbiorniki i do których paliwo dostarczane jest przez dostawców hurtowych.

Do jej kosztów zaś przypisywane są przede wszystkim:

  • koszty pracy pracowników przypisanych do jednostki;
  • koszty zakupu paliw od dostawców hurtowych;
  • amortyzacja środków trwałych przypisanych do Jednostki i wykorzystywanych w jej działalności;
  • alokowane koszty ogólne i koszty usług wsparcia oraz administracyjne i ubezpieczenia, w tym koszty podatku od nieruchomości i innych obciążeń publicznoprawnych;

Przypisanie jest możliwe po zakończeniu okresu rozliczeniowego z uwagi na ograniczenia natury technicznej systemu księgowego Spółki (brak możliwości zbudowania tak planu kont aby zarówno wyniki dwóch segmentów działalności oraz przypisane im aktywa i pasywa były możliwe doidentyfikacji na bazie ustandaryzowanych raportów z systemu księgowego) i następuje poprzez przygotowywanie dla Zarządu Spółki stosownych raportów bazując na danych pierwotnych z ksiąg Spółki.

Proces przypisania sprzedaży do D wygląda następująco:

  1. W pierwszej kolejności Spółka dokonując sprzedaży towarów i usług w ramach dwóch segmentów działalności dla danego klienta, umieszcza wszystkie transakcje na jednej fakturze sprzedażowej - Spółka korzysta z jednolitych systemów transakcyjnych (zbieranie w czasie rzeczywistym danych dotyczących każdej zrealizowanej transakcji przez klienta) i billingowego funkcjonujących w grupie, które z uwagi na swoje ograniczenia nie pozwalają w tej chwili na oddzielne wystawianie faktur sprzedażowych dla jednego klienta za transakcje zrealizowane w danym okresie w dwóch segmentach działalności.
    W efekcie w systemie księgowym na jednym koncie rachunkowym znajduje się:
    • wartość całej sprzedaży z danego okresu dla całej Spółki,
    • wartość należności również dla całej Spółki.
  2. Następnie, wszystkie dane szczegółowe z systemu transakcyjnego (których część w zakresie przychodów ze sprzedaży oraz wartości sprzedanych produktów/towarów zostaje następnie zaewidencjonowana w systemie księgowym Spółki) znajdują się w tzw. Bazie Operacyjnej – systemie, który wykorzystywany jest przez Spółkę do bieżącego zarządzania działalnością. W bazie tej znajdują się dokładnie dane dotyczące każdej zrealizowanej przez klienta transakcji, tj. miejsca, czasu, ilości, wartości zakupu dla Spółki i wartości sprzedaży, wpływu środków od klienta itp. - dzięki czemu w czasie prawie rzeczywistym stosowne dane (wystawione faktury, saldo danego klienta itp.) widoczne są w panelu klienta, który dostępny jest poprzez przeglądarkę internetową.
  3. Przygotowanie raportu obrazującego wyniki segmentu D odbywa się poprzez wyodrębnienie danych związanych z transakcjami sprzedażowymi D oraz odpowiadającymi im kosztami bezpośrednimi - wartościami sprzedanych towarów i materiałów - na podstawie danych z Bazy Operacyjnej (działalność przypisane do D realizowana jest w kilku lokalizacjach - przez co przychody ze sprzedaży oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów identyfikowana jest właśnie na podstawie transakcji z tych właśnie lokalizacji). W dalszej kolejności następuje przypisanie pozostałych kosztów bezpośrednich ewidencjonowanych wg miejsc powstawania kosztów w systemie księgowym - (…) D oraz kosztów pośrednich wg przyjętego klucza alokacji.

Ocena sytuacji finansowej segmentu D (aktywa i pasywa) odbywa się poprzez wyodrębnienie głównie z systemu księgowego - z zapisów na odpowiednich kontach księgowych - danych dotyczących poszczególnych składników aktywów i pasywów Spółki związanych z działalnością segmentu D. Jedynie w dwóch kwestiach Spółka musi dokonać dodatkowych kalkulacji, wykorzystując do tego dane z innych źródeł:

  1. Należności - z uwagi na proces identyfikacji w księgach rachunkowych przychodów ze sprzedaży (opisanych wcześniej), należności dla poszczególnych klientów również zawierają w jednej pozycji należności z segmentu działalności detalicznej i D. W związku z tym, w celu wyodrębnienia należności związanych z działalnością segmentu D, Spółka postępuje w następujący sposób:
    1. Na podstawie listy lokalizacji stanowiących D oraz danych z systemu billingowego za ostatnie kilkanaście miesięcy - gdzie na finalną wartość na fakturze sprzedaży wchodzą dokonane transakcje ze wszystkich lokalizacji Spółki -identyfikowane są te faktury sprzedaży, które w swoim składzie posiadają transakcje zrealizowane w lokalizacjach D oraz wyliczany jest procent z danej faktury sprzedaży związany z transakcjami zrealizowanymi na D
    2. W ostatnim kroku, na podstawie danych księgowych konta należności (gdzie zaewidencjonowane są wszystkie należne faktury sprzedaży dla każdego klienta) identyfikowane są w oparciu o bazę opisaną w punkcie a. powyżej, wszystkie należne na dany dzień bilansowy faktury sprzedażowe które w swoim składzie miały transakcje zrealizowane w segmencie D i przypisany jest im wyliczony wcześniej procentowy udział transakcji D w całości faktury pierwotnej.

    W ten sposób, nawet przy częściowym uregulowaniu danej faktury, Spółka dokładnie identyfikuje należności przypisane do D, przyjmując w takiej sytuacji że częściowa wpłata od klienta pokrywa proporcjonalnie należność z danej faktury dotyczącą zarówno transakcji z segmentu detalicznego i segmentu D.
  2. Zobowiązania z tytułu finansowania dłużnego (leasingi, kredyty i pożyczki) - w przypadku zawarcia finansowania konkretnego składnika aktywów segmentu D (głównie umowy leasingu), wartość tego finansowania będzie bezpośrednio wyodrębniona z ksiąg rachunkowych Spółki i przypisana do D. Jednak większość finansowania dłużnego związana jest z finansowaniem działalności operacyjnej (finansowaniem kapitału obrotowego), w związku z tym w celu wskazania wartości przypadającej na finansowanie działalności D, Spółka dokonuje alokacji finansowania dłużnego pomiędzy dwa segmenty w proporcji do zapotrzebowania na kapitał obrotowy każdego segmentu liczony w oparciu o dane księgowe każdego segmentu na dzień bilansowy.

Na podstawie Uchwały Zarządu Spółka z 1 stycznia 2020 r. przypisano D zespół składników majątkowych i niemajątkowych Spółki, w szczególności:

  • prawa i obowiązki z umów z hurtowymi dostawcami paliw, zaś umowy z klientami sieci (…) zostaną aneksowane w dniu podziału przez Spółkę działającą w imieniu i na rzecz klientów sieci (...) oraz B. Sp. z o.o., która już dziś jest stroną umów z klientami sieci (…) do dodatkowe stacje paliw;
  • środki trwałe;
  • prawa i obowiązki z umów dzierżawy zbiorników na stacjach paliw;
  • zapasy paliw w dzierżawionych zbiornikach;
  • prawa i obowiązki z umów z pracownikami D;
  • należności i zobowiązania związane z działalności D;
  • jako, że Spółka oraz B Sp. z o.o. posiadają własne rachunki bankowe (D nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego), umowy licencyjne i inne umożliwiające korzystanie z sieci (…), prawa i obowiązki związane z tymi umowami nie będą przenoszone w ramach podziału;
  • jako, że Spółka oraz B Sp. z o.o. posiadają już koncesje na obrót paliwami ciekłymi, w dniu podziału koncesja B. Sp. z o.o. zostanie zaktualizowana o obrót przy wykorzystaniu zbiorników dzierżawionych na podstawie ww. umów dzierżawy.

Podział przez wydzielenie.

Przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie D. Na Spółkę Przejmującą przejdą zatem opisane powyżej składniki materialne i niematerialne oraz należności i zobowiązania, funkcjonalnie związane z tymi składnikami, przeznaczone do prowadzenia działalności w Modelu Hurtowym.W Spółce Dzielonej pozostanie natomiast pozostała część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy opisana powyżej, prowadząca nadal działalność w Modelu Detalicznym.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał co następuje:

  1. Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność w zakresie sprzedaży paliw z wykorzystaniem kart paliwowych, które są nabywane od dostawców hurtowych w takim samym zakresie jak aktualnie jest ona prowadzona w Spółce Dzielonej.
  2. Na dzień dokonania transakcji będzie istniała faktyczna możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalnościprowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji w związku zobowiązywaniem umów o współpracę.
    W celu zapewnienia ciągłości działalności koncesjonowanej, Spółki z Dniem Wydzielenia zawrą pomiędzy sobą dalsze porozumienia w przedmiocie wzajemnych rozliczeń i relacji związanych ze sprzedażą paliw zdzierżawionych zbiorników paliw. Po otrzymaniu koncesji przez B. Sp. o.o. działalność będzie prowadzona wyłącznie przez tę spółkę.
  3. Spółka Przejmująca będzie kontynuowała współpracę z niektórymi działami Wnioskodawcy, będą to działprawny, dział księgowy, dział administracyjny, dział bezpieczeństwa oraz dział marketingu. Po podzialewspółpraca będzie kontynuowana na podstawie dotychczas obowiązującej umowy o współpracy. Należy jednakwskazać, że nie jest to wsparcie w zakresie głównej działalności wykonywanej przez przejmowanązorganizowaną część przedsiębiorstwa. Spółka Przejmująca będzie w stanie samodzielnie realizować swojezadania, a wskazana współpraca z innymi działami dotyczył wyłącznie kwestii administracyjnych.
    Ponadto:
    • umowy z klientami sieci (…) zostaną aneksowane w dniu podziału przezA Sp. z o.o. działającą w imieniu i na rzecz klientów sieci (…) oraz B. Sp. z o.o.;
    • jako, że A. Sp. z o.o. oraz B. Sp. z o.o. posiadają już koncesje na obrót paliwami ciekłymi, bezpośrednio po dniu wydzielenia, Spółka Dzielona wystąpi do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z wnioskiem o zmianę posiadanej Koncesji poprzez ograniczenie jej zakresu i wykreślenie punktu dotyczącego konkretnych lokalizacji będących przedmiotem wydzielenia z posiadanej koncesji, a w pozostałym zakresie Spółka Dzielona będzie kontynuowała swoją działalność koncesjonowaną wskazaną. W tym samym dniu, Spółka Przejmująca wystąpi do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z wnioskiem o zmianęposiadanej przez siebie koncesji poprzez rozszerzenie jej zakresu o zakres wskazany przez Spółkę Dzieloną wzdaniu poprzednim.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (zgodnie z numeracją zawartą we wniosku):


  1. Czy majątekbędący przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
  2. Czy podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie Działu (…) poprzez jej wydzielenie ze Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, majątekbędący przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, podział Spółki Dzielonej przez wydzielenie Działu (…) poprzez jego wydzielenie ze Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3.


Art. 2 pkt 27e ustawy o VAT precyzuje, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na podstawie tak sformułowanej definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa doktryna prawa podatkowego wykształciła zespół przesłanek, których spełnienie bada się dla uznania danej częściprzedsiębiorstwa za zorganizowaną, a więc także jest to potrzebne dla określenia danej transakcji jako transakcję dotyczącą zorganizowanej części przedsiębiorstwa:

  1. przedmiotem transakcji jest zespół składników obejmujących składniki materialne i niematerialne (w tym również zobowiązania) oraz personel,
  2. zespół składników jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach istniejącego już przedsiębiorstwa,
  3. zespół składników jest wyodrębniony finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  4. zespół składników jest wyodrębniony funkcjonalnie i przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  5. zespół składników jest zdolny do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem.

Analizując powyższe przepisy, wytworzone przez doktrynę kryteria oraz przedstawiony opis sposobu działania Spółki, a w szczególności Działu (…), D spełnia warunki uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Na wyodrębnienie organizacyjne wskazuje przede wszystkim wewnętrzna struktura organizacyjna Działu, oraz istnienia w jej ramach kadry kierowniczej mającej faktyczne możliwości zarządzania pracami Działu.

Na samodzielność organizacyjną wskazuje określenie zakresu współpracy z innymi działami Spółki. Dział (…) jest w stanie samodzielnie realizować swoje zadania, a wskazana współpraca z innymi działami dotyczył wyłącznie kwestii administracyjnych.

Wyodrębnienie finansowe, na które wskazuje ustawa o VAT przejawia się m.in. w przypisaniu przychodów i kosztów, należności i zobowiązań oraz możliwości tworzenia odrębnych sprawozdań dla celów wewnętrznych.

Samodzielność funkcjonalna przejawia się w przydzieleniu zadań własnych realizowanych przez D, które to zadania są określone w Regulaminie Działu (…).

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.621.2018.1.AM: „W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie i przeniesienie na inną spółkę części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operację obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

A także w dalszej części interpretacji:

„Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach:organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych)."

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT

„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

Jednak według art. 6 pkt 1 ustawy o VAT:

„ Art. 6. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

  1. transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa;
  2. czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.”

W ślad za uzasadnieniem przedstawionym powyżej dla pytania 3, zdaniem Wnioskodawcy, majątek będący przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie D do Spółki Przejmującej poprzez jej wydzielenie ze Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa – czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w ww. przepisie sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepisy ustawy nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny, dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że powyższa definicja opisuje przedsiębiorstwo w ujęciu przedmiotowym, jako zespół niematerialnych i materialnych składników stanowiący przedmiot prawa w szerokim znaczeniu. Użyte w ww. przepisie określenie „w szczególności” wskazuje jedynie na przykładowe wyliczenie składników przedsiębiorstwa. Oznacza to, że z jednej strony w jego skład mogą wchodzić inne elementy, niewymienione w tym artykule, a z drugiej, brak któregoś z tych elementów nie pozbawia zespołu rzeczy i praw przymiotu przedsiębiorstwa.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – w myśl art. 2 pkt 27e ustawy – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jednocześnie należy wskazać, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za (i) przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT czy też (ii) zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

  1. zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  2. faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. stnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu paliwami z wykorzystaniem kart paliwowych. Działalność Spółki prowadzona jest w dwóch zasadniczych modelach biznesowych: Modelu Detalicznymi Modelu Hurtowym.W ramach procesu restrukturyzacji grupy kapitałowej, Spółka zamierza dokonać podziału przez wydzielenie i przeniesienie jednej z wewnętrznych jednostek biznesowych na Spółkę Przejmującą. Przenoszoną jednostką będzie Dział (...), który jest wyodrębniony funkcjonalnie, finansowo i organizacyjnie w obecnej strukturze Spółki i prowadzi w strukturze Spółki Model Hurtowy. Pozostałe Działy Spółki prowadzą w strukturze Spółki Model Detaliczny. Na podstawie Uchwały Zarządu Spółka z 1 stycznia 2020 r. przypisano D zespół składników majątkowych i niemajątkowych Spółki, w szczególności:

  • prawa i obowiązki z umów z hurtowymi dostawcami paliw, zaś umowy z klientami sieci (…) zostaną aneksowane w dniu podziału przez Spółkę działającą w imieniu i na rzecz klientów sieci (…) oraz B Sp. z o.o., która już dziś jest stroną umów z klientami sieci (…) do dodatkowe stacje paliw;
  • środki trwałe;
  • prawa i obowiązku z umów dzierżawy zbiorników na stacjach paliw;
  • zapasy paliw w dzierżawionych zbiornikach;
  • prawa i obowiązki z umów z pracownikami D;
  • należności i zobowiązania związane z działalności D;
  • jako, że Spółka oraz Spółka Przejmująca posiadają własne rachunki bankowe (D nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego), umowy licencyjne i inne umożliwiające korzystanie z sieci (…), prawa i obowiązki związane z tymi umowami nie będą przenoszone w ramach podziału;
  • jako, że Spółka oraz Spółka Przejmująca posiadają już koncesje na obrót paliwami ciekłymi, w dniu podziału koncesja Spółki Przejmującej zostanie zaktualizowana o obrót przy wykorzystaniu zbiorników dzierżawionych na podstawie ww. umów dzierżawy;

Przedmiotem wydzielenia do Spółki Przejmującej będzie D. Na Spółkę Przejmującą przejdą zatem opisane powyżej składniki materialne i niematerialne oraz należności i zobowiązania, funkcjonalnie związane z tymi składnikami, przeznaczone do prowadzenia działalności w Modelu Hurtowym. W Spółce Dzielonej pozostanie natomiast pozostała część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy opisana powyżej, prowadząca nadal działalności w Modelu Detalicznym.Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność w zakresie sprzedaży paliw z wykorzystaniem kart paliwowych, które są nabywane od dostawców hurtowych w takim samym zakresie jak aktualnie jest ona prowadzona w Spółce Dzielonej. Na dzień dokonania transakcji będzie istniała faktyczna możliwość nieprzerwanego kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji w związku z obowiązywaniem umów o współpracę. Spółka Przejmująca będzie kontynuowała współpracę z niektórymi działami Wnioskodawcy, będą to dział prawny, dział księgowy, dział administracyjny, dział bezpieczeństwa oraz dział marketingu. Po podziale współpraca będzie kontynuowana na podstawie dotychczas obowiązującej umowy o współpracy. Należy jednak wskazać, że nie jest to wsparcie w zakresie głównej działalności wykonywanej przez przejmowaną zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Spółka Przejmująca będzie w stanie samodzielnie realizować swoje zadania, a wskazana współpraca z innymi działami dotyczył wyłącznie kwestii administracyjnych.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Zainteresowanych dotyczą uznania opisanej transakcji wydzielenia i przeniesienia Działu (…) za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz rozstrzygnięcia, czy czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedstawionych okolicznościach sprawy opisany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących D posiada wyodrębnienie organizacyjne.Jak wynika z wniosku, D posiada własną wewnętrzną strukturę organizacyjną, na które składają się stanowiska takie jak: kierownik D, koordynator logistyki ds. obrotu paliwami D, specjalista ds. administracji i logistyki D.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy m.in. możliwość przypisaniaaktywów i zobowiązań związanych z jednostką biznesową, jaką jest D oraz możliwość alokacji kosztów i przychodówtej jednostki biznesowej.Ocena sytuacji finansowej segmentu D (aktywa i pasywa) odbywa się poprzez wyodrębnienie głównie z systemu księgowego - z zapisów na odpowiednich kontach księgowych - danych dotyczących poszczególnych składników aktywów i pasywów Spółki związanych z działalnością segmentu D. W dwóch kwestiach, tj. należności oraz zobowiązań z tytułu finansowania dłużnego Spółka musi dokonać dodatkowych kalkulacji, wykorzystując do tego dane z innych źródeł.

Wyodrębnienie funkcjonalne Działu (…) ustanowione jest poprzez wyodrębnienie zadań, których wykonaniem zajmuje się D, a mianowicie: poszukiwanie partnerów biznesowych w zakresie hurtowej sprzedaży paliwa, zbieranie informacji o stacjach paliw, wprowadzanie zakupów paliw do ewidencji zakupów, wystawianie dokumentów sprzedaży paliw, prowadzenie gospodarki magazynowej paliw, kompletowanie dokumentacji potwierdzającej źródło pochodzenia paliw, ewidencja i rozliczanie transakcji hurtowego zakupu paliw, sporządzanie sprawozdań związanych z hurtowym obrotem paliw płynnych, archiwizacja dokumentów związanych z hurtowym obrotem paliw płynnych, logistyka dostaw hurtowych paliw płynnych, zarządzanie dostawami paliw do magazynów, zapewnienie ciągłości sprzedaży paliw, przygotowywanie umów handlowych, aneksów oraz innych dokumentów w zakresie współpracy z hurtowymi dostawcami paliwa, wysyłanie do hurtowych dostawców paliw płynnych materiałów reklamowych, informacyjnych oraz innych dokumentów mających na celu podtrzymywanie współpracy z hurtowymi dostawcami paliw, utrzymywanie ciągłego kontaktu z hurtowymi dostawcami paliw, prowadzenie rejestru płatności za hurtowa dostawę paliw oraz weryfikacja poprawności wzajemnych rozliczeń z partnerami.Określony jest także zakres współpracy Działu (…) z pozostałymi komórkami organizacyjnymi A Sp. z o.o. Wspomniana współpraca obejmuje przede wszystkim wymianę informacji i konsultacje między poszczególnymi działami w kwestiach administracyjnych, rozliczeń w kwestii paliw (w szczególności z działem księgowym), przygotowywania dokumentów np. faktur lub umów.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy i powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że wskazany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział(…) będący przedmiotem transakcji zbycia, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, D odznacza się następującymi cechami: stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań; posiada organizacyjne, finansowe i funkcjonalne wyodrębnienie. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, na Spółkę Przejmującą przejdą składniki materialne i niematerialne oraz należności i zobowiązania funkcjonalnie związane z tymi składnikami, przeznaczone do prowadzenia działalności w Modelu Hurtowym. Spółka przejmująca będzie kontynuowała działalność w zakresie sprzedaży paliw z wykorzystaniem kart paliwowych, które są nabywane od dostawców hurtowych w takim samym zakresie jak aktualnie jest ona prowadzona w Spółce Dzielonej i na dzień dokonania transakcji będzie istniała faktyczna możliwość nieprzerwanego kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji w związku z obowiązywaniem umów o współpracę.

Reasumując,Dział (...)stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy,opisana we wniosku transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcyjest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja indywidualna rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i 4. Dla pytań nr 1 i 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz pytania nr 5 w zakresie ordynacji podatkowej zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj