Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.516.2020.1.JKU
z 23 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 6 listopada 2020 r. (data wpływu 6 listopada 2020 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.), 19 listopada 2020 r. (data wpływu 19 listopada 2020 r.) oraz 20 listopada 2020 r. (data wpływu 20 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  1. uznania Sprzedającej za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości – jest prawidłowe,
  2. opodatkowania dostawy Nieruchomości – jest prawidłowe,
  3. prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. Nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Sprzedającej za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu planowanej sprzedaży Nieruchomości, opodatkowania dostawy Nieruchomości oraz prawa Nabywcy do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem ww. Nieruchomości. Wniosek został uzupełniony w dniu 12 listopada 2020 r. o papierową wersję wniosku i pełnomocnictwa oraz 19 listopada 2020 r. o dodatkowe wyjaśnienia oraz w dniu 20 listopada 2020 r. o informację dotyczącą zmiany adresu pełnomocnika.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    C. Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    Panią E.M.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

2.1. C. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca), A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: A. lub Cedent) są czynnymi podatnikami VAT, posiadającymi siedzibę i miejsce działalności gospodarczej w Polsce.

2.2. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. realizacja projektów budowlanych związanych z budową, najmem i sprzedażą obiektów magazynowo-biurowych (magazynowo-usługowo-biurowych).

2.3. E. M. (dalej: Sprzedająca) nie posiada statusu czynnego podatnika VAT jak również nie prowadzi działalności gospodarczej, w szczególności, działalności polegającej na obrocie nieruchomościami. Sprzedająca nie jest też rolnikiem indywidualnym.

2.4. Sprzedająca posiadała status czynnego podatnika VAT w okresie od 27 listopada 2018 r. do 6 grudnia 2018 r., jednocześnie w okresie od 28 listopada 2018 r. do 6 grudnia 2018 r. miała zarejestrowaną w CEIDG jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej kosmetyków i artykułów toaletowych prowadzoną w wyspecjalizowanych sklepach.

Opis umów dotyczących Nieruchomości.

2.5. W dniu 4 grudnia 2015 r. Sprzedająca i A. zawarli przedwstępne umowy sprzedaży (objęte aktem notarialnym rep. (...)) dwóch działek gruntu, w tym działki gruntu o numerze ewidencyjnym 1 o powierzchni 8.582 m.kw, z obrębu (...) 01, położonej w miejscowości (...), Gminie (...), powiecie (...), województwie (...), objęte księgą wieczystą KW numer (...), prowadzoną przez Sąd Rejonowy (...) Wydział Ksiąg Wieczystych (Nieruchomość), które to przedwstępne umowy sprzedaży zostały następnie zmienione w dniu 28 września 2017 r. aktem notarialnym rep. (...).

2.6. Zgodnie z treścią § 3 przedwstępnych umów sprzedaży, o których mowa w pkt 2.5. powyżej Sprzedająca wyraziła zgodę na dysponowanie przez A. Nieruchomością dla celów budowlanych to jest dla składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego, z zastrzeżeniem iż koszty ww. działań ponosić będzie A.

2.7. Jednocześnie, na podstawie wymienionych w pkt 2.5. powyżej przedwstępnych umów sprzedaży Sprzedająca udzieliła wskazanej osobie pełnomocnictwa do:

2.7.1. Przeglądania akt księgi wieczystej KW numer (...), w tym do składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których Nieruchomość objęta księgą została odłączona;

2.7.2. Uzyskania zaświadczeń z właściwych dla Sprzedającej organów podatkowych, urzędów gminy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, wydanych na podstawie art. 306g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej, stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne;

2.7.3. Uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;

2.7.4. Uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;

2.7.5. Uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;

2.7.6. Uzyskania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;

2.7.7. Przeglądania akt sądowych sprawy, która była prowadzona przez Sąd Rejonowy dla (...) o stwierdzenie nabycia spadku po M. G. (sygn. akt (…)), w tym do składania wniosków o sporządzenie fotokopii, odpisów, wypisów z akt oraz do odbioru takich odpisów, wypisów i fotokopii;

2.7.8. Składania wniosków o podział Nieruchomości w celu geodezyjnego wydzielenia działek gruntu odpowiednich dla zaplanowanej przez A. inwestycji, do reprezentowania jej w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podział.v

2.8. Ponadto, na podstawie wymienionych w pkt 2.5 powyżej przedwstępnych umów sprzedaży, Sprzedająca oświadczyła jednocześnie, że ww. pełnomocnictwo obejmuje prawo składania i podpisywania wniosków, umów i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty i opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami i umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały A. Dodatkowo Sprzedająca oświadczyła, że na wezwanie A. udzieli wszelkich dalszych pełnomocnictw niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskaniem pozwoleń, uzgodnień itp., o których mowa w zawartej umowie, zarówno w formie pisemnej, jak też w innej formie szczególnej oraz oświadczyła, że w granicach umocowania pełnomocnik może ustanawiać dla niej innych pełnomocników.

2.9. Kolejno, aktem notarialnym z dnia 17 kwietnia 2018 r. (rep. (…)) udokumentowana została umowa rozwiązująca ww. przedwstępne umowy sprzedaży, o których mowa w pkt 2.5. powyżej, którą Sprzedająca i A. rozwiązali przedwstępne umowy sprzedaży objęte aktem notarialnym rep. (...), zmienione aktem notarialnym aktem notarialnym rep. (...).

2.10. Następnie w dniu 17 kwietnia 2018 r., Sprzedająca zawarła z A. przedwstępną umowę sprzedaży nieruchomości, objętą aktem notarialnym rep. (…). Na podstawie wskazanej umowy Sprzedająca oraz A. zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży, na podstawie której Sprzedająca zobowiązała się sprzedać, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń Nieruchomość albo geodezyjnie wydzieloną z Nieruchomości działkę gruntu, a A. zobowiązała się do nabycia przedmiotowej Nieruchomości.

2.11. Zgodnie z umową przedwstępną, o której mowa w pkt 2.10. Sprzedająca i A. zobowiązały się do zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu m.in. następujących warunków:

2.11.1. Uzyskania przez Sprzedającą zaświadczeń wydanych przez właściwy organ gminy, urząd skarbowy oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 306g Ordynacji podatkowej oraz zaświadczeń wydanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, potwierdzających, że nie ma zaległości z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych;

2.11.2. Przeprowadzenia przez A. procesu analizy stanu prawnego Nieruchomości i uznania jego wyników za satysfakcjonujące;

2.11.3. Uzyskania przez A., na jego koszt, ustaleń, z których będzie wynikało, że warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;

2.11.4. Potwierdzenia, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na Nieruchomości planowanej inwestycji;

2.11.5. Potwierdzenia, że Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;

2.11.6. Uchwalenia i wejścia w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego Nieruchomość bądź wydzieloną z niej działkę gruntu, którego ustalenia będą umożliwiać realizację planowej przez A. inwestycji;

2.11.7. Dokonania podziału geodezyjnego Nieruchomości, o ile będzie niezbędny do zrealizowania planowej przez A. inwestycji;

2.11.8. Uzyskanie przez A. warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na Nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na Nieruchomości oraz kolidować z planowaną inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez A. pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

2.11.9. Uzyskania przez A. ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowalny i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej inwestycji.

2.12. Jednocześnie zgodnie z umową przedwstępną, o której mowa w pkt 2.10. powyżej wskazane warunki są zastrzeżone na korzyść A., co oznacza, że ma on prawo żądać zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży mimo nieziszczenia się któregokolwiek z warunków, a żądanie będzie równoznaczne ze zrzeczeniem się domagania się ziszczenia warunków przez A.

2.13. Zgodnie z treścią umowy przedwstępnej, o której mowa w pkt 2.10. Sprzedająca wyraziła zgodę na dysponowanie przez A. – od dnia zawarcia tej umowy do daty zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedaży – Nieruchomością do celów budowlanych, to jest dla składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem iż koszty tych działań ponosić będzie A. Ponadto Sprzedająca wyraziła zgodę na przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych na znanych i nowoodkrytych stanowiskach archeologicznych znajdujących się na Nieruchomości. Prawo to obejmuje również podwykonawców A. wykonujących badania i odwierty oraz prace archeologiczne.

2.14. Ponadto, jak wynika z treści umowy przedwstępnej, o której mowa w pkt 2.10. Sprzedająca udzieliła wskazanej tam osobie pełnomocnictwa do:

2.14.1. Przeglądania akt księgi wieczystej KW numer (...), w tym do składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których Nieruchomość została odłączona;

2.14.2. Uzyskania wydanych na podstawie art. 306 g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej zaświadczeń właściwych dla Sprzedającej organów podatkowych, organów gminy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne, ewentualnie niefigurowanie w rejestrze płatników składek;

2.14.3. Reprezentowania we wszystkich sprawach dotyczących uchwalania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego Nieruchomość bądź wydzieloną z niej działkę gruntu, którego ustalenia będą umożliwiały realizację planowanej przez A. inwestycji;

2.14.4. Uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;

2.14.5. Uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez A. inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości planowanej przez A. inwestycji;

2.14.6. Uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;

2.14.7. Uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;

2.14.8. Uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na obszarze obejmującym Nieruchomość bądź wydzieloną z niej działkę gruntu i pozwolenia na budowę drogi umożliwiającej obsługę komunikacyjną planowanej przez A. inwestycji;

2.14.9. Uzyskania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;

2.14.10. Składania wniosków o podział Nieruchomości w celu geodezyjnego wydzielenia działki gruntu odpowiedniej dla zaplanowanej przez A. inwestycji, do reprezentowania jej w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podział.

2.15.S przedająca oświadczyła jednocześnie, że ww. pełnomocnictwo obejmuje prawo składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, a w szczególności z uzyskaniem pozwolenia na budowę i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty i opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami i umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały A. Dodatkowo Sprzedająca oświadczyła, że na wezwanie A. udzieli wszelkich dalszych pełnomocnictw niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskaniem pozwoleń, uzgodnień itp., o których mowa w niniejszej umowie, zarówno w formie pisemnej, jak też innej formie szczególnej oraz oświadczyła, że w granicach umocowania pełnomocnik może ustanawiać dla niej innych pełnomocników. Sprzedająca oświadczyła ponadto, że znane jest jej zamierzenie inwestycyjne A., w związku z czym zrzeka się prawa składania jakichkolwiek odwołań, zażaleń, skarg i innych protestów w toku postępowań administracyjnych dotyczących realizacji tej inwestycji, a ponadto zobowiązuje się do niezgłaszania z tego tytułu żadnych roszczeń oraz do nieskładania żadnych odwołań, zażaleń, skarg, protestów.

2.16. Ponadto aktem notarialnym z 17 kwietnia 2018 r. (rep. (…)) Sprzedająca udzieliła pełnomocnictwa wskazanemu w tym pełnomocnictwie adwokatowi m.in. do uzyskania zaświadczeń i decyzji wskazanych w tym pełnomocnictwie w odniesieniu do Nieruchomości, jak również pełnomocnictwa do wystąpienia z wnioskiem o wydanie dla Sprzedającej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego mającej na celu ustalenie czy sprzedaż Nieruchomości bądź wydzielonych z niej działek gruntu będzie opodatkowana podatkiem VAT.

2.17. Kolejno w dniu 20 marca 2020 r. Sprzedająca zawarła z A. umowę rozwiązującą przedwstępną umowę sprzedaży, o której mowa w pkt 2.10. powyżej oraz zawarła przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości (Umowa Przedwstępna), objętą aktem notarialnym rep. (…). Na podstawie wskazanej umowy Sprzedająca oraz A. zobowiązali się do zawarcia umowy sprzedaży (Umowa Przyrzeczona Sprzedaży), na podstawie której Sprzedająca zobowiązała się sprzedać, w stanie wolnym od wszelkich obciążeń Nieruchomość, a A. zobowiązała się do nabycia przedmiotowej Nieruchomości.

2.18. W treści Umowy Przedwstępnej, Sprzedająca wyraziła zgodę na przelew praw i przejęcie zobowiązań Spółki wynikających z tej umowy na inną spółkę z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która stanie się podmiotem wszystkich praw i obowiązków A. wynikających z tej umowy (tj. kupującym w rozumieniu tej umowy oraz Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży), przez co Sprzedająca będzie zobowiązana do zawarcia z nim Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży.

2.19.W treści Umowy Przedwstępnej Sprzedająca wyraziła również zgodę na dysponowanie przez A. Nieruchomością dla celów budowlanych, to jest dla składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem, iż koszty tych działań ponosić będzie A. Ponadto Sprzedająca wyraziła zgodę na przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych na znanych i nowoodkrytych stanowiskach archeologicznych znajdujących się na Nieruchomości. Prawo to obejmuje również podwykonawców A. , którzy będą wykonywać badania i odwierty oraz prace archeologiczne.

2.20.Z godnie z Umową Przedwstępną Sprzedająca i A. zobowiązały się do zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Nieruchomości po spełnieniu następujących warunków:

2.20.1. Uzyskania przez Sprzedającą zaświadczeń wydanych przez właściwy organ gminy, urząd skarbowy oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w trybie art. 306g Ordynacji podatkowej oraz zaświadczeń wydanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych lub Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, potwierdzających, że nie ma zaległości z tytułu podatków i innych należności publicznoprawnych;

2.20.2. Przeprowadzenia przez A. procesu analizy stanu prawnego Nieruchomości i uznania, według oceny A., wyników tej analizy za satysfakcjonujące;

2.20.3. Uzyskania przez A., na jego koszt, ustaleń, z których będzie wynikało, że warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;

2.20.4. Potwierdzenia, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na Nieruchomości planowanej inwestycji;

2.20.5. Potwierdzenia, że Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;

2.20.6. Uzyskanie przez A. warunków technicznych, pozwoleń, decyzji, uzgodnień oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji publicznej na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na Nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na Nieruchomości oraz kolidować z planowaną inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez A. pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

2.20.7. Uzyskania przez A. ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowalny i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

2.21. Jednocześnie zgodnie z Umową Przedwstępną, wskazane warunki są zastrzeżone na korzyść A., co oznacza, że ma on prawo żądać zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży mimo nieziszczenia się któregokolwiek z warunków.

2.22. Ponadto, jak wynika z treści Umowy Przedwstępnej, Sprzedająca udzieliła wskazanym w treści przedmiotowej umowy osobom nieodwołalnych pełnomocnictw do:

2.22.1. Przeglądania akt księgi wieczystej nr (…), w tym składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów dokumentów z akt oraz do odbioru takich fotokopii i odpisów, a ponadto do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których nieruchomość została odłączona;

2.22.2. Uzyskania wydanych na podstawie art. 306g w zw. z art. 112 Ordynacji podatkowej zaświadczeń właściwych dla Sprzedającej organów podatkowych, organów gminy, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, stwierdzających niezaleganie albo zaległość z tytułu podatków bądź składek na ubezpieczenie społeczne, ewentualnie niefigurowanie w rejestrze płatników składek;

2.22.3. Reprezentowania we wszystkich sprawach dotyczących uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego Nieruchomość, którego ustalenia będą umożliwiały realizację planowanej przez Kupującego inwestycji;

2.22.4. Uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;

2.22.5. Uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez A. inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na nieruchomości planowanej przez Kupującego inwestycji;

2.22.6. Uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;

2.22.7. Uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;

2.22.8. Uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na obszarze obejmującym Nieruchomość i pozwolenia na budowę drogi umożliwiającej obsługę komunikacyjną planowanej przez A. inwestycji;

2.22.9. Uzyskania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego;

2.22.10. Składania wniosków o podział Nieruchomości w celu geodezyjnego wydzielenia działki gruntu odpowiedniej dla zaplanowanej przez A. inwestycji, do reprezentowania jej w postępowaniach wszczętych na podstawie tych wniosków, a także odbioru wszelkich dokumentów, a zwłaszcza decyzji zatwierdzających podział;

2.22.11. Reprezentowania jej przed właściwymi organami administracji publicznej (podatkowymi) we wszystkich sprawach dotyczących statusu podatkowego Sprzedającej z tytułu sprzedaży Nieruchomości w zakresie podatku od towarów i usług, a w związku z tym do uzyskania stosownej interpretacji indywidualnej, w tym złożenia wniosku o jej wydanie oraz jej odbioru, do zarejestrowania i wyrejestrowania jako podatnika VAT, ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego, wystawienia sprzedażowej faktury VAT, złożenia stosownej deklaracji VAT oraz wszelkich innych czynności niezbędnych do prawidłowego wypełnienia zobowiązania podatkowego z tytułu sprzedaży Nieruchomości.

2.23. Ponadto w treści Umowy Przedwstępnej Sprzedająca oświadczyła, że:

2.23.1. Ww. pełnomocnictwa obejmują prawo składania i podpisywani wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz do odbioru decyzji, postanowień, wypisów, wyrysów, map i pism oraz korespondencji związanej z prowadzonymi postępowaniami administracyjnymi, a w szczególności z uzyskaniem pozwolenia na budowę i decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi, decyzjami umowami przyłączeniowymi określonymi powyżej będą obciążały IDP7;

2.23.2. Na wezwanie A. udzieli wszelkich dalszych pełnomocnictw niezbędnych do prowadzenia postępowań administracyjnych i innych związanych z uzyskaniem pozwoleń, uzgodnień itp., o których mowa w niniejszej umowie, zarówno w formie pisemnej, jak też innej formie szczególnej;

2.23.3. Każdy pełnomocnik może działać samodzielnie, a ponadto w granicach umocowania może ustanawiać dla niej innych pełnomocników;

2.23.4. Na wypadek, gdyby w dacie zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Sprzedająca lub należycie umocowana przez nią osoba nie stawiła się we wskazanym przez A. miejscu i czasie wyznaczonym na zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży (niezależnie od przyczyn takiego niestawiennictwa) lub pomimo stawiennictwa odmówi zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży, lub w wyniku innych działań nie zawrze Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży, Sprzedająca udziela wskazanym w Umowie Przedwstępnej osobom każdemu z nich z osobna, pełnomocnictw do zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży w imieniu Sprzedającej na zasadach określonych Umową Przedwstępną. Każdy z pełnomocników może być drugą stroną czynności prawnej, jak również może reprezentować obie strony czynności.

2.23.5. Znane jej jest zamierzenie inwestycyjne A. polegające na wybudowaniu i oddaniu do użytkowania parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, w związku z czym zrzeka się prawa składania jakichkolwiek, odwołań, zażaleń, skarg i innych protestów w toku postępowań administracyjnych dotyczących realizacji tej inwestycji, a ponadto zobowiązuje się do niezgłaszania z tego tytułu żadnych roszczeń oraz do nieskładania żadnych odwołań, zażaleń, skarg i protestów.

2.24. W dniu 30 października 2020 r. Wnioskodawca oraz A. (w formie aktu notarialnego rep. (…)) zawarli porozumienie, na mocy którego A. oraz Wnioskodawca zobowiązali się do zawarcia umowy przeniesienia praw i obowiązków wynikających z Umowy Przedwstępnej (Umowa Przyrzeczona Cesji), na mocy której to Umowy Przyrzeczonej Cesji A. przeniesie na Wnioskodawcę wszelkie prawa i obowiązki A. wynikające z Umowy Przedwstępnej, w stanie wolnym od jakichkolwiek obciążeń oraz praw i roszczeń osób trzecich, a Wnioskodawca prawa te oraz obowiązki w całości przejmie (przelew wierzytelności w rozumieniu art. 509 kodeksu cywilnego oraz przejęcie długu w rozumieniu art. 519 kodeksu cywilnego) na zasadach i warunkach określonych w tej umowie (Umowa Przedwstępna Cesji).

2.25. Zgodnie z Umową Przedwstępną Cesji, Umowa Przyrzeczona Cesji (zostanie zawarta po łącznym spełnieniu (lub zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę zgodnie z Umową Przedwstępną Cesji) określonych warunków, w tym:

2.25.1. Sprzedająca stawi się w celu zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży z Wnioskodawcą w dniu, w którym zostanie zawarta Umowa Przyrzeczona Cesji i że zawrze z Wnioskodawcą Umowę Przyrzeczoną Sprzedaży Nieruchomości natychmiast po zawarciu Umowy Przyrzeczonej Cesji;

2.25.2. Wnioskodawca oraz Sprzedająca wystąpią ze wspólnym wnioskiem o uzyskanie interpretacji podatkowej, która potwierdzi: (i) że nabycie Nieruchomości zgodnie z postanowieniami Umowy Przedwstępnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT i nie jest z tego podatku zwolnione oraz (ii) że nabywcy Nieruchomości przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości będącej przedmiotem Umowy Przedwstępnej oraz taka interpretacja zostanie dla Wnioskodawcy i Sprzedającej wydana.

2.26. W dniu 26 października 2020 r. Sprzedająca złożyła oświadczenie w formie aktu notarialnego (rep. (…)), w którym m.in.: wyraziła zgodę na przelew praw i przejęcie zobowiązań A. wynikających z Umowy Przedwstępnej przez Wnioskodawcę oraz – w razie zawarcia takiej umowy przelewu praw i przejęcia zobowiązań – na zakup od niej Nieruchomości przez Wnioskodawcę na zasadach wynikających z Umowy Przedwstępnej. Ponadto, Sprzedająca udzieliła Wnioskodawcy zgody na dysponowanie Nieruchomością na cele budowlane, to jest na składanie wniosków oraz uzyskiwanie pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, jak również do prowadzenia na Nieruchomości badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną, z zastrzeżeniem, że koszty tych działań ponosić będzie Wnioskodawca. Sprzedająca wyraziła zgodę na przeprowadzenie archeologicznych badań ratowniczych na znanych i nowoodkrytych stanowiskach archeologicznych znajdujących się na Nieruchomości. Na podstawie przedmiotowego prawa do dysponowania na cele budowlane Wnioskodawca jest uprawniony w szczególności do:

2.26.1. Uzyskania warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenie do dróg, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru;

2.26.2. Uzyskania decyzji – pozwolenia wodnoprawnego, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oddziaływania planowanej przez Wnioskodawcę inwestycji na środowisko, decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, decyzji na lokalizację zjazdu publicznego z drogi, decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę na Nieruchomości planowanej przez Wnioskodawcę inwestycji;

2.26.3. Uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie;

2.26.4. Uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych;

2.26.5. Uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego na obszarze obejmującym Nieruchomość i pozwolenia na budowę drogi umożliwiającej obsługę komunikacyjną planowanej przez Wnioskodawcę inwestycji; 

2.26.6. Uzyskania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania jej stanu prawnego.

2.27. Ponadto, zgodnie z Umową Przedwstępną Cesji, w przypadku uzyskania przez pełnomocnika na rzecz A. lub Sprzedającej jakichkolwiek decyzji administracyjnych lub uzgodnień dotyczących Nieruchomości lub inwestycji planowanej na Nieruchomości, w szczególności decyzji o pozwoleniu na budowę inwestycji, jak również uzyskania w imieniu A. jakiejkolwiek dokumentacji projektowej co do inwestycji planowanej na Nieruchomości, A. zobowiązuje się przenieść w Umowie Przyrzeczonej Cesji każdą z takich decyzji administracyjnych lub uzgodnień na Wnioskodawcę (lub – w zależności od wymogów przewidzianych przepisami prawa dla przeniesienia danej decyzji administracyjnej – wyrazić nieodwołalną i bezwarunkową zgodę na takie przeniesienie w treści Umowy Przyrzeczonej Cesji oraz dodatkowo w odrębnym dokumencie, sporządzonym w formie pisemnej, z podpisami notarialnie poświadczonymi) oraz zobowiązuje się przenieść na Wnioskodawcę majątkowe prawa autorskie do dokumentacji projektowej, na wszelkich dostępnych polach eksploatacji, które szczegółowo zostaną określone w umowie przeniesienia takich majątkowych praw autorskich oraz, w przypadku uzyskania takich decyzji administracyjnych lub uzgodnień dotyczących Nieruchomości na rzecz Sprzedającej, A. zobowiązuje się do spowodowania, że Sprzedająca przeniesienie każdą z takich decyzji administracyjnych lub uzgodnień na Wnioskodawcę (lub – w zależności od wymogów przewidzianych przepisami prawa dla przeniesienia danej decyzji administracyjnej – wyrazi nieodwołalną i bezwarunkową zgodę na takie przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy w odrębnym dokumencie, sporządzonym w formie pisemnej, z podpisami notarialnie poświadczonymi) oraz przeniesie na Wnioskodawcę majątkowe prawa autorskie do dokumentacji projektowej, na wszelkich dostępnych polach eksploatacji, które szczegółowo zostaną określone w umowie przeniesienia takich majątkowych praw autorskich.

Informacje dotyczące Nieruchomości.

2.28. Dla Nieruchomości został uchwalony uchwałą Nr (...) Rady Gminy (...) z dnia 18 kwietnia 2018 r. i następnie w dniu 31 maja 2018 r. wszedł w życie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części terenów położonych we wsi (...) (dalej: MPZP). Zgodnie z MPZP przeznaczenie terenu, na którym znajduje się Nieruchomość, zostało oznaczone jako tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów ozn. symbolem 1UP, tereny dróg publicznych klasy drogi dojazdowej ozn. symbolem 1KDD.

2.29. W decydującej większości Nieruchomość przeznaczona jest zgodnie z MPZP pod teren zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów ozn. symbolem 1UP.

2.30. Niewielki obszar terenu Nieruchomości został oznaczony zgodnie z MPZP jako tereny dróg publicznych klasy drogi dojazdowej ozn. symbolem 1KDD. Zgodnie z § 26 MPZP „Dla terenów oznaczonych na rysunku planu symbolami od 1KDD do 4KDD, ustala się:

    1. przeznaczenie podstawowe: droga publiczna klasy dojazdowej z urządzeniami infrastruktury technicznej, w tym niezwiązanymi z funkcjonowaniem drogi, pod warunkiem zachowania obowiązujących w tym zakresie przepisów odrębnych,
    2. przeznaczenie uzupełniające: ścieżki rowerowe, zieleń urządzona, mała architektura, miejsca parkingowe, urządzenia związane z obsługą pasażerów komunikacji zbiorowej, w tym wiaty przystankowe, pod warunkiem zachowania zgodności z przepisami odrębnymi w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego”.

Informacje historyczne dot. Nieruchomości.

2.31. Nieruchomość, która będzie przedmiotem Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży, została nabyta przez Sprzedającą w drodze dziedziczenia po matce – Pani M. G. (zmarłej 29 grudnia 1974 r.), która nabyła Nieruchomość w dniu 4 listopada 1971 r. z mocy samego prawa, co zostało stwierdzone Aktem Własności Ziemi nr (...). Nieruchomość stanowiła składnik majątku osobistego Pani M. G., bowiem w chwili jej nabycia była ona rozwiedziona. Nabycie spadku przez Sprzedającą po Pani M. G. zostało stwierdzone przez Sąd Rejonowy dla (...) postanowieniem z dnia 28 listopada 1986 r.

2.32. Sprzedająca, w momencie śmierci matki, po której odziedziczyła działkę, była nieletnia. Z kolei postępowanie dotyczące wydania postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku zostało przeprowadzone, gdy Sprzedająca ukończyła 18 lat. Do momentu osiągnięcia przez Sprzedającą pełnoletności Nieruchomość była przedmiotem użyczenia na rzecz jej wujków, którzy korzystali z niej na własny użytek do prowadzenia działalności rolniczej. Po ukończeniu przez Sprzedającą 18 lat, Nieruchomość wykorzystywał jej wuj T. L., a po jego śmierci żona wuja. Po tym okresie Nieruchomość przez pewien czas leżała odłogiem. Od dnia nabycia Nieruchomości przez Sprzedającą w drodze dziedziczenia, Nieruchomość znajdowała się w majątku osobistym (prywatnym) Sprzedającej i nie była wykorzystywana przez nią w żadnym czasie do prowadzenia działalności gospodarczej, w tym rolniczej. Nieruchomość nie była również i nie jest przedmiotem odpłatnej umowy dzierżawy lub najmu, ani też nie była udostępniana lub udostępniana osobom trzecim na jakiejkolwiek podstawie prawnej.

2.33. Nieruchomość nie jest i nie była zabudowana żadnymi budynkami, budowlami lub ich częściami. Nieruchomość stanowi grunty orne, pastwiska trwałe oznaczone odpowiednio symbolami R, Ps. Nie został ustalony sposób gospodarowania i warunki zabudowy dla Nieruchomości. Sprzedająca nie podejmowała starań o uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy Nieruchomości lub o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanej Nieruchomości. Nieruchomość nie była również wykorzystywana rolniczo ani przez Sprzedającą, ani przez inne osoby.

2.34. Sprzedająca nie podejmowała samodzielnie działań mających na celu uzbrojenie terenu, ogrodzenie terenu, wydzielenie drogi, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną, energetyczną. Sprzedająca samodzielnie nie dokonywała żadnych innych nakładów w celu przygotowania Nieruchomości do sprzedaży ani samodzielnie nie dokonywała żadnych działań mających na celu podwyższenie wartości sprzedawanej Nieruchomości, Sprzedająca nie prowadziła samodzielnie żadnych działań marketingowych ani informacyjnych w celu sprzedaży Nieruchomości, w szczególności polegających na umieszczeniu na Nieruchomości tablicy informującej o chęci sprzedaży, nie stosowała innej formy ogłoszenia chęci sprzedaży, w tym nie umieszczała stosownej informacji w urzędzie gminnym lub na portalach internetowych.

2.35. W związku z chęcią realizacji inwestycji na gruntach posiadanych przez Sprzedającą, A. zwrócił się do Sprzedającej z zapytaniem o możliwość nabycia działki gruntu o nr 2 położonej w miejscowości i gminie (...) oraz Nieruchomości, jak również podjął ze Sprzedającą negocjacje odnośnie warunków nabycia ww. Nieruchomości. Skutkiem ww. negocjacji w odniesieniu do Nieruchomości było podpisanie umów, o których mowa w niniejszym stanie faktycznym oraz udzielenie szeregu pełnomocnictw, jak również oddanie Nieruchomości do dyspozycji. Sprzedająca jest również w kontakcie z przedstawicielami firmy pośrednictwa obrotu nieruchomościami L. B. Sp. k. nabyła od Sprzedającej ww. działkę gruntu. W związku z realizacją przedmiotowej transakcji Wnioskodawca pozyskał wiedzę o możliwości nabycia Nieruchomości.

2.36. W przeszłości Sprzedająca dokonywała okazjonalnego zbycia nieruchomości. W roku 1990 zbyła działkę (...) zabudowaną domem mieszkalnym. Z kolei około 11 lat temu Sprzedająca zbyła nieruchomości na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy okazji budowy (...).

Informacje dot. Przeznaczenia Nieruchomości.

2.37. Wnioskodawca planuje, że wybuduje na Nieruchomości obiekt komercyjny, tj. zrealizuje inwestycję polegającą na budowie zespołu budynków magazynowo-biurowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz drogami i ciągami komunikacji wewnętrznej i naziemnymi miejscami postojowymi i placami manewrowymi i terenem zielonym, a następnie dokona komercjalizacji tej inwestycji (tj. odda w najem podmiotom trzecim powierzchnie, jakie powstaną w ramach tej inwestycji) oraz dokona sprzedaży inwestycji po jej wybudowaniu w ramach czynności opodatkowanej VAT. Alternatywnie, w przypadku podjęcia przez Wnioskodawcę decyzji o realizacji inwestycji przez spółkę celową, Wnioskodawca po nabyciu Nieruchomości dokonana jej aportu do tej spółki celowej w ramach czynności opodatkowanej VAT.

2.38. Na chwilę obecną (dzień złożenia niniejszego wniosku) realizacja planowanej na Nieruchomości inwestycji polegającej na wybudowaniu parku biurowo-magazynowo-produkcyjnego wraz z obsługą komunikacyjną nie została faktycznie rozpoczęta. Jedyną czynnością, której dokonał Wnioskodawca, do dnia złożenia rozpatrywanego wniosku, było złożenie wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych dla inwestycji, którą planuje zrealizować Wnioskodawca. Decyzja taka nie została jeszcze wydana. Jednocześnie Wnioskodawca po złożeniu rozpatrywanego wniosku planuje podjąć (osobiście lub przez pełnomocników) następujące działania:

2.38.1. Przeprowadzenie analizy stanu prawnego Nieruchomości;

2.38.2. Zlecenie przygotowania projektu budowlanego oraz wystąpienie i uzyskanie ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

2.38.3. Uzyskanie ustaleń, z których będzie wynikało, że warunki glebowo-środowiskowe Nieruchomości umożliwiają realizację planowanej przez niego inwestycji;

2.38.4. Potwierdzenie, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: wodę, energię elektryczną i gaz) umożliwiają realizację na Nieruchomości planowanej inwestycji;

2.38.5. Potwierdzenie, że Nieruchomość ma dostęp do drogi publicznej;

2.38.6. Uzyskanie warunków technicznych oraz zgód osób prawnych i fizycznych (w tym dostawców mediów) oraz jednostek samorządu terytorialnego i organów administracji na zmianę przebiegu mediów znajdujących się na Nieruchomości, które to media (gazociągi, linie energetyczne, wodociągi, rurociągi, linie telekomunikacyjne itp.) mogą znajdować się na Nieruchomości oraz kolidować z planowaną inwestycją i których zmiana przebiegu jest niezbędna do uzyskania przez A. pozwolenia na budowę planowanej inwestycji;

2.38.7. Uzyskanie zaświadczeń o braku zaległości podatkowych.

Interpretacja podatkowa.

2.39. 29 listopada 2018 r. Sprzedająca zawarła z B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: B.) (podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą) umowę sprzedaży niezabudowanej działki gruntu o nr (…) położonej w miejscowości i gminie (...) w formie aktu notarialnego (rep. (...)). Działka ta pierwotnie (przed przeniesieniem praw i obowiązków z zawartych umów na B. była objęta umową przedwstępną sprzedaży zawartą przez Sprzedającą z A. ). Przedmiotowa sprzedaż została opodatkowana podatkiem VAT zgodnie z treścią otrzymanej przez Sprzedającą i B. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 listopada 2018 r. sygn. (...) (dalej: Interpretacja indywidualna).

2.40. W Interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał m.in., że:

2.40.1. Sprzedająca dokonując sprzedaży działki 2 będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT;

2.40.2. Sprzedaż działki 2 przez Sprzedającą na rzecz B. powinna zostać opodatkowana 23% VAT;

2.40.3. B. jako nabywcy przysługiwać będzie prawo do rozliczenia (odliczenia) podatku VAT, naliczonego w związku z takim nabyciem Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

3.1. Czy dokonując sprzedaży Nieruchomości (tj. działki gruntu o numerze ewidencyjnym 1 o powierzchni 8.582 m.kw, z obrębu (...) 01, położonej w miejscowości (...), Gminie (...), powiecie (...), województwie (...), objętej księgą wieczystą KW numer (...)) po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną, Sprzedająca będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT? (dalej: Pytanie nr 1).

3.2.W przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 1 jest prawidłowe, tj. uznania, że Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT, czy taka sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest od tego podatku zwolniona? (dalej: Pytanie nr 2).

3.3.W przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 2 jest prawidłowe, tj. uznania, że sprzedaż Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu VAT i nie jest od tego podatku zwolniona, czy Wnioskodawcy, jako nabywcy Nieruchomości przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z takim nabyciem Nieruchomości? (dalej: Pytanie nr 3).

Zdaniem Zainteresowanych:

4.1. W zakresie Pytania nr 1 – Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości (tj. działki gruntu o numerze ewidencyjnym 1 o powierzchni 8.582 m.kw, z obrębu (...) 01, położonej w miejscowości (...), Gminie (...), powiecie (...), województwie (...), objętej księgą wieczystą KW numer (...)) po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

4.2. W zakresie Pytania nr 2 – w przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 1 jest prawidłowe tj. uznania, że Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT, taka sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest od tego podatku zwolniona.

4.3. W zakresie Pytania nr 3 – w przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 2 jest prawidłowe, tj. uznania, że sprzedaż Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest od tego podatku zwolniona, Wnioskodawcy jako nabywcy Nieruchomości przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z takim nabyciem Nieruchomości.

Uzasadnienie.

5.1. Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie wskazanym w pkt 4.1 (odpowiedzi na Pytanie nr 1), tj. że Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT.


    5.1.1. Sprzedaż nieruchomości jako działalność gospodarcza na gruncie ustawy o VAT
    1. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), dalej: ustawa o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
    2. Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
    3. Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
    4. Zatem, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem VAT, istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów cytowanej wyżej ustawy.
    5. Wskazana powyżej definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o VAT, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
    6. W konsekwencji uznanie, że dany podmiot sprzedając nieruchomość podejmuje działania w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną).
    7. Zdaniem Wnioskodawcy oraz Sprzedającej, biorąc pod uwagę treść przepisów jak również stanowisko organów podatkowych, przy uznaniu sprzedaży nieruchomości za działalność gospodarczą na gruncie ustawy o VAT istotne jest, czy dany podmiot w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bowiem podjęcie takich działań zbliżonych do tych podejmowanych przez podmioty profesjonalne skutkowałoby koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
    8. Za zawodową (profesjonalną) działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami, należy uznać podjęcie szeregu czynności w sposób zorganizowany, stanowiących logiczny ciąg zdarzeń, w szczególności nie tylko nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę w celu jego dalszej odsprzedaży z zyskiem, ale również działania mające na celu uatrakcyjnienie sprzedawanego gruntu i przygotowanie go do przyszłej sprzedaży, takie jak uzyskanie odpowiednich decyzji, ubieganie się o uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uzbrojenie gruntu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, przeprowadzenie badań dot. warunków glebowych, etc.
    9. Jednocześnie przy ocenie charakteru czynności dokonywanych przez dany podmiot należy wziąć pod uwagę czynności, które zostały dokonane zarówno samodzielnie przez sprzedającego, jak również przez podmiot, który na podstawie zgody sprzedającego dysponuje gruntem lub na podstawie udzielonego pełnomocnictwa działa w jego imieniu. Powyższe wynika z faktu, że czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zgodnie bowiem z art. 95 1 § i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r., (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145) Kodeks Cywilny (dalej: Kodeks cywilny), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela, natomiast zgodnie z art. 96 kodeksu cywilnego, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
    10. W zdarzeniu będącym przedmiotem złożonego wniosku w stosunku do Nieruchomości Wnioskodawca planuje podjęcie, przed dniem zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży, szeregu działań mających na celu dostosowanie Nieruchomości do własnych potrzeb w celu realizacji opisanej powyżej inwestycji (projektu deweloperskiego), w tym uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.
    11. W analizowanym zdarzeniu, Sprzedająca udzieliła w Umowie Przedwstępnej bowiem zgód na dysponowanie Nieruchomością na cele budowlane dla celów to jest do składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, decyzji, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych i przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów niezbędnych do potwierdzenia, iż jest ona wolna od zanieczyszczeń, a warunki glebowe umożliwiają realizację na niej inwestycji.
    12. Dodatkowo Sprzedająca udzieliła pełnomocnictw do dokonania szeregu czynności w jej imieniu, które poprzedzają ewentualną Umowę Przyrzeczoną Sprzedaży.
    13. Co więcej, dokonanie szeregu czynności wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego i uzyskanie odpowiednich decyzji i zgód stanowi warunek zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży Nieruchomości. W sytuacji więc, w której Wnioskodawca nie otrzyma wnioskowanych decyzji i zgód nabycie Nieruchomości może okazać się dla niego nieatrakcyjne i bezcelowe i w konsekwencji będzie on zobowiązany do zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży. Bezsprzecznie więc, udzielenie przez Sprzedającą zgody na dysponowanie Nieruchomością do celów budowlanych oraz szeregu pełnomocnictw w zakresie określonym w złożonym wniosku ma na celu uatrakcyjnienie Nieruchomości w taki sposób, aby możliwa była jej sprzedaż – zasadniczo więc przygotowuje Nieruchomość do sprzedaży. Dodatkowo, analogicznie Sprzedająca działała w odniesieniu do sprzedaży poprzedniej działki gruntu o nr 2, w odniesieniu do której organy uznały, że działała w charakterze podatnika VAT.
    14. W konsekwencji, mając na uwadze ww. okoliczności, należy uznać, że czynności podejmowane w imieniu Sprzedającej na podstawie pełnomocnictwa lub w związku z udzieleniem zgody na dysponowanie Nieruchomością, przybierają formę zorganizowaną i stanowią logiczny ciąg zdarzeń. Jednocześnie są to działania podobne do tych, jakie podejmują profesjonalne podmioty, zajmujące się zawodowo obrotem nieruchomościami.

    5.1.2. Stanowisko organów podatkowych w podobnych stanach faktycznych.
    1. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 listopada 2019 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.579.2019.2.ACE: „Należy podkreślić, że podejmowane działania, w zakresie występowania w sprawach dotyczących działki nie są/nie będą wykonywane bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, ale przez osoby trzecie (inwestor) co nie oznacza, że pozostają bez wpływu na sytuację prawną Wnioskodawcy. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności wykonane przez osoby trzecie wywołują bowiem skutki bezpośrednio w sferze prawnej Wnioskodawcy, jako mocodawcy. W tym kontekście bez znaczenia pozostaje okoliczność wykonywania ww. czynności przez potencjalnego nabywcę. W efekcie wykonywanych czynności dostawie podlegać będzie nieruchomość o zupełnie innym charakterze niż w chwili zawarcia umowy przedwstępnej. Wobec tego należy stwierdzić, że w związku z planowaną sprzedażą Wnioskodawczyni podejmuje (za pośrednictwem pełnomocnika – przyszłego nabywcy) szereg czynności charakterystycznych dla podmiotów zajmujących się profesjonalnym obrotem nieruchomościami, mających na celu uatrakcyjnienie i przygotowanie gruntu do sprzedaży.
    2. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 listopada 2019 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.565.2019.1.MH: „Zatem fakt, że ww. działania, nie będą podejmowane bezpośrednio przez Zainteresowanych, ale przez osoby trzecie nie oznacza, że pozostają bez wpływu na sytuację prawną Zainteresowanych. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności wykonane przez osoby trzecie wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Zainteresowanych (mocodawców). Z kolei osoby trzecie dokonując ww. działań uatrakcyjnią przedmiotową działkę będącą nadal własnością Zainteresowanych. Działania te dokonywane za pełną zgodą Zainteresowanych, wpłyną generalnie na podniesienie atrakcyjności działki jako towaru i wzrost jej wartości”.
    3. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 października 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.577.2019.1.RM: ,,W związku z przedstawionymi okolicznościami sprawy, uznać należy, że rodzaj podjętych przez Sprzedającego działań (w tym wykonywanych przez pełnomocnika), świadczy o zorganizowanym charakterze sprzedaży i powoduje, że planowana sprzedaż Nieruchomości przybiera formę zawodową (profesjonalną) w zakresie obrotu nieruchomościami. Działania Sprzedającego wykraczają poza zakres zarządu majątkiem prywatnym i należy je uznać za działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami”.
    4. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 października 2019 r. sygn. 0112-KDIL2-3.4012.372.2019.3.EW: „W konsekwencji powyższego, skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca udzielił Kupującemu pełnomocnictwa, to czynności wykonane przez niego wywołały skutki bezpośrednio w sferze prawnej Wnioskodawcy. Stroną podejmowanych czynności był bowiem Wnioskodawca, a nie Kupujący. Kupujący, jako pełnomocnik Wnioskodawcy, nie działał przecież we własnym imieniu, lecz w imieniu Wnioskodawcy. Tym samym przedstawiona we wniosku aktywność Wnioskodawcy wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności w odniesieniu do sprzedaży nieruchomości. Zaistniały ciąg zdarzeń (czynności) wskazuje, że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca, w zakresie sprzedaży działek nr (...), będzie zbywać majątek wykorzystywany de facto w ramach działalności gospodarczej”.
    5. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 sierpnia 2019 r. 0114-KDIP1-3.4012.318.2019.1.MK: „Tak więc w niniejszych okolicznościach, przed planowaną sprzedażą, Wnioskodawca wykaże aktywność w przedmiocie sprzedaży działki porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem”.
    6. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 marca 2019 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.76.2019.2.JG: „Wnioskodawczyni wskazała, że w ramach umowy dzierżawy wyraziła zgodę na dysponowanie przez Dzierżawcę przedmiotem dzierżawy na cele budowlane, w zakresie uzyskania niezbędnych zgód i pozwoleń na budowę. Zatem fakt, że ww. działania, nie będą podejmowane bezpośrednio przez Wnioskodawczynię, ale przez osoby trzecie nie oznacza, że pozostają bez wpływu na sytuację prawną Zainteresowanej. Dzierżawca poprzez dokonanie ww. działań, uatrakcyjni przedmiotowe działki będące nadal własnością Wnioskodawczyni. Działania te dokonywane za pełną zgodą Wnioskodawczyni, wpłyną generalnie na podniesienie atrakcyjności nieruchomości jako towaru i wzrost jej wartości. Do czasu zawarcia umowy przyrzeczonej nieruchomość będzie własnością Wnioskodawczyni i będzie podlegała wielu czynnościom. Wszystkie te czynności z punktu widzenia podatku VAT zostaną „wykonane” w sferze prawnopodatkowej Wnioskodawczyni. W tym kontekście bez znaczenia pozostaje okoliczność wykonywania ww. czynności przez potencjalnego nabywcę. (...) W kontekście przedstawionych wyżej informacji należy wskazać, że Zainteresowana podejmowała aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami. Należy więc uznać Wnioskodawczynię za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, polegającą na handlu nieruchomościami”.
    7. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 marca 2018 r., 0114-KDIP1-1.4012.53.2018.2.AO, organ wskazał, że: „Udzielenie przez Właścicieli pełnomocnictw do uzyskania przez Kupującego powyższych decyzji oznacza, że stroną postępowań zmierzających do ich wydania będzie nie Kupujący, ale Właściciele. Kupujący jako pełnomocnik działa w imieniu Sprzedających, a nie w imieniu własnym. Zatem czynności podejmowane przez Kupującego jako przedstawiciela Właścicieli, w granicach umocowania, są traktowane tak jak czynności wykonywane bezpośrednio przez Właścicieli”.
    8. Podobnie w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 marca 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-2.4512.14.2017.2.EW, stwierdzono iż: „Przedstawione okoliczności sprawy wskazują na zamiar sprzedaży opisanych we wniosku działek w sposób profesjonalny i z zyskiem, bowiem Wnioskodawczyni (za pośrednictwem pełnomocnika) podjęła szereg – wskazanych powyżej – czynności, których celem jest jej uatrakcyjnienie, w przeciwnym bowiem razie ponoszenie wskazanych w opisie sprawy nakładów na przygotowanie terenu pod budowę, byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione. Zatem wykonanie ww. czynności wskazuje na podjęcie przez Zainteresowaną świadomych, aktywnych działań zmierzających do podniesienia atrakcyjności nieruchomości i sprzedaży gruntu w celu osiągnięcia korzyści finansowej”.
    9. Podsumowując, Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT.

5.2. Uzasadnienie stanowiska w zakresie wskazanym w pkt 4.2 (odpowiedzi na Pytanie nr 2), tj. że przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 1 jest prawidłowe, sprzedaż Nieruchomości (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie jest od tego podatku zwolniona.


    5.2.1. Przepisy prawa.
    1. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
    2. Art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
    3. Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Natomiast zgodnie z art. 55 (1) kodeksu cywilnego przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej. Jednocześnie kodeks cywilny wymienia przykładowe składniki, które mogą wchodzić w skład przedsiębiorstwa.
    4. W świetle powyższej definicji, aby można było uznać, że w danym przypadku nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa, niezbędne jest uznanie, że: składniki materialne i niematerialne, stanowiące przedmiot zbycia, pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów oraz przedmiot zbycia może służyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej przez nabywcę.
    5. Natomiast, aby można było uznać, że w danym przypadku nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, niezbędne jest uznanie, że:
      1. składniki materialne i niematerialne (w tym zobowiązania), stanowiące przedmiot zbycia, pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów,
      2. ww. zespół składników materialnych i niematerialnych jest wydzielony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej (co oznacza, że zespół składników powinien być wyodrębniony w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.), finansowej (co oznacza, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do danego zespołu składników), funkcjonalnej (co oznacza, że dany zespół składników przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych).
    6. Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów.
    7. Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, pod pojęciem towaru rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.
    8. Jednocześnie ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
    9. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
    10. Przez tereny budowlane, rozumie się w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
    11. Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to właśnie postanowieniom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu jako pod zabudowę (tj. ustalenia, czy stanowi on teren budowlany opodatkowany VAT). W sytuacji, gdy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wskazuje wprost na możliwość jakiejkolwiek zabudowy różnymi obiektami budowlanymi, np. małej architektury, sieciami uzbrojenia, urządzeniami infrastruktury technicznej, parkingami itp. Na danym terenie to należy uznać, że ten teren przeznaczony jest pod zabudowę, choćby dopuszczalna zabudowa była podmiotowo ograniczona.
    12. Rozpatrując pojęcie ,,grunty przeznaczone pod zabudowę” należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz. U. 2018 r., poz. 1202, z późn. zm.). W rozumieniu tej ustawy przez ,,budowę” należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (art. 3 pkt 6). Poprzez „obiekt budowlany” – należy natomiast rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Natomiast poprzez „budowlę” należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
    13. Dodatkowo, na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz jeżeli nie stanowi sprzedaży przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części.

    5.2.2. Stanowisko organów podatkowych.
    1. Powyższa interpretacja przepisów ustawy o VAT jest również podzielana przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2017 r. sygn. 0115-KDIT1-3.4012.187.2017.3.EB, w której czytamy, że „zbycie działek gruntu niezabudowanego nr: (…) nie będzie zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego grunt ten oznaczony jest jako „zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna”, zatem jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Wobec tego zbycie ww. działek będzie opodatkowane 23% stawką podatku od towarów i usług”.
    2. Podobnie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 czerwca 2015 r. sygn. IPPP2/4512-301/15-2/AOg w której czytamy, że: ,,W konsekwencji w omawianej sprawie sprzedaż prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości podlegała opodatkowaniu VAT stawką w wysokości 23% w zakresie sprzedaży prawa użytkowania wieczystego terenów: zabudowy usługowej o charakterze usług komercyjnych i mieszkaniowej wielorodzinnej (symbol U/MW), dróg publicznych – lokalnych (symbol KDL2), dróg publicznych zbiorczych z tramwajem (symbol KDZ+T) i zieleni urządzonej (symbol ZP8), stanowiących tereny przeznaczone pod zabudowę”.
    3. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.311.2018.2.AB należy stwierdzić, że: „sprzedaż opisanych działek niezabudowanych X1, X2 i X3 które, jak wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, znajdują się w strefie oznaczonej symbolem KDZ przeznaczonej pod tereny dróg publicznych, czyli pod rozbudowę drogi oraz każda z działek X1, X2, X3 dopuszcza zabudowę urządzeniami turystycznymi i sportowymi, trasami turystyki, trasami rowerowymi, urządzeniami infrastruktury technicznej, stanowi zatem grunt przeznaczony pod zabudowę, tym samym stanowi teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy”.
    4. Również w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 maja 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.196.2018.2.KOMZ potwierdził kluczową rolę wytycznych MPZP w sytuacji ustalania czy na teren powinien być uznany za teren budowlany w rozumieniu ustawy o VAT: „z uwagi na powyższy opis sprawy należy stwierdzić, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, przedmiotowa działka nr 1/21 w dniu sprzedaży w 2015 r. stanowiła teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, gdyż miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego pomimo zakazu zabudowy terenu obiektami budowlanymi oraz przeprowadzania robót budowlanych wprost wskazywał jednak na możliwość jej zabudowania różnymi obiektami budowlanymi np. obiektami małej architektury, sieciami uzbrojenia i urządzeniami infrastruktury technicznej, parkingami, dojazdami do parkingów, punktami widokowymi, ciągami pieszo-rowerowymi w formie promenady (z utwardzoną powierzchnią, umożliwiającą realizację dojazdów technicznych oraz z oświetleniem typu parkowego i ławkami), kładkami i pomostami, placami postojowymi łódek i kajaków, czy też tarasami usług gastronomicznych związanymi z obsługą przyległych terenów usługowych”.
    5. Ponadto również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 lutego 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.720.2017.2.MN oraz w interpretacja indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 stycznia 2018 r. sygn. 0112- KDIL4.4012.495.2017.2.EB stwierdzone zostało, że pomimo podstawowego przeznaczenia terenu jako „teren zieleni” należy brać pod uwagę przeznaczenie towarzyszące zezwalające na budowę np. obiektów małej architektury/sieci i obiektów infrastruktury technicznej.
      Zdaniem Wnioskodawcy, należy mówić w tym zakresie o utrwalonej praktyce interpretacyjnej organów podatkowych.

    5.2.3. Wniosek.
    1. Nieruchomość jest samodzielnym składnikiem majątkowym i tym samym nie tworzy zespołu elementów umożliwiającym prowadzenie przy jej użyciu działalności gospodarczej bez podejmowania dodatkowych działań. W konsekwencji Nieruchomość nie stanowi przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Powyższe oznacza, że sprzedaż Nieruchomości będzie więc podlegała przepisom ustawy o VAT i na postawie art. 5 ust. 1 pkt 1 będzie stanowiła czynność dostawy towarów.
    2. Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli na danym terenie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, to właśnie postanowieniom miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu jako pod zabudowę (tj. ustalenia, czy stanowi on teren budowlany opodatkowany VAT). W sytuacji, gdy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wskazuje wprost na możliwość jakiejkolwiek zabudowy różnymi obiektami budowlanymi, np. małej architektury, sieciami uzbrojenia, urządzeniami infrastruktury technicznej, parkingami itp. Na danym terenie to należy uznać, że ten teren przeznaczony jest pod zabudowę, choćby dopuszczalna zabudowa była podmiotowe ograniczona. Konsekwentnie, zgodnie z ustawą o VAT dostawa niezabudowanego gruntu może stanowić czynność opodatkowaną bądź zwolnioną od podatku VAT w zależności od przeznaczenia tego gruntu pod zabudowę. W sytuacji, gdy przedmiotem zbycia jest teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę (również w przypadku gdy zgodnie z MPZP jest to przeznaczenie towarzyszące a nie główne), sprzedaż gruntu będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
    3. Przekładając powyższe rozważania na grunt niniejszej sprawy, skoro jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego:
      (1) Na Nieruchomości nie znajdują się żadne budynki, budowle lub ich części;
      (2) Zgodnie z obowiązującym MPZP przeznaczenie terenu, na którym znajduje się Nieruchomość, zostało oznaczone jako tereny zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów ozn. symbolem 1UP, tereny dróg publicznych klasy drogi dojazdowej ozn. symbolem 1KDD. W decydującej większości Nieruchomość przeznaczona jest zgodnie z MPZP pod teren zabudowy usługowej i obiektów produkcyjnych oraz składów i magazynów ozn. symbolem 1UP. Niewielki obszar terenu Nieruchomości został oznaczony zgodnie z MPZP jako tereny dróg publicznych klasy drogi dojazdowej ozn. symbolem 1KDD to przedmiotem sprzedaży w świetle ustawy o VAT będzie teren niezabudowany przeznaczony pod zabudowę. Bez znaczenia dla ww. klasyfikacji pozostaje przeznaczenie uzupełniające.
    4. W konsekwencji, w przypadku uznania, że Sprzedająca dokonując sprzedaży Nieruchomości będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu ustawy o VAT, sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy będzie podlegać opodatkowaniu VAT i nie będzie od tego podatku zwolniona.

5.3. Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w zakresie wskazanym w pkt 4.3 (odpowiedzi na Pytanie 3), tj. że przypadku uznania, że stanowisko w zakresie Pytania nr 2 jest prawidłowe (tj. w przypadku uznania, że sprzedaż Nieruchomości po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających oraz dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, będzie opodatkowana VAT i nie będzie od tego podatku zwolniona), Wnioskodawcy jako nabywcy Nieruchomości przysługuje prawo do rozliczenia (odliczenia) podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości.

    5.3.1. Przepisy prawa.
    1. Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT.
    2. Prawo do odliczenia VAT naliczonego jest fundamentalną zasadą podatku VAT, co powoduje, że jest on neutralny dla przedsiębiorców, a jego ekonomiczny ciężar ponosi wyłącznie konsument. W związku z realizacją prawa do odliczenia VAT konieczne jest oczywiście wykazanie związku (bezpośredniego lub pośredniego) pomiędzy realizowanymi zakupami a wykonywaną opodatkowaną działalnością gospodarczą.
    3. Związek bezpośredni ma miejsce wówczas, gdy nabywane towary lub usługi są przeznaczone do dalszej odsprzedaży, a tym samym bezpośrednio są związane z działalnością opodatkowaną VAT. Natomiast związek pośredni występuje wtedy, gdy nabywane świadczenia wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem przedsiębiorstwa podatnika.
    4. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
    5. W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
    6. Mając na uwadze, że zgodnie z uzasadnieniem do Pytania nr 2, zawarcie Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę warunków zawieszających) będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT (Nieruchomość nie stanowi bowiem przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a jej sprzedaż będzie stanowiła bowiem sprzedaż terenów przeznaczonych pod zabudowę, co zostało wskazane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu do stanowiska Wnioskodawcy wskazanego w pkt 5.2.2.), to nie będzie miała miejsca sytuacja, w której Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT z uwagi na fakt, że faktura dokumentująca ww. czynność nie będzie dokumentowała czynności, która nie podlega opodatkowaniu VAT albo jest z niego zwolniona.

    5.3.2. Wniosek.
    1. W dacie planowanej transakcji, Wnioskodawca będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Zgodnie z uzasadnieniem do Pytania nr 2, zawarcie Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży (po spełnieniu się albo zrzeczeniu się przez Wnioskodawcę pozostałych warunków zawieszających dokonaniu pozostałych czynności zgodnie z Umową Przedwstępną) będzie stanowić czynność opodatkowaną VAT.
    2. Po nabyciu Nieruchomości, Wnioskodawca planuje rozpocząć realizuję inwestycji polegającej na budowie zespołu budynków magazynowo-biurowych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz drogami i ciągami komunikacji wewnętrznej i naziemnymi miejscami postojowymi i placami manewrowymi i terenem zielonym.
    3. Nabycie Nieruchomości będzie służyło więc działalności opodatkowanej Wnioskodawcy (obiekt komercyjny, który powstanie na Nieruchomości będzie wykorzystany pod wynajem, możliwe też, że w przyszłości obiekt ten będzie przedmiotem dalszej odsprzedaży). Taki typ działalności – jako odpłatne świadczenie usług – podlega opodatkowaniu VAT. Ewentualnie, w sytuacji, gdy Wnioskodawca podejmie po nabyciu Nieruchomości decyzję o realizacji inwestycji przez spółkę celową, zostanie ona wniesiona aportem przez Wnioskodawcę do takiej spółki, co również stanowić będzie czynność opodatkowaną VAT.
    4. W konsekwencji – jak wynika z powyższego – Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem VAT wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
    5. Biorąc pod uwagę fakt, iż:
      1. Nabywca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT;
      2. Sprzedająca powinna zostać uznana za podatnika VAT – w przypadku udzielenia przez organ pozytywnej odpowiedzi na Pytanie nr 1;
      3. Dostawa Nieruchomości spełnia warunki uznania jej za czynność opodatkowaną podatkiem VAT – w przypadku udzielenia przez organ pozytywnej odpowiedzi na Pytanie nr 2, o czym szerzej w pkt 5.2 niniejszego wniosku;
      4. Nieruchomość będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem VAT, wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT;
      to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego.
    6. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uznania, że sprzedaż Nieruchomości przez Sprzedającą na rzecz Wnioskodawcy, będzie opodatkowana VAT i nie będzie z tego podatku zwolniona, Wnioskodawcy, jako nabywcy Nieruchomości przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT, naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W tym miejscu należy wskazać, że Wnioskodawca pominął analizę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, w myśl którego zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednakże powołany przepis nie wpływa na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie, gdyż analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że dla dostawy Nieruchomości, nie znajdzie zastosowanie zwolnienie na postawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ nie został spełniony warunek dla zastosowania zwolnienia określony w tym przepisie dotyczący braku prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu Nieruchomości. Nieruchomość została przez Sprzedającą nabyta w drodze dziedziczenia po matce, więc przy nabyciu nie był naliczony podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu, zatem nie jest spełniony warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, że z tytułu nabycia Nieruchomości nie przysługiwało Sprzedającej, dokonującej dostawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunek braku prawa do odliczenia podatku naliczonego należy odczytać jako odnoszący się do przypadku, gdy dana czynność była opodatkowana, ale wynikający z tej czynności podatek naliczony nie podlegał odliczeniu. Zatem brak zaistnienia jednego z warunków wyklucza zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj