Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.442.2020.1.AKR
z 29 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 9 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest Muzeum, które jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa, zarejestrowanym jako czynny podatnik.

Muzeum wraz z innymi partnerami i liderem, to znaczy (…), ubiegają się o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Wniosek składany jest do Zarządu Województwa jako instytucji zarządzającej Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa naborze odbywającym się w terminie od 23 września 20xx r. do 16 listopada 20xx r. w ramach (…) z Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020). Wnioskowany projekt może uzyskać wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa, w którym Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi pełnić będzie rolę partnera wiodącego, pozostałymi partnerami w projekcie będą: Departament Edukacji i Rynku Pracy (…), Departament Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu (…), Muzeum (…), Muzeum (…), Związek (…), Miasto (…).

Przedmiotem projektu będzie prowadzenie działań informacyjnych, edukacyjnych związanych z gospodarką odpadami. Muzeum jako partner ma za zadanie przeprowadzenie edukacyjnej gry terenowej na temat gospodarowania odpadami w gospodarstwie domowym oraz stworzenie bazy informacyjno-edukacyjnej na terenie Muzeum.

Wnioskodawca oraz partnerzy realizują projekt według wyznaczonych zadań w latach V.2021-IV.2023. Każdy z partnerów, jak i Wnioskodawca realizują operacje w swojej części i każdy z partnerów dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami, w których istnieje jako nabywca. Zwrot z projektu jest całościowy za zadanie i rozliczany według poniesionych wydatków odpowiednio od partnerów w projekcie.

Z efektów realizowanych zadań projektu będą korzystać zwiedzający nieodpłatnie. Po zakończeniu projektu mienie, które powstanie ze środków projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej VAT, ani obrotu opodatkowanego VAT.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów dla Muzeum, jak również dla żadnego z partnerów projektu.

Instytucja zarządzająca RPO 2014-2020 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do wniosku aplikacyjnego indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Muzeum w odniesieniu do projektu pn. „(…)”, który może zostać dofinansowany z (…) Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020) ma możliwość odliczenia w całości lub części podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Muzeum jako samorządowa jednostka kultury świadcząca usługi kulturalne jest zwolniona z podatku VAT, zaś bilety wstępu są opodatkowane zgodnie z poz. 182 – załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Co do wydatków udokumentowanych na zakup towarów i usług w Muzeum stosowany jest art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca w świetle przytoczonych przepisów nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z planowaną realizacją projektu pn. „(…)”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca – Muzeum – jest samorządową instytucją kultury wpisaną do rejestru instytucji kultury Urzędu Marszałkowskiego Województwa zarejestrowaną jako czynny podatnik.

Muzeum wraz z innymi partnerami i liderem ubiegają się o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Wniosek składany jest do Zarządu Województwa jako instytucji zarządzającej Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa w naborze odbywającym się w terminie od 23 września 20xx r. do 16 listopada 20xx r. w ramach (…) z Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020). Wnioskowany projekt może uzyskać wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Projekt będzie realizowany w formule partnerstwa, w którym Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi pełnić będzie rolę partnera wiodącego, pozostałymi partnerami w projekcie będą: Departament Edukacji i Rynku Pracy (…), Departament Współpracy z Zagranicą i Promocji Regionu (…), Muzeum (…), Muzeum (…), Związek (…), Miasto (…).

Przedmiotem projektu będzie prowadzenie działań informacyjnych, edukacyjnych związanych z gospodarką odpadami. Muzeum jako partner ma za zadanie przeprowadzenie edukacyjnej gry terenowej na temat gospodarowania odpadami w gospodarstwie domowym oraz stworzenie bazy informacyjno-edukacyjnej na terenie Muzeum.

Wnioskodawca oraz partnerzy realizują projekt według wyznaczonych zadań w latach V.2021-IV.2023. Każdy z partnerów, jak i Wnioskodawca realizują operacje w swojej części i każdy z partnerów dokonuje zakupów udokumentowanych fakturami, w których istnieje jako nabywca. Zwrot z projektu jest całościowy za zadanie i rozliczany według poniesionych wydatków odpowiednio od partnerów w projekcie.

Z efektów realizowanych zadań projektu będą korzystać zwiedzający nieodpłatnie. Po zakończeniu projektu mienie, które powstanie ze środków projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej VAT, ani obrotu opodatkowanego VAT.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów dla Muzeum, jak również dla żadnego z partnerów projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą możliwości odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – „z efektów realizowanych zadań projektu będą korzystać zwiedzający nieodpłatnie. Po zakończeniu projektu mienie, które powstanie ze środków projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy sprzedaży opodatkowanej VAT, ani obrotu opodatkowanego VAT. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy projekt jest nieodpłatny i nie będzie generował dochodów dla Muzeum, jak również dla żadnego z partnerów projektu”. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w odniesieniu do projektu pn. „(…)”, który może zostać dofinansowany (…) z Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa (…) na lata 2014-2020 (RPO 2014-2020) Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia w całości ani w części podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, dotyczących zakupu towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jak wynika z treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanej, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Muzeum, zaznacza się, że interpretacja nie może wywierać skutku prawnego dla pozostałych partnerów realizujących projekt „(…)”. Partnerzy realizujący przedmiotowy projekt chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj