Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.803.2020.2.AKU
z 31 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 21 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), w związku z powyższym pismem z dnia 10 grudnia 2020 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.803.2020.1.AKU, wezwano Zainteresowanych, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 10 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 grudnia 2020 r.).

W dniu 23 grudnia 2020 r. (nadane za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 18 grudnia 2020 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu złożonym przez:

  • Zainteresowaną będącą stroną postępowania:…,
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:…,

przedstawiono następujący stan faktyczny:

Zainteresowani są małżeństwem od ponad 35 lat, umów małżeńskich nigdy nie zawierali, posiadają wspólność majątkową.

Zainteresowani są właścicielami domu jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej, rok budowy 1985/1986. Dom, w którym mieszkają, położony jest w gminie …, powiat …, województwo …, w miejscowości …, ul. ...

Urząd skarbowy, w którym dokonują wspólnych rozliczeń, to …, ul. ….

Dla lokalu są prowadzone dwie księgi wieczyste, w budynku wydzielono dwa lokale mieszkalne, których Zainteresowani są wyłącznymi właścicielami.

Dom nigdy nie był, nie jest i nie będzie przedmiotem najmu, nie jest też w nim prowadzona żadna działalność gospodarcza.

Dom ma niemal 35 lat, więc niezbędne było kompleksowe wykonanie remontu dachu wraz z niezbędnym ociepleniem z materiałów budowlanych, które są niezbędne, by takie ocieplenie zastosować, zamontować i zabezpieczyć. Dom nie znajduje się w budowie ani przebudowie.

Prace termomodernizacyjne są wciąż wykonywane lub niektóre częściowo już zostały wykonane, po uprzednim zgłoszeniu zamiaru dokonania remontu dachu do odpowiedniego, ze względu na miejsce zamieszkania Zainteresowanych, Starostwa Powiatowego w …. Wobec braku sprzeciwu Starostwa, po uzupełnieniu niezbędnych informacji w zgłoszeniu, rozpoczęli prace remontowe, dociepleniowe i termomodernizacyjne.

Termomodernizacja, o której mowa powyżej, została wykonana częściowo w okresie od 7 do 31 lipca 2020 r. (tj. wymiana poszycia dachu wraz z częściowym ociepleniem) oraz będzie trwała co najmniej do końca bieżącego roku (docieplenie stropu, dachu i stropodachu). Koszt jest w całości pokryty z własnych środków Zainteresowanych. Nie otrzymali Oni i nie otrzymają na tę inwestycję żadnego dofinansowania.

Koszty termomodernizacji domu nie zostały również sfinansowane/dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone Im w jakiejkolwiek innej formie. Również nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez Zainteresowanych w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Do remontu i termomodernizacji użyte będą lub zostały już użyte materiały budowlane wymienione w Rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zwane dalej „Rozporządzeniem”.

Dach został pokryty blachodachówką, wykonano, tzn. zamontowano okna połaciowe …, obecnie jest ocieplany dach, strop i stropodach oraz położono na całej powierzchni płyty MDF oraz płyty gipsowo – kartonowe, niezbędne w celu zakrycia wełny ocieplającej dach, strop i stropodach.

Wymiana poszycia dachu na blachodachówkę pozwoliła na ulepszenie, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie strat energii cieplnej oraz zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby podgrzewania wody użytkowej. Również oszczędność przez zmniejszenie strat energii w ogrzewaniu, a także obniżenie zużycia energii potrzebnej do utrzymania ciepła w domu. W wyniku termomodernizacji dachu, budynek będzie odpowiednio wyizolowany od wewnątrz i z zewnątrz, co zniweluje jego zawilgocenie i straty ciepła.

Wszystkie zakupy i usługi są dokonywane na fakturę VAT, u podatnika będącego czynnym podatnikiem VAT.

Niżej wymienione materiały budowlane, niezbędne do montażu ocieplenia oraz zabezpieczenia termicznego dachu, stropu i stropodachu stanowią zasadniczą część pytania zawartego we wniosku o możliwość ich odliczenia od dochodu w całości bądź w części:

  • wełna skalna ….,
  • sznurek do podtrzymania wełny,
  • profile, łączniki, haki, wsporniki i prowadnice aluminiowe do montażu wełny mineralnej,
  • śruby, gwoździe, wkręty, kątowniki niezbędne do zamocowania profili aluminiowych,
  • folia budowlana paroprzepuszczalna i izolacyjna do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • lakier zabezpieczający drewno przed zawilgoceniem,
  • płyty MDF, płyty gipsowo – kartonowe do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • tynk, klej gipsowy, zaprawa murarska, wylewka betonowa, pianka montażowa, uszczelniacz akrylowy,
  • inne, niezbędne materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, wymienione w rozporządzeniu, między innymi: taśma łącząca płyty gipsowe, klej do płyt, profile do łączenia płyt gipsowo – kartonowych.

Wszystkie zakupy i usługi są dokonywane na fakturę VAT, u podatnika będącego czynnym podatnikiem VAT, niekorzystającego ze zwolnienia z podatku VAT.

Część faktur została już wystawiona na … (Zainteresowaną, będącą stroną postępowania), część została wystawiona na … (Zainteresowanego, niebędącego stroną postępowania).

Z uwagi na fakt, że Zainteresowani są małżeństwem od ponad 35 lat, posiadają od początku małżeństwa wspólność majątkową, rozliczeń dokonują zawsze wspólnie, faktury na zakup materiałów do termomodernizacji są wystawiane na osobę, która w danym momencie dokonuje zakupów. Odliczenia do limitu zatem zostaną uwzględnione we wspólnym PIT-37 u tego podatnika, na którego faktura została wystawiona.

Kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł (pięćdziesiąt trzy tysiące złotych) na każdego podatnika, przewidziana na 3 lata, tj. do końca 2023 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy wydatki poniesione na zakup ww. niezbędnych materiałów budowlanych Zainteresowani będą mogli odliczyć korzystając z ulgi termomodernizacyjnej, od dochodu wykazanego w PIT-37 za lata 2020 – 2022?

Zdaniem Zainteresowanych, zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako podatnicy, będący właścicielami domu mieszkalnego jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej, mają Oni prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2020 r., ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10 Rozporządzenia, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ponieśli pierwszy wydatek.

Oznacza to, że poniesione po raz pierwszy w 2020 r. wydatki w ramach ulgi termomodernizacyjnej Zainteresowani mogą rozliczyć do końca 2022 r., zakładając dalszą termomodernizację domu oraz poniesienie na ten cel kosztów w ramach przysługującej Im ulgi w wysokości 53 000 zł na każdego z Zainteresowanych.

Powyższe zawiera przepis art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w domu, którego podatnicy są właścicielami.

W myśl przepisów, Zainteresowani są adresatami ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacającymi podatek według skali podatkowej. Dochód uzyskiwany przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania pochodzi z umowy o pracę w ramach pełnego etatu, a przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania z emerytury oraz z najmu mieszkania, którego jest jedynym właścicielem. Najem mieszkania był opodatkowany ryczałtem w wysokości 8,5%, uzyskanym wyłącznie w okresie ….. Kwota przychodu z tytułu ww. najmu wyniosła w bieżącym roku … zł (słownie: … złotych). Zainteresowani są właścicielami domu jednorodzinnego w zabudowie bliźniaczej, ponoszą wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych, odliczenie przysługuje Im pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym ponieśli pierwszy wydatek na cele termomodernizacji domu.

Zainteresowani dokonają odliczenia w zeznaniu za rok podatkowy, w którym ponieśli wydatki.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o który mowa w art. 26h ust. 1 ww. ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.).

Zgodnie z wyżej przytoczonym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym, należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Zatem dom, o którym mowa powyżej spełnia kryteria wskazanego przepisu.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, Zainteresowani ustalili wysokość wydatków na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Jako podatnicy będący właścicielami domu mieszkalnego jednorodzinnego Zainteresowani mają prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione w roku podatkowym na niezbędne, wyżej wymienione materiały budowlane i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym domu. Kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł w budynku, którego są właścicielami.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczeniu podlegają wydatki m.in. na materiały budowlane, wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemu dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed wilgocią, oraz związane z tym usługi budowlane. Rozporządzenie jednoznacznie określa, że odliczenie obejmuje wydatki dotyczące docieplenia istniejących przegród budowlanych, nie zaś ich całkowitej wymiany czy też budowy, w celu odpowiedniego wyizolowania, czy też zapobieganiu zawilgoceniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia lub usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie kolejnych trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, opłacający podatek według skali podatkowej, podatek liniowy oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

W myśl art. 3 pkt 2a ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek z zabudowie bliźniaczej, szeregowej, lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% całkowitej powierzchni budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów, użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne- przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita, lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć modernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają wyłącznie te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenie nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty uprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty uprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego, ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekraczać 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Współwłaściciele nie stosują proporcji odpowiadającej udziałowi we współwłasności budynku. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowani są właścicielami domu jednorodzinnego, są małżeństwem od ponad 35 lat, umów małżeńskich nigdy nie zawierali, posiadają wspólność majątkową.

W przedmiotowym domu wykonali remont dachu wraz z ociepleniem, z materiałów budowlanych, które są niezbędne, by takie ocieplenie zastosować, zamontować i zabezpieczyć. Dom nie znajduje się w budowie ani przebudowie.

Powyższe prace remontowe zostały wykonane częściowo w okresie od 7 do 31 lipca 2020 r. (wymiana poszycia dachu wraz z częściowym ociepleniem) i będą prowadzone co najmniej do końca bieżącego roku (docieplenie stropu, dachu i stropodachu). Wydatki związane z ww. remontem zostały w całości pokryte ze środków Zainteresowanych.

Koszty termomodernizacji domu nie zostały sfinansowane/dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone Im w jakiejkolwiek innej formie. Nie zostaną także zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez Zainteresowanych w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Do remontu i termomodernizacji zostały użyte następujące materiały budowlane:

  • wełna skalna …,
  • sznurek do podtrzymania wełny,
  • profile, łączniki, haki, wsporniki i prowadnice aluminiowe do montażu wełny mineralnej,
  • śruby, gwoździe, wkręty, kątowniki niezbędne do zamocowania profili aluminiowych,
  • folia budowlana, paroprzepuszczalna i izolacyjna do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • lakier zabezpieczający drewno przed zawilgoceniem,
  • płyty MDF, płyty gipsowo – kartonowe do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • tynk, klej gipsowy, zaprawa murarska, wylewka betonowa, pianka montażowa, uszczelniacz akrylowy,
  • inne, niezbędne materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, między innymi: taśma łącząca płyty gipsowe, klej do płyt, profile do łączenia płyt gipsowo – kartonowych.

Dach został pokryty blachodachówką, zamontowano okna połaciowe, obecnie jest ocieplany dach, strop i stropodach oraz położono na całej powierzchni płyty MDF oraz płyty gipsowo– kartonowe, niezbędne w celu zakrycia wełny ocieplającej dach, strop i stropodach.

W wyniku wymiany poszycia dachu na blachodachówkę nastąpiło zmniejszenie strat energii cieplnej oraz zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby podgrzewania wody użytkowej. Ponadto, opisane prace remontowe spowodowały zmniejszenie strat energii w ogrzewaniu, a także obniżenie zużycia energii potrzebnej do utrzymania ciepła w domu. W wyniku termomodernizacji dachu, budynek będzie odpowiednio wyizolowany od wewnątrz i z zewnątrz, co zniweluje jego zawilgocenie i straty ciepła.

Wszystkie zakupy i usługi są dokonywane na faktury VAT, u podatnika będącego czynnym podatnikiem VAT. Część faktur została już wystawiona na Zainteresowaną, będącą stroną postępowania, część została wystawiona na Zainteresowanego, niebędącego stroną postępowania.

Z uwagi na fakt, że Zainteresowani są małżeństwem od ponad 35 lat, posiadają od początku małżeństwa wspólność majątkową, rozliczeń dokonują wspólnie, faktury na zakup materiałów do termomodernizacji są wystawiane na osobę, która w danym momencie dokonuje zakupów. Odliczenia do limitu zatem zostaną uwzględnione we wspólnym PIT-37 u tego podatnika, na którego faktura została wystawiona. Odliczenie nie przekroczy w ciągu 3 lat kwoty 53 000 zł na każdego z Zainteresowanych.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Zatem każdy z małżonków, jako odrębny podatnik, jest uprawniony do skorzystania z ulgi określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak mieć na względzie, że zgodnie ze wskazanym już art. 26h ust. 3 cyt. wyżej ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Tak więc z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie. Zatem w sytuacji, gdy oboje małżonkowie pomiędzy którymi istnieje ustrój wspólności majątkowej, ponoszą wydatki na termomodernizację budynku mieszkalnego należącego do ich majątku wspólnego, to oboje mają prawo do skorzystania z odliczenia, jeżeli dysponują fakturą potwierdzającą poniesienie przez nich wydatku. Jeżeli faktura jest wystawiona na jednego z małżonków to odliczenia dokonuje ten małżonek, na którego jest wystawiona.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Zainteresowanych wydatki na materiały budowlane, niezbędne do montażu ocieplenia oraz zabezpieczenia termicznego dachu, stropu i stropodachu budynku mieszkalnego, którego są współwłaścicielami, tj.:

  • wełnę skalną …,
  • sznurek do podtrzymania wełny,
  • profile, łączniki, haki, wsporniki i prowadnice aluminiowe do montażu wełny mineralnej,
  • śruby, gwoździe, wkręty, kątowniki niezbędne do zamocowania profili aluminiowych,
  • folię budowlaną, paroprzepuszczalną i izolacyjną do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • lakier zabezpieczający drewno przed zawilgoceniem,
  • płyty MDF, płyty gipsowo – kartonowe do „zamknięcia” izolacji dachu, stropu i stropodachu,
  • tynk, klej gipsowy, zaprawę murarską, wylewkę betonową, piankę montażową, uszczelniacz akrylowy,
  • oraz inne, niezbędne materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, między innymi: taśmę łączącą płyty gipsowe, klej do płyt, profile do łączenia płyt gipsowo – kartonowych stanowią wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne mieszczące się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe wydatki zostały wymienione w katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489). Zatem, każdy z Zainteresowanych będzie mógł odliczyć w zeznaniu rocznym składanym za 2020 r. od podstawy obliczenia podatku udokumentowane fakturami wydatki poniesione w 2020 r. na wskazane powyżej materiały budowlane. Przy czym wysokość odliczenia przez każdego z Zainteresowanych nie może przekroczyć kwoty 53 000 zł.

Jeżeli Zainteresowani będą ponosić wydatki na opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne w latach 2021-2022, to będą mieli prawo do odliczenia poniesionych wydatków, w składanych za te lata zeznaniach podatkowych.

Zatem, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystywane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe (stan faktyczny). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …, …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj