Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.813.2020.2.EJU
z 5 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do organu dnia 23 października 2020 r. uzupełniony pismem z 10 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pn. „”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.) będący odpowiedzią na wezwanie organu z 1 grudnia 2020 r. nr 0111-KDIB3-2.4012.813.2020.1.EJU.



We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Zakład (...) w R. i W. z siedzibą w W. (...) wykonuje usługi w zakresie opieki medycznej sklasyfikowane w przepisie art. 43 ust. 18, 18a oraz 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) tzn. wykonuje usługi niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie, powierzchnię niewykorzystaną na prowadzenie działalności medycznej, Podatnik wynajmuje innym podmiotom oraz refakturuje tym podmiotom zużywaną energię i inne media, co jest równoznaczne z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, iż ... nie ma możliwości wyodrębnienia w całości bądź w części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi w stosunku, do których przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego i stosuje częściowe odliczenie podatku na podstawie przepisu art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wyliczony współczynnik proporcji sprzedaży opodatkowanej do nieopodatkowanej za rok 2019 wynosi 3% i stanowi podstawę do proporcjonalnego odliczenia VAT w 2020 r.

Podatnik złożył wniosek o dofinasowanie ze środków unijnych w ramach RPO pod nazwą „…”, który został pozytywnie oceniony i zakwalifikowany w roku 2020 do realizacji.

Inwestycje są prowadzone w dwóch miejscowościach (R. i W.). W miejscu prowadzenia działalności w R. zadanie objęte projektem jest realizowane zarówno w budynkach, w których prowadzona jest działalność medyczna niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT jak i w budynkach, w których prowadzona jest działalność mieszana (podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT jak i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT).

Projekt podzielony jest na dwa zadania:

  1. Termomodernizacja budynków w R. i W.
  2. Wymiana sieci ciepłownicze, sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi regulatorami temperatury w R. i W. oraz postawienie kotłowni zapasowej.

Zadanie 1. Termomodernizacja budynków

Prace dotyczące termomodernizacji prowadzone są na budynkach:

a – Budynek Pediatrii R., Budynek Wewn. l W., Budynek Pogotowia R. – gdzie prowadzona jest działalność medyczna zwolniona z VAT.

b – Budynek Laboratorium R., Budynek Portierni w R., Budynek po Oddziale Neurologii – gdzie prowadzona jest działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT (wynajem pomieszczeń) jak i niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

c – Budynek Warsztatu i Archiwum R., Budynek Magazynu W. Budynek Administracji W. – gdzie prowadzi się działalność pomocniczą (administracyjną) i nie prowadzi się działalności komercyjnej.

W związku z realizacją projektu Podatnik w tym zakresie będzie mógł przypisać wydatki do poszczególnych rodzajów czynności tj. otrzyma faktury za wykonanie termomodernizacji na poszczególne budynki j.w.

Zadanie II. Wymiana sieci ciepłowniczej, sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi i regulatorami temperatury oraz postawienie kotłowni zapasowej.

W odniesieniu do prac związanych z wymianą sieci ciepłowniczej w R. i W., ... nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT w odniesieniu do zakupów dotyczących projektu tj. wymiany sieci ciepłowniczej sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi i regulatorami temperatury oraz postawienie zapasowej kotłowni.

Wymiana sieci ciepłowniczej i c.w.u oraz regulatorów pogodowych będzie dotyczyła wszystkich budynków Podatnika, w których prowadzona jest działalności niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT jak i podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik nie będzie miał możliwości przypisania tych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wskazał, że:

Wnioskodawca jako (...) Zakład (...)w R. i W. z siedzibą w W. wykonuje usługi zwolnione w zakresie opieki medycznej sklasyfikowane w przepisie art. 43 ust. 18, 18a oraz 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), jednocześnie wykonuje usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT poprzez wynajmowanie powierzchni innym podmiotom gospodarczym i stosuje częściowe odliczenie podatku VAT na podstawie przepisu art. 90 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ad. 1. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Ad. 2. Wnioskodawca widnieje jako nabywca na fakturach za zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Ad.3. Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu na zadanie nr 1 i zadanie nr 2.

Ad. 4. Budynki objęte termomodernizacją będą wykorzystywane:

  1. Budynek Oddziału Pediatrii w R. – do czynności zwolnionych z podatku VAT.
  2. Budynek Oddziału Wewnętrznego I w W. – do czynności zwolnionych z podatku VAT.
  3. Budynek Pogotowia Ratunkowego w R. – do czynności zwolnionych z podatku VAT.
  4. Budynek Laboratorium Medycznego w R. – do różnych kategorii czynności (czynności zwolnione od podatku i czynności opodatkowane).
  5. Budynek portierni w R. – do różnych kategorii czynności (czynności zwolnione od podatku i czynności opodatkowane).
  6. Budynek po Oddziale Neurologii W. – do różnych kategorii czynności (czynności zwolnione od podatku i czynności opodatkowane).
  7. Budynek Warsztatu – do czynności zwolnionych z podatku VAT.
  8. Budynek Archiwum R. – do czynności zwolnionych z podatku VAT
  9. Budynek Magazynu W. – do czynności zwolnionych z podatku VAT
  10. Budynek Administracji W.– do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Ad. 5. Wnioskodawca będzie miał możliwość przyporządkowania poszczególnych wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania nr 1 do konkretnych budynków. Wnioskodawca będzie miał możliwość przypisania tylko tych wydatków dotyczących czynności zwolnionych. Do pozostałych wydatków nie będzie miał możliwości przypisania poszczególnych rodzajów czynności.

Ad.6. Wnioskodawca będzie wykorzystywał towary i usługi nabyte w związku z zadaniem nr 2 (zadanie nr 2 będzie realizowane jako jedna całość nie można go rozgraniczać) do czynności zwolnionych z podatku VAT i czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przypisania ponoszonych w ramach zadania nr 2 wydatków do poszczególnych budynków. Infrastruktura będzie wykorzystywana zarówno do czynności zwolnionych z podatku VAT jak i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przypisania tych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 grudnia 2020 r.):

  1. Czy Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w odniesieniu do wydatków termomodernizacji budynków Zadanie 1 (Budynek Oddziału Pediatrii w R., Budynek Oddziału Wewnętrznego I W. Budynek Pogotowia Ratunkowego R., Budynek Warsztatu, Budynek Archiwum R., Budynek Magazynu W. Budynek Administracji W.) gdzie prowadzona jest wyłącznie działalność zwolniona z podatku VAT?
  2. Czy Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w odniesieniu do wydatków termomodernizacji budynków na Zadanie 1 (Budynek Laboratorium Medycznego R., Budynek portierni w R., Budynek po Oddziale Neurologii W.), gdzie prowadzona jest działalność zwolniona z podatku VAT jak i działalność opodatkowana podatkiem VAT?
  3. Czy Podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w odniesieniu do wydatków dotyczących Zadania nr 2 tj. Wymiana sieci ciepłowniczej, sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi i regulatorami pogodowymi oraz postawienie kotłowni zapasowej. Infrastruktura będzie wykorzystywana zarówno do czynności zwolnionych z podatku VAT jak i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podatnik nie będzie miał możliwości przypisania tych wydatków do poszczególnych rodzajów czynności?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 grudnia 2020 r.):

Ad.l. Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia wg wskazanej proporcji kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad.2. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia wg wskazanej proporcji kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad.3. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia wg wskazanej proporcji kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.

Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że (...) Zakład (...) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Wnioskodawca wykonuje usługi zwolnione w zakresie opieki medycznej sklasyfikowane w przepisie art. 43 ust. 18, 18a oraz 19 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wykonuje usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT przez wynajmowanie powierzchni innym podmiotom gospodarczym i w związku z tym stosuje częściowe odliczenie podatku VAT na podstawie przepisu art. 90 ust. 2 i 3 ww. ustawy. Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”.

Projekt podzielony jest na dwa zadania:

  1. Termomodernizacja budynków w R. i W.
  2. Wymiana sieci ciepłowniczej, sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi regulatorami temperatury w R. i W. oraz postawienie kotłowni zapasowej.

Wnioskodawca widnieje jako nabywca na fakturach za zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Ponadto Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia wydatków na te które są poniesione z tytułu realizacji zadania nr 1 oraz na te, które są związane z zadaniem nr 2. Przy czym wyłącznie w zakresie wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania nr 1 Wnioskodawca ma możliwość przyporządkowania ich do poszczególnych budynków opisanych we wniosku. W ramach zadania nr 2 takiej możliwości nie będzie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na termomodernizacji wskazanych w opisie sprawy budynków oraz na wymianie zewnętrznej sieci ciepłowniczej, sieci c.u.w wraz z węzłami cieplnymi i regulatorami pogodowymi oraz postawieniu kotłowni zapasowej.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W konsekwencji w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca w celu odliczenia podatku naliczonego, na wstępie winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT oraz zwolnionej od podatku).

W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle.

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czynności opodatkowane) oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (czynności zwolnione) – zgodnie z art. 90 ust. 2 – ustawy podatnik jest obowiązany do rozliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

W odniesieniu do budynku Oddziału Pediatrii w R., Oddziału Wewnętrznego I w W. Pogotowia Ratunkowego w R., Warsztatu, Archiwum w R., Magazynu w W.., oraz Administracji w W.. należy zauważyć, że jak wynika z informacji zawartych w opisie sprawy prowadzona jest wyłącznie działalność zwolniona od podatku. Tym samym dokonane w związku z realizacją projektu zakupy towarów i usług dotyczące termomodernizacji ww. budynków nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem jak wynika z analizy przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego, Wnioskodawcy w odniesieniu do wydatków poniesionych w ramach projektu na realizację zadania nr 1 w części dotyczącej termomodernizacji ww. budynków (objętych pytaniem nr 1) z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Natomiast w odniesieniu do wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania nr 1 w części dotyczącej termomodernizacji budynku Laboratorium Medycznego w R., portierni w R. oraz budynku po Oddziale Neurologii w W. (objętych pytaniem nr 2), należy wskazać, że jak podał Wnioskodawca budynki te są wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku jak i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego i wyłącznego przyporządkowania tych wydatków do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle ww. okoliczności w zakresie wydatków poniesionych na zakup towarów i usług w ramach zadania nr 1 ww. projektu w części dotyczącej budynków (objętych pytaniem nr 2), które jednocześnie związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów jak i czynnościami zwolnionymi od podatku, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT z zastosowaniem art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał również, że w ramach zadania nr 2 realizowanego projektu poniesie wydatki związane z wymianą sieci ciepłowniczej, sieci c.w.u wraz z węzłami cieplnymi regulatorami temperatury w R. i W. oraz postawieniem kotłowni zapasowej. Jak wynika z opisu sprawy nabyte towary i usługi oraz przedmiotowa infrastruktura będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane zarówno do czynności zwolnionych od podatku VAT jak i do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przypisania ponoszonych w ramach zadania nr 2 wydatków do poszczególnych budynków, a także do poszczególnych rodzajów czynności.

Tym samym z uwagi na związek wydatków dotyczących nabycia towarów lub usług poniesionych w ramach zadania nr 2 realizowanego przez Wnioskodawcę projektu zarówno z działalnością gospodarczą opodatkowaną jak i działalnością zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia części podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z zastosowaniem art. 90 ust. 2 i 3 ustawy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Końcowo Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była ocena, czy podany przez Wnioskodawcę wskaźnik procentowy - szacunkowy jest prawidłowy. Został on przyjęty przez tut. Organ jako element przedstawionego stanu faktycznego i nie podlega merytorycznej ocenie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj