Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-802/11/ENB
z 28 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-802/11/ENB
Data
2011.11.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
pomoc materialna
studenci
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy kwoty wypłacanych świadczeń pomocy materialnej dla studentów – udzielanej w formie finansowej ze środków własnych Powiatu na podstawie przedmiotowej uchwały, podjętej na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 173a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełnej wysokości, oraz czy Powiat w związku z ich wypłatą ma obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego świadczenia?



Wniosek ORD-IN 709 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku tym przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat zamierza podjąć uchwałę w sprawie pomocy materialnej dla studentów, na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) oraz art. 173a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2005 r., Nr 164, poz. 1365 ze zm.), w którym ustawodawca przyznał jednostkom samorządu terytorialnego prawo przyznawania pomocy materialnej dla studentów, zobowiązując jednocześnie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do określenia w odpowiedniej uchwale rodzaju pomocy materialnej, sposobu i terminów ubiegania się o pomoc materialną, sposobu wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna oraz maksymalnej wysokości pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student. Projekt przedmiotowej uchwały zakłada udzielanie pomocy materialnej dla studentów uczelni medycznych o kierunku lekarskim w Polsce, którzy poprzez wzmocnienie lokalnej kadry lekarskiej mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w powiecie. Pomoc materialna w formie finansowej będzie wypłacana ze środków własnych Powiatu. Wysokość środków finansowych na wypłatę pomocy materialnej dla studentów określi corocznie Rada Powiatu w uchwale budżetowej. Pomoc materialna będzie przyznawana na okres 9 miesięcy, w łącznej kwocie 9.000 zł dla jednego studenta, wypłacana co miesiąc w wysokości 1.000 zł Udzielenie pomocy materialnej będzie poprzedzone podpisaniem umowy, określającej w szczególności warunki jej wypłaty, ze wskazaniem okoliczności stanowiących podstawę do jej zwrotu. Przyznana pomoc materialna może podlegać zwrotowi w przypadkach określonych w uchwale, tj. skreślenia z listy studentów, rezygnacji ze studiów, bądź niedotrzymania przez studenta ubiegającego się o pomoc materialną przyjętego zobowiązania, że w zamian za udzieloną pomoc materialną deklaruje po ukończeniu studiów podjąć zatrudnienie jako lekarz i udzielać świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym na terenie powiatu.

Pomoc materialna przyznawana przez Powiat na podstawie przedmiotowej uchwały, nie ma charakteru świadczeń, o których mowa w art. 173 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, udzielanych studentowi ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy kwoty wypłacanych świadczeń pomocy materialnej dla studentów – udzielanej w formie finansowej ze środków własnych Powiatu na podstawie przedmiotowej uchwały, podjętej na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 173a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym - korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w pełnej wysokości, oraz czy Powiat w związku z ich wypłatą ma obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego świadczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, pomoc materialna w formie finansowej, udzielana studentom ze środków własnych Powiatu – niemająca charakteru stypendiów, o których mowa w art. 173 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, przyznawanych ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa – jest świadczeniem zwolnionym z podatku dochodowego od osób fizycznych w pełnej wysokości, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, i w związku tym Powiat nie ma obowiązku sporządzania informacji o wysokości wypłaconego świadczenia, gdyż obowiązek ten dotyczy wyłącznie zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z powyższego przepisu wynika, iż, pod pojęciem przychodu ustawodawca rozumie m.in. otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku podatkowym pieniądze. Dlatego też pomoc materialna wypłacona studentom stanowi przychód w rozumieniu powołanego art. 11 ust. 1 ww. ustawy.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 września 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Natomiast, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2011 r. wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza podjąć uchwałę w sprawie pomocy materialnej dla studentów, na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 173a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, w którym ustawodawca przyznał jednostkom samorządu terytorialnego prawo przyznawania pomocy materialnej dla studentów, zobowiązując jednocześnie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do określenia w odpowiedniej uchwale rodzaju pomocy materialnej, sposobu i terminów ubiegania się o pomoc materialną, sposobu wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna oraz maksymalnej wysokości pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student. Projekt przedmiotowej uchwały zakłada udzielanie pomocy materialnej dla studentów uczelni medycznych o kierunku lekarskim w Polsce, którzy poprzez wzmocnienie lokalnej kadry lekarskiej mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej w powiecie. Pomoc materialna w formie finansowej będzie wypłacana ze środków własnych Wnioskodawcy. Wysokość środków finansowych na wypłatę pomocy materialnej dla studentów określi corocznie Rada Powiatu w uchwale budżetowej. Pomoc materialna będzie przyznawana na okres 9 miesięcy, w łącznej kwocie 9.000 zł dla jednego studenta, wypłacana co miesiąc w wysokości 1.000 zł Udzielenie pomocy materialnej będzie poprzedzone podpisaniem umowy, określającej w szczególności warunki jej wypłaty, ze wskazaniem okoliczności stanowiących podstawę do jej zwrotu. Przyznana pomoc materialna może podlegać zwrotowi w przypadkach określonych w uchwale, tj. skreślenia z listy studentów, rezygnacji ze studiów, bądź niedotrzymania przez studenta ubiegającego się o pomoc materialną przyjętego zobowiązania, że w zamian za udzieloną pomoc materialną deklaruje po ukończeniu studiów podjąć zatrudnienie jako lekarz i udzielać świadczeń zdrowotnych w podmiocie leczniczym na terenie powiatu.

Zgodnie z art. 173a ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 ze zm.), pomoc materialna dla studentów może być przyznawana przez jednostki samorządu terytorialnego.


W myśl ust. 2 tego przepisu, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa w uchwale:


  1. rodzaj pomocy materialnej;
  2. sposób i terminy ubiegania się o pomoc materialną;
  3. sposób wyłaniania studentów, którym będzie przyznana pomoc materialna;
  4. maksymalną wysokość pomocy materialnej, o którą może ubiegać się student.


Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż pomoc materialna przyznawana i wypłacana na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, finansowana z budżetu jednostki samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, że pomoc materialna zostanie przyznana przez Wnioskodawcę na podstawie art. 173a ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, zatem podlegać będzie w całości zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy. Ponadto na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek sporządzania informacji o wysokości wypłaconego stypendium, bowiem przepis art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określający obowiązek sporządzania takiej informacji dotyczy wyłącznie dochodów objętych zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj