Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.480.2020.2.MZA
z 4 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 4 listopada 2020 r.), uzupełnionym 27 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może stosować podatek w wysokości 9% podstawy opodatkowania od przychodów/dochodów innych niż z zysków kapitałowych jeśli przychody osiągnięte w roku podatkowym 2020 nie przekroczyły i nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka może stosować podatek w wysokości 9% podstawy opodatkowania od przychodów/dochodów innych niż z zysków kapitałowych jeśli przychody osiągnięte w roku podatkowym 2020 nie przekroczyły i nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 23 grudnia 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.480.2020.1.MZA, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia w związku z powyższym wezwaniem dokonano 27 grudnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca – Spółka z o.o. została zarejestrowana w KRS dnia 25 lutego 2020 r. Jest ona podmiotem współpracy dwóch osób fizycznych: M.N. i K.D. K.D. od kwietnia 2018 r. do stycznia 2020 r. prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, świadcząc usługi opisane pod nr PKD 7810Z jednak nie miał możliwości rozwoju i skalowania biznesu. Działalność ta jest zawieszona. M.N. prowadzi działalność gospodarczą o charakterze usług księgowych. Razem zdecydowali się świadczyć usługi rekrutacyjne w szczególności na stanowiska specjalistyczne związane z IT i finansami. Spółka powstała w celu połączenia dwóch wspólników i wejścia na rynek firm usługowych, w tym firm z branży IT i finansowej. Spółka prowadzi działalność związaną z wyszukiwaniem miejsc pracy i dzięki współpracy K.D. i M.N., może:

  • współpracować z dużymi podmiotami (klienci spółki), który nie chcieli nawiązać współpracy z jednoosobową działalnością gospodarczą i oczekiwali znajomości kandydatów do pracy z konkretnych rynków finansowych (wkład M.N.),
  • brać udział w zamówieniach publicznych,
  • zatrudniać pracowników oraz gwarantować im stabilność zatrudnienia,
  • rozwijać się w nowych obszarach niedostępnych dla małych podmiotów.

Wspólnicy pracują nad zwiększeniem bezpieczeństwa ze strony klientów Spółki. Art. 11 ustawy z dnia 23 października 2018 r. wzbudza wątpliwości, czy utworzona Spółka w świetle prawa podatkowego zostanie uznana za przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej jednego ze wspólników – K.D., ze względu na ten sam kod PKD głównej działalności. Powołanie Spółki nie jest jednak kontynuacją prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przez K.D., a zupełnie nowym podmiotem. Przychody Spółki osiągnięte w roku podatkowym 2020 na dzień składania wniosku nie przekroczyły 1.200.000 euro. W roku podatkowym 2020 oraz latach kolejnych nie zostanie przekroczona kwota 1.200.000 euro, co pozwoli utrzymać status małego podatnika.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 19 ust. 1a, ust. 1c updop. Działalność M.N. jest prowadzona. Działalność K.D. jest zawieszona od 31 stycznia 2020 r. Ponadto Wnioskodawca dodał, że działalność K.D. została utworzona 16 września 2015 r., a działalność M.N. została utworzona 31 października 2017 r. i trwa do teraz. Rok podatkowy Spółki (Wnioskodawcy) pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może stosować podatek w wysokości 9% podstawy opodatkowania od przychodów/dochodów innych niż z zysków kapitałowych jeśli przychody osiągnięte w roku podatkowym 2020 nie przekroczyły i nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może stosować preferencyjną stawkę podatku CIT w wysokości 9% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy zachowaniu warunków zawartych w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W ocenie Spółki, jest ona zupełnie nowym podmiotem, będącym efektem nawiązania współpracy dwóch osób. Nie powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej przedsiębiorcy K.D., co na podstawie art. 11 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. dyskwalifikowałoby ją do zastosowania obniżonej stawki CIT. Spółka została powołana w celach:

  • współpracy M.N. oraz K.D. w branży usług rekrutacyjnych,
  • stworzenia podmiotu, który zapewni bezpieczeństwo klientom spółki,
  • stworzenia podmiotu, który będzie konkurencyjny na tle innych podmiotów w branży usług rekrutacyjnych,
  • świadczenia usług rekrutacyjnych i szkoleniowych, a w przyszłości także usług tłumaczeniowych,
  • stworzenia podmiotu, który zapewni bezpieczeństwo pracownikom Spółki,
  • możliwości brania udziału w zamówieniach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W tym miejscu należy wskazać, że w art. 7b ust. 1 updop ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Przepisy dotyczące 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone od 1 stycznia 2019 r. na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159). Od tego czasu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.

Na podstawie art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Stosownie do art. 19 ust. 1b updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

W myśl art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.


Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z art. 19 ust. 1e updop wynika, że warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Natomiast ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł (art. 4a pkt 10 updop).

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 updop. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 updop), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d updop) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e updop).

Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określa art. 19 ust. 1a-1d updop. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 updop wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5.

W niniejszej sprawie szczególną uwagę należy zwrócić na wyłączenie zawarte w art. 19 ust. 1a pkt 2 updop.

Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca, będący spółką z o.o., która została zarejestrowana w KRS dnia 25 lutego 2020 r. jest podmiotem współpracy dwóch osób fizycznych: M.N. i K.D. K.D. Działalność K.D. została utworzona 16 września 2015 r. i jest zawieszona od 31 stycznia 2020 r. a działalność M.N. została utworzona 31 października 2017 r. i trwa do teraz. W niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 19 ust. 1a, ust. 1c updop. Ponadto Wnioskodawca dodał, że rok podatkowy Spółki (Wnioskodawcy) pokrywa się z rokiem kalendarzowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały m.in. w zakresie ustalenia, czy utworzona Spółka w świetle prawa podatkowego nie zostanie uznana za powstałą w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej jednego ze wspólników – K.D., ze względu na ten sam kod PKD głównej działalności. Jak wskazano we wniosku powołanie Spółki nie jest jednak kontynuacją prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przez K.D., a zupełnie nowym podmiotem. Przychody Spółki osiągnięte w roku podatkowym 2020 nie przekroczyły i nie przekroczą 1.200.000 euro.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy oraz opis stanu faktycznego i jego uzupełnienia należy zauważyć, że wyłączenie o jakim mowa w art. 19 ust. 1a pkt 2 updop, dotyczy podatników, którzy zostali utworzeni w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną (art. 19 ust. 1a pkt 2 updop). Wyłączenie to nie ma jednak zastosowania w przedstawionej sytuacji, gdyż z treści wniosku wynika, że jednoosobowe działalności gospodarcze osób fizycznych: M.N. i K.D. nie zostały wykreślone z Rejestru Przedsiębiorców, a Wnioskodawca nie powstał w wyniku przekształceń tych działalności ale jako odrębny podmiot. Oznacza to, że Wnioskodawca jako nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nie powstał w wyniku przekształcenia prowadzonego przez osoby fizyczne przedsiębiorstwa w trybie określonym w art. 551 § 5 oraz art. 5841-58413 Kodeksu spółek handlowych. W analizowanej sprawie nie doszło więc do przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej żadnego ze wspólników, tj. przedsiębiorców będących osobami fizycznymi wykonującymi we własnym imieniu działalność gospodarczą w wyniku czego powstała spółka kapitałowa (Wnioskodawca). Żadna z osób fizycznych nie dokonała przekształcenia formy prowadzonej działalności w spółkę kapitałową, lecz w wyniku założenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, która prowadzona jest przez dwie osoby fizyczne powstała zupełnie nowa spółka kapitałowa będąca odrębnym podmiotem prawa.

Zatem, skoro w przedstawionej sytuacji nie zachodzą okoliczności określone w art. 19 ust. 1a i 1c updop, a przychody Spółki osiągnięte w roku podatkowym 2020 nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro, to Wnioskodawca jako nowo utworzona spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może skorzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9% (art. 19 ust. 1e updop). Stawkę 9% podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca może zastosować do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj