Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.638.2020.2.MT
z 30 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 1 grudnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.638.2020.1.MT (doręczone Stronie w dniu 4 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku oraz obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku oraz obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 1 grudnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.638.2020.1.MT (skutecznie doręczonym w dniu 4 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie uzupełniającym z dnia 8 grudnia 2020 r.):


Stowarzyszenie nie posiada osobowości prawnej. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z …, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r., ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. Cele jak i zadania … oraz m.in. strukturę organizacyjną określa statut, zatwierdzony Rozporządzeniem Rady Ministrów … - działalność jako organizacja pożytku publicznego na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W Krajowym Rejestrze Urzędowym podmiotów gospodarki narodowej - Stowarzyszenie zarejestrowane zostało w rejestrze REGON pod nazwą …, któremu został nadany numer identyfikacyjny REGON:…, rodzaj przeważającej działalności: 94.11.Z - działalność organizacji komercyjnych i pracodawców. Działalność statutowa finansowana jest przychodami własnymi, nadwyżką środków finansowanych z działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza w Stowarzyszeniu jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa i służy wyłącznie realizacji celów statutowych …. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem realizuje między innymi działalność związaną z opieką pomocy społecznej oraz promocją zdrowia i pierwszej pomocy. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje prowadzić sklep charytatywny w ramach działań statutowych, planuje sprzedaż towarów uzyskanych w drodze darowizny, a uzyskane środki pieniężne ze sprzedaży przeznaczyć w całości na cele statutowe.


  1. będzie to sklep stacjonarny, w pomieszczeniach …, obsługiwany przez pracowników … w ramach ich obowiązków służbowych,
  2. sklep charytatywny będzie wyłącznie sklepem stacjonarnym,
  3. w sklepie charytatywnym Stowarzyszenie będzie sprzedawać tylko i wyłącznie towary otrzymane w drodze darowizny,
  4. przede wszystkim będzie to odzież używana, szkło, ceramika, książki, obrazy, płyty CD, artykuły gospodarstwa domowego, zabawki,
  5. towary, które będą sprzedawane przez Stowarzyszenie nie będą stanowić towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym,
  6. do sklepu nie będą przyjmowane towary, których wartość rynkowa uwzględniając podatek będzie przekraczała 2000 zł,
  7. Stowarzyszenie będzie ustalać ceny na podstawie cen sugerowanych przez darczyńców, będą to ceny symboliczne, nieodzwierciedlające wartości rynkowej tych towarów,
  8. Stowarzyszenie nie będzie naruszać warunków lub zasad działania określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  9. Stowarzyszenie będzie pozyskiwać towary od darczyńców poprzez informację na stronie www, mediach społecznościowych, towary będzie można przekazać bezpośrednio w sklepie w godzinach pracy sklepu,
  10. Stowarzyszenie nie będzie organizować zbiórek, towar będzie otrzymywało w drodze darowizny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż towarów otrzymanych w drodze darowizny będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (w załączniku do obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r.)?
  2. Czy sprzedaż towarów będzie objęta obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie uzupełniającym z dnia 8 grudnia 2020 r.):


Ad 1


Wnioskodawca uważa, że sprzedaż towarów otrzymanych w drodze darowizny będzie zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (w załączniku do Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2018 r.


Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 43 z późn. zm.), dokonywaną przez organizację pożytku publicznego:

  1. w drodze darowizny otrzymanej w związku z prowadzoną przez organizację pożytku publicznego zbiórkę towarów, z przeznaczeniem na realizację celów publicznych i religijnych
  2. za środki pieniężne pochodzące z ich zbiórki prowadzonej przez organizację pożytku publicznego z przeznaczeniem na realizację celów publicznych i religijnych.


Ad 2


Wnioskodawca uważa, że sprzedaż towarów, która będzie odbywała się w sklepie charytatywnym będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jako sprzedaż zwolniona od podatku VAT, ponieważ będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a zapłata za sprzedawany towar pobierana będzie gotówką bądź za pomocą terminala. Stowarzyszenie posiada kasę fiskalną, na której prowadzi sprzedaż zwolnioną z podatku VAT, za usługi opiekuńcze na rzecz osób fizycznych nieposiadających działalności gospodarczej. Pierwsza transakcja na kasie rejestrującej miała miejsce w dniu 20 marca 2013 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Na mocy art. 82 ust. 3 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43 - 81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:

  1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
  2. przebieg realizacji budżetu państwa;
  3. potrzebę uzyskania dostarczonej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
  4. przepisy Unii Europejskiej.


Minister Finansów skorzystał z uprawnień ustawowych i w rozporządzeniu z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983), zwanym dalej „rozporządzeniem”, określił inne zwolnienia niż wymienione w art. 43-81 ustawy, oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 i 1747), dokonywaną przez organizację pożytku publicznego, jeżeli towary te zostały nabyte przez tę organizację pożytku publicznego:

  1. w drodze darowizny otrzymanej w związku z prowadzoną przez organizację pożytku publicznego zbiórką towarów, z przeznaczeniem na realizację celów publicznych i religijnych,
  2. za środki pieniężne pochodzące z ich zbiórki prowadzonej przez organizację pożytku publicznego, z przeznaczeniem na realizację celów publicznych i religijnych.


Przy czym w myśl § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stosuje się, pod warunkiem że:

  1. organizacja pożytku publicznego nie narusza warunków lub zasad działania określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  2. środki pieniężne uzyskane przez organizację pożytku publicznego z dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zostaną przeznaczone w całości na realizację celów publicznych i religijnych;
  3. nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;
  4. zbiórka, będąca zbiórką publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych, jest przeprowadzana zgodnie z przepisami tej ustawy.


Ponadto stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obowiązuje:

  1. w przypadku, o którym mowa w lit. a, w odniesieniu do towarów, których wartość rynkowa uwzględniająca podatek przekracza 2.000 zł - wyłącznie w przypadku, gdy organizacja pożytku publicznego posiada dokumentację pozwalającą na identyfikację darczyńcy i potwierdzającą dokonanie darowizny, a w przypadku darowizny z terytorium państwa trzeciego posiada dodatkowo dokument celny, z którego wynika, że import tych towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy;
  2. w przypadku, o którym mowa w lit. b - pod warunkiem że nabycie przez organizację pożytku publicznego zostało udokumentowane posiadaną fakturą lub dokumentem celnym potwierdzającym, że import towarów nie korzystał ze zwolnień, o których mowa w art. 81 ustawy.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie posiada osobowości prawnej. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy o …, ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o rachunkowości. Cele jak i zadania … oraz m.in. strukturę organizacyjną określa statut, zatwierdzony Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 września 2011 r. w sprawie zatwierdzenia statutu … działalność jako organizacja pożytku publicznego na podstawie przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Działalność statutowa Stowarzyszenia finansowana jest przychodami własnymi, nadwyżką środków finansowanych z działalności gospodarczej. Działalność gospodarcza w Stowarzyszeniu jest prowadzona zgodnie z przepisami prawa i służy wyłącznie realizacji celów statutowych …. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem realizuje między innymi działalność związaną z opieką pomocy społecznej oraz promocją zdrowia i pierwszej pomocy. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT. Planuje prowadzić sklep charytatywny w ramach działań statutowych, planuje sprzedaż towarów uzyskanych w drodze darowizny, a uzyskane środki pieniężne ze sprzedaży przeznaczyć w całości na cele statutowe. Sklep charytatywny będzie sklepem stacjonarnym, w pomieszczeniach…, obsługiwany przez pracowników … w ramach ich obowiązków służbowych. W sklepie charytatywnym Stowarzyszenie będzie sprzedawać tylko i wyłącznie towary otrzymane w drodze darowizny - odzież używaną, szkło, ceramikę, książki, obrazy, płyty CD, artykuły gospodarstwa domowego, zabawki. Towary, które będą sprzedawane przez Stowarzyszenie nie będą stanowić towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Do sklepu nie będą przyjmowane towary, których wartość rynkowa uwzględniając podatek będzie przekraczała 2000 zł. Stowarzyszenie będzie ustalać ceny na podstawie cen sugerowanych przez darczyńców, będą to ceny symboliczne, nieodzwierciedlające wartości rynkowej tych towarów. Stowarzyszenie nie będzie naruszać warunków lub zasad działania określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Stowarzyszenie będzie pozyskiwać towary od darczyńców poprzez informację na stronie www, mediach społecznościowych, towary będzie można przekazać bezpośrednio w sklepie w godzinach pracy sklepu. Stowarzyszenie nie będzie organizować zbiórek, towar będzie otrzymywało w drodze darowizny.


Ad 1


Wątpliwości dotyczą tego czy sprzedaż przez Wnioskodawcę rzeczy otrzymanych w drodze darowizny będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.


Wnioskodawca uważa, że sprzedaż otrzymanych w drodze darowizny rzeczy będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia.


W przedmiotowym przypadku analizy wymaga zatem czy zastosowanie zwolnienia dla Wnioskodawcy nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.


Zgodnie bowiem z § 3 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia analizowane zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 stosuje się pod warunkiem, że to zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.


Zatem analizowane zwolnienie nie znajduje zastosowania w sytuacji, gdy miałoby powodować naruszenie warunków konkurencji. Przedmiotowe zwolnienie nie może być przyznane, jeśli istnieje realne ryzyko, że zwolnienie doprowadzi do naruszenia warunków konkurencji. Należy wskazać, że powszechnie znany termin „konkurencja” sprowadza się do współzawodnictwa pomiędzy rywalami, a w warunkach rynkowych, pomiędzy podmiotami gospodarczymi.


Rozpatrując kwestię naruszenia warunków konkurencji należy zweryfikować, czy zastosowanie zwolnienia wobec dokonywanej przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów używanych w prowadzonym sklepie charytatywnym doprowadzi do naruszenia warunków konkurencji wobec innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu sklepów/punktów oferujących towary używane. Zatem na zagadnienie naruszenia warunków konkurencji należy spojrzeć na poziomie rynku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży towarów używanych.


W opinii tut. Organu, w przedmiotowym przypadku istnieje realne ryzyko wystąpienia naruszenia zasad konkurencji. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży towarów używanych dokonywanej przez Wnioskodawcę stawiałoby Wnioskodawcę w uprzywilejowanej sytuacji na rynku w stosunku do innych podmiotów wykonujących takie same czynności, tj. sprzedających towary używane.


Należy zauważyć, że na rynku funkcjonuje wiele podmiotów, które prowadzą taką samą działalność, którą Wnioskodawca zamierza prowadzić w sklepie charytatywnym. Z opisu sprawy wynika, że towarami sprzedawanymi przez Wnioskodawcę będą odzież używana, szkło, ceramika, książki, obrazy, płyty CD, artykuły gospodarstwa domowego oraz zabawki. Natomiast na rynku funkcjonuje wiele podmiotów zajmujących się sprzedażą tego rodzaju towarami używanymi – sklepy z odzieżą używaną, zwane second handami, antykwariaty, które zajmują się sprzedażą książek czy płyt używanych, komisy meblowe, itp. W takim przypadku niewątpliwie wystąpi ryzyko zakłócenia warunków konkurencji w przypadku zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów używanych w sklepie charytatywnym. Wnioskodawca wskazał, że będzie ustalać ceny na podstawie cen sugerowanych przez darczyńców – będą to ceny symboliczne, nieodzwierciedlające wartości rynkowej tych towarów. Zatem w przypadku zastosowania zwolnienia od podatku VAT wobec planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów używanych w sklepie charytatywnym w sytuacji, gdy sprzedaż towarów używanych przez inne podmioty, co do zasady, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT niewątpliwie doprowadzi do naruszenia warunków konkurencji. Wskazać przy tym należy, że nie ma znaczenia możliwa skala tego zakłócenia, a jedynie samo wystąpienie możliwości naruszenia warunków konkurencji.


Wobec powyższych okoliczności należy uznać, że zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży towarów używanych przez Wnioskodawcę, spowoduje realne zagrożenie naruszenia warunków konkurencji na rynku. Wnioskodawca stosując zwolnienie od podatku VAT byłby w uprzywilejowanej sytuacji na rynku, w stosunku do innych podmiotów, które również dokonują sprzedaży towarów używanych, lecz nie są objęte zwolnieniem od tego podatku.


Jak wskazano wyżej przedmiotowe zwolnienie od podatku VAT nie znajduje zastosowania w sytuacji, gdy miałoby powodować naruszenie warunków konkurencji. Zatem w związku z tym, że w analizowanym przypadku zastosowanie zwolnienia od podatku dla sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów używanych może spowodować naruszenia warunków konkurencji -zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia nie znajdzie zastosowania w niniejszej sprawie.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż towarów, która będzie odbywała się w sklepie charytatywnym będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, jako sprzedaż zwolniona od podatku VAT, ponieważ będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a zapłata za sprzedawany towar pobierana będzie gotówką bądź za pomocą terminala.


Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powołany przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że w przypadku transakcji dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, podatnik co do zasady zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, a tym samym do dokumentowania każdej transakcji za pomocą paragonu fiskalnego, który musi wydać nabywcy towaru.


Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowana sprzedaż towarów w sklepie charytatywnym będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ będzie dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednakże nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że ww. sprzedaż towarów będzie mógł ewidencjonować na kasie rejestrującej, jako sprzedaż zwolnioną od podatku VAT. Jak już zostało przeanalizowane w odpowiedzi na pytanie nr 1 niniejszego wniosku, zwolnienie od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia nie znajdzie zastosowania do sprzedaży ww. towarów używanych otrzymanych przez Wnioskodawcę w drodze darowizny. Tym samym Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży wskazanych w opisie sprawy towarów przy użyciu kasy rejestrującej, jako sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Kwestia ustalenia wysokości stawki podatku VAT dla dostawy towarów od dnia 1 lipca 2020 r. może być rozstrzygnięta tylko w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, ul. …, …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj