Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.365.2020.6.SG
z 5 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 września 2020 r. (data wpływu 15 września 2020 r.), uzupełnionym 23 listopada 2020 r. i 17 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki związane z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o po-datku dochodowym od osób prawnych wydatki związane z realizacją Projektu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 listopada 2020 r., Znak: 0114-KDIP4-2.4012.439.2020.2.MMA, 0111-KDIB1-1.4010.365.2020.3.SG, oraz z 4 grudnia 2020 r., Znak: 0114-KDIP4-2.4012.439.2020.4.MMA, 0111-KDIB1-1.4010.365.2020.5.SG wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 23 listopada 2020 r. i 17 grudnia 2020 r.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawcą jest Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”). Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym oraz zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zbieranie oraz przetwarzanie odpadów.

Wnioskodawca prowadzi w powiecie (…) (dalej: „Powiat”), w którym działa, liczne akcje prospołeczne oraz proekologiczne mające na celu uwidocznienie dużej wrażliwości Wnioskodawcy na otaczające go środowisko naturalne oraz problemy lokalnej społeczności.

Tego rodzaju działania stanowią wyraz realizowanej przez Wnioskodawcę strategii biznesowej polegającej na dobrowolnym uwzględnianiu interesów społecznych i ochrony środowiska, a także relacji z otoczeniem Wnioskodawcy, co motywowane jest również przedmiotem działalności Wnioskodawcy związanym z gospodarowaniem odpadami. Ponadto Wnioskodawca jest podmiotem funkcjonującym na obszarze Powiatu od 20 lat i zatrudnia kilkadziesiąt osób będących jego mieszkańcami. Dzięki temu Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować obszary funkcjonowania Powiatu, które wymagają jego wsparcia.

Jednym z takich obszarów jest ochrona zdrowia mieszkańców. W związku z tym Wnioskodawca zobowiązał się w porozumieniu zawartym z Powiatem, że w celu zwiększenia dostępności mieszkańców do usług medycznych, przeprowadzi na własny koszt na rzecz Powiatu prace projektowe oraz budowlano-remontowe, polegające na adaptacji części pomieszczeń budynku biurowego należącego do Powiatu (dalej: „Budynek”) na pomieszczenia ambulatorium mające spełniać funkcje medyczne oraz socjalne dla personelu (dalej: „Projekt”). W wyniku prac podjętych przez Wnioskodawcę powstaną pomieszczenia, które będą mogły być wykorzystywane do celów medycznych, jednak ostateczne wykorzystanie pomieszczeń w tym celu uzależnione będzie od podpisania przez Powiat umowy z operatorem, który będzie posiadał odpowiedni kontrakt z NFZ.

Celem porozumienia jest zatem nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę (własnymi siłami lub przy udziale podwykonawców) prac projektowych oraz robót budowlanych. W tym celu Wnioskodawca dokonywał będzie również udokumentowanych fakturami nabyć towarów oraz usług niezbędnych do realizacji Projektu.

Efekty prac przeprowadzanych w ramach realizacji Projektu (dalej: „Nakłady”) będą nierozerwalnie związane z adaptowanymi pomieszczeniami Budynku i zostaną nieodpłatnie przekazane Powiatowi.

Przedmiotowy Budynek jest budynkiem użytkowym, którego 2 piętra wykorzystywane są przez Powiat, natomiast część powierzchni parteru wynajmowana jest prywatnym podmiotom świadczącym usługi medyczne.

W celu umożliwienia Wnioskodawcy realizacji Projektu na początku sierpnia bieżącego roku doszło do tymczasowego przekazania na potrzeby budowlane części Budynku Wnioskodawcy przez Powiat. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał części Budynku do jakichkolwiek innych celów, niezwiązanych z realizacją Projektu, w szczególności nie będzie go wykorzystywał w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Wskazać również należy, że nakłady poniesione przez Wnioskodawcę polegające na przygotowaniu części pomieszczeń Budynku na potrzeby ambulatorium, nie są nakładami, które Wnioskodawca ponosi w celu dostosowania udostępnionej mu nieruchomości do jego własnej działalności gospodarczej wykonywanej na terenie nieruchomości. Prace w Budynku będą wykonywane na koszt Wnioskodawcy i jego siłami albo przy udziale podwykonawców, na rzecz Powiatu, gdzie beneficjentem będzie lokalna społeczność, która będzie w przyszłości korzystać z ambulatorium. Powiat i społeczność lokalna nie są jednak wyłącznymi beneficjentami realizacji Projektu, ponieważ Wnioskodawca w związku z jego realizacją przewiduje również osiągnięcie dla siebie określonych korzyści biznesowych opisanych w dalszej części wniosku.

Wnioskodawca zobowiązał się w ramach Projektu do uzyskania pozwolenia na budowę lub/i dokonania stosownego zgłoszenia robót budowlanych w pozostałym zakresie, jeżeli przepisy prawa wymagają uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych. Ponadto Wnioskodawca zobowiązał się również do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku o funkcji medycznej, a także zapewnienia dokumentacji projektowej. Powiat zobowiązany jest natomiast do powołania inspektora nadzoru, a także wyposażenia ambulatorium w sprzęt medyczny.

Wszelkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu m.in. nabycie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia prac, nabycie usług budowlanych, prac projektowych itp., będą finansowane ze środków należących do Wnioskodawcy. Wydatki te będą należycie dokumentowane - Wnioskodawca będzie posiadał rachunki, faktury, umowy i tym podobne dokumenty potwierdzające ich poniesienie.

Jak już wcześniej wskazano, niezwłocznie po zakończeniu prac Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie Nakłady na Budynku Powiatowi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Celem przyświecającym realizacji Projektu jest zwiększenie dostępności usług medycznych dla mieszkańców Powiatu, które stanowi element strategii biznesowej Wnioskodawcy i prowadzi do poszerzenia zakresu i zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy, aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany. Wnioskodawca będzie realizował opisane działania z myślą o tym, że przyczyni się to wzmocnienia renomy Wnioskodawcy u osób fizycznych (m.in. obecnych i potencjalnych przyszłych pracowników Wnioskodawcy zamieszkujących Powiat) oraz podmiotów gospodarczych, które jeszcze Wnioskodawcy nie znają lub które są już zaznajomione z jego działalnością. Wnioskodawca uważa bowiem, że osoby fizyczne oraz podmioty gospodarcze, czy w szczególności jednostki samorządu chętniej współpracują z podmiotami, których działania wskazują na ich zaangażowanie w dobro lokalnej społeczności. Powyższe dotyczy w szczególności jednostek samorządu terytorialnego (będących częstym odbiorą usług w zakresie zagospodarowania odpadami), które przywiązują uwagę nie tylko do ekonomicznych aspektów swojej działalności, lecz również kładą nacisk na zaspokojenie potrzeb swoich mieszkańców.

Ponadto wskazać również należy, że dla Wnioskodawcy zatrudniającego około siedemdziesięciu wykwalifikowanych pracowników, ważne jest, aby w jak najbliższej odległości było dobrze wyposażone ambulatorium, które mogłoby zapewnić właściwą pomoc medyczną pracownikom Wnioskodawcy, np. w razie wypadku przy pracy. Obecnie w przypadku tego rodzaju zdarzenia pracownicy Wnioskodawcy muszą udać się po pomoc medyczną do sąsiedniego powiatu.

Wnioskodawca spodziewa się również, że jego zaangażowanie w dobro lokalnej społeczności będzie elementem, który przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Wnioskodawcy, poprawę relacji z otoczeniem i nawiązanie współpracy z Wnioskodawcą przez inne podmioty w przyszłości, co zapewni wzrost przychodów. Niewątpliwie wpłynie to również na relacje gospodarcze z samym Powiatem. Realizacja projektu w porozumieniu z Powiatem pozwoli bowiem na wypracowanie optymalnego sposobu współpracy między Wnioskodawcą, a Powiatem, co przełoży się w przyszłości na sprawniejszą realizację komercyjnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatu. Ponadto zwiększenie interakcji z Powiatem, pozwoli Wnioskodawcy na bliższe zapoznanie się z jego specyfiką oraz potrzebami, co umożliwi Wnioskodawcy dostosowanie jego oferty biznesowej dla potrzeb Powiatu.

Wnioskodawca spodziewa się, że powyższe okoliczności wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jako całości, a to w konsekwencji przełoży się na wzrost sprzedaży Wnioskodawcy opodatkowanej podatkiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 17 grudnia 2020 r., Wnioskodawca wskazał ponadto, że w związku z realizacją opisanego we wniosku Projektu Wnioskodawca dokonywał/dokonuje zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami (zawierającymi podatek do odliczenia).

Podstawową rolą Wnioskodawcy jest finansowanie Projektu oraz zapewnienie jego sprawnej, rzetelnej i terminowej realizacji.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych oraz remontowych i w związku z tym jego rola w zakresie samej adaptacji pomieszczeń Budynku (przedmiot Projektu) sprowadza się do tego, że po zaplanowaniu przedsięwzięcia i po ustaleniu z Powiatem szczegółów jego realizacji, Wnioskodawca podejmuje działania organizacyjne i administracyjne oraz techniczne zmierzające do realizacji projektu, co sprowadza się przede wszystkim do organizacji oraz nabycia od podmiotów trzecich usług budowlano-remontowych i nadzorowania ich realizacji.

Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca podejmuje też działania związane z dokonaniem stosownych zgłoszenia robót budowlanych.

Wnioskodawca zapewnienia też dokumentację projektową niezbędną do realizacji projektu.

Działaniem podejmowanym przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu jest również informowanie o jego realizacji.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy funkcjonuje we wrażliwym segmencie związanym z gospodarowaniem odpadami. Specyfika branży odpadami powoduje, że odbiór społeczny podmiotów działających w tej branży oraz samej działalności bywa negatywny - np. z uwagi na to, że jej prowadzenie wiąże się koniecznością prowadzenia składowisk odpadów, których nikt nie chce mieć w swoim bliskim otoczeniu.

Szczególnie z uwagi na to ważne jest, aby Wnioskodawca w swojej działalności utrzymywał równowagę pomiędzy efektywnością i dochodowością, a dbałością o interes społeczny. Zwłaszcza że podobne inicjatywy podejmują też inne przedsiębiorstwa z branży, wzmacniając swoją pozycję konkurencyjną (gdyby spółka nie równoważyła interesu biznesowego ze społecznym, byłaby postrzegana gorzej niż konkurencja i po prostu miałaby mniej okazji, by sprzedawać swoje usługi). Realizacja Projektu jako całości zapewnia więc zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana.

Podsumowując, realizacja Projektu poprawia wizerunek, a przez to konkurencyjność i przyszłe obroty, bo dzięki realizacji Projektu Wnioskodawca równoważy aspekty swojej działalności, które mogą mieć negatywny odbiór społeczny, nie odstaje od innych podmiotów działających w branży i podejmujących podobne inicjatywy, cieszy się lepszą opinią od tych, którzy podobnych działań społecznych nie realizują, budzi zainteresowanie nowych potencjalnych kontrahentów (dla których benefitem ze współpracy z Wnioskodawcą poza jego usługami jest również możliwość zrealizowania podobnej społecznej inicjatywy w ich regionie), zwiększa ich zaufanie do siebie jako rzetelnego usługodawcy, a przez to gruntuje swoją pozycję rynkową, zacieśnia relacje z obecnymi kontrahentami (co ma wpływ na zwiększenie ilości świadczonych usług i minimalizuje ryzyko zerwania współpracy, co ograniczyłoby obroty) i pomaga nawiązywać współpracę z nowymi (również wpływa to na zwiększenie obrotów).

Realizacja Projektu jako całości (bardziej niż pojedyncze działania związane z jego realizacją) wpływają na wzrost konkurencyjności Wnioskodawcy oraz osiągane przez niego w przyszłości obroty poprzez:

  • wzmocnienie rozpoznawalności Wnioskodawcy i jego priorytetów wśród jego obecnych oraz potencjalnych kontrahentów (w szczególności dotyczy to zdaniem Wnioskodawcy jednostek samorządu terytorialnego, które przywiązują uwagę nie tylko do ekonomicznych aspektów konkretnej transakcji, lecz mają na uwadze również dobro swoich mieszkańców),
  • wzmocnienie pozytywnej renomy Wnioskodawcy, jako podmiotu zaangażowanego w działalność prospołeczną,
  • ukształtowanie pozytywnych relacji między Wnioskodawcą, a Powiatem, a także zapewnienie możliwości wypracowania optymalnego sposobu współpracy między Wnioskodawcą, a Powiatem (dzięki realizacji Projektu przez Wnioskodawcę w porozumieniu z Powiatem), co przełoży się w przyszłości na sprawniejszą realizację komercyjnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatu,
  • uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat specyfiki oraz potrzeb Powiatu, co umożliwi Wnioskodawcy dostosowanie jego oferty biznesowej do potrzeb Powiatu,
  • zbudowanie pozytywnych relacji Wnioskodawcy z jego obecnymi pracownikami, co przełoży się na większą motywację pracowników Wnioskodawcy do pracy oraz ich większą lojalność wobec Wnioskodawcy,
  • zapewnienie pracownikom Wnioskodawcy możliwości skorzystania z pomocy medycznej, np. w razie wypadku przy pracy, w niewielkiej odległości od ich miejsca pracy,
  • zbudowanie pozytywnej opinii o Wnioskodawcy u potencjalnych kandydatów do pracy, dzięki czemu Wnioskodawca będzie mógł łatwiej pozyskiwać nowych, wykwalifikowanych pracowników.

Realizacja Projektu przez Wnioskodawcę ma pozytywny wpływ na decyzje ostatecznych nabywców, bo uświadamia im to istnienie firmy Wnioskodawcy, zwiększają poziom zaufania do jego marki, powoduje u nabywców chęć współpracy z Wnioskodawcą z uwagi na to, że wspiera on lokalne społeczności oraz identyfikują się z ideami realizowanymi przez Wnioskodawcę w ramach CSR i zawierają z nim współpracę, aby te idee pośrednio wspierać (gdyż mają świadomość że Wnioskodawca część swoich zysków wykorzystuje w sposób społecznie użyteczny).

Jak już wskazano, celem przyświecającym Wnioskodawcy przy realizacji Projektu jest zwiększenie dostępności usług medycznych dla mieszkańców Powiatu, a także rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany.

Realizacja projektu nie jest zatem wprost nakierowana na ułatwienie lub stworzenie korzystnych warunków do zawarcia umowy między Wnioskodawcą, a potencjalnymi nabywcami świadczonych przez niego usług; pozwoli jednak na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nad innymi podmiotami z tej samej branży funkcjonującymi na obszarze Powiatu, ponieważ, zdaniem Wnioskodawcy, kontrahenci chętniej współpracują z podmiotami zaangażowanymi społecznie.

Ponadto, charakter działalności przedsiębiorstwa, czyli przetwarzania odpadów komunalnych, może powodować negatywny odbiór Wnioskodawcy przez lokalną społeczność – protesty i odwołania lokalnej społeczności mogą ograniczać Wnioskodawcy możliwość rozbudowy i modernizacji linii technologicznych umożliwiających zwiększenie rocznego przerobu odpadów i rentowności prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Jak już wskazano powyżej, działania społeczne takie jak budowa przedmiotowego ambulatorium ma na celu poprawę relacji Wnioskodawcy z lokalna społecznością, co może finalnie przełożyć się na rozwój biznesowy zakładu Wnioskodawcy poprzez zniwelowanie ewentualnego oporu lokalnej społeczności przed rozbudową działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. A rozbudowa tej działalności gwarantuje osiąganie większych obrotów.

Wnioskodawca uważa (i dlatego realizuje Projekt), że dzięki Projektowi zwiększy sprzedaż usług opodatkowanych wchodzących w zakres swojej działalności, bo realizacja Projektu powoduje, że jest lepiej rozpoznawalny, bardziej konkurencyjny, lepiej odbierany i cieszy się większym zaufaniem odbiorców, więc będzie świadczył swoje usługi opodatkowane dłużej, w ramach stabilnej współpracy i w szerszym zakresie na rzecz szerszej grupy podmiotów (choć trudno w sposób wymierny i precyzyjny ustalić wartość tego przyrostu). Realizacja Projektu eliminuje też bariery utrudniające rozwój działalności i zwiększanie sprzedaży (np. protesty społeczne i sprzeciw oraz niechęć).

Realizacja Projektu pozytywnie wpłynie na całokształt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej poprzez wywołanie skutków wskazanych w odpowiedzi powyżej, czyli m.in. wzmocnienie renomy Wnioskodawcy wśród jego otoczenia, np. jego obecnych oraz potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych, zbudowania pozytywnej renomy Wnioskodawcy u jego pracowników, co może przełożyć się na ich większą motywację do pracy, czy też zapewnienie im dostępu do opieki medycznej. Ponadto, jak wskazano w odpowiedzi powyżej, ograniczenie protestów i sprzeciwów lokalnej społeczności poprzez poprawę relacji Wnioskodawcy z otoczeniem, otwiera Wnioskodawcy możliwości rozbudowy prowadzonej przez niego działalności.

Wnioskodawca informuje na swojej stronie internetowej o prowadzonych przez siebie działaniach wpisujących się w ramy CSR, w tym o realizacji będącego przedmiotem wniosku Projektu.

Działalność Wnioskodawcy w ww. zakresie widoczna jest również na lokalnych portalach internetowych poświęconych sprawom Powiatu oraz w mediach społecznościowych Starostwa Powiatowego. Ponadto uzgodniona dokumentacja projektowa przewiduje, że na elewacji Budynku umieszczony zostanie logotyp Wnioskodawcy o wymiarach 250x250cm.



W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o po¬datku dochodowym od osób prawnych wydatki związane z reali¬zacją Projektu?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie mógł, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z realizacją Projektu.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz art. 16 ustawy o CIT.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT jako wydatek, którego nie uważa się za koszt uzyskania przychodów.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że realizacja Projektu i poniesione w związku z tym wydatki będą miały związek z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów oraz również pośredni związek z uzyskiwaniem przez niego przychodów poprzez:

  • wzmocnienie rozpoznawalności Wnioskodawcy wśród jego obecnych oraz potencjalnych kontrahentów (w szczególności dotyczy to zdaniem Wnioskodawcy jednostek samorządu terytorialnego, które przywiązują uwagę nie tylko do ekonomicznych aspektów konkretnej transakcji, lecz mają na uwadze również dobro swoich mieszkańców),
  • wzmocnienie pozytywnej renomy Wnioskodawcy, jako podmiotu, które są zaangażowane w działalność prospołeczną,
  • ukształtowanie pozytywnych relacji między Wnioskodawcą a Powiatem,
  • zbudowanie pozytywnych relacji Wnioskodawcy z obecnymi pracownikami Wnioskodawcy, co przełoży się na większą motywację do pracy oraz ich większą lojalność wobec Wnioskodawcy,
  • zapewnienie pracownikom Wnioskodawcy z możliwości skorzystania z pomocy medycznej, np. w razie wypadku przy pracy, w bliskiej odległości od ich miejsca pracy,
  • ukazanie Wnioskodawcy jako podmiotu zaangażowanego społecznie przełoży się również niewątpliwie na zbudowanie pozytywnej opinii o Wnioskodawcy również u potencjalnych kandydatów do pracy u Wnioskodawcy, dzięki czemu Wnioskodawca będzie mógł łatwiej pozyskiwać nowych, wykwalifikowanych pracowników.

Ponadto, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, wskazać w tym miejscu należy na definicję CSR.

Jak wynika z licznych interpretacji organów podatkowych, m.in. interpretacji indywidualnej z 14 grudnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.400.2017.1.AN: „Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, należy je zatem traktować jako inwestycję, a nie koszt.

Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego”.

Zdaniem Wnioskodawcy, będący przedmiotem niniejszego wniosku Projekt należy uznać za działanie stanowiące implementację przez niego polityki CSR. Projekt stanowi bowiem dobrowolną inwestycję Wnioskodawcy w relacje z jego otoczeniem. Cele polityki CSR realizowane przez Wnioskodawcę obejmują takie aspekty, jak zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy, zwiększenie świadomości roli społecznej Wnioskodawcy wśród mieszkańców Powiatu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany. W ramach podejmowanych działań prospołecznych Wnioskodawca inwestuje w relacje z otoczeniem firmy, co ma w zamyśle Wnioskodawcy przyczynić się do wzrostu jego konkurencyjności.

Z licznych interpretacji organów podatkowych wynika, że wydatki związane z działaniami podatników w zakresie CSR mogą być przez nich zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Przykładowo można w tym miejscu wskazać na interpretacje indywidualne: z 2 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.104.2017.2.AT, z 16 marca 2017 r., Znak: 1462- IPPB5.4510.1101.2016.1.BC oraz z 2 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB2- 1.4010.104.2017.2.AT. W ostatniej z nich organ wskazał, że „(...) wydatki poniesione na realizację działań z zakresu CSR stanowią wydatki na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów i jako takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki”.

Rozważenia wymaga przy tym jednak, czy działania podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej polityki CSR - realizacji Projektu - nie noszą znamion reprezentacji, a także czy nie są darowizną wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Jak wynika z interpretacji organów podatkowych, m.in. interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.119.2020.1.AM: ,,(...) „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia”.

W ocenie Wnioskodawcy wydatki, które poniesie w związku z realizacją Projektu, nie mogą zostać uznane za wydatki na reprezentację, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Jak wynika bowiem z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, celem przyświecającym realizacji Projektu jest zwiększenie dostępności usług medycznych dla mieszkańców Powiatu, zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany, co pozwoli na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nad innymi podmiotami z tej samej branży funkcjonującymi na obszarze Powiatu, ponieważ, zdaniem Wnioskodawcy, kontrahenci chętniej współpracują z podmiotami zaangażowanymi społecznie. Nie można zatem w tym przypadku zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić, że są to wydatki ponoszone wyłącznie w celu „ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków do jej zawarcia”.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również m.in. w interpretacji indywidualnej z 14 grudnia 2017 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.400.2017.1.AN, w której organ, w kontekście uznania wydatków związanych z realizacją polityki CSR za wydatki na reprezentację stwierdził, że „W ww. kontekście zauważyć należy, że jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, celem realizowanych przez Wnioskodawcę programów jest zaangażowanie Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Powyższe działania Spółki niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zatem, wydatki takie mogą (...), stanowić koszty uzyskania przychodów. Nie znajdą się one w negatywnym katalogu art. 16”.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro wydatki związane z implementacją CSR nie znajdują się w ocenie organu, który wydał przywołaną powyżej interpretację w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, to tym samym nie mogą zostać uznane za wydatki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, tj. wydatki reprezentacyjne. Przywołana powyżej interpretacja wpisuje się zdaniem Wnioskodawcy, w utrwaloną praktykę interpretacyjną organów podatkowych, z której wynika, że wydatki związane z realizacją CSR mogą być zaliczane przez podatników do kosztów uzyskania przychodów (m.in. przytaczane już wcześniej interpretacje indywidualne: z 2 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.104.2017.2.AT, z 16 marca 2017 r., Znak: 1462-IPPB5.4510.1101.2016.1.BC, z 2 października 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010. 104.2017.2.AT oraz z 25 czerwca 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.258.2019.2.AW).

Jak już wskazano powyżej, istotne znaczenie w kontekście możliwości zaliczenia przez Wnioskodawcę wydatków poniesionych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów ma również ustalenie, czy wydatki te nie są darowizną na rzecz Powiatu, wyłączoną z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o VAT, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Wskazany powyżej przepis ma zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy przekazywane darowizny mają bezinteresowny charakter. W analizowanym przypadku nie dochodzi zdaniem Wnioskodawcy do darowizny, ponieważ działania Wnioskodawcy związane z realizacją Projektu są motywowane osiągnięciem określonych, własnych celów, m.in. zwiększeniem rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy. Ekwiwalentem, który Wnioskodawca uzyskuje w zamian za nieodpłatną realizację Projektu, są zatem w jego ocenie pozytywne efekty, które tego rodzaju działanie wywoła np. ukazanie Wnioskodawcy, jako podmiotu zaangażowanego społecznie, zapewnienie pracownikom Wnioskodawcy możliwości skorzystania z pomocy medycznej w bliskiej odległości od ich miejsca pracy, które wpłyną pozytywnie na jego konkurencyjność, prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność gospodarczą i w konsekwencji na osiągany przez niego przychód.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy wydatki związane z realizacją projektu nie mogą zostać uznane ze wydatki, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, ze względu na to, że nie mają one bezinteresownego charakteru - Powiat nie jest wyłącznym beneficjentem działań Wnioskodawcy, ponieważ Wnioskodawca działa również dla realizacji własnych celów biznesowych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 1 lipca 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD dotyczącej wydatków na realizację projektu budowy placów zabaw stanowiących realizację polityki CSR Wnioskodawcy: „Mając na uwadze powyższe podkreślić jednak należy, że ograniczenie wymienione w powołanym art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT ma zastosowanie m.in. do przekazanych darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność. Zauważyć jednak należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z czynnością ekwiwalentną, bowiem przekazanie Gminie placów zabaw, na których umieszona będzie informacja o wykonawcy projektu dokonywane w ramach strategii społecznej odpowiedzialności biznesu będzie prowadziło do zwiększenia rozpoznawalności Spółki jako działacza społecznego, co nie stanowi działania jednostronnego. Aktywność ta w konsekwencji wpłynie na poprawę wizerunku firmy, a także wzrost konkurencyjności Spółki na rynku, co przełoży się również na wzrost uzyskiwanych przez Wnioskodawcę przychodów”.

Ponadto za tym, że w analizowanym przypadku nie dochodzi do darowizny przemawia również to, że przedmiotem nieodpłatnego świadczenia Wnioskodawcy jest usługa - nieodpłatne wykonanie oraz przekazanie Nakładów na Budynku. Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych np. wyroku WSA w Gdańsku z 24 października 2012 r., sygn. akt I SA/Gd 595/12 „Zgodnie z art. 888 § 1 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizną jest więc czynność prawna mająca na celu nieodpłatne wzbogacenie obdarowanego (przysporzenie mu korzyści) kosztem majątku darczyńcy. Darowizna może polegać zarówno na przesunięciach do majątku obdarowanego określonych przedmiotów majątkowych, jak i na innych postaciach dyspozycji majątkowych darczyńcy prowadzących do zmniejszenia jego majątku, a po stronie majątku obdarowanego, do zmniejszenia aktywów lub zwiększenia pasywów (...).

W definicji tej nie mieści się świadczenie usług pod tytułem darmym, gdyż nie dochodzi w takiej sytuacji do przesunięcia majątkowego kosztem majątku darczyńcy. Prowadzi to do konstatacji, że przedmiotem darowizny nie może być usługa”.

Zatem skoro w analizowanym przypadku mamy do czynienia z nieodpłatną usługą, to w ocenie Wnioskodawcy nie można tym samym również z tego powodu uznać, że dochodzi z jego strony do darowizny na rzecz Powiatu.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, będzie mógł on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z realizacją Projektu, ponieważ:

  • będą to wydatki związane z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu (rozumianego głównie jako relacje z otoczeniem, obecnymi i przyszłymi kontrahentami, obecnymi i potencjalnymi pracownikami) i pośrednio związane z uzyskiwaniem przez Wnioskodawcę przychodu,
  • będą należycie udokumentowane,
  • nie mogą zostać uznane za wydatki wymienione w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „updop”).

W myśl art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku poniesionego przez podatnika wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 updop. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 updop. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Jednocześnie, wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać na definicję CSR (Corporate Social Responsibility - Społeczna odpowiedzialność biznesu (www.pozytek.gov.pl)).

Społeczną odpowiedzialność biznesu określa się jako koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie.

Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie Normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
  • jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

CSR jest bardzo szerokim pojęciem, pod którym kryje się szereg różnych inicjatyw czy procedur.

W tym miejscu warto odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanym do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.

We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału, relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego. Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe. Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.

Tym samym społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej. Należy je zatem traktować jako inwestycję a nie koszt. Innymi słowy, odpowiedzialność biznesu to efektywna strategia zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw na poziomie globalnym i jednocześnie kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca prowadzi w powiecie, w którym działa, liczne akcje prospołeczne oraz proekologiczne mające na celu uwidocznienie dużej wrażliwości Wnioskodawcy na otaczające go środowisko naturalne oraz problemy lokalnej społeczności.

Tego rodzaju działania stanowią wyraz realizowanej przez Wnioskodawcę strategii biznesowej polegającej na dobrowolnym uwzględnianiu interesów społecznych i ochrony środowiska, a także relacji z otoczeniem Wnioskodawcy, co motywowane jest również przedmiotem działalności Wnioskodawcy związanym z gospodarowaniem odpadami. Ponadto Wnioskodawca jest podmiotem funkcjonującym na obszarze Powiatu od 20 lat i zatrudnia kilkadziesiąt osób będących jego mieszkańcami. Dzięki temu Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować obszary funkcjonowania Powiatu, które wymagają jego wsparcia.

Jednym z takich obszarów jest ochrona zdrowia mieszkańców. W związku z tym Wnioskodawca zobowiązał się w porozumieniu zawartym z Powiatem, że w celu zwiększenia dostępności mieszkańców do usług medycznych, przeprowadzi na własny koszt na rzecz Powiatu prace projektowe oraz budowlano-remontowe, polegające na adaptacji części pomieszczeń budynku biurowego należącego do Powiatu (dalej: „Budynek”) na pomieszczenia ambulatorium mające spełniać funkcje medyczne oraz socjalne dla personelu (dalej: „Projekt”). W wyniku prac podjętych przez Wnioskodawcę powstaną pomieszczenia, które będą mogły być wykorzystywane do celów medycznych, jednak ostateczne wykorzystanie pomieszczeń w tym celu uzależnione będzie od podpisania przez Powiat umowy z operatorem, który będzie posiadał odpowiedni kontrakt z NFZ.

Celem porozumienia jest zatem nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę (własnymi siłami lub przy udziale podwykonawców) prac projektowych oraz robót budowlanych. W tym celu Wnioskodawca dokonywał będzie również udokumentowanych fakturami nabyć towarów oraz usług niezbędnych do realizacji Projektu.

Efekty prac przeprowadzanych w ramach realizacji Projektu (dalej: „Nakłady”) będą nierozerwalnie związane z adaptowanymi pomieszczeniami Budynku i zostaną nieodpłatnie przekazane Powiatowi.

Przedmiotowy Budynek jest budynkiem użytkowym, którego 2 piętra wykorzystywane są przez Powiat, natomiast część powierzchni parteru wynajmowana jest prywatnym podmiotom świadczącym usługi medyczne.

W celu umożliwienia Wnioskodawcy realizacji Projektu na początku sierpnia bieżącego roku doszło do tymczasowego przekazania na potrzeby budowlane części Budynku Wnioskodawcy przez Powiat. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał części Budynku do jakichkolwiek innych celów, niezwiązanych z realizacją Projektu, w szczególności nie będzie go wykorzystywał w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Wskazać również należy, że nakłady poniesione przez Wnioskodawcę polegające na przygotowaniu części pomieszczeń Budynku na potrzeby ambulatorium, nie są nakładami, które Wnioskodawca ponosi w celu dostosowania udostępnionej mu nieruchomości do jego własnej działalności gospodarczej wykonywanej na terenie nieruchomości. Prace w Budynku będą wykonywane na koszt Wnioskodawcy i jego siłami albo przy udziale podwykonawców, na rzecz Powiatu, gdzie beneficjentem będzie lokalna społeczność, która będzie w przyszłości korzystać z ambulatorium. Powiat i społeczność lokalna nie są jednak wyłącznymi beneficjentami realizacji Projektu, ponieważ Wnioskodawca w związku z jego realizacją przewiduje również osiągnięcie dla siebie określonych korzyści biznesowych opisanych w dalszej części wniosku.

Wnioskodawca zobowiązał się w ramach Projektu do uzyskania pozwolenia na budowę lub/i dokonania stosownego zgłoszenia robót budowlanych w pozostałym zakresie, jeżeli przepisy prawa wymagają uzyskania pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych. Ponadto Wnioskodawca zobowiązał się również do uzyskania pozwolenia na użytkowanie budynku o funkcji medycznej, a także zapewnienia dokumentacji projektowej. Powiat zobowiązany jest natomiast do powołania inspektora nadzoru, a także wyposażenia ambulatorium w sprzęt medyczny.

Wszelkie wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Projektu m.in. nabycie materiałów niezbędnych do przeprowadzenia prac, nabycie usług budowlanych, prac projektowych itp., będą finansowane ze środków należących do Wnioskodawcy. Wydatki te będą należycie dokumentowane - Wnioskodawca będzie posiadał rachunki, faktury, umowy i tym podobne dokumenty potwierdzające ich poniesienie.

Jak już wcześniej wskazano, niezwłocznie po zakończeniu prac Wnioskodawca przekaże nieodpłatnie Nakłady na Budynku Powiatowi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Celem przyświecającym realizacji Projektu jest zwiększenie dostępności usług medycznych dla mieszkańców Powiatu, które stanowi element strategii biznesowej Wnioskodawcy i prowadzi do poszerzenia zakresu i zwiększenia rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy, aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany. Wnioskodawca będzie realizował opisane działania z myślą o tym, że przyczyni się to wzmocnienia renomy Wnioskodawcy u osób fizycznych (m.in. obecnych i potencjalnych przyszłych pracowników Wnioskodawcy zamieszkujących Powiat) oraz podmiotów gospodarczych, które jeszcze Wnioskodawcy nie znają lub które są już zaznajomione z jego działalnością. Wnioskodawca uważa bowiem, że osoby fizyczne oraz podmioty gospodarcze, czy w szczególności jednostki samorządu chętniej współpracują z podmiotami, których działania wskazują na ich zaangażowanie w dobro lokalnej społeczności. Powyższe dotyczy w szczególności jednostek samorządu terytorialnego (będących częstym odbiorą usług w zakresie zagospodarowania odpadami), które przywiązują uwagę nie tylko do ekonomicznych aspektów swojej działalności, lecz również kładą nacisk na zaspokojenie potrzeb swoich mieszkańców.

Ponadto wskazać również należy, że dla Wnioskodawcy zatrudniającego około siedemdziesięciu wykwalifikowanych pracowników, ważne jest, aby w jak najbliższej odległości było dobrze wyposażone ambulatorium, które mogłoby zapewnić właściwą pomoc medyczną pracownikom Wnioskodawcy, np. w razie wypadku przy pracy. Obecnie w przypadku tego rodzaju zdarzenia pracownicy Wnioskodawcy muszą udać się po pomoc medyczną do sąsiedniego powiatu.

Wnioskodawca spodziewa się również, że jego zaangażowanie w dobro lokalnej społeczności będzie elementem, który przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Wnioskodawcy, poprawę relacji z otoczeniem i nawiązanie współpracy z Wnioskodawcą przez inne podmioty w przyszłości, co zapewni wzrost przychodów. Niewątpliwie wpłynie to również na relacje gospodarcze z samym Powiatem. Realizacja projektu w porozumieniu z Powiatem pozwoli bowiem na wypracowanie optymalnego sposobu współpracy między Wnioskodawcą, a Powiatem, co przełoży się w przyszłości na sprawniejszą realizację komercyjnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatu. Ponadto zwiększenie interakcji z Powiatem, pozwoli Wnioskodawcy na bliższe zapoznanie się z jego specyfiką oraz potrzebami, co umożliwi Wnioskodawcy dostosowanie jego oferty biznesowej dla potrzeb Powiatu.

Wnioskodawca spodziewa się, że powyższe okoliczności wpłyną pozytywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa Wnioskodawcy jako całości, a to w konsekwencji przełoży się na wzrost sprzedaży Wnioskodawcy opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca w związku z realizacją opisanego we wniosku Projektu dokonywał/dokonuje zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami (zawierającymi podatek do odliczenia).

Podstawową rolą Wnioskodawcy jest finansowanie Projektu oraz zapewnienie jego sprawnej, rzetelnej i terminowej realizacji.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych oraz remontowych i w związku z tym jego rola w zakresie samej adaptacji pomieszczeń Budynku (przedmiot Projektu) sprowadza się do tego, że po zaplanowaniu przedsięwzięcia i po ustaleniu z Powiatem szczegółów jego realizacji, Wnioskodawca podejmuje działania organizacyjne i administracyjne oraz techniczne zmierzające do realizacji projektu, co sprowadza się przede wszystkim do organizacji oraz nabycia od podmiotów trzecich usług budowlano-remontowych i nadzorowania ich realizacji.

Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca podejmuje też działania związane z dokonaniem stosownych zgłoszenia robót budowlanych.

Wnioskodawca zapewnienia też dokumentację projektową niezbędną do realizacji projektu.

Działaniem podejmowanym przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu jest również informowanie o jego realizacji.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy funkcjonuje we wrażliwym segmencie związanym z gospodarowaniem odpadami. Specyfika branży odpadami powoduje, że odbiór społeczny podmiotów działających w tej branży oraz samej działalności bywa negatywny - np. z uwagi na to, że jej prowadzenie wiąże się koniecznością prowadzenia składowisk odpadów, których nikt nie chce mieć w swoim bliskim otoczeniu.

Szczególnie z uwagi na to ważne jest, aby Wnioskodawca w swojej działalności utrzymywał równowagę pomiędzy efektywnością i dochodowością, a dbałością o interes społeczny. Zwłaszcza że podobne inicjatywy podejmują też inne przedsiębiorstwa z branży, wzmacniając swoją pozycję konkurencyjną (gdyby spółka nie równoważyła interesu biznesowego ze społecznym, byłaby postrzegana gorzej niż konkurencja i po prostu miałaby mniej okazji, by sprzedawać swoje usługi). Realizacja Projektu jako całości zapewnia więc zwiększenie rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Spółki, zwiększenie świadomości roli społecznej Spółki wśród mieszkańców regionu oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i regionów, z którymi Spółka jest związana.

Podsumowując, realizacja Projektu poprawia wizerunek, a przez to konkurencyjność i przyszłe obroty, bo dzięki realizacji Projektu Wnioskodawca równoważy aspekty swojej działalności, które mogą mieć negatywny odbiór społeczny, nie odstaje od innych podmiotów działających w branży i podejmujących podobne inicjatywy, cieszy się lepszą opinią od tych, którzy podobnych działań społecznych nie realizują, budzi zainteresowanie nowych potencjalnych kontrahentów (dla których benefitem ze współpracy z Wnioskodawcą poza jego usługami jest również możliwość zrealizowania podobnej społecznej inicjatywy w ich regionie), zwiększa ich zaufanie do siebie jako rzetelnego usługodawcy, a przez to gruntuje swoją pozycję rynkową, zacieśnia relacje z obecnymi kontrahentami (co ma wpływ na zwiększenie ilości świadczonych usług i minimalizuje ryzyko zerwania współpracy, co ograniczyłoby obroty) i pomaga nawiązywać współpracę z nowymi (również wpływa to na zwiększenie obrotów).

Realizacja Projektu jako całości (bardziej niż pojedyncze działania związane z jego realizacją) wpływają na wzrost konkurencyjności Wnioskodawcy oraz osiągane przez niego w przyszłości obroty poprzez:

  • wzmocnienie rozpoznawalności Wnioskodawcy i jego priorytetów wśród jego obecnych oraz potencjalnych kontrahentów (w szczególności dotyczy to zdaniem Wnioskodawcy jednostek samorządu terytorialnego, które przywiązują uwagę nie tylko do ekonomicznych aspektów konkretnej transakcji, lecz mają na uwadze również dobro swoich mieszkańców),
  • wzmocnienie pozytywnej renomy Wnioskodawcy, jako podmiotu zaangażowanego w działalność prospołeczną,
  • ukształtowanie pozytywnych relacji między Wnioskodawcą, a Powiatem, a także zapewnienie możliwości wypracowania optymalnego sposobu współpracy między Wnioskodawcą, a Powiatem (dzięki realizacji Projektu przez Wnioskodawcę w porozumieniu z Powiatem), co przełoży się w przyszłości na sprawniejszą realizację komercyjnych usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Powiatu,
  • uzyskanie przez Wnioskodawcę wiedzy na temat specyfiki oraz potrzeb Powiatu, co umożliwi Wnioskodawcy dostosowanie jego oferty biznesowej do potrzeb Powiatu,
  • zbudowanie pozytywnych relacji Wnioskodawcy z jego obecnymi pracownikami, co przełoży się na większą motywację pracowników Wnioskodawcy do pracy oraz ich większą lojalność wobec Wnioskodawcy,
  • zapewnienie pracownikom Wnioskodawcy możliwości skorzystania z pomocy medycznej, np. w razie wypadku przy pracy, w niewielkiej odległości od ich miejsca pracy,
  • zbudowanie pozytywnej opinii o Wnioskodawcy u potencjalnych kandydatów do pracy, dzięki czemu Wnioskodawca będzie mógł łatwiej pozyskiwać nowych, wykwalifikowanych pracowników.

Realizacja Projektu przez Wnioskodawcę ma pozytywny wpływ na decyzje ostatecznych nabywców, bo uświadamia im to istnienie firmy Wnioskodawcy, zwiększają poziom zaufania do jego marki, powoduje u nabywców chęć współpracy z Wnioskodawcą z uwagi na to, że wspiera on lokalne społeczności oraz identyfikują się z ideami realizowanymi przez Wnioskodawcę w ramach CSR i zawierają z nim współpracę, aby te idee pośrednio wspierać (gdyż mają świadomość że Wnioskodawca część swoich zysków wykorzystuje w sposób społecznie użyteczny).

Jak już wskazano, celem przyświecającym Wnioskodawcy przy realizacji Projektu jest zwiększenie dostępności usług medycznych dla mieszkańców Powiatu, a także rozpoznawalności priorytetów i działań społecznych Wnioskodawcy oraz aktywne uczestnictwo w zrównoważonym rozwoju społeczności i Powiatu, z którymi Wnioskodawca jest związany.

Realizacja projektu nie jest zatem wprost nakierowana na ułatwienie lub stworzenie korzystnych warunków do zawarcia umowy między Wnioskodawcą, a potencjalnymi nabywcami świadczonych przez niego usług; pozwoli jednak na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej nad innymi podmiotami z tej samej branży funkcjonującymi na obszarze Powiatu, ponieważ, zdaniem Wnioskodawcy, kontrahenci chętniej współpracują z podmiotami zaangażowanymi społecznie.

Ponadto, charakter działalności przedsiębiorstwa, czyli przetwarzania odpadów komunalnych, może powodować negatywny odbiór Wnioskodawcy przez lokalną społeczność – protesty i odwołania lokalnej społeczności mogą ograniczać Wnioskodawcy możliwość rozbudowy i modernizacji linii technologicznych umożliwiających zwiększenie rocznego przerobu odpadów i rentowności prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Jak już wskazano powyżej, działania społeczne takie jak budowa przedmiotowego ambulatorium ma na celu poprawę relacji Wnioskodawcy z lokalna społecznością, co może finalnie przełożyć się na rozwój biznesowy zakładu Wnioskodawcy poprzez zniwelowanie ewentualnego oporu lokalnej społeczności przed rozbudową działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. A rozbudowa tej działalności gwarantuje osiąganie większych obrotów.

Wnioskodawca uważa (i dlatego realizuje Projekt), że dzięki Projektowi zwiększy sprzedaż usług opodatkowanych wchodzących w zakres swojej działalności, bo realizacja Projektu powoduje, że jest lepiej rozpoznawalny, bardziej konkurencyjny, lepiej odbierany i cieszy się większym zaufaniem odbiorców, więc będzie świadczył swoje usługi opodatkowane dłużej, w ramach stabilnej współpracy i w szerszym zakresie na rzecz szerszej grupy podmiotów (choć trudno w sposób wymierny i precyzyjny ustalić wartość tego przyrostu). Realizacja Projektu eliminuje też bariery utrudniające rozwój działalności i zwiększanie sprzedaży (np. protesty społeczne i sprzeciw oraz niechęć).

Realizacja Projektu pozytywnie wpłynie na całokształt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej poprzez wywołanie skutków wskazanych w odpowiedzi powyżej, czyli m.in. wzmocnienie renomy Wnioskodawcy wśród jego otoczenia, np. jego obecnych oraz potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych, zbudowania pozytywnej renomy Wnioskodawcy u jego pracowników, co może przełożyć się na ich większą motywację do pracy, czy też zapewnienie im dostępu do opieki medycznej. Ponadto, jak wskazano w odpowiedzi powyżej, ograniczenie protestów i sprzeciwów lokalnej społeczności poprzez poprawę relacji Wnioskodawcy z otoczeniem, otwiera Wnioskodawcy możliwości rozbudowy prowadzonej przez niego działalności.

Wnioskodawca informuje na swojej stronie internetowej o prowadzonych przez siebie działaniach wpisujących się w ramy CSR, w tym o realizacji będącego przedmiotem wniosku Projektu.

Działalność Wnioskodawcy w ww. zakresie widoczna jest również na lokalnych portalach internetowych poświęconych sprawom Powiatu oraz w mediach społecznościowych Starostwa Powiatowego. Ponadto uzgodniona dokumentacja projektowa przewiduje, że na elewacji Budynku umieszczony zostanie logotyp Wnioskodawcy o wymiarach 250x250cm.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że wszystkie wskazane we wniosku działania Spółki w zakresie CSR wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i mogą przyczynić się do budowania długoterminowego zaufania pracowników i społeczności lokalnej. Większe zaufanie z kolei jest fundamentem tworzenia otoczenia, w którym Wnioskodawca może podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się. Zaufanie pracowników i społeczności lokalnej ma w przyszłości przełożyć się również na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. W przypadku będącym przedmiotem wniosku realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku Wnioskodawcy w środowisku, który przełoży się na skutki finansowe. Nie można w tym zakresie przyjąć, że każdy wydatek polegający na wsparciu Powiatu, w którego obrębie funkcjonuje Wnioskodawca jest realizacją CSR. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, co miało miejsce w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

W świetle informacji dotyczących CSR zawartych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (https://intranet.mf.gov.pl/) brak jest podstaw do stwierdzenia, że ww. inicjatywy nie wpisują się w realizacje strategii CSR. Wśród korzyści dla firm wynikających z prowadzenia odpowiedzialnego biznesu wymieniono poprawę relacji ze społecznością i władzami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność umożliwia firmie trwałe zakorzenienie się w społeczności i pozyskanie przychylności jej mieszkańców, a także zdobycie zaufania władz samorządowych.

Zatem, działania Spółki w obszarze CSR spełniają wymogi art. 15 ust. 1 updop i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Ponadto, nie znajdą się one również w negatywnym katalogu art. 16 ustawy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest sam przepis prawa. Wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia zdarzenia przyszłego oraz załatwienia sprawy, organy podatkowe podejmują w toku postępowania podatkowego. Podstawowym narzędziem realizacji tej zasady jest postępowanie dowodowe, które nie jest prowadzone w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem tj. dotyczącym podatku od towarów i usług, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj