Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.787.2020.2.JM
z 7 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie - art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – jest prawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy oraz zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 02.10.2020 Wnioskodawca otworzył jednoosobową działalność gospodarczą, w której to wykonuje czynności agenta ubezpieczeniowego. Poza tym Wnioskodawca ma zamiar zacząć dodatkowo świadczyć usługi polegające na: odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. W tym celu Wnioskodawca otrzyma od osoby fizycznej którą będzie reprezentował pełnomocnictwo o treści: „Pełnomocnictwo stosownie do dyspozycji art. 32 i 33 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego: niniejszym upoważniam do reprezentowania mnie przed organami administracyjnymi w sprawie rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu”. Wnioskodawca nigdy wcześniej nie miał kasy fiskalnej i nie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy jej użyciu. Poza usługami agenta ubezpieczeniowego Wnioskodawca nie świadczy innych usług. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć je w przyszłości tylko o usługi polegające na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 r. nie przekroczy 200 000 zł.

Odnośnie pytania dotyczącego świadczenia usług prawniczych i doradczych: Wnioskodawca nie świadczy i nie ma zamiaru świadczyć usług doradczych, w tej chwili Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi agenta ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22.10.0 Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych), a w przyszłości Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o świadczenie usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. – poza tymi dwoma rodzajami usług, Wnioskodawca nie ma zamiaru świadczyć w najbliższej przyszłości innego rodzaju usług.

Usługi agenta ubezpieczeniowego Wnioskodawca świadczy na podstawie umowy partnerskiej podpisanej z inną firmą świadczącą usługi agenta ubezpieczeniowego i sprzedaż usług Wnioskodawcy odbywa się na rzecz innego przedsiębiorcy tj. tej osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą, z którą Wnioskodawca ma podpisaną umowę partnerską i dla tego przedsiębiorcy Wnioskodawca wystawia jedną w miesiącu fakturę sprzedaży, która stanowi co miesiąc na razie jedyny przychód Wnioskodawcy. Tylko usługi, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć w przyszłości polegające na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu, Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. W tej chwili Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, dlatego przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych w 2020 r. wyniesie 0,00 zł.

PKWiU Wnioskodawcy to 66.22.10.0 Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych.

Wynagrodzenie za świadczenie usług polegających na: odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu Wnioskodawca będzie otrzymywał tylko gotówką.

W 2020 r. Wnioskodawca nie zdąży rozpocząć świadczenia usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu, w związku z tym w 2020 r., Wnioskodawca będzie świadczył tylko usługi pośrednictwa ubezpieczeniowego świadczone na podstawie umowy partnerskiej dla innego przedsiębiorcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy świadcząc usługi polegające na otrzymaniu stosownego pełnomocnictwa i reprezentowaniu klienta przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 113 ustawy o VAT tj. w przypadku kiedy wartość sprzedaży Wnioskodawcy nie przekroczy kwoty 200.000 zł, a w roku 2020 kwoty 49.726,78 zł ze względu na otwarcie działalności w dniu 02.10.2020 (91/366 * 200 000 zł)?

Czy świadcząc omawiane usługi Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

Zdaniem Wnioskodawcy, po rozpoczęciu świadczenia usług polegających na reprezentowaniu klienta przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż świadczone przeze Wnioskodawcę usługi nie będą miały charakteru usług doradczych ani prawniczych. Ponieważ omawiane usługi nie są usługami doradczymi i prawniczymi to Wnioskodawca będzie mógł w 2020 roku korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do limitu 20 000 zł w proporcji do okresu wykonywania tych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – jest prawidłowe;
  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

  1. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
  2. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
    1. transakcji związanych z nieruchomościami,
    2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
    3. usług ubezpieczeniowych
    - jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
  1. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności – przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może na podstawie powołanego przepisu, ponownie skorzystać z tego zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, przy czym podatnik ma prawo do powrotu do zwolnienia od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostaną spełnione pozostałe – wynikające z treści przepisu art. 113 ustawy – przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio do podatnika będącego osobą fizyczną, który przed zakończeniem działalności gospodarczej utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, a następnie rozpoczął ponownie wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5 (art. 113 ust. 11a ustawy).

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r. stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu,
    6. następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
      • preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
      • komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
      • urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
      • maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
    7. hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
      • pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
      • motocykli (PKWiU ex 45.4);
  1. świadczących usługi:
    1. prawnicze,
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie,
    4. ściągania długów, w tym factoringu;
  2. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 02.10.2020 Wnioskodawca otworzył jednoosobową działalność gospodarczą, w której to wykonuje czynności agenta ubezpieczeniowego. Poza tym Wnioskodawca ma zamiar zacząć dodatkowo świadczyć usługi polegające na: odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. W tym celu Wnioskodawca otrzyma od osoby fizycznej którą będzie reprezentował pełnomocnictwo o treści: „Pełnomocnictwo stosownie do dyspozycji art. 32 i 33 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego: niniejszym upoważniam do reprezentowania mnie przed organami administracyjnymi w sprawie rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu”. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w 2020 r. nie przekroczy 200 000 zł. Odnośnie pytania dotyczącego świadczenia usług prawniczych i doradczych: Wnioskodawca nie świadczy i nie ma zamiaru świadczyć usług doradczych, w tej chwili Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi agenta ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22.10.0 Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych), a w przyszłości Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o świadczenie usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. – poza tymi dwoma rodzajami usług, Wnioskodawca nie ma zamiaru świadczyć w najbliższej przyszłości innego rodzaju usług.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Należy zauważyć, że ustawa oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia „usługi w zakresie doradztwa” jest szerszy niż termin „usługi w zakresie doradztwa podatkowego”. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, „doradzać” znaczy udzielać porady, podać, wskazać sposób postępowania w takiej sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Ustawa w art. 113 ust. 13 pkt 2 zastrzega także, że do osób świadczących usługi prawnicze nie stosuje się zwolnienia podmiotowego, określonego w ust. 1 i ust. 9. Podobnie jak w przypadku usług doradztwa ustawa nie definiuje pojęcia usług prawniczych. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w kategorii „usługi prawnicze” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, w pozostałych dziedzinach prawa, w postępowaniu ustawowym w kolegiach, komisjach arbitrażowych itp., usługi w zakresie patentów i praw autorskich, usługi notarialne, usługi związane z przetargami i aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.

Analiza przedstawionego opisu sprawy oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji wykonywania przez Wnioskodawcę usług polegających na otrzymaniu stosownego pełnomocnictwa i reprezentowaniu klienta przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowania pojazdu, które nie będą stanowiły usług prawniczych ani doradczych a przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy w roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, to Wnioskodawca będzie spełniał wskazane wyżej warunki i zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należy zauważyć, że obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 2519, z późn. zm.), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (§ 2 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.

Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powołane wyżej przepisy dotyczą zwolnień podmiotowych – uwarunkowanych wysokością osiągniętego obrotu.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
  7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
  8. doradztwa podatkowego,
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 52.21, PKWiU 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
    • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
    • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
  10. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
  11. kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
  12. związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 rozporządzenia).

W przypadku gdy przepisy ust. 1-7 przewidują różne terminy utraty mocy zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienia te tracą moc w terminie najwcześniejszym (§ 5 ust. 8 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że w dniu 02.10.2020 Wnioskodawca otworzył jednoosobową działalność gospodarczą, w której to wykonuje czynności agenta ubezpieczeniowego. Poza usługami agenta ubezpieczeniowego Wnioskodawca nie świadczy innych usług. Wnioskodawca zamierza rozszerzyć je w przyszłości tylko o usługi polegające na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu. Wnioskodawca nigdy wcześniej nie miał kasy fiskalnej i nie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy jej użyciu. Tylko usługi, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć w przyszłości polegające na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu, Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych. W tej chwili Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, dlatego przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych w 2020 r. wyniesie 0,00 zł. Wynagrodzenie za świadczenie usług polegających na: odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu Wnioskodawca będzie otrzymywał tylko gotówką.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa uznać należy, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie zawierają się wśród usług wyłączonych z zastosowania zwolnienia, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że odnośnie pytania dotyczącego świadczenia usług prawniczych i doradczych: Wnioskodawca nie świadczy i nie ma zamiaru świadczyć usług doradczych, w tej chwili Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie usługi agenta ubezpieczeniowego (PKWiU 66.22.10.0 Usługi agentów i brokerów ubezpieczeniowych), a w przyszłości Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność o świadczenie usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowanie pojazdu itp. – poza tymi dwoma rodzajami usług, Wnioskodawca nie ma zamiaru świadczyć w najbliższej przyszłości innego rodzaju usług.

Wnioskodawca wskazał, że przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawcy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych w 2020 r. wyniesie 0,00 zł.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowania pojazdu, Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, czyli do przekroczenia limitu obrotów w kwocie 20 000 zł, nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r., gdy Wnioskodawca rozpocznie świadczenia ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych od dnia 1 stycznia 2021 r. Natomiast w sytuacji gdy Wnioskodawca rozpocznie świadczenie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych usług polegających na odbiorze dokumentów od klienta, uzyskaniu od niego pełnomocnictwa i reprezentowaniu go przed organami administracyjnymi w celu rejestracji pojazdu, zgłoszenia zakupu, sprzedaży, wyrejestrowania pojazdu po dniu 1 stycznia 2021 r., to Wnioskodawca będzie mógł, nie dłużej niż do 31 grudnia 2021 r., korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia – tj. do limitu kwoty 20 000 zł, ustalonego proporcjonalnie w odniesieniu do obrotu z tytułu sprzedaży wykonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i okresu wykonywania tych czynności w roku 2021.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj