Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.725.2020.1.JG
z 5 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2020 r. (data wpływu 2 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zobowiązania Wnioskodawcy w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług do oznaczenia dostawy wszystkich Produktów kodem GTU_01 i GTU_02 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 2 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zobowiązania Wnioskodawcy w prowadzonej ewidencji dla celów podatku od towarów i usług do oznaczenia dostawy wszystkich Produktów GTU_01 i GTU_02.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą (…) m.in. w zakresie produkcji klejów, produkcji pozostałych wyrobów chemicznych sprzedaży hurtowej i detalicznej wyrobów chemicznych, drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca w szczególności dokonuje dostaw do podatników czynnych VAT alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 220720. Wnioskodawca sprzedaje następujące produkty klasyfikowane do CN 220720 (dalej: „Produkty”):

  1. (…)Alkohol etylowy skażony. Produkt ten stanowi odpowiednik popularnego denaturatu, składa się z roztworu wodnego etanolu z barwnikiem fioletowym lub bez niego, jest skażony. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 80-95 %. Produkt jest zalecany jako środek do mycia i odtłuszczania powierzchni. Pełen skład: etanol1 w stężeniu 88 - <95%, Butanon2 w stężeniu <1,5%, propan-2-ol2 w stężeniu <1,5%.
  2. ETANOL CAŁKOWICIE SKAŻONY: Produkt ten stanowi etanol czysty, bezbarwny i skażony. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 97-99,9%. Produkt jest zalecany do wykorzystania jako składnik rozpuszczalników alkoholowych. Pełen skład: etanol1 w stężeniu 97 - <100%, Butanon2 w stężeniu <1,5%, propan-2-ol2 w stężeniu <1,5%.
  3. ALKOHOL ETYLOWY 75 % całkowicie skażony: Produkt ten jest wodnym roztworem etanolu bezbarwnego, skażonego. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 75%. Produkt jest zalecany do wykorzystania jako składnik rozpuszczalników alkoholowych. Pełen skład: etanol1 w stężeniu 70 - <80%, propan-2-ol2 w stężeniu <1,5%, Butanon2 w stężeniu < 1,5%.

Powyższe Produkty nie są przeznaczone do spożycia. Nie są również przeznaczone na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe, w szczególności nie są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.?
  2. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia: Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące: 1) dostawy: a) napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym - oznaczenie „01”.


Z kolei z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym: do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Zgodnie z literalnym brzmieniem przywołanego powyżej przepisu § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia, konieczność oznaczania towarów kodem GTU_01 przy składaniu pliku JPK_VAT z deklaracją dotyczy napojów alkoholowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Z kolei definicja alkoholu etylowego dla potrzeb podatku akcyzowego jest szeroka i obejmuje między innymi wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W efekcie, dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, a tym samym - napoju alkoholowego zgodnie z art. 93 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym, chociaż jest niezdatny do spożycia.


Tym samym w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia nakłada na podatnika obowiązek oznaczania kodem GTU_01 dostaw wszelkich produktów zawierających w sobie alkohol o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, niezależnie od rodzaju produktu, którego dotyczy dostawa oraz jego przeznaczenia.

Ad 2


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia: poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące: 1) dostawy: (...) b) towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy - oznaczenie „02”.


Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy o VAT: przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Mając więc na uwadze treść art. 103 ust. 5aa pkt 2 ustawy o VAT należy stwierdzić, że oznaczenie GTU_02 dotyczy m.in. towarów takich jak benzyny silnikowe klasyfikowane do kodu CN 2207 20 00. Co prawda Produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Niemniej § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b rozporządzenia wyznaczając zakres towarów objętych oznaczeniem GTU_02 wskazał na towary definiowane w ustawie o VAT według ich klasyfikacji CN, bez ograniczenia w zakresie przeznaczenia wyrobu. Tym samym zdaniem Wnioskodawcy należy przyjąć, że dokonując dostawy alkoholu etylowego skażonego, zaklasyfikowanego do CN 220720, przeznaczonego na cele inne niż opałowe, napędowe lub żeglugowe, Wnioskodawca także powinien oznaczać dostawę kodem GTU_02.


Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

  1. prawidłowe jest przyjęcie, że Wnioskodawca dokonując dostawy Produktów jest zobligowany do oznaczania przedmiotowej transakcji kodem GTU_01 w pliku JPK_VAT z deklaracją,
  2. prawidłowe jest przyjęcie, że Wnioskodawca dokonując dostawy Produktów jest zobligowany do oznaczania dostawy kodem GTU_02 w pliku JPK VAT z deklaracją.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Ad 1


Stosownie do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2019, poz. 1998 z późn. zm., dalej: „rozporządzenie”), plik JPK dla potrzeb VAT powinien zawierać m.in. informacje o dostawach niektórych wyrobów akcyzowych wraz z odpowiednim ich oznaczeniem.


Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące dostawy napojów alkoholowych - alkoholu etylowego, piwa, wina, napojów fermentowanych i wyrobów pośrednich, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, oznaczeniem „01”.


Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2020, poz. 722, z późn. zm.) zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.


W myśl art. 93 ust. 1 ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.


Z powyższego wynika, że napojem alkoholowym w postaci alkoholu etylowego są nie tylko wyroby przeznaczone do spożycia przez ludzi, ale wszelkie wyroby zawierające w swoim składzie alkohol etylowy, niezaliczane do innych napojów alkoholowych (piwa, wina, napojów pośrednich), nawet jeśli tylko stanowią część innego wyrobu, oznaczonego innym kodem CN.

Definicja alkoholu etylowego dla potrzeb podatku akcyzowego jest bardzo szeroka i obejmuje między innymi wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. W efekcie, dla potrzeb akcyzy np. skażony alkohol etylowy zawarty w wyrobach takich jak perfumy, kosmetyki czy płyny do dezynfekcji, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 30 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym, nadal wypełnia ustawową definicję alkoholu etylowego, chociaż jest niezdatny do spożycia.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji klejów, produkcji pozostałych wyrobów chemicznych sprzedaży hurtowej i detalicznej wyrobów chemicznych, drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca w szczególności dokonuje dostaw do podatników czynnych VAT alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 220720. Wnioskodawca sprzedaje następujące produkty klasyfikowane do CN 220720:

  1. (…) Alkohol etylowy skażony. Produkt ten stanowi odpowiednik popularnego denaturatu, składa się z roztworu wodnego etanolu z barwnikiem fioletowym lub bez niego, jest skażony. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 80-95 %. Produkt jest zalecany jako środek do mycia i odtłuszczania powierzchni.
  2. ETANOL CAŁKOWICIE SKAŻONY. Produkt ten stanowi etanol czysty, bezbarwny i skażony. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 97-99,9%. Produkt jest zalecany do wykorzystania jako składnik rozpuszczalników alkoholowych.
  3. ALKOHOL ETYLOWY 75 % całkowicie skażony. Produkt ten jest wodnym roztworem etanolu bezbarwnego, skażonego. Zawartość etanolu w produkcie wynosi 75%. Produkt jest zalecany do wykorzystania jako składnik rozpuszczalników alkoholowych.


Powyższe Produkty nie są przeznaczone do spożycia. Nie są również przeznaczone na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe, w szczególności nie są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności sprowadzają się do ustalenia, czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r. Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.

W ocenie Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, że obowiązek oznaczania w ewidencji dostawy towarów należących do grupy GTU_01 dotyczy wyłącznie dostawy napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia. Oznaczenie to nie ma zastosowania w przypadku sprzedaży produktów takich jak np. perfumy, kosmetyki czy też płyny do dezynfekcji, a więc produktów zawierających w swoim składzie alkohol skażony tj. alkohol nieprzeznaczony do spożycia. Wnioskodawca wskazał, że zajmuje się produkcją klejów, pozostałych wyrobów chemicznych, sprzedażą hurtową i detaliczną wyrobów chemicznych, drobnych wyrobów metalowych, farb i szkła. Wnioskodawca sprzedaje alkohol etylowy skażony (Produkty: (…), etanol całkowicie skażony, alkohol etylowy 75%), a zatem Produkty te nie są ujmowane w GTU „01”, tak więc obowiązek oznaczenia w ewidencji sprzedawanych produktów w grupie GTU „01” nie będzie miał do Wnioskodawcy zastosowania.


Jak powyżej wskazano, obowiązkowemu oznaczeniu kodem GTU_01 podlegają tylko wyroby alkoholowe przeznaczone do spożycia, natomiast wskazane w opisie sprawy sprzedawane przez Wnioskodawcę Produkty tj. (…), etanol całkowicie skażony i alkohol etylowy 75 % całkowicie skażony nie podlegają oznaczeniu symbolem GTU_01.


Reasumując, Wnioskodawca od dnia 1 października 2020 r. nie ma obowiązku oznaczania dostawy Produktów kodem GTU_01 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.


Ad 2


Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy Wnioskodawca ma obowiązek oznaczyć dostawę Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


W ocenie Wnioskodawcy, będzie On zobowiązany do oznaczenia dostawy Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją, począwszy od ewidencji składanej za październik 2020 r.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2 ewidencja zawiera oznaczenia dotyczące towarów, o których mowa w art. 103 ust. 5aa ustawy – oznaczenie „02”.


Stosownie do art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.) w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Natomiast zgodnie z art. 103 ust. 5aa ustawy, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2021 r.: przepis ust. 5a stosuje się do następujących towarów:

  1. benzyn lotniczych (CN 2710 12 31);
  2. benzyn silnikowych (CN 2710 12 25 - z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, CN 2710 12 41, CN 2710 12 45, CN 2710 12 49, CN 2710 12 51, CN 2710 12 59, CN 2710 12 90, CN 2207 20 00);
  3. gazu płynnego (LPG) - (CN 2711 12, CN 2711 13, CN 2711 14 00, CN 2711 19 00);
  4. olejów napędowych (CN 2710 19 43, CN 2710 20 11);
  5. olejów opałowych (CN 2710 19 62, CN 2710 19 64, CN 2710 19 68, CN 2710 20 31, CN 2710 20 35, CN 2710 20 39, CN 2710 20 90);
  6. paliw typu benzyny do silników odrzutowych (CN 2710 12 70);
  7. paliw typu nafty do silników odrzutowych (CN 2710 19 21);
  8. pozostałych olejów napędowych (CN 2710 19 46, CN 2710 19 47, CN 2710 19 48, CN 2710 20 15, CN 2710 20 17, CN 2710 20 19);
  9. paliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2019 r. poz. 660 i 1527), które nie zostały ujęte w pkt 1-4 i 6-8;
  10. biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1155, 1123, 1210 i 1527);
  11. pozostałych towarów, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN.

Z kolei art. 86 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych,


Prawidłowe oznaczenie dostawy towarów kodem GTU_02 w tym przypadku jest więc uzależnione od zastosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym, tj. ww. kod ma zastosowanie do sprzedaży paliw silnikowych (używanych do napędu silników spalinowych) wymienionych w załączniku nr 1 do tej ustawy, bez względu na kod CN, ale dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym.


W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją nr 17 oznaczony kodem CN 2207 znajduje się alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności w szczególności dokonuje dostaw do podatników czynnych VAT alkoholu etylowego skażonego, klasyfikowanego do CN 220720. Produkty sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są produktami wymienionymi w wyżej cyt. art. 103 ust. 5aa, gdyż nie stanowią paliw silnikowych przeznaczonych do użycia na cele opałowe, napędowe, czy żeglugowe, w szczególności nie są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.


Jak wynika z powyższego, oznaczeniu kodem GTU_02 podlegają paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale dostawa tych towarów podlega oznaczeniu GTU_02 tylko w sytuacji, gdy są one paliwem silnikowym. W przedmiotowej sprawie jak wskazał Wnioskodawca Produkty przez Niego sprzedawane nie są przeznaczone do napędu silników spalinowych, nie są więc paliwem silnikowym, w związku z powyższym Wnioskodawca od dnia 1 października 2020 r. nie ma obowiązku oznaczać dostawy wskazanych Produktów kodem GTU_02 w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w określonym stanie faktycznym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj