Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.620.2020.1.MAT
z 29 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 30 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją Projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina (…) będzie składała wniosek o uzyskanie dofinansowania dla projektu „Wymiana i likwidacja źródeł ciepła na ekologiczne w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy (…)” w ramach działania (…) Ochrona powietrza w ramach Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego (…).


Projekt zostanie zrealizowany na obszarze Gminy (…) zlokalizowanej na terenie województwa (…). Swoim zakresem obejmie działania związane z wymianą i likwidacją źródeł ciepła na ekologiczne w budynkach użyteczności publicznej, tj.:

  • w budynku Przedszkola Publicznego w (…) zostanie wymienione źródło ciepła - kocioł węglowy zostanie wymieniony na kocioł na biomasę (opalany pelletem drzewnym),
  • w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej w (…) zostanie wymienione źródło ciepła - niskosprawny kocioł gazowy na nowy ekologiczny. Ponadto planuje się w budynku Szkoły Podstawowej montaż paneli fotowoltaicznych.


Zamontowane urządzenia będą spełniały wymogi określone przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i ochrony środowiska. Założenia projektu zostały poprzedzone wykonaniem audytów energetycznych dla objętych projektem budynków.


Audyty zapewniły rzetelne określenie ich potrzeb wraz z niezbędnymi do poniesienia kosztami w celu osiągnięcia minimalnego poziomu efektywności energetycznej budynku.


Zakres wnioskowanej inwestycji zostanie w całości zrealizowany na istniejącej infrastrukturze na obszarze Gminy (…).


Zamierzone do realizacji działania będą obejmowały likwidację aktualnie stosowanych w budynkach źródeł ciepła oraz wymianę istniejącego źródła na urządzenia bardziej ekologiczne i o wyższej sprawności, w lokalizacjach, gdzie nie istnieje techniczna lub ekonomiczna możliwość podłączenia do sieci gazowej.


W związku z powyższym należy uznać, że projekt będzie bezpośrednio, funkcjonalnie i rzeczowo powiązany z istniejącą i użytkowaną aktualnie infrastrukturą, w tym przyczyni się do poprawy całokształtu jej jakości poprzez eliminację elementów o niskiej sprawności i niekorzystnym oddziaływaniu na otoczenie (dotyczy działań związanych z wymianą nieekologicznych indywidualnych źródeł ciepła). Nadrzędnym celem ww. powiązania będzie poprawa jakości środowiska i powietrza, która będzie wynikać z użytkowania nowego układu infrastruktury.


W wyniku przeprowadzonej analizy za cel główny projektu przyjęto: obniżenie poziomu zanieczyszczeń powietrza w zakresie CO2 i PM10 na obszarze Gminy (…).


Kompetencje Wnioskodawcy do realizacji przedmiotowego projektu wynikają bezpośrednio z regulacji ww. ustawy samorządowej, zgodnie z której zapisami w art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 do zadań własnych gminy zalicza się m.in. sprawy dotyczące ochrony środowiska oraz zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Tym samym przeprowadzenie przedsięwzięcia będzie stanowiło wyraz realizacji zobowiązań ustawowych Gminy (…).


Szczegółowy zakres prac w zakresie likwidacji i wymiany indywidualnych źródeł ciepła, który pozwoli na osiągnięcie minimalnego poziomu efektywności energetycznej budynku zostanie określony w audycie energetycznym, sporządzonym dla każdego budynku z osobna.


Planowane przedsięwzięcie nie stoi w sprzeczności z obowiązującym prawem miejscowym. Z uwagi na planowany zakres inwestycji nie będzie wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.).


Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 71), przedsięwzięcie nie kwalifikuje się jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Przedsięwzięcie nie będzie wiązać się z koniecznością usunięcia drzew i krzewów.

Nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez gminę czynności opodatkowanych.


Powstała infrastruktura poprawi stan środowiska całej gminy (…), a pośrednio przyczyni się do poprawy środowiska województwa (…). Gmina (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina (…) ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn.: „Wymiana i likwidacja źródeł ciepła na ekologiczne w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy (…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mu przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy realizacji przedmiotowej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określona lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Na mocy art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie składała wniosek o uzyskanie dofinansowania dla projektu „Wymiana i likwidacja źródeł ciepła na ekologiczne w budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy (…)” w ramach działania (…)Ochrona powietrza w ramach Osi priorytetowej V Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego (…).


Projekt swoim zakresem obejmie działania związane z wymianą i likwidacją źródeł ciepła na ekologiczne w budynkach użyteczności publicznej tj. w budynku Przedszkola Publicznego zostanie wymienione źródło ciepła - kocioł węglowy zostanie wymieniony na kocioł na biomasę (opalany pelletem drzewnym), oraz w budynku Publicznej Szkoły Podstawowej zostanie wymienione źródło ciepła - niskosprawny kocioł gazowy na nowy ekologiczny. Ponadto planuje się w budynku Szkoły Podstawowej montaż paneli fotowoltaicznych. Zamontowane urządzenia będą spełniały wymogi określone przepisami dotyczącymi emisji zanieczyszczeń i ochrony środowiska. Założenia projektu zostały poprzedzone wykonaniem audytów energetycznych dla objętych projektem budynków. Zakres wnioskowanej inwestycji zostanie w całości zrealizowany na istniejącej infrastrukturze na obszarze Gminy.


Zamierzone do realizacji działania będą obejmowały likwidację aktualnie stosowanych w budynkach źródeł ciepła oraz wymianę istniejącego źródła na urządzenia bardziej ekologiczne i o wyższej sprawności, w lokalizacjach, gdzie nie istnieje techniczna lub ekonomiczna możliwość podłączenia do sieci gazowej.


Za cel główny projektu przyjęto: obniżenie poziomu zanieczyszczeń powietrza w zakresie CO2 i PM10 na obszarze Gminy. Przeprowadzenie przedsięwzięcia będzie stanowiło wyraz realizacji zobowiązań ustawowych Wnioskodawcy.


Szczegółowy zakres prac w zakresie likwidacji i wymiany indywidualnych źródeł ciepła, który pozwoli na osiągnięcie minimalnego poziomu efektywności energetycznej budynku zostanie określony w audycie energetycznym, sporządzonym dla każdego budynku z osobna. Przedsięwzięcie nie będzie wiązać się z koniecznością usunięcia drzew i krzewów.


Wnioskodawca wskazał, że nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.


Powstała infrastruktura poprawi stan środowiska całej Gminy, a pośrednio przyczyni się do poprawy środowiska województwa.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją ww. projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, nabywane w trakcie realizacji projektu towary i usługi, udokumentowane fakturami VAT, nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją ww. projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj