Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4010.35.2018.12.MK
z 8 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 27 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/Gl 668/18 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 4 listopada 2020 r.), uchylającym interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 marca 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4010.35.2018.1.HS stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 lutego 2018 r. (data wpływu 1 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy połączenie Spółki akcyjnej ze Spółką komandytową będzie skutkować powstaniem przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Dotychczasowy przebieg postępowania.

W dniu 1 lutego 2018 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy połączenie Spółki akcyjnej ze Spółką komandytową będzie skutkować powstaniem przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

W dniu 29 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Znak: 0111-KDIB2-2.4010.35.2018.1.HS, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna została skutecznie doręczona 10 kwietnia 2018 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Wnioskodawca na ww. interpretację przepisów prawa podatkowego złożył skargę z 10 maja 2018 r. wysłaną za pośrednictwem poczty tego samego dnia (data wpływu 16 maja 2018 r.), uzupełnioną pismem z 11 maja 2018 r. wysłanym za pośrednictwem poczty tego samego dnia (data wpływu 18 maja 2018 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrokiem z 27 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Gl 668/18 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z 29 marca 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-2.4010.35.2018.1.HS.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 27 listopada 2018 r., sygn. akt I SA/Gl 668/18, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złożył skargę kasacyjną z 17 stycznia 2019 r. Znak: ... do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skargę kasacyjną wycofano pismem z 7 lutego 2020 r. Znak: ... Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z 21 lutego 2020 r., sygn. akt II FSK 629/19 umorzył postępowanie kasacyjne.

Przedmiotowy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach wraz z aktami sprawy wpłynął do Organu 4 listopada 2020 r.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony w zakresie ustalenia czy połączenie Spółki akcyjnej ze Spółką komandytową będzie skutkować powstaniem przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. Organ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką akcyjną, będącą rezydentem podatkowym w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka Przejmująca”). W celu uproszczenia struktury właścicielskiej w grupie kapitałowej, do której należy Wnioskodawca, planowane jest, że Wnioskodawca dokona przejęcia spółki komandytowej (dalej: „Spółka komandytowa” lub „Spółka Przejmowana”). Zgodnie z planem połączenia, łączenie spółek nastąpi w trybie art. 492 § 1 pkt 1 Kodeksu spółek handlowych (dalej: „k.s.h.”), tj. poprzez przeniesienie całości majątku Spółki Przejmowanej na Spółkę Przejmującą. Spółka Przejmująca nie posiada prawa do udziału w zyskach Spółki komandytowej. W dniu połączenia, Spółka Przejmowana będąca spółką komandytową nie będzie podatnikiem podatku dochodowego. Tym samym planowane jest połączenie spółki posiadającej status podatnika podatku dochodowego oraz spółki nie posiadającej takiego statusu. W wyniku połączenia zakończy się byt prawny spółki nie będącej podatnikiem podatku dochodowego, a Spółka Przejmująca – spółka akcyjna nadal będzie podatnikiem podatku dochodowego. W zamian za przeniesienie całości majątku przejmowanej spółki, Spółka Przejmująca wyda akcje wspólnikom Spółki Przejmowanej. W związku z połączeniem majątek Spółki Przejmowanej zostanie odniesiony w całości na kapitał zakładowy Spółki Przejmującej bądź w części na kapitał zakładowy i w części na kapitał zapasowy Spółki Przejmującej. Spółka Przejmująca wyda wspólnikom akcje o wartości odpowiadającej wartości majątku Spółki Przejmowanej, w odpowiednich częściach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przejęcie przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą) Spółki Przejmującej (winno być: Przejmowanej) będzie skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przejęcie przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą) Spółki Przejmującej (winno być: Przejmowanej), nie będzie skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na wstępie należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera przepisów dotyczących konsekwencji podatkowych łączenia spółek przez przejęcie w sytuacji, gdy spółkami łączącymi się są spółki kapitałowe i spółki osobowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (winno być: ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku od osób prawnych t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 ze zm.) – dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano przykładowe przysporzenia stanowiące przychód dla podatnika, którymi z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń. Przy czym w art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określono sytuacje, gdy przysporzenie otrzymywane przez podatnika nie stanowi jego przychodów.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 i 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – do przychodów podatkowych nie zalicza się m.in.:

  1. przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego (art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych);
  2. kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy (art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku otrzymania przez Spółkę Przejmującą majątku Spółki Przejmowanej, tj. Spółki komandytowej, w zamian za które zostaną wydane wspólnikom Spółki Przejmowanej udziały w kapitale zakładowym Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 4 pkt 4 bądź art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, wartość środków majątkowych alokowanych przez Wnioskodawcę na kapitał zakładowy nie będzie stanowić przychodu Wnioskodawcy. Ponadto, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – majątek, którego wartość ewentualnie powiększyłaby kapitał zapasowy Wnioskodawcy, również nie będą stanowić przychodu Wnioskodawcy.

Reasumując, przejęcie przez Wnioskodawcę (Spółkę Przejmującą) Spółki Przejmującej (winno być: Przejmowanej) (Spółki komandytowej), nie będzie skutkować powstaniem po stronie Wnioskodawcy dochodu (przychodu) do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Powyższe twierdzenia są zgodne ze stanowiskiem organów podatkowych.

Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawca przykładowo przywołuje interpretacje podatkowe wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 sierpnia 2014 r. Znak: IPPB3/423-484/14-7/DP, w której Organ stwierdził, że „Reasumując wskazać należy, iż opisana przez Wnioskodawcę transakcja przejęcia spółek komandytowo-akcyjnych (z których jedna nie będzie podatnikiem podatku CIT) oraz spółki kapitałowej, nie będzie wiązać się z obowiązkiem rozpoznania przychodu podatkowego”; z 5 września 2011 r. Znak: IPPB3/423-414/11-4/AG; z 7 listopada 2012 r. Znak: IPPB3/423-573/12-4/AG; z 12 października 2012 r. Znak: IPPB3/423-526/12-2/DP; z 5 września 2011 r. Znak: IPPB3/423-417/11-4/AG; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 19 lutego 2010 r. Znak: ILPB3/423-1097/09-2/KS; Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 lipca 2013 r. Znak: IBPBI/2/423-470/13/MO; z 30 czerwca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-372/11/MO.

Takie same stanowisko prezentują również sądy administracyjne w wydanych wyrokach np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 22 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Po 187/17; wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 stycznia 2018 r. sygn. akt III SA/Wa 798/17 czy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 26 kwietnia 2017 r. sygn. akt I SA/Kr 99/17.

W świetle stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy połączenie Spółki akcyjnej ze Spółką komandytową będzie skutkować powstaniem przychodu na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj