Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.561.2020.2.EK
z 7 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 15 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 16 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości oznaczenia w ewidencji usług:

  • magazynowania i przechowywania towarów oraz podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych – jest prawidłowe,
  • wspomagających transport lądowy, morski, śródlądowy i lotniczy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości oznaczenia w ewidencji usług magazynowania i przechowywania towarów, usług wspomagających transport lądowy, morski, śródlądowy i lotniczy oraz usług podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 15 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone 16 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest osobą prawną i czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi (nie sprzedaje towarów), tj. usługi z zakresu:

  • profesjonalnego magazynowania produktów / towarów: m in. chemicznych, ADR i produktów przemysłowych, oraz
  • spedycji, logistyki (korzystając z usług podwykonawców), oraz
  • podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych.


Głównym i przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest magazynowanie i przechowywanie towarów (PKD: 52.10.B oraz PKWiU: 52.10). W ramach tych usług Wnioskodawca świadczy usługi dokumentowane oddzielnymi fakturami tj.:

  • usługi magazynowania i przechowywania towarów (wystawiana jest oddzielna faktura -zgodnie z umową)
  • usługi magazynowania i przechowywania towarów - w godzinach nadliczbowych (wystawiana jest oddzielna faktura - zgodnie z umową).
  • usługi magazynowania i przechowywania towarów - usługi dodatkowe (wystawiana jest oddzielna faktura - zgodnie z umową).


Wnioskodawca świadczy również drugą kategorię usług z zakresu spedycji i logistyki, które określił w umowie i KRS Wnioskodawcy, jako.

  • Działalność usługową wspomagającą transport lądowy (PKD: 52.21.Z), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport morski (PKD: 52.22.A), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport śródlądowy (PKD: 52.22.B), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport lotniczy (PKD: 52.23.Z)

- które są dokumentowane oddzielną fakturą.

Trzecią kategorią usług świadczonych przez Wnioskodawcę są usługi:

  • podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych (PKWiU: 68.20).


W przypadku świadczenia usług magazynowania, oraz spedycji i logistyki - Wnioskodawca każdorazowo wystawia oddzielne faktury tj. faktury za usługi magazynowania (w tym w godzinach nadliczbowych oraz usługi dodatkowe związane z tymi usługami) oraz oddzielne faktury za usługi spedycji i logistyki i oddzielne faktury za usługi podnajmu powierzchni biurowej podmiotom powiązanym.

Wątpliwości Wnioskodawcy pojawiły się zgodnie z wejściem w życie w dniu 1 października 2020 r. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, (dalej: „Rozporządzenie”).


Zgodnie z § 10 pkt 3 ppkt 2) Rozporządzenia:

  • „Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług:
    1. w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532) -oznaczenie „11”, i 1905.
    2. o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych. zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”,
    3. transportowych i gospodarki magazynowej - Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 - oznaczenie „13”.

W rezultacie, w przypadku świadczenia:

  • usług magazynowych (w tym usług magazynowych w godzinach nadliczbowych oraz usługi dodatkowe związane z tymi usługami) - Wnioskodawca zamierza stosować § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia, czyli stosować oznaczenie „13”, bowiem usługi magazynowe (PKD: 52.10.B, PKWiU: 52.10) zostały wprost wymienione w treści w/w przepisu odnoszące się do usług transportowych i gospodarki magazynowej ustawodawca wskazał, że dotyczy to Sekcji H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 - oznaczenie „13”, w rezultacie Wnioskodawca uważa, że:
    • jeżeli przy symbolu danego grupowania PKWiU znajduje się symbol „ex , oznacza to, iż z całego tego grupowania (np. ex 52.1) podlega grupowanie 52.1 - łącznie z wszelkimi bardziej rozbudowanymi symbolami PKWiU, które zaczynają się tak samo, czyli 52.1 + ewentualne dalsze cyfry.
    • Zważywszy, że usługi magazynowania są objęte PKD: 52.10.B oraz PKWiU 52.10 to oznacza to, że są objęte w/w przepisem tj. ex 52.1 i należy stosować oznaczenie „13”.
  • usług spedycji i logistyki - Wnioskodawca powziął wątpliwość, bowiem usługi spedycji i logistyki nie zostały wymienione w przepisie § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia. Usługi spedycji i logistyki, które są świadczone przez Wnioskodawcę obejmują bowiem:
    • Działalność usługową wspomagającą transport lądowy (PKD: 52.21.Z oraz PKWiU: 52.21), oraz
    • Działalność usługową wspomagającą transport morski (PKD: 52.22.A oraz PKWiU: 52.22 odnoszące się do transportu wodnego), oraz
    • Działalność usługową wspomagającą transport śródlądowy (PKD: 52.22.B / brak PKWiU - wchodzi w zakresie PKWiU 52.22), oraz
    • Działalność usługową wspomagającą transport lotniczy (PKD: 52.23.Z oraz PKWiU: 52.23).
      • Zgodnie ze słownikiem PWN usługi spedycji oznaczają: „przewóz i dostawę towarów wykonywane przez przedsiębiorstwo przewozowe”, przy czym Wnioskodawca świadczy wprawdzie usługi spedycji i logistyki, jednakże są to w gruncie rzeczy usługi polegające na organizacji transportu - sam Wnioskodawca nie posiada samochodów transportowych i w przypadku świadczenia usług spedycji i logistyki - zleca usługi spedycji i logistyki podwykonawcom, którzy posiadają odpowiednie środki transportu.
      • Wnioskodawca w zasadzie nie świadczy usług transportowych, tylko usługi spedycji i logistyki, które usługami transportowymi nie są.
      • Wnioskodawca ma wątpliwość, czy usługi spedycji i logistyki (oznaczone PKWiU w/w) - rzeczywiście nie zostały przez ustawodawcę wymienione w sekcji H PKD czyli w sekcji o której mowa w treści § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia, bowiem w treści § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia jest wprawdzie mowa o sekcji H, przy czym, w ocenie Wnioskodawcy - ustawodawca wskazał sekcję H, ale ograniczył PKWiU wchodzące w zakresie tego przepisu wyłącznie do PKWiU ex 49.4 oraz ex 52.1 - do których należy stosować oznaczenie „13”, a pozostałe PKWiU, pomimo, że są wymienione w sekcji H zostały przez ustawodawcę pominięte (w tym PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23).
      • Powyższe oznacza, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spedycji i logistyki, nie są w zasadzie usługami transportowymi, tylko mają bliższy odpowiednik do usług doradczych i/lub zarządczych, które zostały z kolei wymienione w § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. b) Rozporządzenia tj. usługi o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”.
      • Przy czym, usługi spedycji i logistyki również trudno uznać za stricte usługi doradcze i/lub zarządcze, bowiem usługi spedycji i logistyki też nie wypełniają w pełni znamion usług doradczych. Zgodnie ze słownikiem PWN:
    • usługi doradcze to: „udzielanie fachowych porad”,
    • usługi zarządcze to: „zbiór działań zmierzających do osiągnięcia określonego celu związanego z interesem (potrzebą) danego przedmiotu zarządzania, realizowanych w następującej sekwencji: planowanie (wybór celów i sposobów ich osiągania oraz precyzowanie stosownych zadań i terminów ich wykonania); organizowanie (przydzielanie i zapewnianie zasobów, niezbędnych do realizacji zaplanowanych działań, w sposób gwarantujący skuteczność / sprawność zarządzania); przewodzenie (kierowanie, motywowanie do współpracy w trakcie realizacji zadań); kontrolowanie (stała obserwacja postępów i podejmowanie korygujących decyzji”.
  • Usługi podnajmu powierzchni biurowych podmiotom powiązanym (PKWiU: 68.20) - usługi te nie zostały (w ocenie Wnioskodawcy) wymienione w żadnym § 10 pkt 3 Rozporządzenia, bowiem nie sposób zakwalifikować usług podnajmu do:
    • § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. a) Rozporządzenia, tj. usług w zakresie: „(...) przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532) - oznaczenie „11”, i 1905”.
    • § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. b) Rozporządzenia tj. usług: „(...) o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”,
    • § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia tj. usług: „(...) transportowych i gospodarki magazynowej - Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 - oznaczenie „13”
    - dlatego też, Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku oznaczania usług podnajmu w ewidencjach i na fakturach żadnym oznaczeniem wymienionym w § 10 pkt 3 Rozporządzenia - ponieważ usługi podnajmu powierzchni biurowych nie kwalifikują się do żadnego z nich.





Biorąc pod uwagę powyżej opisany stan faktyczny - Wnioskodawca powziął wątpliwość w kwestii konsekwencji podatkowych w zakresie prawidłowości stosowania oznaczeń w ewidencjach w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2020 r., które to przepisy weszły w życie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - dlatego też Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w następujących kwestiach.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi magazynowe (w tym usług magazynowych w godzinach nadliczbowych oraz usługi dodatkowe związane z tymi usługami -wyszczególnione na oddzielnych fakturach) oznaczone PKWiU 52.10 powinny być oznaczane w ewidencjach o których mowa w treści Rozporządzenia - oznaczeniem „13”, jak dla usług transportowych i magazynowania?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi spedycji i logistyki świadczone przez Wnioskodawcę oznaczone PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23 powinny być oznaczane w ewidencjach o których mowa w treści Rozporządzenia - oznaczeniem „12” jak dla usług doradczych, czy oznaczeniem „13” - jak dla usług transportowych?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że usługi podnajmu powierzchni biurowej podmiotom powiązanym (PKWiU: 68.20) - nie powinny być oznaczane żadnym oznaczeniem § 10 pkt 3 Rozporządzenia, ponieważ nie wchodzą w zakres żadnego ze wskazanych oznaczeń?


W odpowiedzi na pytanie nr 1:


Zdaniem Wnioskodawcy, w odpowiedzi na postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.


W odpowiedzi na pytanie nr 2:


Zdaniem Wnioskodawcy, w odpowiedzi na postawione pytanie należy stwierdzić, że usługi spedycji i logistyki powinny być oznaczane oznaczeniem „12”, jako usługi najbardziej zbliżone do usług doradczych i/lub zarządzania.


W odpowiedzi na pytanie nr 3:


Zdaniem Wnioskodawcy, w odpowiedzi na postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.


Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy:


W zakresie Pytania nr 1


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stosowanie oznaczenia „13” w stosunku do usług magazynowych (w tym usług magazynowych w godzinach nadliczbowych oraz usługi dodatkowe związane z tymi usługami - wyszczególnione na oddzielnych fakturach), oznaczonych PKD: 52.10.B oraz PKWiU 52.10, bowiem zgodnie z § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia - usługi magazynowe (PKD: 52.10 B i PKWiU: 52.10) zostały wprost wymienione w treści w/w przepisu.


Odnosząc się do usług transportowych i gospodarki magazynowej ustawodawca wskazał, że dotyczy to oznaczenie Sekcji H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.


Z kolei, jeśli przy symbolu danego grupowania PKWiU znajduje się symbol „ex”, oznacza to, iż z całego tego grupowania (np. ex 52.1) podlega grupowanie 52.1 (łącznie z wszelkimi bardziej rozbudowanymi symbolami PKWiU, które zaczynają się tak samo, czyli 52.1 + ewentualne dalsze cyfry.


Zważywszy, że usługi magazynowania są objęte PKWiU: 52.10., to oznacza to, że są objęte w/w przepisem tj. ex 52.1 i należy stosować oznaczenie „13”.


W zakresie pytania nr 2:


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym jest stosowanie oznaczenia „12” w stosunku do usług spedycji i logistyki PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23.


Zdaniem Wnioskodawcy, w treści § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia jest wprawdzie mowa o sekcji H, w której znajdują się powyższe PKWiU (52.21. 52.22 oraz 52.23), jednakże - ustawodawca wskazał wprawdzie sekcję H, ale ograniczył PKWiU wchodzące w zakresie tego przepisu wyłącznie do PKWiU ex 49.4 oraz ex 52.1 - do których należy stosować oznaczenie „13”, a pozostałe PKWiU (usługi spedycji i logistyki tj. PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23), pomimo, że są wymienione w sekcji H, to też zostały przez ustawodawcę pominięte, jako usługi, które powinno się oznaczać oznaczeniem „13”.


Skoro ustawodawca oznaczenie „13” ograniczył wyłącznie do PKWiU ex 49.4 oraz ex 52.1, to oznacza to, że PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23 nie są objęte tym przepisem.


Powyższe oznacza, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spedycji i logistyki nie są w zasadzie usługami transportowymi, tylko mają bliższy odpowiednik do usług doradczych i/lub zarządczych, które zostały z kolei wymienione w § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. b) Rozporządzenia tj. usługi o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „2”.


Zważywszy, że usługi spedycji i logistyki są ewidentnie usługami, to należy poszukać innego oznaczenia.


Inne możliwości to usługi wskazane w pkt a) przepisu czyli: usługi w „zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730. 1501 i 1532) - oznaczenie „11”, i 1905.” - do których w ocenie Wnioskodawcy nie można zakwalifikować usługi spedycji i logistyki.

Dlatego też, ostatnią możliwością są usług wymienione w pkt b), czyli usługi „o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”,”

Wnioskodawca zwraca uwagę, że usługi spedycji i logistyki są najbardziej zbliżone do usług doradczych i/lub usług zarządzania - bowiem jak to zostało wyjaśnione w treści stanu faktycznego - Wnioskodawca nie posiada własnych środków transportu, tylko organizuje transport na rzecz innych podmiotów - czyli wynajmuje podwykonawców, którzy posiadają środki transportu, a następnie organizuje / zarządza przepływem towarów (spedycja / logistyka), kontaktując się z właściwymi podmiotami i urzędami na transie transportu. Powyższe oznacza, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spedycji i logistyki są w zasadzie usługami doradczymi i/lub zarządczymi, dlatego też właściwym będzie stosowanie na fakturach sprzedażowych usług spedycji i logistyki oznaczenia „12”.


W zakresie pytania nr 3:


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi podnajmu powierzchni biurowej podmiotom powiązanym (PKWiU: 68.20) - nie powinny być oznaczane żadnym oznaczeniem § 10 pkt 3 Rozporządzenia, ponieważ me wchodzą zakres żadnego ze wskazanych oznaczeń.


Usługi podnajmu powierzchni biurowych podmiotom powiązanym (PKWiU: 68.20) - nie zostały (w ocenie Wnioskodawcy) wymienione w żadnym § 10 pkt 3 Rozporządzenia, bowiem nie sposób zakwalifikować usług podnajmu do:

  • § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. a) Rozporządzenia, tj. usług w zakresie: „(...) przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532) - oznaczenie „11”, i 1905.”
  • § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. b) Rozporządzenia tj. usług: „(...) o charakterze niematerialnym -wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”, o § 10 pkt 3 ppkt 2) lit. c) Rozporządzenia tj. usług: „(...) transportowych i gospodarki magazynowej - Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 - oznaczenie „13”. ”


Dlatego też, Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku oznaczania usług podnajmu w ewidencjach i na fakturach żadnym oznaczeniem wymienionym w § 10 pkt 3 Rozporządzenia - ponieważ usługi podnajmu powierzchni biurowych nie kwalifikują się do żadnego z nich.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawidłowości oznaczenia w ewidencji usług magazynowania i przechowywania towarów oraz podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych,
  • nieprawidłowe w zakresie prawidłowości oznaczenia w ewidencji usług wspomagających transport lądowy, morski, śródlądowy i lotniczy.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy, deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Na podstawie art. 99 ust. 11c ustawy, deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.

Zgodnie natomiast art. 109 ust. 3b ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.

Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy, 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług:

  1. w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532) – oznaczenie „11”,
  2. o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych – oznaczone „12”,
  3. transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1 – oznaczenie „13”.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi (nie sprzedaje towarów), tj. usługi z zakresu:

  • profesjonalnego magazynowania produktów / towarów: m in. chemicznych, ADR i produktów przemysłowych, oraz
  • spedycji, logistyki (korzystając z usług podwykonawców), oraz
  • podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych.


Głównym i przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest magazynowanie i przechowywanie towarów (PKD: 52.10.B oraz PKWiU: 52.10). W ramach tych usług Wnioskodawca świadczy usługi dokumentowane oddzielnymi fakturami tj.:

  • usługi magazynowania i przechowywania towarów (wystawiana jest oddzielna faktura -zgodnie z umową)
  • usługi magazynowania i przechowywania towarów - w godzinach nadliczbowych (wystawiana jest oddzielna faktura - zgodnie z umową).
  • usługi magazynowania i przechowywania towarów - usługi dodatkowe (wystawiana jest oddzielna faktura - zgodnie z umową).


Wnioskodawca świadczy również drugą kategorię usług z zakresu spedycji i logistyki, które określił w umowie i KRS Wnioskodawcy, jako:

  • Działalność usługową wspomagającą transport lądowy (PKD: 52.21.Z), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport morski (PKD: 52.22.A), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport śródlądowy (PKD: 52.22.B), oraz
  • Działalność usługową wspomagającą transport lotniczy (PKD: 52.23.Z)

- które są dokumentowane oddzielną fakturą.

Trzecią kategorią usług świadczonych przez Wnioskodawcę są usługi:

  • podnajmu powierzchni biurowej dla podmiotów powiązanych (PKWiU: 68.20).


W przypadku świadczenia usług magazynowania, oraz spedycji i logistyki - Wnioskodawca każdorazowo wystawia oddzielne faktury tj. faktury za usługi magazynowania (w tym w godzinach nadliczbowych oraz usługi dodatkowe związane z tymi usługami) oraz oddzielne faktury za usługi spedycji i logistyki i oddzielne faktury za usługi podnajmu powierzchni biurowej podmiotom powiązanym.

Na wstępie należy podkreślić, że z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca na każdą z opisanych usług, tj. usługę magazynowania, usługę spedycji/logistyki oraz usługę podnajmu powierzchni biurowych dla podmiotów powiązanych wystawia odrębną fakturę. Zatem każda z ww. usług stanowi samodzielne (niezależne) świadczenie (nie jest wykonywana jako element świadczenia kompleksowego).

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość m.in. w kwestii prawidłowości stosowania oznaczeń w ewidencjach w stosunku do usług magazynowych (w tym usług magazynowych w godzinach nadliczbowych oraz usług dodatkowych związanych z tymi usługami) oznaczonych PKWiU 52.10.


Wskazać należy, że zgodnie z ww. § 10 ust. 3 pkt 2 lit. c) ww. rozporządzenia w ewidencji oznaczenie GTU 13 odnosi się do świadczenia usług transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.


W myśl art. 2 pkt 30 ustawy o VAT, przez PKWiU ex rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Wnioskodawca wskazał, że usługi magazynowania i przechowywania towarów, usługi magazynowania i przechowywania towarów – w godzinach nadliczbowych oraz usługi magazynowania i przechowywania towarów – usługi dodatkowe sklasyfikowane są w PKWiU 52.10. Zatem usługi magazynowania, sklasyfikowane w PKWiU 52.10, oznaczone powinny być w ewidencji kodem GTU 13, na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 października 2019 r.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.


W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w kwestii oznaczenia w ewidencji usług spedycji i logistyki sklasyfikowanych w PKWiU: 52.21, 52.22 oraz 52.23, na wstępie, należy zauważyć, że, oznaczenie „13” odnosi się jedynie do świadczenia usług transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1. Przy czym z ww. art. 2 pkt 30 ustawy wynika, że przez „ex” rozumie się zakres towarów i usług węższy niż określony – odpowiednio – w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a zatem ze wszystkich usług mieszczących się w Sekcji H PKWiU 2015 r. w grupowaniach 49.4 i 52.1, oznaczeniu podlegają tylko usługi transportowe i usługi gospodarki magazynowej. Tym samym, dla usług spedycji i logistyki nie znajdzie zastosowania w ewidencji oznaczenie „13”, gdyż usługi te nie mieszczą się w grupowaniu ex 52.1.


Wnioskodawca świadczenia z zakresu spedycji i logistyki klasyfikuje, jako:

  • działalność usługową wspomagającą transport lądowy (PKD: 52.21.Z oraz PKWiU: 52.21),
  • działalność usługową wspomagającą transport morski (PKD: 52.22.A oraz PKWiU: 52.22 odnoszące się do transportu wodnego),
  • działalność usługową wspomagającą transport śródlądowy (PKD: 52.22.B / brak PKWiU - wchodzi w zakresie PKWiU 52.22),
  • działalność usługową wspomagającą transport lotniczy (PKD: 52.23.Z oraz PKWiU: 52.23).


Skoro usługi z zakresu spedycji i logistyki zostały sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do PKWiU: 52.21, 52.22, 52.23 jako usługi wspomagające transport lądowy, morski, śródlądowy oraz lotniczy to nie można uznać, że stanowią one usługi doradcze czy też usługi zarządcze, o którym mowa w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) ww. rozporządzenia z dnia 15 października 2020 r.

Tym samym, w ocenie Organu, usług wspomagających transport lądowy (PKWiU: 52.21), usług wspomagających transport morski (PKWiU: 52.22), usług wspomagających transport śródlądowy (brak PKWiU - wchodzi w zakresie PKWiU 52.22) oraz usług wspomagających transport lotniczy (PKWiU 52.23) nie powinno oznaczać się w ewidencji w ewidencji kodem GTU 12, gdyż nie są to usługi wymienione w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 października 2019 r.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.


Wnioskodawca powziął również wątpliwość czy usługi podnajmu powierzchni biurowej podmiotom powiązanym (PKWiU: 68.20) nie powinny być oznaczane żadnym oznaczeniem, ponieważ nie wchodzą zakres żadnego ze wskazanych oznaczeń w § 10 ust. 3 Rozporządzenia.


Z ww. przepisów wynika, że odpowiednie oznaczenie w ewidencji należy odnieść do usług:

  • przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730, 1501 i 1532)
  • o charakterze niematerialnym – wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych.
  • transportowych i gospodarki magazynowej – Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1


Jak wynika z art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego – przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.


Należy zatem stwierdzić, że usługi podnajmu powierzchni biurowych podmiotom powiązanym, skalsyfikowane w PKWiU: 68.20 nie są usługami, o których mowa w ww. przepisach rozporządzenia. W szczególności usług podnajmu nie można zakwalifikować do usług niematerialnych, o których mowa w 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) ww. Rozporządzenia.


Tym samym, Wnioskodawca nie ma obowiązku oznaczania ww. usług podnajmu w przesyłanej ewidencji żadnym oznaczeniem wymienionym w § 10 ust. 3 pkt 2 ww. Rozporządzenia.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto należy zauważyć, że z uwagi na postawione we wniosku pytania oraz zajęte stanowisko, niniejsza interpretacja odnosi się jedynie do oznaczenia w ewidencji świadczonych przez Wnioskodawcę usług oznaczeniami z § 10 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia z 15 października 2019 r., nie dotyczy natomiast stosowania oznaczenia z § 10 ust. 4 i ust. 5 ww. rozporządzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj