Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.555.2020.3.JG
z 11 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.555.2020.1.JG (doręczone Stronie w dniu 2 listopada 2020 r.) oraz pismem z dnia 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 grudnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.555.2020.2.JG (doręczone Stronie w dniu 16 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do rezygnacji od stycznia 2021 r. z ewidencjonowania całości obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących – jest nieprawidłowe,
  • korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wykonywanych czynności na podstawie § 2 rozporządzenia - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 26 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.555.2020.1.JG oraz pismem z dnia 18 grudnia 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 10 grudnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.555.2020.2.JG.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest spółką komunalną ze 100% udziałem Gminy (…) w kapitale zakładowym Spółki. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest obecnie pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Spółka świadczy także usługi z zakresu zbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz świadczy usługi budowlane. Spółka świadczy usługi zarówno na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i też na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Spośród czynności obecnie świadczonych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przeważająca większość z nich to czynności związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (symbol PKWiU 36) oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i opróżnianiem zbiorników bezodpływowych (PKWiU 37).

Spółka świadczy także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usługi budowlane (głównie z zakresu budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych) oraz w niewielkim zakresie dokonuje sprzedaży materiałów budowlanych na rzecz tych podmiotów.


W roku 1998 Spółka jako czynny podatnik podatku VAT świadczący usługi różnorodne na rzecz osób fizycznych, została objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych i od tego roku wszystkie czynności świadczone na rzecz osób fizycznych są nieprzerwanie ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka dokumentuje ponadto fakturą każdą usługę i każdą sprzedaż, także ewidencjonowaną przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Spośród usług świadczonych przez Spółkę wymienionych w części I załącznika są usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę (pozycja nr 3 załącznika), zbiorowego odprowadzania ścieków (pozycja nr 4 załącznika) oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych (pozycja nr 4 załącznika).


Należność za świadczone usługi podatnicy mogą uregulować zarówno bezgotówkowo przelewem na rachunek bankowy Spółki jak i też kartą płatniczą oraz gotówkowo w kasie Spółki.


Aktualny udział procentowy czynności wymienionych w powołanym załączniku w całkowitym obrocie realizowanym przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej utrzymuje się na poziomie powyżej 80%. W ostatnich latach kształtował się następująco:

rok 2018 - 86,82%,

rok 2019 - 81,47%,

I półrocze 2020 r. - 86,96%.


Mając na uwadze bieżącą analizę proporcji udziału transakcji w okresie od czerwca 2020 r. Wnioskodawca zakłada, że także w drugim półroczu bieżącego roku udział ten będzie wyższy niż 80%.


Spółka zamierza od stycznia 2021 r. zrezygnować z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych oraz zaprzestania dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi zarówno transakcji wymienionych w załączniku nr I do Rozporządzenia jak i też dla pozostałych transakcji świadczonych na rzecz osób fizycznych. Przy czym wszystkie te transakcje są dokumentowane i nadal będą fakturami.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że cały obrót Spółki zrealizowany w poprzednim roku podatkowym jak i w roku bieżącym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył zarówno w poprzednim roku podatkowym jak i w roku bieżącym kwotę 20 000 zł.

Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów i nie świadczy usług wymienionych w paragrafie 4 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Spółka w chwili obecnej prowadzi kasę gotówkową w swojej siedzibie, gdyż znaczna część świadczeniobiorców jest zainteresowana taką formą płatności. Stąd Wnioskodawca nie będzie otrzymywał w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK na swój rachunek bankowy. Zdaniem Spółki przy utrzymywaniu w proporcji udziału w obrocie świadczonym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w części I załącznika do Rozporządzenia powyżej 80% w stosunku do pozostałych usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nie jest konieczna rezygnacja z prowadzenia kasy gotówkowej w siedzibie Spółki aby można było zrezygnować z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych. Każda z usług świadczonych przez Spółkę jest dokumentowana fakturą, a udział procentowy obrotu z tytułu usług wymienionych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu roku poprzedniego był wyższy niż 80%. Natomiast gdyby warunkiem koniecznym rezygnacji z kas fiskalnych w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym była rezygnacja z pobierania gotówkowych płatności od osób fizycznych, to Spółka rozważy taką możliwość.

Usługę zbierania odpadów komunalnych Wnioskodawca prowadzi na zlecenie Gminy prowadząc na terenie swojej siedziby Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Jest to działalność sklasyfikowana w grupie PKWiU 38.11.1 oraz 38.11.2 tj. usługi związane ze zbieraniem odpadów. Przy czym ta usługa, pomimo tego że jej pośrednimi beneficjentami są osoby fizyczne oddające różnorodne odpady na PSZOK, jest świadczona wyłącznie na zlecenie Gminy i fakturowana zgodnie z warunkami zamówienia uzyskanego w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Spółka nie świadczy usług z zakresu zbierania odpadów komunalnych (PKWiU 38.1) na rzecz osób fizycznych.

Natomiast usługa opróżniania zbiorników bezodpływowych (szamb), świadczona na rzecz osób fizycznych nie jest usługą z zakresu zbierania odpadów komunalnych. Jest ona klasyfikowana w PKWiU 2008 pod pozycją 37.00.12.0 Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych. Jest ona także objęta symbolem PKWiU 37 wymienionym w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących jako usługa związana z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

Na rzecz osób fizycznych Spółka świadczy usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36 pozycja 3 załącznika) z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 36 pozycja 4 załącznika) oraz usługi budowlane, głównie budowę przyłączy i sprzedaż materiałów budowlanych. Przy czym udział usług budowlanych i sprzedaży materiałów budowlanych nie przekracza 20% w obrocie świadczonym na rzecz osób fizycznych.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 18 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że cofając się historycznie do okresu sięgającego roku 2015, w latach 2015 -2020 oraz w pierwszym półroczu 2020 r. udział procentowy obrotu usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę (PKWiU 36) oraz zbiorowego odprowadzania ścieków i opróżniania zbiorników bezodpływowych (PKWiU 37) w całkowitym obrocie Spółki realizowanym na rzecz osób fizycznych w każdym z tych lat przekraczał 80%. Spółka rozpoczęła ewidencjonowanie obrotu na kasach fiskalnych w 1998 r. Obecnie Spółka nie posiada wystarczających danych historycznych dotyczących całego okresu od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, pozwalających na udzielenie odpowiedzi, w których latach Spółka nie spełniała wymogów dotyczących proporcji obrotu (tym bardziej, że wymogi te były różne na przestrzeni lat). Niemniej począwszy od roku 2015 proporcja udziału usług zwolnionych wymienionych w załączniku, w obrocie ogółem na rzecz osób fizycznych przekracza 80%.

W styczniu 1997 r. Spółka przejęła obsługę sieci wodociągowej na rzecz mieszkańców Gminy (…) i części Gminy (…). W marcu 1997 r. do Spółki przystąpił nowy wspólnik. Po wniesieniu przez niego aportu Spółka rozpoczęła świadczenie w 1997 r. poza usługami z zakresu zaopatrzenia w wodę i sprzedaży piasku także usługi rolnicze, budowlane i transportowe. Mając na uwadze datę pisma z informacją o rozpoczęciu fiskalizacji oraz zmiany jakie zaszły w Spółce w 1997 r. zarówno własnościowe jak i polegające na rozszerzeniu zakresu działalności o obsługę sieci wodociągowej założyć należy, że Spółka przekroczyła w roku 1997 limit obrotów z tytułu działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej określony w paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie kas rejestrujących nie mieszcząc się jednocześnie z proporcji obrotu usług komunalnych do ogólnego obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wymaganego w paragrafie 3 powołanego rozporządzenia w tamtym okresie na poziomie 70%. Począwszy od 1998 r. Spółka nieprzerwanie ewidencjonuje wszystkie swoje usługi na rzecz ludności na kasach fiskalnych, dokumentując jednocześnie każdą usługę świadczoną przez Spółkę na rzecz osób fizycznych fakturą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy w świetle opisanego powyżej stanu faktycznego Spółka będzie miała prawo do rezygnacji od stycznia 2021 r. z ewidencjonowania całości obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących?
  2. Czy w sytuacji gdy po zakończeniu I kwartału 2021 roku Spółka osiągnie udział procentowy obrotu na poziomie 80% albo niższy niż 80% i zgodnie z paragrafem 3 ust. 3 rozporządzenia nie będzie miało do niej zastosowania zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 tego paragrafu, to czy będzie mogła skorzystać do czynności wymienionych w załączniku ze zwolnienia przedmiotowego określonego w paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia?
  3. Czy do obliczania proporcji obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z wykorzystaniem kas fiskalnych, o którym mowa w paragrafie 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Spółka będąca czynnym podatnikiem podatku VAT niekorzystającym ze zwolnienia z tego podatku, powinna uwzględniać wartość brutto czy netto transakcji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zgodnie z paragrafem 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (zwanego dalej rozporządzeniem), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział procentowy tych czynności w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%. Natomiast zgodnie z paragrafem 3 ustęp 3 powołanego rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80%.

Jak wynika z treści cytowanego przepisu w sytuacji spełnienia przesłanek co do proporcji obrotu Spółka może skorzystać co do zasady z powołanego powyżej zwolnienia podmiotowo - przedmiotowego i nie ewidencjonować całości swojego obrotu na rzecz osób fizycznych z wykorzystaniem kas fiskalnych. Rezygnacji z ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych z wykorzystaniem kas fiskalnych nie stoi zdaniem Spółki na przeszkodzie fakt rozpoczęcia takiej fiskalizacji w latach poprzednich. Zgodnie z paragrafem 3 ust. 3 rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80%. Spółka zarówno w roku 2018 jak i 2019 osiągnęła udział procentowy obrotu wyższy niż 80%, podobnie jak w I półroczu 2019 r. Wnioskodawca zakłada także, że udział procentowy obrotu w II półroczu 2020 r. również będzie wyższy niż 80%. Spółka nie świadczy żadnych usług wymienionych w paragrafie 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia. Spółka nie przestała spełniać warunków do zwolnienia, o którym mowa w paragrafie 3 ust. 1 pkt 3 przed dniem 1 stycznia 2019 r., pomimo tego, że z tego zwolnienia faktycznie nie korzystała.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy rozporządzenia stwierdzić należy, że nie było intencją ustawodawcy wyłączenie możliwości skorzystania ze zwolnień w nim przewidzianych w sytuacji, gdy podmiot w przeszłości dany rodzaj sprzedaży rejestrował za pośrednictwem kasy rejestrującej. Przypadki sytuacji, w których wcześniejsze rozpoczęcie fiskalizacji określonych kategorii czynności powoduje wygaśnięcie możliwości korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu z wykorzystaniem kas rejestrujących zostały wprost wymienione w rozporządzeniu. Spółka nie podlega żadnemu ze wskazanych wyłączeń. Przy założeniu, że także w II półroczu 2020 r. Spółka osiągnie udział procentowy obrotu czynności wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia na poziomie wyższym niż 80%, to będzie mogła od dnia 1 stycznia 2021 r. zrezygnować z ewidencjonowania całości swojego obrotu na rzecz osób fizycznych z wykorzystaniem kas fiskalnych.


Ad 2


W sytuacji, gdy udział procentowy czynności wymienionych w powołanym załączniku w całkowitym obrocie realizowanym przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej po pierwszym półroczu 2021 roku był równy lub niższy niż 80%, to na mocy powołanego paragrafu 3 ust. 3 rozporządzenia Spółka utraci prawo do zwolnienia i będzie musiała ponownie rozpocząć na warunkach określonych rozporządzeniem rejestrowanie czynności świadczonych na rzecz osób fizycznych z wykorzystaniem kas fiskalnych. Przy czym zdaniem Spółki będzie Ona miała prawo do korzystania w tej sytuacji ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania, określonego w paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia do świadczonych przez Wnioskodawcę czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, a zobligowana będzie do fiskalizowania tylko tych czynności świadczonych na rzecz osób fizycznych, które nie są wymienione w powołanym załączniku. Zwolnienia wymienione w paragrafie 2 ust. 1 oraz w paragrafie 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia są zdaniem Spółki niezależne od siebie i utrata prawa do zwolnienia z ewidencjonowania całości obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nie powoduje utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego z ewidencjonowania czynności dokumentowanych fakturami, wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


Ad 3


Co prawda nie obowiązuje już przepis art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, który wprost definiował obrót jako kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Niemniej dla Spółki jako czynnego podatnika podatku VAT, niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku, przepis ten jest neutralny podatkowo. Zdaniem Spółki, do wyliczenia kwoty obrotu zarówno czynności świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, wymienionych w załączniku do rozporządzenia, (opodatkowanych co do zasady stawką 8%), czynności pozostałych świadczonych na rzecz osób fizycznych, opodatkowanych co do zasady stawką 23% jak i też do wyliczenia proporcji obrotu uwzględniane powinny być kwoty netto transakcji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.) dalej zwanej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.


Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.


Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.


Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.


Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).


Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).


I tak w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazano :

  • w poz. 3 usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 36 - Woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody,
  • w poz. 4 usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 37 - Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych.


W poz. 5 i 6 powołanego wyżej załącznika wskazano usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 38.11.1 i 38.11.2 - związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadające się do recyklingu jak również usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadające się do recyklingu.


Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.


Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej „udziałem procentowym obrotu”, był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

Stosownie do § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.


W myśl § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy 80% albo niższy niż 80%.


Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę na podstawie § 4 ww. rozporządzenia z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 tego rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy 80% albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 5 ust. 3 rozporządzenia).

Stosownie do § 8 ust. 4 powołanego rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak już wcześniej wspomniano – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z opisu sprawy wynika, że głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody oraz odprowadzanie i oczyszczanie ścieków. Spółka świadczy także usługi z zakresu zbierania odpadów komunalnych, opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz usługi budowlane i dokonuje drobnej sprzedaży towarów. Spółka świadczy usługi zarówno na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jak i też na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spośród czynności obecnie świadczonych przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przeważająca większość z nich to czynności związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków i opróżnianiem zbiorników bezodpływowych. Spółka świadczy także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej usługi budowlane (głównie z zakresu budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych) oraz w niewielkim zakresie dokonuje sprzedaży materiałów budowlanych na rzecz tych podmiotów. W roku 1998 Spółka jako czynny podatnik podatku VAT świadczący usługi różnorodne na rzecz osób fizycznych, została objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych i od tego roku wszystkie czynności świadczone na rzecz osób fizycznych są nieprzerwanie ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących. Spółka dokumentuje ponadto fakturą każdą usługę i każdą sprzedaż, także ewidencjonowaną przy zastosowaniu kas rejestrujących. Należność za świadczone usługi podatnicy mogą uregulować zarówno bezgotówkowo przelewem na rachunek bankowy Spółki jak i kartą płatniczą oraz gotówkowo w kasie Spółki. Aktualny udział procentowy czynności wymienionych w powołanym załączniku w całkowitym obrocie realizowanym przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej utrzymuje się na poziomie powyżej 80%. Mając na uwadze bieżącą analizę proporcji udziału transakcji w okresie od czerwca 2020 r. Wnioskodawca zakłada, że także w drugim półroczu bieżącego roku udział ten będzie wyższy niż 80%. Spółka zamierza od stycznia 2021 r. zrezygnować z ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych oraz zaprzestać dokumentowania sprzedaży paragonami fiskalnymi. Przy czym wszystkie te transakcje są i nadal będą dokumentowane fakturami. Cały obrót Spółki zrealizowany w poprzednim roku podatkowym jak i w roku bieżącym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył zarówno w poprzednim roku podatkowym jak i w roku bieżącym kwotę 20 000 zł. Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów i nie świadczy usług wymienionych w paragrafie 4 ust. 1 i 2 rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał w całości zapłaty za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub SKOK na swój rachunek bankowy. Na rzecz osób fizycznych Spółka świadczy usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36 pozycja 3 załącznika) z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU 37 pozycja 4 załącznika) oraz usługi budowlane, głównie budowę przyłączy i sprzedaż materiałów budowlanych. Przy czym udział usług budowlanych i sprzedaży materiałów budowlanych nie przekracza 20% w obrocie świadczonym na rzecz osób fizycznych.

Dodatkowo Spółka wskazała, że w latach 2015-2020 oraz w pierwszym półroczu 2020 r. udział procentowy obrotu usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę (PKWiU 36) oraz zbiorowego odprowadzania ścieków i opróżniania zbiorników bezodpływowych (PKWiU 37) oraz usług zbierania odpadów komunalnych (PKWiU 38.11.1 i PKWiU 38.11.2) w całkowitym obrocie Spółki realizowanym na rzecz osób fizycznych w każdym z tych lat przekraczał 80%. Spółka nie posiada wystarczających danych historycznych dotyczących całego okresu od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, pozwalających na udzielenie odpowiedzi, w których latach Spółka nie spełniała wymogów dotyczących proporcji obrotu. Spółka przekroczyła w roku 1997 limit obrotów z tytułu działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej określony w paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 1996 r. w sprawie kas rejestrujących nie mieszcząc się jednocześnie w proporcji obrotu usług komunalnych do ogólnego obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wymaganego w paragrafie 3 powołanego rozporządzenia. Począwszy od 1998 r. Spółka nieprzerwanie ewidencjonuje wszystkie swoje usługi na rzecz ludności na kasach fiskalnych, dokumentując jednocześnie każdą usługę świadczoną przez Spółkę na rzecz osób fizycznych fakturą.


Ad 1


W tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności sprowadzają się do ustalenia, czy Spółka od stycznia 2021 r. będzie miała prawo do rezygnacji z ewidencjonowania całości obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.


Wnioskodawca wskazał, że od roku 1998 jako czynny podatnik podatku VAT świadczący usługi różnorodne na rzecz osób fizycznych, został objęty obowiązkiem ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas fiskalnych i od tego roku wszystkie czynności świadczone na rzecz osób fizycznych są nieprzerwanie ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Analiza przedstawionych okoliczności na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro Spółka została objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących już od 1998 r., z uwagi na przekroczenie limitu kwotowego oraz nieosiągnięcie wskaźnika proporcji obrotu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, to w przedmiotowej sprawie zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia Wnioskodawca nie będzie miał prawa do rezygnacji z ewidencjonowania całości obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Wnioskodawca wskazał, że w latach 2015 -2020 oraz w pierwszym półroczu 2020 r. udział procentowy obrotu usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków i opróżniania zbiorników bezodpływowych w całkowitym obrocie Spółki realizowanym na rzecz osób fizycznych w każdym z tych lat przekraczał 80%. Jednakże jak z wniosku wynika Spółka nie posiada wystarczających danych dotyczących całego okresu od rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, z których by wynikało, w jakich latach Spółka nie spełniała wymogów dotyczących proporcji obrotu. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że w 1998 r. powstał u Niego obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej oraz w tym czasie Spółka nie spełniała wskaźnika proporcji obrotu wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Natomiast z powołanego wyżej przepisu § 8 ust. 4 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. przestali spełniać warunki do zwolnień, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia, co w przedmiotowym przypadku ma zastosowanie.

Zatem, skoro u Wnioskodawcy w 1998 r. powstał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży usług i towarów na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych oraz Wnioskodawca przestał przed 2019 r. spełniać warunki do zwolnień wskazane w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4 rozporządzenia, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do rezygnacji z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej całości sprzedaży na rzecz ww. nabywców od stycznia 2021 r., mimo spełnienia obecnie wskaźnika proporcji obrotów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 uznano za nieprawidłowe.


Ad 2


Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się również do ustalenia czy w sytuacji, gdy po zakończeniu I kwartału 2021 roku Spółka osiągnie udział procentowy obrotu na poziomie 80% albo niższy niż 80% i zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia nie będzie miało do niej zastosowania zwolnienie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, będzie mogła skorzystać do czynności wymienionych w załączniku ze zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust. 1 rozporządzenia.

Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 1, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia nie ma do Wnioskodawcy zastosowania. Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36), zbiorowego odprowadzania ścieków i opróżniania zbiorników bezodpływowych (PKWiU 37) oraz usług zbierania odpadów komunalnych (PKWiU 38.11.1 i PKWiU 38.11.2). Powyższe usługi znajdują się w załączniku do rozporządzenia w pozycjach 3, 4, 5 i 6. W związku z powyższym Wnioskodawca w odniesieniu do świadczenia tych usług jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia. W tej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania obrotów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, określonego w § 2 ust. 1 rozporządzenia, ale tylko w odniesieniu do czynności wymienionych w powołanym załączniku, tj. w przypadku Wnioskodawcy, do czynności związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody, odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków oraz związanych ze zbieraniem odpadów. Natomiast pozostałe świadczone przez Wnioskodawcę usługi (np. budowlane), które nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia jak również dostawa towarów realizowane na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych będą podlegać obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe z uwagi na to, że Wnioskodawca wskazał, że w przypadku, gdy nie spełni warunków uprawniających do zwolnienia z ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej wskazanych w § 3 ust. 3 rozporządzenia, wówczas będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia. Jednakże jak wskazał tut. Organ zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia nie ma w odniesieniu do całości sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę zastosowania.

Z uwagi na fakt, że tut. Organ uznał, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w odniesieniu do sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę nie ma zastosowania, odpowiedź na pytanie nr 3 wniosku stała się bezzasadna.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj