Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.647.2020.2.RMA
z 7 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2020 r. (data wpływu 4 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr 0114-KDIP4-1.4012.647.2020.1.RMA z dnia 16 grudnia 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 16 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym programem (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym programem (…).


Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy z dnia (…). Zgodnie z art. (…), Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikro-przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.


Wnioskodawca uczestniczy, po raz siódmy, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. (…), finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw (COSME) z dnia 6 listopada 2017 r. (C (2017) 7293 final) w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.


KE za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw (EASME) dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja VII) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2019 r. (sygnatura COS-EEN-SGA4-2020-2021) i rozstrzygnięty pod koniec 2019 r. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu (…) zostało wybrane konsorcjum (…)w skład którego wchodzą następujące instytucje:

(…).

Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca, który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów:

  1. umowy z KE - umowa ramowa o partnerstwie (…), oraz
  2. szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) (…)


Dodatkowo, w latach 2020-2021, partnerzy konsorcjum (…)będą realizować projekt pn. (…), w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MŚP w oparciu o oddzielną umowę podpisaną z (…). Te zadania będą w 100% finansowane z Programu (…).


Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca na mocy dwóch umów:

  1. umowy z (…) - umowa ramowa o partnerstwie (…) oraz
  2. szczegółowej umowy o dotację (…)

Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt (…) dotyczą usług z zakresu zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚP o wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww. projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków Programu (…).

W związku z realizacją zadań projektu (…), Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z (…) wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe i inne koszty (takie jak np. koszty: zakwaterowania w czasie delegacji, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.). Zgodnie z Art. 5.5 umowy szczegółowej o dotację, kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym w projekcie (…), chyba że Wnioskodawca może wykazać, że odzyskanie podatku VAT nie jest możliwe.


W uzupełnieniu z dnia 21 grudnia 2020 r. wskazano ponadto:


  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT zarejestrowanym pod numerem NIP (…).
  2. W ramach projektu (…) będą realizowane, zaprojektowane przez Komisję Europejską w ramach Programu (…), nieodpłatne działania polegające na:
    • kojarzeniu beneficjentów działania pn. (…), finansowanego w ramach programu (…) z mentorami (coachami) wybranymi z bazy utworzonej i prowadzonej przez Komisję Europejską. Działania te są świadczone w całej Europie przez ośrodki sieci Enterprise Europe Network, według jednolitego standardu, i ma na celu wsparcie beneficjentów programu (…) w zarządzaniu procesem zarządzania przedsiębiorstwem, tworzenia i komercjalizacji innowacji. Wyselekcjonowani przez KE coachowie (mentorzy) mają wesprzeć wyżej wymienione podmioty w realizacji projektów, na które otrzymali dofinansowanie (grant) z działania p.n. „(…)” programu (…). Działanie WNIOSKODAWCA polega na kojarzeniu beneficjentów programu z tymi coachami.
    • przeprowadzeniu, przez ekspertów Wnioskodawcy, audytu innowacyjności, w oparciu o standard opracowany przez Komisję Europejską, zgodnie ze specyfikacją techniczną CEN/TS 16555.
  3. Działania na rzecz odbiorców są świadczone nieodpłatnie. Koszt realizacji działań (wynagrodzenia pracowników agencji, koszty podróży służbowych, koszty biurowe) są pokrywane przez Europejską Agencję ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw ze środków programu (…) na podstawie umowy grantowej zawartej z wybranymi w konkursie przez Agencję podmiotami, w tym Wnioskodawcą.
  4. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby realizacji projektu (…) (tj. m.in. koszty zakwaterowania w czasie delegacji, zakup biletów kolejowych na przejazdy środkami transportu, materiały biurowe, usługi telekomunikacyjne, najem powierzchni biurowej, itp.) są wystawiane na Wnioskodawcę.
  5. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu (…) nie będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane usługi (np. transportowe) oraz towary (materiały biurowe) służą do realizacji ww. działań projektowych, których koszty w całości są pokrywane w ramach Programu (…).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji programu (…)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w opisanym przypadku.


Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. (…) Wnioskodawca jest państwową osobą prawną. W myśl (…) realizuje zadania państwa z zakresu rozwoju przedsiębiorczości.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niego w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania: przedsiębiorczości, w szczególności mikro-przedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą; eksportu; rozwoju regionalnego; działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej; tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich; rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.

Wnioskodawca uczestniczy, po raz siódmy, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej pn. Enterprise Europe Network, finansowanej ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności Przedsiębiorstw oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.


Komisja za pośrednictwem Agencji Wykonawczej ds. małych i średnich przedsiębiorstw dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja VII) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w marcu 2019 r. i rozstrzygnięty pod koniec 2019 r. Jednym z partnerów sieciowych zostało wybrane konsorcjum (…), w skład którego wchodzą następujące instytucje:


(…).


Dodatkowo, w latach 2020-2021, partnerzy konsorcjum (…) będą realizować projekt pn. (…), w ramach którego będą świadczyć usługi innowacyjnym przedsiębiorstwom z sektora MŚP w oparciu oddzielną umowę podpisaną z (…). Te zadania będą w 100% finansowane z Programu (…).


Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca na mocy dwóch umów.


Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt (…) dotyczą usług z zakresu zarządzania innowacją w przedsiębiorstwie i skierowane są do innowacyjnych MŚP o wysokim potencjale wzrostu. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji ww. projektu (świadczone usługi) są pokrywane w 100% z grantu KE, finansowanego ze środków Programu (…).

W związku z realizacją zadań projektu (…), Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu. Umowa ramowa o partnerstwie zawarta z (…) wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe i inne koszty (takie jak np. koszty: zakwaterowania w czasie delegacji, zakupu biletów kolejowych czy autobusowych, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, wynajmu powierzchni biurowej, etc.).


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


W ramach projektu (…) będą realizowane, zaprojektowane przez Komisję Europejską w ramach Programu (…), nieodpłatne działania polegające na:

  • kojarzeniu beneficjentów działania pn. (…), finansowanego w ramach programu (…) z mentorami (coachami) wybranymi z bazy utworzonej i prowadzonej przez Komisję Europejską,
  • przeprowadzeniu, przez ekspertów Wnioskodawcy, audytu innowacyjności.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu (…) nie będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane usługi (np. transportowe) oraz towary (materiały biurowe) służą do realizacji ww. działań projektowych, których koszty w całości są pokrywane w ramach Programu (…).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług służących realizacji ww. programu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.


Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony jeden z podstawowych warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji programu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nabywane usługi (np. transportowe) oraz towary (materiały biurowe) służą do realizacji ww. działań projektowych, których koszty w całości są pokrywane w ramach Programu (…). W ramach projektu (…) będą realizowane na rzecz odbiorców nieodpłatne działania polegające na:

  • kojarzeniu beneficjentów działania z mentorami (coachami),
  • przeprowadzeniu audytu innowacyjności.


Reasumując, skoro towary i usługi nabywane nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją programu (…).


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy Wnioskodawcy, nie odnosi się natomiast do partnerów realizowanego projektu.


Należy nadmienić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj