Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.683.2020.1.JJ
z 11 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2020 r. (data wpływu 3 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2020 r. Gmina realizuje projekt pn. „(…)” na podstawie umowy zawartej miedzy Gminą (…) a Województwem (…) o dofinansowanie projektu pn. „(…)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Głównym celem operacji jest adaptacja części pomieszczeń w istniejącym budynku, po byłej szkole podstawowej, na potrzeby kulturalne. Projekt przyczyni się w znacznym stopniu do rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury kulturalnej. Sprzyjał będzie pobudzeniu aktywności mieszkańców i stymulowaniu współpracy na rzecz rozwoju wartości związanych z miejscową kulturą.


Przedmiotem zadania jest remont połączony z modernizacją i wyposażeniem kilku pomieszczeń w byłej szkole podstawowej i ich adaptacja na potrzeby kulturalne tj. bibliotekę i świetlicę.


W ramach zadania planuje się remont pomieszczenia małej sali gimnastycznej i jego adaptację na bibliotekę, remont z modernizacją pomieszczenia byłej jadalni i jego adaptacja na świetlicę, remont z modernizacją kuchni wraz z jej wyposażeniem oraz remont z modernizacją łazienek i korytarza, wspólnych dla świetlicy i biblioteki.


W zmodernizowanych pomieszczeniach mieścić się będzie biblioteka publiczna oraz ogólnodostępna świetlica i kuchnia, służące organizowaniu różnego rodzaju spotkań mieszkańców.


Świetlica będzie miejscem gdzie mieszkańcy będą mogli czytać wypożyczone w bibliotece książki lub czasopisma, spotykać się przy kawie czy herbacie. Będzie miejscem spotkań organizacji z terenu gminy (…). Spotykać się tam będą członkowie zarządów dwóch miejskich osiedli oraz nieformalne grupy społeczne, stowarzyszenia i organizacje pozarządowe działające na terenie gminy. Grupy te będą mogły korzystać z wyremontowanej w ramach operacji kuchni świetlicowej do realizacji różnorodnych prowadzonych przez nich projektów kulinarnych np. przygotowywania potraw regionalnych prezentowanych na stoiskach podczas dożynek. Członkowie organizacji będą mogli przygotowywać się do organizowanych przez nich różnorodnych spotkań i wydarzeń kulturalnych. Świetlica stanie się również miejscem gdzie rodzice będą zostawiać swoje dzieci podczas poszukiwania ciekawych pozycji książkowych w bibliotece. Świetlica będzie służyła także dzieciom, korzystającym z biblioteki. Częstym bowiem gościem biblioteki są grupy dzieci z przedszkola i młodszych dzieci szkolnych, które uczestniczą w tzw. głośnym czytaniu bajek mającym zachęcić najmłodszych do czytania książek. Świetlica będzie miejscem gdzie dzieci będą mogły swobodnie usiąść i posłuchać bajek a następnie udać się do biblioteki po nowe pozycje książkowe. Realizacja zadania pozwoli na prowadzenie szerokiej oferty kulturalnej dla mieszkańców takiej jak spotkania autorskie, konkursy literackie i plastyczne, spotkania z bajką, głośne czytanie, lekcje i wycieczki do biblioteki, zajęcia plastyczne.


Cały budynek stanowi własność gminy (…) i znajduje się w ewidencji środków trwałych gminy.


Po zakończeniu inwestycji gmina zamierza oddać w bezpłatne użytkowanie pomieszczenie zajmowane na bibliotekę oraz udział w częściach wspólnych (korytarz i łazienka) do Gminnej Biblioteki Publicznej na podstawie umowy użyczenia. Natomiast pomieszczenie świetlicy i przynależnej kuchni oraz udział w częściach wspólnych (korytarz i łazienka) będą służyły dzieciom, mieszkańcom gminy oraz stowarzyszeniom bezpłatnie, stosownie do postanowień zarządzenia Burmistrza (…) z dnia 30 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminu wynajmu świetlic wiejskich oraz innych lokali stanowiących własność Gminy (…), z wyłączeniem obiektów szkolnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina (…).


Na mocy tego zarządzenia gmina bezpłatnie udostępnia świetlice i pomieszczenia w innych lokalach gminnych m.in. na:

  1. zebrania wiejskie i spotkania mieszkańców organizowane przez Burmistrza (…), Radę Miejską i Sołtysów,
  2. zebrania i spotkania rad sołeckich oraz działających na terenie gminy organizacji pozarządowych i organizacji pożytku publicznego,
  3. imprezy i zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkół podstawowych, szkół średnich z terenu gminy (…) organizowane przez instytucje publiczne,
  4. bezpłatne badania i spotkania z mieszkańcami w zakresie zdrowia, finansowane ze środków publicznych,
  5. kursy i szkolenia nieodpłatnie organizowane dla mieszkańców gminy (…),
  6. imprezy i zabawy organizowane przez stowarzyszenia mające siedzibę na terenie gminy, z których dochód przeznaczony jest na cele statutowe organizacji,
  7. na siedzibę kół gospodyń wiejskich, które pochodzą z terenu gminy.


Zgodnie z powyższym stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, koła gospodyń wiejskich działające na terenie Gminy (…), będą mogły korzystać z pomieszczeń świetlicy bezpłatnie, w uzgodnionych godzinach, na podstawie zawartych z Gminą (…) umów użyczenia.


W pomieszczeniach tych, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Będzie to obiekt o charakterze niekomercyjnym, ogólnodostępnym. Gmina, nie będzie wykonywała żadnych odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, koła gospodyń wiejskich działające na terenie Gminy (…), będą mogły korzystać z pomieszczeń świetlicy bezpłatnie, w uzgodnionych godzinach, na podstawie zawartych z Gminą (…) umów użyczenia.


Nie będą też świadczone usługi z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w ramach projektu.


Należy nadmienić, że aby móc skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z procedurą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, należy łącznie spełnić dwie pozytywne przesłanki:

  • odliczenia może dokonać tylko czynny podatnik VAT,
  • nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Dodatkowo nie mogą zaistnieć przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o VAT.


W konsekwencji dla oceny możliwości skorzystania przez podatnika VAT z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zdaniem gminy w przedmiotowym zadaniu brak jest bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami ponoszonymi na realizację Projektu a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina nie może więc skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z realizacją zadania.

Zgodnie bowiem z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Powyższy zapis stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają gminę z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem gminy za podatnika podatku od towarów i usług, a realizowane przez nią odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Dodatkowo należy również wskazać na art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zgodnie z którym gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 17-19 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284); 20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.


Zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje przy pomocy swoich jednostek organizacyjnych m.in. Urzędu Miejskiego, instytucji kultury, do których należy Gminna Biblioteka Publiczna czy jednostek pomocniczych np. zarządów osiedla.


Gminna Biblioteka Publiczna jest jednostką organizacyjną gminy, powołaną do wykonywania zadań własnych gminy wynikających z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie kultury. Instytucja kultury to zakład o charakterze publicznym zajmujący się upowszechnianiem kultury, może być zarówno państwowy jak i samorządowy. Przybiera różne formy organizacji, np. biblioteka.

Na stronie głównej Głównego Urzędu Statystycznego widnieje definicja instytucji kultury w brzmieniu cyt. „Definicja: Państwowa lub samorządowa osoba prawna, dla której działalność kulturalna jest podstawowym celem statutowym (nie stanowiącym jednocześnie działalności gospodarczej), prowadzona w szczególności w formie: muzeów, biur wystaw artystycznych, galerii i centrów sztuki, bibliotek, domów i ośrodków kultury, świetlic i klubów”.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.), jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.


Zgodnie z tą ustawą działalność biblioteki powinna być zorganizowana w sposób, który zapewni mieszkańcom dogodny dostęp do materiałów bibliotecznych i informacji.


Do podstawowych zadań bibliotek należy gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych. Do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej. Biblioteka stanowiąca samodzielną jednostkę organizacyjną działa na podstawie aktu o utworzeniu biblioteki oraz statutu nadanego przez organizatora.


Zgodnie z art. 12 powyższej ustawy, organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.


Na podstawie art. 14 ust. 1 biblioteka, stanowiąca instytucję kultury, posiada odrębną od Gminy podmiotowość prawną.


W związku z tym, na dzień 1 stycznia 2017 r. nie została centralizowana z Gminą i innymi jednostkami organizacyjnymi gminy, będącymi jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454).


Wynika z tego, że Gminna Biblioteka Publiczna może być oddzielnym od gminy podatnikiem VAT.


Zdaniem Gminy, czynności związanych z realizacją Projektu i udostępnianiem jego efektów nie należy klasyfikować jako podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina podkreśla, że w tym obszarze swojej aktywności, działa jako organ władzy publicznej realizując zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa.

Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez gminę w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zadania gminy o charakterze publicznym realizowane poprzez Gminną Bibliotekę Publiczną, zarządy osiedli, stowarzyszenia, inne nieformalne grupy działające na terenie gminy oraz samych mieszkańców gminy (…), w zmodernizowanych pomieszczeniach budynku po byłej szkole podstawowej w (…) będą służyły zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy, w zakresie kultury.

Gmina zgodnie z powołanymi wyżej przepisami jest zobowiązana do prowadzenia działalności z zakresu kultury, w tym do tworzenia bibliotek, do tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych jakimi są Zarządy Osiedli Miasta (…), do wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej na spotkania mieszkańców, dzieci i młodzieży, do promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów działających w zakresie pożytku publicznego i wolontariatu.

Mając na uwadze, że wykonana w wyniku realizacji Projektu infrastruktura będzie ogólnodostępna i w związku z jej funkcjonowaniem Gmina nie będzie pobierała opłat, również w związku z przekazaniem przez gminę w bezpłatne użyczenie lokali mieszczących się w zmodernizowanym budynku w bezpłatne używanie Gminnej Bibliotece Publicznej oraz stowarzyszeniom i różnym grupom nieformalnym działającym na terenie gminy, czynność ta w opinii Gminy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a Gmina realizując te czynności nie wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT.


W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W konsekwencji, kryterium uznania jednostki samorządu terytorialnego za podatnika VAT jest charakter wykonywanych przez nią czynności, tj. dokonywanie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza, co do zasady te podmioty z kategorii podatników VAT, natomiast dokonywanie czynności cywilnoprawnych skutkuje zasadniczo uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu VAT.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Gmina, w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, promocji gminy, współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), a także współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 17, 18, 19 i 20 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W 2020 r. Gmina realizuje projekt pn. „(…)” na podstawie umowy zawartej miedzy Gminą (…) a Województwem (…) o dofinansowanie ww. projektu współfinansowanego ze środków EFRROW w ramach PROW na lata 2014-2020.

Głównym celem operacji jest adaptacja części pomieszczeń w istniejącym budynku, po byłej szkole podstawowej, na potrzeby kulturalne. Projekt przyczyni się w znacznym stopniu do rozwoju ogólnodostępnej infrastruktury kulturalnej. Sprzyjał będzie pobudzeniu aktywności mieszkańców i stymulowaniu współpracy na rzecz rozwoju wartości związanych z miejscową kulturą.

Przedmiotem zadania jest remont połączony z modernizacją i wyposażeniem kilku pomieszczeń w byłej szkole podstawowej i ich adaptacja na potrzeby kulturalne tj. bibliotekę i świetlicę. W ramach zadania planuje się remont pomieszczenia małej sali gimnastycznej i jego adaptację na bibliotekę, remont z modernizacją pomieszczenia byłej jadalni i jego adaptacja na świetlicę, remont z modernizacją kuchni wraz z jej wyposażeniem oraz remont z modernizacją łazienek i korytarza, wspólnych dla świetlicy i biblioteki. W zmodernizowanych pomieszczeniach mieścić się będzie biblioteka publiczna oraz ogólnodostępna świetlica i kuchnia, służące organizowaniu różnego rodzaju spotkań mieszkańców. Cały budynek stanowi własność gminy (…) i znajduje się w ewidencji środków trwałych gminy.

Po zakończeniu inwestycji gmina zamierza oddać w bezpłatne użytkowanie pomieszczenie zajmowane na bibliotekę oraz udział w częściach wspólnych (korytarz i łazienka) do Gminnej Biblioteki Publicznej na podstawie umowy użyczenia. Natomiast pomieszczenie świetlicy i przynależnej kuchni oraz udział w częściach wspólnych (korytarz i łazienka) będą służyły dzieciom, mieszkańcom gminy oraz stowarzyszeniom bezpłatnie, stosownie do postanowień zarządzenia Burmistrza (…) z dnia 30 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia regulaminu wynajmu świetlic wiejskich oraz innych lokali stanowiących własność Gminy (…), z wyłączeniem obiektów szkolnych, dla których organem prowadzącym jest Gmina (…).


Na mocy tego zarządzenia gmina bezpłatnie udostępnia świetlice i pomieszczenia w innych lokalach gminnych m.in. na:

  1. zebrania wiejskie i spotkania mieszkańców organizowane przez Burmistrza (…), Radę Miejską i Sołtysów,
  2. zebrania i spotkania rad sołeckich oraz działających na terenie gminy organizacji pozarządowych i organizacji pożytku publicznego,
  3. imprezy i zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkół podstawowych, szkół średnich z terenu gminy (…) organizowane przez instytucje publiczne,
  4. bezpłatne badania i spotkania z mieszkańcami w zakresie zdrowia, finansowane ze środków publicznych,
  5. kursy i szkolenia nieodpłatnie organizowane dla mieszkańców gminy (…),
  6. imprezy i zabawy organizowane przez stowarzyszenia mające siedzibę na terenie gminy, z których dochód przeznaczony jest na cele statutowe organizacji,
  7. na siedzibę kół gospodyń wiejskich, które pochodzą z terenu gminy.


Zgodnie z powyższym stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, koła gospodyń wiejskich działające na terenie Gminy (…), będą mogły korzystać z pomieszczeń świetlicy bezpłatnie, w uzgodnionych godzinach, na podstawie zawartych z Gminą (…) umów użyczenia.


W pomieszczeniach tych, nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Będzie to obiekt o charakterze niekomercyjnym, ogólnodostępnym. Gmina, nie będzie wykonywała żadnych odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Stowarzyszenia, organizacje pożytku publicznego, koła gospodyń wiejskich działające na terenie Gminy (…), będą mogły korzystać z pomieszczeń świetlicy bezpłatnie, w uzgodnionych godzinach, na podstawie zawartych z Gminą (…) umów użyczenia.


Nie będą też świadczone usługi z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w ramach projektu.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ z okoliczności sprawy nie wynika, że efekty realizowanego zadania są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. Projektu.


Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj