Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.712.2020.1.PRM
z 8 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 27 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia zakupionych maszyn - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia zakupionych maszyn.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą jako rolnik ryczałtowy.


W dniu 25 listopada 2020 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i z dniem 1 grudnia 2020 r. chce zrezygnować ze zwolnienia i stać się podatnikiem VAT z rozliczeniem miesięcznym.


Jako rolnik ryczałtowy w dniu 30 stycznia 2020 r. Wnioskodawca zakupił kombajn do zbioru porzeczek za kwotę brutto (…) zł ((…)zł netto + (…) zł VAT).


Natomiast w dniu 14 lipca 2020 r. Wnioskodawca zakupił kombajn do zbioru wiśni za kwotę brutto (…) zł ((…) zł netto + (…) zł VAT).


Maszyny te służyły i nadal służą wyłącznie działalności rolniczej i od chwili zakupu przebywały tylko na terenie gospodarstwa Wnioskodawcy.


Pierwsze prace w gospodarstwie tymi maszynami Wnioskodawca wykonał kombajnem do zbioru porzeczek w dniu 1 lipca 2020 r., natomiast kombajnem do zbioru wiśni w dniu 22 lipca 2020 r.


Od momentu rejestracji jako podatnik VAT maszyny Wnioskodawca będzie wykorzystywał tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (maszyny te wykorzystywane były i nadal będą tylko w gospodarstwie rolnym).


Do chwili obecnej Wnioskodawca nie prowadził ksiąg rachunkowych ani amortyzacji posiadanych środków trwałych. Po rejestracji Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję zakupów i sprzedaży wraz z ewidencją środków trwałych.


Faktury zakupu wyżej wymienionych maszyn zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego za okres, w którym używał maszyny do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Przysługuje Mu prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn rolniczych na podstawie art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.


Dokonując zakupu maszyn jako rolnik ryczałtowy nie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ zakupione składniki majątku służyły działalności zwolnionej.


Z dniem 1 grudnia 2020 r. Wnioskodawca zostanie zarejestrowany jako czynny podatnik VAT i od tego dnia zakupy będą w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym od dnia 1 grudnia 2020 r. Wnioskodawcy przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od niniejszych faktur. Odliczenia na zasadzie korekty rocznej w wysokości 1/5 wartości podatku naliczonego za każdy rok. Poczynając od stycznia 2021 r. 1/5 za rok 2020, I 2022 - 1/5 za rok 2021, I 2023 - 1/5 za rok 2022, I 2024 - 1/5 za rok 2023 i w I 2025 - 1/5 za rok 2024.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.


Zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.


Biorąc zatem pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej uznać należy, że działalność rolnicza mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Natomiast przez produkty rolne, w myśl art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 z późn. zm.).


Z wyżej powołanych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy wykonujący czynności przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy jest zwolniony od podatku VAT.


Podstawowe warunki jakie muszą zostać spełnione aby można było skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy.


W związku z powyższym, zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl, art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 – zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy - mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4 (art. 96 ust. 5 pkt 3 ustawy).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia podatku VAT od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną.

Ustawa o VAT nie pozbawia zatem podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie był zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny, o ile nabyte towary i usługi były/są/będą wykorzystywane do - bieżącej lub przyszłej - działalności opodatkowanej. Niezbędny jest natomiast warunek rejestracji jako podatnika VAT czynnego w celu skorzystania przez podatnika z tego prawa tj. obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.


Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Przepis ten znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik nabywając towar lub usługę z przeznaczeniem do działalności zwolnionej nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu, a następnie zmienione zostało przeznaczenie tych towarów poprzez rozpoczęcie wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia środka trwałego, tj. w sytuacji, gdy podatnik nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a następnie zmieniło się to prawo, podatnik może dokonać korekty podatku.


Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca będąc rolnikiem ryczałtowym zakupił:

  • w styczniu 2020 r. kombajn do zbioru porzeczek za kwotę (…) zł ((…) zł netto + (…) zł VAT)
  • w lipcu 2020 r. kombajn do zbioru wiśni za kwotę (…) zł ((…) zł netto + (…) zł VAT).


Zakup maszyn został udokumentowany fakturami wystawionymi na dane Wnioskodawcy.


Po dokonanym zakupie Wnioskodawca wykorzystywał przedmiotowe maszyny rolnicze do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT.


W listopadzie 2020 r. Wnioskodawca złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i z dniem 1 grudnia 2020 r. Wnioskodawca rezygnuje ze zwolnienia od podatku. Wnioskodawca będzie prowadził ewidencje zakupów i sprzedaży, na podstawie których będzie składał deklaracje miesięczne.


Zakupione maszyny od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. maszyn.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby rozliczyć podatek naliczony, nabywane przez podatnika VAT czynnego towary muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w momencie zakupu kombajnu do zbioru porzeczek oraz kombajnu do zbioru wiśni posiadał status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. maszyn, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem od momentu nabycia tych maszyn były one wykorzystywane do działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wynika z wniosku, w listopadzie 2020 r. Wnioskodawca składając zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, o którym mowa w art. 96 ust. 3 ustawy, z dniem 1 grudnia 2020 r. zrezygnował ze zwolnienia od podatku VAT. Od momentu rejestracji jako podatnik VAT czynny Wnioskodawca zakupiony kombajn do zbioru porzeczek oraz kombajn do zbioru wiśni będzie wykorzystywał wyłącznie do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących nabycia ww. maszyn, zgodnie z przepisami art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że w związku z dokonaną przez Wnioskodawcę rejestracją od dnia 1 grudnia 2020 r. jako podatnika VAT czynnego od zakupionych kombajnów - do zbioru porzeczek oraz do zbioru wiśni – których wartość przekracza 15.000 zł, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących ich nabycie, do czasu upływu 5-letniego okresu korekty. Przedmiotowej korekty można dokonać w deklaracji podatkowej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia, w wysokości 1/5 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. maszyn. Korekty dokonuje się za każdy rok, w którym zakupione kombajny będą wykorzystane do czynności opodatkowanych, do upływu 5-letniego okresu korekty, tj. prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. maszyn przysługuje Wnioskodawcy za lata 2020-2024. Realizacji tego prawa można dokonać w składanych deklaracjach, odpowiednio: za miesiąc styczeń 2021 r., styczeń 2022 r., styczeń 2023 r., styczeń 2024 r. oraz za miesiąc styczeń 2025 (łącznie 5/5).


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj