Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-2.4010.284.2020.2.RK
z 8 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2020 r. (data wpływu 19 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. (data nadania 11 grudnia 2020 r., data wpływu 16 grudnia 2020 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.284. 2020.1.RK z dnia 23 listopada 2020 r. (data nadania 23 listopada 2020 r., data odbioru 7 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku:

  • sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zrealizowanych w roku kalendarzowym trwającym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. – jest prawidłowe;
  • sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zrealizowanych w Pierwszym roku obrotowym – jest prawidłowe;
  • złożenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych oraz braku obowiązku złożenia informacji TPR o cenach transferowych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”) ma siedzibę na terytorium Polski oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca jest komplementariuszem spółki komandytowej (dalej: „SpK”), która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji podłoża do uprawy pieczarek. SpK powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej w spółkę komandytową. SpK została wpisana do rejestru przedsiębiorców z dniem 2 kwietnia 2019 r. Na dzień poprzedzający wpis do rejestru przedsiębiorców powstałej w wyniku przekształcenia SpK doszło do zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki jawnej zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. SpK otworzyła księgi rachunkowe z dniem 2 kwietnia 2019 r. SpK jako rok obrotowy przyjęła okres 12 kolejnych miesięcy trwających od 1 listopada do 31 października. Pierwszy po powstaniu w wyniku przekształcenia ze spółki jawnej rok obrotowy SpK trwał od 2 kwietnia 2019 r. do 31 października 2019 r. (dalej „Pierwszy rok obrotowy”). Za Pierwszy rok obrotowy SpK sporządziła sprawozdanie finansowe, które zostało zatwierdzone przez wspólników SpK.


SpK w trakcie Pierwszego roku obrotowego realizowała transakcje kontrolowane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1406, z późn. zm., dalej: „Ustawa o CIT”) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.


W trakcie Pierwszego roku obrotowego SpK realizowała transakcje towarowe przedmiotem których była sprzedaż przez SpK podłoża do uprawy pieczarek (dalej „Transakcja”) do powiązanej spółki komandytowej (dalej „Podmiot powiązany”). W Pierwszym roku obrotowym SpK dokonała sprzedaży podłoża do uprawy pieczarek do Podmiotu powiązanego o wartości nieprzekraczającej kwoty 10.000.000,00 PLN netto. Łączna wartość transakcji sprzedaży przez SpK podłoża do uprawy pieczarek w roku kalendarzowym trwającym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. przekroczyła kwotę 10.000.000,00 PLN netto.


Wnioskodawca może zostać wyznaczony do przekazania informacji o cenach transferowych, o których mowa w art. 11t Ustawy o CIT w odniesieniu do Transakcji kontrolowanej dokonanej przez SpK w Pierwszym roku obrotowym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy SpK dokonując oceny obowiązków w zakresie cen transferowych zobowiązana będzie wziąć pod uwagę łączną wartość Transakcji w przedmiocie sprzedaży podłoża do produkcji pieczarek zrealizowanej w roku kalendarzowym trwającym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r.?
  2. Czy na SpK spoczywa obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do Transakcji realizowanej w Pierwszym roku obrotowym?
  3. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek złożenia informacji o cenach transferowych, o której mowa w art. 11t Ustawy o CIT, w związku z Transakcją realizowaną przez SpK z Podmiotem powiązanym?


Stanowisko Wnioskodawcy


Ad. 1


W celu oceny czy na SpK spoczywa obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych SpK jest zobowiązana wziąć pod uwagę łączną wartość transakcji kontrolowanych jednego rodzaju realizowanych w roku obrotowym. Z uwagi na powyższe SpK w celu oceny obowiązków z zakresu cen transferowych zobowiązana jest wziąć pod uwagę łączną wartość transakcji kontrolowanych jednego rodzaju zrealizowanych w Pierwszym roku obrotowym a nie w roku kalendarzowym 2019.


Ad. 2


Na SpK nie spoczywa obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do Transakcji z uwagi na okoliczność, że w Pierwszym roku obrotowym łączna wartość transakcji nie przekroczyła limitu przewidzianego dla transakcji towarowych.


Ad. 3


Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia informacji o cenach transferowych w odniesieniu do Transakcji realizowanej przez SpK z uwagi na okoliczność, że na SpK nie spoczywa obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ponieważ łączna wartość transakcji nie przekroczyła w Pierwszym roku obrotowym limitu zobowiązującego do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.


Uzasadnienie stanowiska


Ad. 1


Mocą ustawy z dnia 23 października 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193) o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono nowe regulacje z zakresu cen transferowych.


Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2020 r., poz.1406, z późn. zm., dalej: „Ustawa o CIT”) „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o: (...) podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład”.


Zgodnie z powołanym przepisem podmiotami na potrzeby cen transferowych są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej. Zgodnie z prawem polskim podmiotami nieposiadającymi osobowości prawnej są spółki osobowe, w tym spółki komandytowe. Spółka komandytowa posiada zatem podmiotowość na potrzeby przepisów o cenach transferowych.

Zgodnie z art. 11a pkt 2 Ustawy o CIT „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o (...) podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład”.


Zgodnie z powołanym przepisem pod pojęciem „podmiotu” na potrzeby cen transferowych rozumie się osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz zagraniczne zakłady.


Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o (...) podmiotach powiązanych - oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład”.


Podmiotami powiązanymi zgodnie z Ustawą o CIT są podmioty pomiędzy, którymi występują relacje wymienione w art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.


Zgodnie z art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT „Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane’’.


Zgodnie z powołanym przepisem podmioty powiązane obowiązane są do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w celu wykazania, że stosowana przez nie cena transferowa została ustalone na warunkach stosowanych przez podmioty niepowiązane. Dokumentacja cen transferowych sporządzana jest zgodnie z powołanym przepisem w odniesieniu do transakcji realizowanych w roku obrotowym. Oznacza to, że obowiązek sporządzenia dokumentacji odnosi się do transakcji realizowanych w roku obrotowym. Na gruncie powołanego przepisu ustawodawca wprowadził granice czasowe wskazując, że dokumentacje cen transferowych sporządzane są w odniesieniu do roku obrotowego.


Zgodnie z art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT „Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.


Zgodnie z powołanym przepisem obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych spoczywa na podmiotach realizujących transakcje z podmiotami powiązanymi transakcje kontrolowane, których wartość przekracza w roku obrotowym jeden z obowiązujących limitów.


Na potrzeby dokonania oceny obowiązków z zakresu cen transferowych na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. istotne jest przekroczenie jednego z limitów, o których mowa w art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT w roku obrotowym.


Pojęcie roku obrotowego nie zostało zdefiniowane na gruncie Ustawy o PIT oraz Ustawy o CIT.


Pojęcie rok obrotowy zostało zdefiniowane na gruncie art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (dalej „URach”) zgodnie z którym „Ilekroć w ustawie jest mowa o: (...) roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy”.


Zgodnie z powołanym przepisem rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych miesięcy określony w statucie lub umowie jednostki. Rok obrotowy określany jest przez statut lub umowę spółki. Co istotne, w przypadku gdy jednostka powstaje w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, pierwszy rok obrotowy i księgi rachunkowe za ten okres połączyć można z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za następny rok obrotowy.


Z powołanego przepisu wynika również, że po upływie roku obrotowego zamyka się księgi rachunkowe oraz sporządza sprawozdanie finansowe za rok obrotowy.


Na gruncie art. 12 URach wprowadzono również zasady z zakresu otwierania oraz zamykania ksiąg rachunkowych w przypadku zmiany formy prawnej.


Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 URach „Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3 (...) na dzień zmiany formy prawnej”.


Zgodnie z art. 12 ust. 3 pkt 1) URach „Można nie zamykać i nie otwierać ksiąg rachunkowych w przypadku (...) przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową”.


Zgodnie z treścią powołanych przepisów przez zmianę formy prawnej należy rozumieć przekształcenie, w wyniku którego dojdzie do zmiany formy prowadzonej działalności gospodarczej przez jednostkę. Wyłącznie w przypadku, gdy zmiana formy prawnej dokonywana jest poprzez przekształcenie spółki osobowej lub spółki cywilnej, w inną spółkę osobową, bądź spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową istnieje możliwość dokonania przekształcenia bez zmiany formy prawnej.


Art. 12 ust. 3 pkt 1 URach wprowadza jednak uprawnienie w zakresie braku obowiązku otwierania ksiąg, lecz wskazana możliwość uzależniona jest od woli kierownika jednostki.


Odpowiednio zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 URach „Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d: (...) na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej”.


Zgodnie z powołanym przepisem na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej jednostka która uległa przekształceniu zamyka księgi rachunkowe. Oznacza to, że z chwilą przekształcenia po stronie podmiotu, który powstał w wyniku przekształcenia księgi rachunkowe podlegają otwarciu, zaś po stronie, która uległa przekształceniu księgi rachunkowe ulegają zamknięciu na dzień poprzedzający przekształcenie.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 10 URach „Ilekroć w ustawie jest mowa o (...) dniu bilansowym - rozumie się przez to dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansów”.


Zgodnie z powołanym przepisem dniem bilansowym jest dzień na który sporządza się sprawozdanie finansowe. Dzień bilansowy to taki dzień, na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe. Za taki dzień uważa się: dzień zamknięcia roku obrotowego, dzień zakończenia działalności, dzień przejęcia jednostki przez inną jednostkę, dzień poprzedzający zmianę formy prawnej.

Z uwagi na powyższe w świetle przepisów URach rokiem obrotowym jest okres, za który podmiot prowadzący księgi rachunkowe sporządził sprawozdanie finansowe.


Na gruncie stanu prawnego obowiązującego przed 1 stycznia 2019 r. kwestia, w jaki sposób grupować transakcje w odniesieniu do spółek osobowych była przedmiotem odpowiedzi na Interpelację nr 18591 z dnia 22 stycznia 2018 roku (odpowiedź z dnia 7 lutego 2018 r. sygn. DCT.054.3.2018), w której to Minister Finansów wskazał „Ze względu na to, że spółka niebędąca osobą prawną nie ma roku podatkowego, gdyż nie jest podatnikiem, odpowiednim punktem odniesienia w tym przypadku powinien być rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Potwierdza to także wykładnia systemowa, gdyż zarówno przepisy odnoszące się do obowiązku sporządzenia analizy porównawczej (art. 9a ust. 2b pkt 2 lit. b updop), jak i dokumentacji grupowej (art. 9a ust. 2d updop), w przypadku spółek niebędących osobą prawną, odnoszą się do roku obrotowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości”.

Ponadto, z wykładni przepisów Ustawy o PIT oraz Ustawy o CIT wynika, że elementem dokumentacji cen transferowych sporządzanej na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. są informacje finansowe.


Zgodnie z doprecyzowaniem wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U. z 2018 r. poz. 2479) w sprawie dokumentacji cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wskazuje, że elementem lokalnej dokumentacji cen transferowych zgodnie z § 2 pkt 4) lit a powołanego rozporządzenia „Lokalna dokumentacja cen transferowych obejmuje (...) w zakresie informacji finansowych, o których mowa w art. 11q ust. 1 pkt 4 ustawy (...) zatwierdzone sprawozdanie finansowe dotyczące roku obrotowego sporządzone na podstawie przepisów o rachunkowości,”. Elementem dokumentacji cen transferowych jest sprawozdanie finansowe dotyczące roku obrotowego, którego dotyczy sporządzana dokumentacja w zakresie cen transferowych.


Z uwagi na powyższe SpK dokonując oceny, czy spoczywa na niej obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych na zasadach obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. zobowiązana jest dokonać analizy, czy którakolwiek z realizowanych przez nią transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym realizowana w roku obrotowym przekracza jeden z limitów wskazanych w art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT.


Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami oceny obowiązku z zakresu cen transferowych dokonuje się w odniesieniu do łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, zrealizowanych w roku obrotowym. Z tych powodów należy dokonać ustalenia łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnych zrealizowanych przez SpK w roku obrotowym spółki komandytowej nie zaś roku kalendarzowym. Z tych powodów w celu oceny czy na SpK spoczywa obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych za zasada obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. należy dokonać poprzez ustalenie łącznej wartości transakcji o charakterze jednorodnym, które zostały zrealizowane przez SpK w Pierwszym roku obrotowym, nie zaś w roku kalendarzowym 2019. W odniesieniu do spółek komandytowych kluczowa jest bowiem wartość transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, które zostały zrealizowane w Pierwszym roku obrotowym.


Z uwagi na powyższe SpK w celu oceny obowiązków z zakresu cen transferowych zobowiązana jest wziąć pod uwagę łączną wartość transakcji kontrolowanych jednego rodzaju zrealizowanych w Pierwszym roku obrotowym, który to jest pierwszym okresem za który SpK sporządzi dokumentacje cen transferowych.


Ad. 2


Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o (...) podmiocie - oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład”.


Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o (...) podmiotach powiązanych - oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład”.

Zgodnie z art. 11k ust. 1 Ustawy o CIT „Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane”.


Zgodnie z art. 11k ust. 2 Ustawy o CIT „Lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.


Zgodnie z powołanymi przepisami podmioty powiązane zobowiązane są do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że transakcje realizowane są na zasadach rynkowych. Obowiązek sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dotyczy transakcji jednorodnych realizowanych z podmiotami powiązanymi, których łączna wartość w roku obrotowy przekracza limit obowiązujący dla transakcji jednorodnej danego rodzaju. Zgodnie z obowiązującymi przepisami obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych spoczywa w odniesieniu do transakcji jednorodnych, których wartość przekroczyła w roku obrotowym:

  1. w odniesieniu do transakcji towarowych 10.000.000,00 PLN,
  2. w odniesieniu do transakcji finansowych 10.000.000,00 PLN,
  3. w odniesieniu do transakcji usługowych 2.000.000,00 PLN,
  4. w odniesieniu do transakcji innych aniżeli wymienione w punktach 1-3 2.000.000,00 PLN.


Zgodnie z art. 11k ust. 3 Ustawy o CIT „Progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej”.


Dokonując oceny przedstawionego stanu faktycznego SpK nie będzie zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do Transakcji z uwagi na okoliczność, że łączna wartość Transakcji w Pierwszym roku obrotowym nie przekroczyła limitu, o którym mowa w art. 11k ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT tj. limitu 10.000.000,00 PLN przewidzianego dla transakcji towarowych. W Pierwszym roku obrotowym łączna wartość transakcji sprzedaży podłoża do uprawy pieczarek nie przekroczyła limitu 10.000.000,00 PLN.


Z tego powodu w odniesieniu do Transakcji SpK nie będzie zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych realizowanej w Pierwszym roku obrotowym.


Ad. 3


Zgodnie z art. 11t ust. 1 Ustawy o CIT „Podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych - w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1
    - przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych”.

Zgodnie z powołanym przepisem podmioty zobowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem, oraz podmioty zwolnione z obowiązku sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych na podstawie art. 11n pkt 1 Ustawy o CIT są zobowiązani do sporządzenia informacji o cenach transferowych i przekazania jej do Szefa KAS.


Zgodnie z art. 11t ust. 5 Ustawy o CIT „W przypadku spółek niemających osobowości prawnej podmiotem obowiązanym do przekazania informacji o cenach transferowych jest wyznaczony wspólnik. Wyznaczenie wspólnika nie zwalnia pozostałych wspólników z odpowiedzialności za nieprzekazanie informacji o cenach transferowych”. W odniesieniu do spółek niemających osobowości prawnej obowiązek przesłania informacji o cenach transferowych spoczywa na wyznaczonym wspólniku spółki niemającej osobowości prawnej. W takim wypadku to wyznaczony wspólnik zobowiązany jest do przesłania informacji o cenach transferowych w zakresie objętym obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.


Przechodząc na grunt analizowanego stanu faktycznego Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do przekazania informacji o cenach transferowych w imieniu SpK za Pierwszy rok obrotowy obejmującej informacje o Transakcji z uwagi na okoliczność, że przedmiotowy obowiązek spoczywa wyłącznie w zakresie transakcji podlegających obowiązkowi dokumentacyjnemu. Z uwagi na nieprzekroczenie limitu transakcyjnego w Pierwszym roku obrotowym przez SpK w odniesieniu do Transakcji po Stronie Wnioskodawcy jako wspólnika SpK nie powstanie obowiązek przekazania informacji o cenach transferowych. Obowiązek przekazania informacji o cenach transferowych powstaje wyłącznie w zakresie jakim powstał obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych. Na gruncie zaś przedmiotowej sprawy po stronie SpK w Pierwszym roku obrotowy nie powstał obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do Transakcji z uwagi na nieprzekroczenie obowiązującego limitu transakcyjnego, o którym mowa w art. 11k ust. 2 pkt 1 Ustawy o CIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie braku obowiązku:

  • sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zrealizowanych w roku kalendarzowym trwającym od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. – jest prawidłowe;
  • sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych dla łącznej wartości transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym zrealizowanych w Pierwszym roku obrotowym – jest prawidłowe;
  • złożenia informacji o cenach transferowych na podstawie art. 11t ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj