Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.789.2020.1.KW
z 12 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Związek Międzygminny X z siedzibą w … zajmuje się gospodarką odpadami komunalnymi. Zgodnie ze Statutem Związku oraz ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – wykonuje on zadania publiczne przekazane mu przez gminy – członków Związku, m.in.:

  1. obejmuje wszystkich właścicieli nieruchomości na terenach gmin – członków Związku systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;
  2. zapewnia osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowanie do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania;
  3. prowadzi działania informacyjne i edukacyjne w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  4. pobiera opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Projekt „…” stanowi odpowiedź na konkurs ogłoszony w ramach osi priorytetowej V. Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego (nabór wniosków o dofinansowanie w ramach działania 5.2. Poprawa gospodarowania odpadami RPO …2014-2020).

Kampania ta wpisuje się w typ projektów związanych z gospodarką opadami, zakwalifikowanych do realizacji w ramach działania 5.2 Poprawa gospodarowania odpadami komunalnymi, ujętych w „Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020”.

Projekt realizowany będzie w partnerstwie z:

  1. Urząd Marszałkowski Województwa …
  2. Muzeum A
  3. Muzeum B
  4. Związek Międzygminny X
  5. Gmina ...

Liderem i wnioskodawcą będzie Departament Rolnictwa i Rozwoju Wsi Urzędu Marszałkowskiego.

Zrealizowanie zadań projektu ma przeciwdziałać niskiej jakości zbiórki odpadów komunalnych przez mieszkańców. Jednym z głównych problemów identyfikowanych na poziomie regionu jest niska jakość zbieranych odpadów (ich niska wartość surowcowa). Aby temu przeciwdziałać w ramach niwelacji problemu stworzony zostanie „system edukacyjny” tj. zasady, procesy, materiały, kompetencje liderów angażowania na postawy, wiedzę i umiejętności mieszkańców. Konieczne jest bezpośrednie oddziaływania edukacyjne wzmacniające pożądane zachowania selektywnej zbiórki w zabudowie wielorodzinnej oraz edukacja w zakresie lepszego wykorzystania powstającej w województwie infrastruktury do selektywnej zbiórki odpadów.

Bezpośrednie modelowanie zachowań w zabudowie wielorodzinnej to działania edukacyjne koncentrujące się na przygotowaniu elementów oddziaływania adresowanego w głównej mierze do mieszkańców zabudowy wielorodzinnej, z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury (punkty odbioru odpadów). Dziś odpady pochodzące z tego typu zabudowy odznaczają się najniższą jakością sortowania.

Ostatnim elementem, na który realizacja projektu będzie kłaść akcent w tym zadaniu jest edukacja mieszkańców ze sposobu korzystania z infrastruktury gospodarowania odpadami ze szczególnym uwzględnieniem PSZOK (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów, punkty wymiany rzeczy używanych). Wraz z działaniami mającymi na celu upowszechnić wiedzę i wykształcić właściwe umiejętności przeprowadzone będą działania ujednolicające sposób postępowania i korzystania z infrastruktury.

W ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej Związek Międzygminny zaplanował następujące dwa działania:

  1. Kampania edukacyjna na rzecz poprawy jakości selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie wielorodzinnej. Pilotażowa kampania edukacyjna na rzecz poprawy jakości selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie wielorodzinnej jest odpowiedzią na problematykę wciąż niskiej jakości selektywnej zbiórki odpadów w tym typie zabudowy. Powodem tego stanu rzeczy jest m.in. większa anonimowość i rozmyta odpowiedzialność za własne odpady (w tej sytuacji odpowiedzialność spada na zarządcę). Jedną z zalecanych metod poprawy segregacji w zabudowie wielorodzinnej jest współdziałanie gminy i wspólnot, jak również szerokie działania informacyjno-edukacyjne z jasnym i czytelnym przekazem.
    Zarys kampanii pilotażowej powstał przy współudziale pracowników Związku (zajmujących się edukacją ekologiczną, kontaktem z mediami, kontrolujących poprawność segregacji), przedstawicieli zarządców budynków wielorodzinnych oraz przedstawicieli firm odbierających odpady. Pilotaż obejmie zadania informacyjno-edukacyjne takie jak: ulotki, plakaty, jak również szerokie działania medialne, dzięki którym przekaz trafi do większej liczby mieszkańców. W ramach pilotażu zaplanowano szkolenia pracowników Związku, Straży Miejskiej, zarządców, pracowników firm odbierających odpady. To element niezbędny dla rozumienia systemu gospodarki odpadami. Aby walczyć z popularnym mitem "że wszystko trafia do jednej śmieciarki", pojazdy odbierające odpady w zabudowie wielorodzinnej zostaną oznakowane edukacyjnymi grafikami oraz informacjami jakie frakcje odpadów w danej chwili są odbierane. Poprzez media i materiały drukowane wyjaśniona zostanie procedura związana ze stwierdzeniem nieprawidłowej segregacji odpadów, opracowane zostaną tabliczki wspierające utrzymanie czystości i porządku w altanach. By zmotywować zarówno zarządców jak i mieszkańców zabudowy wielorodzinnej do poprawnej segregacji, wprowadzono element grywalizacji – konkurs na ekoaltanę śmietnikową. Atrakcyjność konkursu podnosi fakt, że zwycięzca sam zdecyduje jaką chce nagrodę – z zastrzeżeniem, że nagrody przeznaczone zostaną na zagospodarowanie terenu spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej zielenią lub małą architekturą, sprzętem niezbędnym do utrzymania czystości i porządku (nagroda nie będzie stanowić zbędnego przedmiotu, który szybko mógłby stać się odpadem). W założeniach kampanii nie zapomniano o osobach starszych i niepełnosprawnych – dedykowanymi dla nich materiałami będzie ekoporadnik i słownik segregacji, natomiast dla osób niewidomych – naklejki edukacyjne z alfabetem Breillea. Całość kampanii objęta zostanie monitoringiem i ewaluacją, a raport końcowy z jej realizacji zostanie szeroko udostępniony.
  2. Opracowanie i wdrożenie pilotażowych działań edukacyjno-informacyjnych w zakresie wzajemnego uznawania PSZOK przez gminy Związku Międzygminnego.
    Poznać i zrozumieć PSZOK – cel jego budowy i zasady funkcjonowania jako elementu kompleksowego systemu gospodarki odpadami – to działanie pilotażowe jakie zamierza podjąć Związek poprzez organizację działań informacyjno-edukacyjnych tj. organizacja happaningów (przy pomocy Mobilnej Ścieżki Edukacji Ekologicznej), w ramach których przedstawione zostaną odpady problemowe, właściwe postępowanie z tymi odpadami, zobrazowane zostaną ilości, jakie produkuje mieszkaniec w ciągu danego okresu (np. tworzyw sztucznych czy gabarytów w ciągu 1 roku). Mobilna Ścieżka Edukacyjna będzie stanowić element wyposażenia Mobilnego Stoiska Edukacyjnego Związku, na którym prowadzone są działania informacyjno-edukacyjne podczas wydarzeń kulturalnych na terenie gmin członkowskich. W ramach kampanii planuje się także działania medialne oraz wydruk materiałów edukacyjno-informacyjnych.

W ramach ww. działań Związek Międzygminny X zakupi usługi: 1. Szkolenie z zakresu prawa odpadowego, 2. Szkolenie edukacyjne zarządców nieruchomości wielorodzinnych, 3. Szkolenie edukacyjne pracowników firm odbierających odpady, 3. Opracowanie i wydruk materiałów informacyjno-edukacyjnych (ulotki, broszury, plakaty, tablice, naklejki) wraz z dystrybucją, 4. Organizacji i przeprowadzenia medialnej części kampanii informacyjno-edukacyjnej, 5. Przygotowania kampanii, koordynowania, prowadzenie monitoringu i ewaluacji, opracowanie raportu końcowego pilotażu, 6. Wydruku tablic informacyjnych dotyczących edukacji ekologicznej na pojazdach odbierających odpady, 7. Opracowania, wykonania i dostawy mobilnej ścieżki edukacyjnej oraz zakupi towary: nagrody w konkursie na ekoaltanę śmietnikową.

Związek Międzygminny X z siedzibą w … jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wyżej wymienione towary i usługi, które będą nabywane przez Związek w ramach projektu pn.: „…” będą wykorzystywane przez Związek Międzygminny X do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT z przeznaczeniem na edukację i informację grup osób nim objętych. Faktury dokumentujące ww. zakupy towarów i usług będą wystawiane na Związek Międzygminny X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Związkowi Międzygminnemu X będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez usługodawców i dostawców materiałów wykorzystanych przez Związek do przeprowadzenia dwóch działań dla zadania pn.: „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Związek Międzygminny X zamierza przeprowadzić dwa działania dla zadania pn.: „…”, w wyniku którego powstaną wyłącznie wydatki na usługi i dostawy towarów, które nie będą wykorzystywane przez Związek do prowadzenia działalności opodatkowanej (mieszkańcy z terenu Związku Międzygminnego X będą mogli w ramach wnoszonej przez siebie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pozyskać informacje i zostać przeszkoleni na temat prawidłowego segregowania odpadów komunalnych u źródła oraz metodach zapobiegania powstawaniu tych odpadów), Związkowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabyte w ramach realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj