Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.553.2020.1.RM
z 15 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 28 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Powiat (…) jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawującą zarząd nad jednostkami organizacyjnymi.


Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …, Priorytet 5 - Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.3 - Ochrona dziedzictwa kulturowego i kultury, Poddziałanie 5.3.3. - Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji …, zwany dalej „Projektem”.


Głównym realizatorem projektu będzie jednostka organizacyjna Powiatu (…) - Zespół Szkół w (…).


Rola Powiatu (…) w realizowanym projekcie polegać będzie na:

  • wystąpieniu z aplikacją o dofinansowanie,
  • otrzymaniu dofinansowania,
  • monitorowaniu realizacji przedsięwzięcia oraz osiąganiu zakładanych wskaźników,
  • składaniu sprawozdań z realizacji przedsięwzięcia,
  • składaniu wniosków o płatność,
  • promocji projektu,
  • końcowym rozliczeniu przedsięwzięcia.

Dofinansowanie przekazywane będzie w charakterze refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych.


Za rzeczową realizację zadania odpowiedzialny będzie Zespół Szkół w (…) - jednostka organizacyjna Powiatu, uczestnicząca w projekcie. Powiat (…) nie będzie sprzedawał jednostce organizacyjnej towarów i usług. Faktury VAT za wykonanie robót w ramach przedsięwzięcia będą wystawiane na Powiat … ze wskazaniem Zespołu Szkół w … jako odbiorca. Same zobowiązania w ramach realizacji projektu, wynikające z faktur i rachunków, będzie regulował Powiat …

Zespół Szkół w (…) jest budżetową jednostką organizacyjną, podlegającą bezpośrednio Powiatowi (…). Nie posiada osobowości prawnej. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu … z dnia …r. (znak …) jednostka sprawuje trwały zarząd nad infrastrukturą znajdującą się na terenie działki nr A, na którym zlokalizowany jest pałac (obecnie internat zespołu szkół) oraz zabytkowy park przypałacowy (zarówno pałac jak i park wpisane są do rejestru zabytków).

Zespół Szkół w (…) nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7. Zespół Szkół w (…) nie jest odrębnym od Powiatu … podatnikiem podatku VAT i nie dokonuje odrębnych od Powiatu (…) rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Na mocy art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2018.280 ze zm.) Powiat … wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi m.in. Zespołem Szkół w … zobowiązany jest rozliczać podatek VAT.

Wykonywane w ramach projektu prace będą polegały na rewitalizacji zabytkowego parku poprzez odtworzenie istniejących i wprowadzenie nowych ścieżek nawiązując do układu komunikacyjnego z XIX/XX w., odrestaurowaniu zachowanych elementów małej architektury, wprowadzeniu nowych funkcji rekreacyjnych i użytkowych, oraz wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach realizacji projektu planuje się przede wszystkim: gospodarkę drzewostanem, zagospodarowanie terenu zielenią, budowę ciągów komunikacyjnych umożliwiających komunikację na terenie parku, montaż elementów małej architektury, budowę oświetlenia solarnego, rozbudowę istniejącego monitoringu, prace remontowe, prace rozbiórkowe, prace renowatorskie, nadzór inwestorski, nadzór konserwatorski.


Realizacja projektu ma bezpośredni związek z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U.2016.814), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


Na dzień dzisiejszy park stanowią okazałe drzewa pozostałe po dawnej koncepcji parku oraz przypadkowo nasadzone różne gatunki roślinności, które zostały sukcesywnie dodawane w całym okresie działania Zespołu Szkół w … lecz bez żadnej koncepcji. Ponadto występują duże ilości samosiejek, których usunięcie w obecnej chwili wymaga uzyskania stosowych pozwoleń. Kompleks parkowo-pałacowy wymaga odtworzenia do stanu z przełomu wieków XIX/XX, kiedy to Pałac z przyległym parkiem były w największym rozkwicie. Na przełomie wieków, co przedstawiają liczne widokówki, bryła pałacu była wyeksponowana, ponieważ przyległy do pałacu teren był pokryty trawnikami. W obecnej chwili pałac ukryty jest w ogromnej ilości zieleni, co uniemożliwia podziwianie pałacu w całej okazałości.


W parku brak jest jakiejkolwiek infrastruktury, zaplecza technicznego wydzielonej części rekreacyjnej. W obecnej chwili zaplecze techniczne jak i część rekreacyjna są rozmieszczone po całym parku.


Na elewacji północno-zachodniej znajduje się zabytkowa ławka wykonana z kamienia i dołączoną do niej kolumną. Ławka jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga podjęcia natychmiastowych działań, które będą polegały na renowacji elementu. Niezwłocznej naprawy wymaga również ogrodzenie, które w obecnej chwili stanowi zagrożenie dla osób korzystających z parku jak i mieszkańców przyległych do parku działek. Liczne ubytki w ogrodzeniu stanowią dogodne przejście dla grup osób spożywających na terenie parku napoje alkoholowe.

Projekt został zgłoszony do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WO 2014-2020. W celu wyłonienia Wykonawcy lub Wykonawców robót, jednostka przeprowadzi postępowania zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Inspektorzy nadzoru inwestorskiego wyłonieni zostaną w trybie zapytania ofertowego. Wykonawcy za wykonanie robót oraz usług obciążać będą fakturami VAT wystawionymi na Powiat …ze wskazaniem odbiorcy faktury - Zespół Szkół w …. Płatności realizowane będą przez Zespół Szkół w … z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu … środków finansowych, pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO WO 2014-2020 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego. Okres realizacji przedsięwzięcia planuje się do końca 2021 roku.

Rewitalizując kompleks parkowo-pałacowy wykonana zostanie selektywna wycinka drzew gatunków pospolitych. Pozostawione i wyeksponowane zostaną tyko najbardziej ciekawe okazy np. wyeksponować tulipanowca, który znajduje się w odległej części parku, zagłuszony gatunkami pospolitymi. Aby przeciwdziałać aktom wandalizmu oraz spożywaniu alkoholu na terenie parku cały obiekt parkowy objęty zostanie system monitoringu podłączonym do istniejącej już w części parku sieci. Rewitalizacji poddany zostanie pałacowy taras usytuowany przy elewacji północno-wschodniej, na której znajduje się zabytkowa fontanna, zabytkowe ogrodzenie oraz schody z piaskowca.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zmodernizowany obiekt zabytkowego parku będzie publiczne i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom. Z racji, że pałac, w którym mieści się internat zespołu szkół wykorzystywany jest do działalności mieszanej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem), wpływy z usług zorganizowanych (osób obcych), jak i czynności zwolnionych z podatku VAT. Park w połączeniu z pałacem stanowi jednolity kompleks pałacowo-parkowy i jako całość podlegają deklaracji VAT-7. W przypadku, gdy na wspomnianym wyżej kompleksie wystąpią czynności opodatkowane, a obrót osiągnięty w roku poprzednim z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczy 2%, zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o podatku VAT zostanie wyliczona procentowa proporcja naliczonego podatku VAT.

Faktury za roboty budowlane i ściśle usługi związane z inwestycją rewitalizacji parku zabytkowego parku przypałacowego będą wystawianie na Powiat … ze wskazaniem jako odbiorcy Zespół Szkół w (…), który posiada trwały zarząd nad obiektem szkoły, budynków gospodarczych, parku oraz pałacu, w którym mieści się internat Zespołu Szkół. Do obowiązków Zespołu Szkół w … należy opieka nad obiektem oraz przeprowadzanie inwestycji związanych z jego utrzymywaniem w jak najlepszym stanie. Warto również wspomnieć, że Zespół Szkół w … jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną Powiatu … nie posiadającą osobowości prawnej, jednak prowadzącą samodzielną gospodarkę finansową.

Z racji posiadania własności obiektu przez Powiat … oraz posiadania odpowiedniego zaplecza administracyjnego oraz doświadczenia w pozyskiwaniu środków zewnętrznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podjęto decyzję o wystąpieniu Powiatu … jako Beneficjenta z wnioskiem do Instytucji Organizującej Konkurs (Stowarzyszenie …) o dofinansowanie z poddziałania 5.3.3. Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Zespół Szkół w … został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako realizator projektu, natomiast Powiat …, jako Beneficjent, będzie koordynował właściwą realizację projektu. Podsumowując powyższe Powiat … będzie wnioskodawcą oraz Beneficjentem otrzymanego wsparcia jak również koordynatorem realizacji projektu (składanie sprawozdań do instytucji Zarządzającej RPO WO oraz wniosków o płatność), natomiast Zespół Szkół w … inwestorem (ogłoszenie przetargu, wybór Wykonawców oraz płatności za roboty i usług w ramach realizacji) oraz realizatorem projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do planowanej realizacji projektu istnieje możliwość otrzymania przez Powiat …zwrotu w całości lub w części odliczonego podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Powiatu …, wobec braku wykonywania przez Zespół Szkół w … czynności opodatkowanych w obszarze, na którym realizowany będzie przedmiotowy projekt, tj. kompleksu parkowo-pałacowego, nie ma możliwości otrzymania w ramach realizacji projektu zwrotu w części lub całości poniesionego podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że podatnikiem i podmiotem odpowiedzialnym za rozliczenia jednostek organizacyjnych jest wyłącznie jednostka samorządu terytorialnego.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym).


Przy czym, w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Powiat) jest jednostką samorządu terytorialnego, sprawującą zarząd nad jednostkami organizacyjnymi. Wnioskodawca jako podatnik podatku od towarów i usług będzie głównym beneficjentem w umowie o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …, Priorytet 5 - Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, Działanie 5.3 - Ochrona dziedzictwa kulturowego i kultury, Poddziałanie 5.3.3. - Dziedzictwo kulturowe i kultura w Aglomeracji …. Projekt został zgłoszony do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach RPO WO 2014-2020. Realizacja projektu ma bezpośredni związek z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Dofinansowanie przekazywane będzie w charakterze refundacji poniesionych kosztów kwalifikowanych. Powiat będzie wnioskodawcą oraz Beneficjentem otrzymanego wsparcia jak również koordynatorem realizacji projektu (składanie sprawozdań do instytucji Zarządzającej RPO WO oraz wniosków o płatność), natomiast Zespół Szkół w … inwestorem (ogłoszenie przetargu, wybór Wykonawców oraz płatności za roboty i usług w ramach realizacji) oraz realizatorem projektu. Zespół Szkół w … jest budżetową jednostką organizacyjną, podlegającą bezpośrednio Powiatowi, która nie posiada osobowości prawnej. Zespół Szkół w … nie jest odrębnym od Powiatu podatnikiem podatku VAT i nie dokonuje odrębnych od Powiatu rozliczeń dla potrzeb podatku VAT. Na mocy art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2018.280 ze zm.) Powiat wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi m.in. Zespołem Szkół w … zobowiązany jest rozliczać podatek VAT. Na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu jednostka sprawuje trwały zarząd nad infrastrukturą znajdującą się na terenie działki A, na którym zlokalizowany jest pałac (obecnie internat zespołu szkół) oraz zabytkowy park przypałacowy (zarówno pałac jak i park wpisane są do rejestru zabytków).

Wykonywane w ramach projektu prace będą polegały na rewitalizacji zabytkowego parku poprzez odtworzenie istniejących i wprowadzenie nowych ścieżek nawiązując do układu komunikacyjnego z XIX/XX w., odrestaurowaniu zachowanych elementów małej architektury, wprowadzeniu nowych funkcji rekreacyjnych i użytkowych, oraz wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach realizacji projektu planuje się przede wszystkim: gospodarkę drzewostanem, zagospodarowanie terenu zielenią, budowę ciągów komunikacyjnych umożliwiających komunikację na terenie parku, montaż elementów małej architektury, budowę oświetlenia solarnego, rozbudowę istniejącego monitoringu, prace remontowe, prace rozbiórkowe, prace renowatorskie, nadzór inwestorski, nadzór konserwatorski. Na elewacji północno-zachodniej znajduje się zabytkowa ławka wykonana z kamienia i dołączona do niej kolumna. Ławka jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga podjęcia natychmiastowych działań, które będą polegały na renowacji elementu. Niezwłocznej naprawy wymaga również ogrodzenie, które w obecnej chwili stanowi zagrożenie dla osób korzystających z parku jak i mieszkańców przyległych do parku działek. Rewitalizując kompleks parkowo-pałacowy wykonana zostanie selektywna wycinka drzew gatunków pospolitych. Na terenie parku cały obiekt parkowy objęty zostanie system monitoringu podłączonego do istniejącej już w części parku sieci. Rewitalizacji poddany zostanie pałacowy taras usytuowany przy elewacji północno-wschodniej, na której znajduje się zabytkowa fontanna, zabytkowe ogrodzenie oraz schody z piaskowca.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zmodernizowany obiekt zabytkowego parku będzie publicznie i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom. Powiat nie będzie sprzedawał jednostce organizacyjnej towarów i usług. Wykonawcy za wykonanie robót oraz usług obciążać będą fakturami VAT wystawionymi na Powiat ze wskazaniem odbiorcy faktury - Zespół Szkół w …. Płatności realizowane będą przez Zespół Szkół w … z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, tj. Powiatu środków finansowych, pochodzących w części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach RPO WO 2014-2020 i ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Pałac, w którym mieści się internat zespołu szkół wykorzystywany jest do działalności mieszanej, tj. czynności opodatkowanych podatkiem VAT takich jak: wynajem pomieszczeń, odpłatne organizowanie imprez (koszty związane z noclegiem i wyżywieniem), wpływy z usług zorganizowanych (osób obcych), jak i czynności zwolnionych z podatku VAT. Park w połączeniu z pałacem stanowi jednolity kompleks pałacowo-parkowy i jako całość podlegają deklaracji VAT-7. W przypadku, gdy na wspomnianym kompleksie wystąpią czynności opodatkowane, a obrót osiągnięty w roku poprzednim z tytułu czynności opodatkowanych i zwolnionych w odniesieniu do sprzedaży opodatkowanej przekroczy 2%, zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy zostanie wyliczona procentowa proporcja naliczonego podatku VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „…”.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”. Realizacja projektu ma bezpośredni związek z ochroną zabytków i opieką nad zabytkami (zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami). W ramach projektu wykonywane prace będą polegały na rewitalizacji zabytkowego parku poprzez odtworzenie istniejących i wprowadzenie nowych ścieżek nawiązując do układu komunikacyjnego z XIX/XX w., odrestaurowaniu zachowanych elementów małej architektury, wprowadzeniu nowych funkcji rekreacyjnych i użytkowych, oraz wprowadzeniu udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Planuje się gospodarkę drzewostanem, zagospodarowanie terenu zielenią, budowę ciągów komunikacyjnych umożliwiających komunikację na terenie parku, montaż elementów małej architektury, budowę oświetlenia solarnego, rozbudowę istniejącego monitoringu, prace remontowe, prace rozbiórkowe, prace renowatorskie, nadzór inwestorski, nadzór konserwatorski. Działań, które będą polegały na renowacji wymaga zabytkowa ławka. Naprawy wymaga ogrodzenie. Wykonana zostanie selektywna wycinka drzew gatunków pospolitych. Na terenie parku cały obiekt parkowy objęty zostanie system monitoringu podłączonego do istniejącej już w części parku sieci. Rewitalizacji poddany zostanie pałacowy taras usytuowany przy elewacji północno-wschodniej, na której znajduje się zabytkowa fontanna, zabytkowe ogrodzenie oraz schody z piaskowca. Przy tym wskazano, że inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zmodernizowany obiekt zabytkowego parku będzie publicznie i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom. Zatem skoro Powiat realizuje projekt w związku z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie powiatowym, projekt dotyczy rewitalizacji techniczno-przyrodniczej części zabytkowego parku przypałacowego i wydatki w związku, z którymi został naliczony podatek od towarów i usług dotyczą tylko zmodernizowanego obiektu zabytkowego parku, który będzie publicznie i nieodpłatnie udostępniany wszystkim użytkownikom, tj. inwestycji, która po zrealizowaniu nie będzie związana z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego. W niniejszej sprawie skoro podatek naliczony dotyczy wydatków związanych z rewitalizacją techniczno-przyrodniczą części zabytkowego parku przypałacowego (a nie pałacu obecnie internatu zespołu szkół) nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej a tym samym nie podlega odliczeniu.


Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. „(…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj