Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.742.2020.2.JS
z 14 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2021 r. (data wpływu 6 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu towarów.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 stycznia 2021 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. Sp. z o.o. (dalej: Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce.

Spółka działa w ramach międzynarodowej grupy A. będącej dostawcą kabli elektrycznych i okablowania głównie dla przemysłu motoryzacyjnego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje m.in. eksportu towarów do nabywców spoza Polski (dalej: Nabywcy lub Nabywca), w ramach których to transakcji towar jest wywożony do państw trzecich.

W związku z powyższym Spółka współpracuje z agencją celną (dalej: Agencja Celna), która m.in. dokonuje w imieniu Spółki odpraw celnych przy eksporcie towarów.

Po zgłoszeniu eksportu Agencja Celna otrzymuje z systemu ECS Ministerstwa Finansów odpowiedni komunikat, w szczególności może to być:

  • komunikat IE-529,
  • komunikat IE-599,
  • komunikat IE-509 (w przypadku unieważnienia deklaracji eksportowej)

(dalej łącznie: Komunikaty).

Na Komunikatach:

  • w polu „Nadawca” są wskazane dane Spółki (m.in. nazwa, adres, NIP),
  • w polu „Zgłaszający Przedstawiciel” są wskazane dane Agencji Celnej.

Dane zawarte na Komunikatach umożliwiają ich powiązanie z fakturą dokumentującą eksport towarów wystawioną przez Spółkę.

Komunikaty są odbierane z systemu ECS Ministerstwa Finansów w wersji xml za pośrednictwem posiadanego przez Agencję Celną programu do obsługi zgłoszeń celnych (dalej: Program do Obsługi Zgłoszeń Celnych):

  • Program do Obsługi Zgłoszeń Celnych odbiera Komunikaty z częstotliwością co 10 minut w godzinach pracy Agencji Celnej.
  • W przypadku wygenerowania przez system ECS Komunikatu poza godzinami pracy Agencji Celnej jest on odbierany przez Program do Obsługi Zgłoszeń Celnych w pierwszy dzień roboczy po jego wygenerowaniu.

Komunikaty są odbierane w oryginalnym formacie xml i dodatkowo automatycznie zapisywane w formacie pdf oraz html. Formaty te są nieedytowalne.

Po odebraniu Komunikatów przez Program do Obsługi Zgłoszeń Celnych są one automatycznie wysyłane (średnio do 10 minut od momentu odebrania) w wersji xml, pdf oraz html do Spółki na wskazane przez Spółkę adresy e-mail.

W celu usprawnienia procesu dostarczania Komunikatów Agencja Celna umożliwia również dostęp online do tych Komunikatów na platformie elektronicznej (dalej: Platforma):

  • Komunikaty są wówczas dodatkowo przesyłane na adres e-mail Agencji Celnej, z którego poprzez automatyczne flow … są one zaczytywane na witrynę … prowadzoną dla Spółki (dalej: Witryna …),
  • Komunikaty są automatycznie umieszczane na Witrynie … w godzinach nocnych (zwykle w godz. 00:30 - 01:00), tj. następnego dnia po wygenerowaniu Komunikatu,
  • wraz z umieszczeniem Komunikatu na Witrynie … automatycznie pojawia się data jego umieszczenia na Platformie na Witrynie ….

Dostęp do Platformy mają wyłącznie upoważnieni pracownicy Spółki.

Po zalogowaniu się przez upoważnionego pracownika Spółki na Platformę ma on możliwość:

  • podglądu danych dotyczących zgłoszeń eksportowych odnoszących się do poszczególnych faktur eksportowych Spółki (w tym nazwa klienta, data zgłoszenia, numer zgłoszenia, numer faktury, wartość faktury, waluta faktury, warunki dostawy, kod procedury),
  • podglądu informacji czy został już wygenerowany odpowiedni Komunikat do danej faktury eksportowej,
  • podglądu, pobrania i zapisania Komunikatów umieszczonych na Platformie.

Upoważnieni pracownicy Spółki mają dostęp do Platformy z poziomem uprawnień „czytanie”, co oznacza, że żaden z pracowników Spółki nie ma możliwości ingerencji w treść Komunikatów ani innych danych zamieszczonych na Platformie, usuwania Komunikatów zamieszczonych na Platformie, dodawania plików na Platformę, ani przenoszenia Komunikatów pomiędzy poszczególnymi folderami.

Pracownicy Agencji Celnej również nie mają możliwości modyfikowania treści Komunikatów umieszczonych na Platformie (Komunikaty są w formacie nieedytowalnym).

Komunikaty są gromadzone i archiwizowane na Platformie na serwerach wykorzystywanych przez Agencję Celną w specjalnie przeznaczonych do tego folderach w sposób umożliwiający łatwe i szybkie odszukanie i pobranie danego Komunikatu przez Spółkę w dowolnym momencie.

Komunikaty są archiwizowane na serwerach Agencji Celnej przez okres wymagany przepisami prawa (do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego).

Obecnie Spółka otrzymuje Komunikaty zarówno drogą e-mailową, jak i za pośrednictwem Platformy.

W celu optymalizacji wykorzystania przestrzeni serwerowej Spółka planuje zrezygnować z otrzymywania Komunikatów drogą e-mailową i przejść na system otrzymywania Komunikatów wyłącznie za pośrednictwem Platformy. Jako dzień otrzymania Komunikatu Spółka będzie przyjmowała wówczas dzień umieszczenia Komunikatu na Platformie na Witrynie ….

W opisanym zdarzeniu przyszłym towary będą wysyłane/transportowane z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub nabywcę. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych, tj. Spółka otrzyma komunikat IE-599 w formie elektronicznej w sposób opisany w niniejszym wniosku.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:

  • przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokona sprzedaży towarów i sprzedaż tę wykaże jako eksport towarów w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 8 ustawy o VAT z zastosowaniem stawki VAT 0%, będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE, tj. Spółka otrzyma komunikat IE-599 w formie elektronicznej w sposób opisany we Wniosku z dnia 28 października 2020 r.
  • Z komunikatu IE-599 będzie wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów w oparciu o Komunikaty IE-599 otrzymywane i archiwizowane na Platformie?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów w oparciu o Komunikaty IE-599 otrzymywane i archiwizowane na Platformie.

Uzasadnienie:

Przepisy ustawy o VAT zawierają następującą definicję eksportu towarów (art. 2 pkt 8 ustawy o VAT), cyt.:

„rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.”

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 1 ustawy o VAT).

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy o VAT). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy o VAT).

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Towary są to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Dokonana przez Spółkę i opisana w zdarzeniu przyszłym dostawa towarów będzie stanowiła eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, jeżeli:

  1. towary będą transportowane z terytorium Polski na terytorium państwa trzeciego,
  2. spełnione zostaną pozostałe warunki wskazane w przepisach ustawy o VAT, w szczególności wywóz towarów poza UE zostanie dokonany przez Spółkę (lub na jej rzecz) i zostanie potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego towary będą wysyłane/transportowane z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub nabywcę. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych. Definicja ta będzie zatem spełniona.

Co do zasady eksport towarów, który spełnia powyższą definicję, podlega opodatkowaniu VAT według stawki 0%. Warunkiem do zastosowania stawki VAT 0% jest posiadanie przez podatnika dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 4 ustawy o VAT).

Przepisy ustawy o VAT wskazują jakie dokumenty w szczególności potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zgodnie bowiem z przepisem art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, cyt.:

„6a. Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.”

Przepisy ustawy o VAT wskazują również w jakich terminach należy posiadać wymagane dokumenty oraz konsekwencje ich braku. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 6 oraz 7-9 ustawy o VAT, cyt.:

„6. Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

(...)

7. Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

8. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

9. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.”

Mając na uwadze powyższe przepisy, aby dana czynność została uznana za eksport towarów opodatkowany stawką VAT 0% muszą zostać łącznie spełnione następujące warunki:

  1. nastąpił faktyczny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej (UE),
  2. wywóz towarów jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych,
  3. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres posiada dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE.

W opisanym zdarzeniu przyszłym wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, o czym świadczy poniższe uzasadnienie.

Ad 1.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego towary będą wysyłane/transportowane z Polski poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub nabywcę.

Wniosek: warunek wywozu towarów z terytorium Polski poza terytorium UE będzie spełniony.

Ad 2.

W opisanym zdarzeniu przyszłym:

  • zgłoszenie towarów do procedury celnej wywozu zostanie dokonane przez Agencję Celną,
  • wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych, co jednoznacznie potwierdzą Komunikaty IE-599, w których:
    • w polu „Nadawca” będą wskazane dane Spółki (m.in. nazwa, adres, NIP),
    • w polu „Zgłaszający Przedstawiciel” będą wskazane dane Agencji Celnej,
  • dane zawarte w Komunikatach będą umożliwiały ich powiązanie z fakturą dokumentującą eksport towarów wystawioną przez Spółkę.

Wniosek: warunek potwierdzenia wywozu towarów z terytorium Polski poza terytorium UE przez urząd celny określony w przepisach celnych będzie spełniony.

Ad 3.

W art. 41 ust. 6a ustawy o VAT zostały wskazane przykładowe dokumenty, których posiadanie uprawnia podatnika do zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie towarów, tj.:

  • dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu – IE-599,
  • dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
  • zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny – SAD.

Zawarty w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT katalog dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE ma charakter otwarty, o czym świadczy użycie przez ustawodawcę w tym przepisie sformułowania „w szczególności”. Wymienione w nim dokumenty stanowią jedynie przykłady dokumentów uznanych za dowód potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE.

Oznacza to, że dla potrzeb zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów:

  • dla spełnienia warunku udokumentowania wywozu towarów poza UE wystarczy przedstawienie jednego z dokumentów, o których mowa w przepisie 41 ust. 6a ustawy o VAT,
  • podatnik może posłużyć się każdym innym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE.

Powyższe potwierdza linia orzecznicza sądów administracyjnych i linia interpretacyjna organów podatkowych, np.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 stycznia 2020 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.442.2019.1.JS, cyt.:
    „Natomiast katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.”
  • wyrok NSA z 9 maja 2017 r., I GSK 975/15, sygn. akt. I GSK 975/15, cyt.:
    „(...) dla wykazania faktu wywozu towaru wystarczyło przedstawienie jednego z dokumentów, o których mowa w tym przepisie. Strona mogła także przedłożyć zupełnie inny, niewymieniony w tym przepisie dokument. Istotne, by dokument na który się powołuje był wiarygodny, a więc miał postać oryginału lub potwierdzonej za zgodność z oryginałem kserokopii.”.

Wniosek: bezspornym jest, że otrzymywany przez Spółkę od Agencji Celnej za pośrednictwem Platformy Komunikat IE-599 będzie dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT.

Należy również zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o VAT nie zawierają żadnych regulacji dotyczących formy dokumentów potwierdzających wywóz towarów z Polski poza terytorium UE, ani sposobu ich otrzymywania. Ponadto poza obowiązkiem przechowywania dokumentów związanych z rozliczaniem VAT do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112 ustawy o VAT) żaden przepis ustawy o VAT nie zawiera warunków przechowywania dokumentów innych niż faktury.

Dopuszczalne jest zatem, aby dokumenty te miały formę elektroniczną oraz były przesyłane i archiwizowane w dowolnej formie, przy równoczesnym zachowaniu autentyczności takich dokumentów. Potwierdza to linia orzecznicza sądów administracyjnych, m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 2 lutego 2017 r., I SA/Po 993/16, cyt.:

„W tym zakresie sąd podziela sformułowany w orzecznictwie pogląd, zgodnie z którym podstawowe znaczenie związane z eksportem towarów, a tym samym możliwość zastosowania stawki preferencyjnej należy łączyć z wyprowadzeniem towaru poza granice UE a potwierdzenie tego zdarzenia może mieć miejsce w każdej jednoznacznej i wiarygodnej formie (tak: wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 czerwca 2016 r., I SA/Łd 437/16, orzeczenie prawomocne [...]”.

Mając na uwadze powyższe przepisy, linię interpretacyjną organów podatkowych, linię orzeczniczą sądów administracyjnych oraz fakt, że po rezygnacji z otrzymywania Komunikatów drogą e-mailową i przejściu na system otrzymywania Komunikatów wyłącznie za pośrednictwem Platformy:

  • Spółka będzie posiadała Komunikaty IE-599,
  • dane zawarte w Komunikatach będą umożliwiały ich powiązanie z fakturami dokumentującymi eksport towarów wystawionymi przez Spółkę,
  • będzie zachowana autentyczność Komunikatów, gdyż:
    • na Platformie będą znajdowały się Komunikaty odbierane przez Agencję Celną z systemu ECS Ministerstwa Finansów w oryginalnym formacie xml oraz dodatkowo automatycznie zapisane w formacie pdf oraz html. Formaty te będą nieedytowalne,
    • dostęp do Platformy będą mieli wyłącznie upoważnieni pracownicy Spółki,
    • po zalogowaniu się przez upoważnionego pracownika Spółki na Platformę będzie on miał możliwość:
      • podglądu danych dotyczących zgłoszeń eksportowych odnoszących się do poszczególnych faktur eksportowych Spółki (w tym nazwa klienta, data zgłoszenia, numer zgłoszenia, numer faktury, wartość faktury, waluta faktury, warunki dostawy, kod procedury),
      • podglądu informacji czy został już wygenerowany odpowiedni Komunikat do danej faktury eksportowej,
      • podglądu, pobrania i zapisania Komunikatów umieszczonych na Platformie,
    • jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego upoważnieni pracownicy Spółki będą mieli dostęp do Platformy z poziomem uprawnień „czytanie”, co oznacza, że żaden z pracowników Spółki nie będzie miał możliwości ingerencji w treść Komunikatów ani innych danych zamieszczonych na Platformie, usuwania Komunikatów zamieszczonych na Platformie, dodawania plików na Platformę, ani przenoszenia Komunikatów pomiędzy poszczególnymi folderami,
    • pracownicy Agencji Celnej również nie będą mieli możliwości modyfikowania treści Komunikatów umieszczonych na Platformie (Komunikaty będą w formacie nieedytowalnym),
  • jako dzień otrzymania Komunikatu Spółka będzie przyjmowała dzień umieszczenia Komunikatu na Platformie na Witrynie … (Komunikaty będą automatycznie umieszczane na Platformie na Witrynie … w godzinach nocnych (zwykle w godz. 00:30 - 01:00), tj. następnego dnia po wygenerowaniu Komunikatu),
  • Komunikaty będą gromadzone i archiwizowane na Platformie na serwerach wykorzystywanych przez Agencję Celną w specjalnie przeznaczonych do tego folderach w sposób umożliwiający łatwe i szybkie odszukanie i pobranie danego Komunikatu przez Spółkę w dowolnym momencie,
  • Komunikaty będą archiwizowane na serwerach Agencji Celnej przez okres wymagany przepisami prawa (do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego)

-należy stwierdzić, że w opisanym zdarzeniu przyszłym po otrzymaniu Komunikatów IE-599 na Platformie Spółka będzie uprawniona do zastosowania stawki VAT 0% do eksportu towarów.

Wniosek: W opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione będą wszystkie warunki do zastosowania przez Spółkę stawki VAT 0% do eksportu towarów w oparciu o Komunikaty IE-599 otrzymywane i archiwizowane na Platformie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy).

Z kolei, na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy, jako terytorium państwa trzeciego określa się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 ustawy.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

–jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

W świetle przepisu art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6 jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju – art. 41 ust. 7 ustawy.

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu – art. 41 ust. 8 ustawy.

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument, o czym stanowi art. 41 ust. 9 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Odnosząc się do kwestii objętej zakresem pytania sformułowanego we wniosku należy zauważyć, że ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz oraz gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Wskazać jednak należy, że w obu powyższych przypadkach, aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Należy w tym miejscu zauważyć, że co do zasady dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu. Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS ma zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia również elektroniczną wymianę komunikatów w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych,

Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.

Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopię może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału. Może to być zatem wydruk komunikatu IE-599 w formacie papierowej, który nie musi być potwierdzony pieczęcią ani w inny sposób albo też dokument przesłany w formie elektronicznej, np. za pomocą poczty elektronicznej, w formacie pdf.

Należy zauważyć, że dokumenty, jakimi podatnik posłuży się dla wykazania dokonania eksportu winny potwierdzać tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości. Zatem podmiot powinien posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem wniosku – jak wynika z okoliczności sprawy – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje eksportu towarów do nabywców spoza Polski, w ramach których to transakcji towar jest wywożony z Polski do państw trzecich. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych, tj. Spółka otrzyma komunikat IE-599 w formie elektronicznej. Zatem wskazać należy, że zostaną łącznie spełnione warunki do uznania transakcji, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy. Ponadto należy zauważyć, że na Komunikatach w polu „Nadawca” są wskazane dane Spółki (m.in. nazwa, adres, NIP), w polu „Zgłaszający Przedstawiciel” są wskazane dane Agencji Celnej, która dokonuje w imieniu Spółki odpraw celnych przy eksporcie towarów. Dane zawarte na Komunikatach umożliwiają ich powiązanie z fakturą dokumentującą eksport towarów wystawioną przez Spółkę. Komunikaty są odbierane z systemu ECS Ministerstwa Finansów w wersji xml za pośrednictwem posiadanego przez Agencję Celną programu do obsługi zgłoszeń celnych i dodatkowo automatycznie zapisywane w formacie pdf oraz html. Formaty te są nieedytowalne.

W konsekwencji stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokona sprzedaży towarów będzie posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE, tj. Spółka otrzyma komunikat IE-599 w formie elektronicznej, to na podstawie art. 2 pkt 8 oraz art. 41 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca w związku z dokonywanymi dostawami będzie miał prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% do eksportu towarów w oparciu o Komunikaty IE-599 otrzymywane i archiwizowane na Platformie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj