Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.424.2020.2.AG
z 1 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego Projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia w całości lub w części kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego Projektu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 14 września 2020 r.) oraz pismem z dnia 3 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.) o pełnomocnictwo oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Uczelnią publiczna w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Uczelni jest: kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Koszty działalności Uczelni pokrywane są z subwencji budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.

Od dnia (…) 2020 r. w (…) rozpocznie się realizacja trzyletniego projektu badawczego (…), o wartości (…) zł, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu (…).

Wnioskodawca jest liderem w projekcie. Projekt będzie realizowany w międzynarodowym konsorcjum, z 3 partnerami z (…): 1 uniwersytetem oraz 2 instytutami badawczymi. W ramach projektu prowadzone będą badania podstawowe oraz przemysłowe, na bardzo początkowym stopniu rozwoju technologii (weryfikacja koncepcji technologii w skali laboratoryjnej), co wynika ze stanu wiedzy w tym obszarze na świecie.

Celem projektu jest opracowanie sposobu przerobu (…) do użytecznych produktów.

(…)

Projekt będzie realizowany w obszarze początkowych stopni gotowości technologicznej, nie wykroczy poza skalę laboratoryjną, nie przewiduje się komercjalizacji, wytworzenia prototypów ani sprzedaży produktów.

Projekt będzie realizowany przy udziale pracowników i doktorantów Uczelni, również studenci będą zachęcani do udziału w projekcie i realizacji swoich prac dyplomowych i magisterskich.

Zdarzenie przyszłe

W przypadku osiągnięcia innowacyjnych wyników projektu będą one patentowane.

Uczestnicy projektu będą publikować wyniki projektu w renomowanych czasopismach i dzielić się nowo zdobytą wiedzą ze środowiskiem naukowym przedstawiając swoje osiągnięcia na konferencjach tematycznych. Nie przewiduje się komercjalizacji wyników projektu, sprzedaży licencji, prototypów, itd.

W piśmie z dnia 3 listopada 2020 r., stanowiącym uzupełnienie do wniosku, Zainteresowany udzielił następujących odpowiedzi na zadane przez tut. Organ pytania o treści:

Pytanie DKIS nr 1:

Czy przedmiotowy projekt pn. (…) realizowany będzie przez Zainteresowanego w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.)?

Odpowiedź:

Projekt (…) nie będzie realizowany w ramach zadań statutowych Wnioskodawcy. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), który pozyskał:

  • 85% kwoty dofinasowania z budżetu środków europejskich, natomiast
  • 15% kwoty dofinansowania ze środków dotacji celowej z budżetu państwa na działalność NCBR.

Pytanie DKIS nr 2:

Czy dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu będzie pokrywać w 100% koszty poniesione w związku z jego realizacją? Jeśli nie, to należy wskazać jakie są inne źródła finansowania Projektu?

Odpowiedź:

Tak, dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu w 100% pokrywać będzie koszty poniesione na jego realizację.

Pytanie DKIS nr 3:

Czy faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na Zainteresowanego?

Odpowiedź:

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją Projektu wystawiane będą na podmioty, które dokonają zakupów na potrzeby realizacji projektu odrębnie czyli: na Promotora projektu – Wnioskodawcę oraz na 3 partnerów (…), z którymi zostało podpisane międzynarodowe konsorcjum.

Partnerzy w ramach realizowanego projektu otrzymają dofinansowanie, które określone zostało w podpisanej umowie z NCBR w formie transz przekazywanych przez Promotora projektu, wypłacanych zgodnie z harmonogramem płatności, stanowiącym załącznik do Umowy. Warunkiem otrzymania kolejnej zaliczki jest wykazanie poniesienia kosztów w formie wniosku o płatność na warunkach określonych w § 8.

Pytanie DKIS nr 4:

Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty realizacji Projektu, tj.: czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, czy niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odpowiedź:

Efekty realizacji projektu wykorzystywane będą do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z zapisami Umowy o dofinansowanie projektu: „Zakres praw majątkowych do wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i prac rozwojowych będących rezultatem Projektu przysługuje Promotorowi projektu lub partnerom projektu w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowalnych. Przekazanie posiadanych praw majątkowych do wyników badań podstawowych, badań przemysłowych i prac rozwojowych będących rezultatem Projektu pomiędzy Promotorem projektu lub partnerami projektu następuje za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw”.

Pytanie DKIS nr 5:

Kto będzie dla konsorcjum (w skład którego wchodzi Wnioskodawca jako Lider Konsorcjum), zleceniodawcą, dla którego konsorcjum ma wykonać ww. Projekt?

Odpowiedź:

Projekt jest realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju a:

  1. Wnioskodawca – Promotor projektu,
  2. (…) – partner projektu,
  3. (…) – partner projektu,
  4. (…) – partner projektu.

Wszystkie wymienione podmioty są beneficjentami realizującymi wspólnie projekt jako konsorcjum. Wnioskodawca jest „Promotorem projektu” (Liderem) i jako promotor działa w imieniu własnym oraz wyżej wymienionych partnerów projektu na podstawie umowy konsorcjum.

Umowa z NCBR w § (…) mówi, że NCBR zobowiązuje się udzielić dofinansowania Promotorowi projektu oraz partnerom w wysokości do (…) zł kwalifikowanych kosztów poniesionych na realizacje projektu. Przed podpisaniem umowy Wnioskodawca wraz z partnerami złożył wniosek o dofinansowanie projektu. Podpisanie umowy o dofinansowanie jest skutkiem pozytywnej oceny wniosku przez NCBR.

W ocenie Wnioskodawcy NCBR nie jest Zleceniodawcą w rozumieniu zapotrzebowania na zakup usługi.

Pytanie DKIS nr 6:

Kto będzie beneficjentem dofinansowania – Lider konsorcjum, czy któryś z Partnerów konsorcjum?

Odpowiedź:

Wszystkie wymienione podmioty w pkt 5 są beneficjentami realizującymi wspólnie projekt jako konsorcjum (zapis z umowy o dofinansowanie z NCBR).

Pytanie DKIS nr 7:

Czy efekty prac powstałych w ramach ww. Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyłącznie prowadzonej działalności dydaktycznej (naukowej), o której mowa w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce? Jeżeli tak, to należy wskazać:

  1. czy nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. Projektu Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności mieszczących się w zakresie działalności gospodarczej (opodatkowanych i zwolnionych od podatku) oraz do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (niepodlegających opodatkowaniu)?
  2. czy Wnioskodawca będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte – w związku z wykonywaniem ww. Projektu – towary i usługi w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej?

Odpowiedź:

Efekty prac powstałych w ramach Projektu wykorzystane będą wyłącznie do celów naukowych.

Nie przewiduje się komercjalizacji wyników projektu, sprzedaży licencji, prototypów, itd. Wyniki z prowadzonych badań prezentowane będą w publikacjach naukowych, na konferencjach naukowych zarówno o charakterze krajowym, jak i międzynarodowym, w postaci wystąpień ustnych oraz plakatów naukowych, na spotkaniach partnerskich ze stroną (…). Wyselekcjonowane wyniki badań zostaną również zamieszczone na stronie internetowej o projekcie (…), oraz prezentowane będą na wykładach popularnonaukowych dla młodzieży (studenci, uczniowie szkół), dla dzieci w ramach uniwersytetu (…) czy dla osób starszych w ramach uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Wyniki projektu będą publikowane w renomowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym oraz prezentowane na krajowych i międzynarodowych konferencjach związanych z tematyką projektu (…).

Innowacyjne i przełomowe wyniki projektu będą patentowane. Złożenie zgłoszeń patentowych będzie możliwe najwcześniej po pierwszym roku realizacji projektu, a zatem nie jest możliwe uzyskanie udzielenia patentu w trakcie trwania trzyletniego projektu.

Projekt jest realizowany w obszarze początkowych stopni gotowości technologicznej, nie wykroczy poza skalę laboratoryjną, nie przewiduje się w trakcie jego trwania komercjalizacji, wytworzenia prototypów ani sprzedaży produktów.

Ponadto:

  1. nabyte towary wykorzystywane będą wyłącznie do prowadzonych badań,
  2. Wnioskodawca będzie w stanie bezpośrednio przedstawić, że nabyte towary służyć będą tylko celom związanym z realizacją projektu i nie będą wykorzystywane do innych celów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelni przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2017 r., poz.1221, z późn. zm., prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Uczelni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do przepisu art. 11 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest m.in. prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Uczelnią publiczna w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Uczelni jest: kształcenie studentów i kadr naukowych, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, świadczenie usług naukowych i inne. Od dnia (…) 2020 r. w (…) rozpocznie się realizacja trzyletniego projektu badawczego (…) zatytułowanego (…), finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu (…). Wnioskodawca jest liderem w projekcie. Projekt będzie realizowany w międzynarodowym konsorcjum, z 3 partnerami z (…): 1 uniwersytetem oraz 2 instytutami badawczymi. Celem projektu jest opracowanie sposobu przerobu (…) do użytecznych produktów. Projekt będzie realizowany przy udziale pracowników i doktorantów Uczelni, również studenci będą zachęcani do udziału w projekcie i realizacji swoich prac dyplomowych i magisterskich. Przedmiotowy Projekt nie będzie realizowany w ramach zadań statutowych Wnioskodawcy. Projekt finansowany jest przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), który pozyskał: 85% kwoty dofinasowania z budżetu środków europejskich, natomiast 15% kwoty dofinansowania ze środków dotacji celowej z budżetu państwa na działalność NCBR. Dofinansowanie otrzymane na realizację Projektu w 100% pokrywać będzie koszty poniesione na jego realizację. Efekty realizacji projektu wykorzystywane będą do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty prac powstałych w ramach Projektu wykorzystane będą wyłącznie do celów naukowych. Nie przewiduje się komercjalizacji wyników projektu, sprzedaży licencji, prototypów, itd. Wyniki z prowadzonych badań prezentowane będą w publikacjach naukowych, na konferencjach naukowych zarówno o charakterze krajowym, jak i międzynarodowym, w postaci wystąpień ustnych oraz plakatów naukowych, na spotkaniach partnerskich ze stroną (…). Wyselekcjonowane wyniki badań zostaną również zamieszczone na stronie internetowej o projekcie (…), oraz prezentowane będą na wykładach popularnonaukowych dla młodzieży (studenci, uczniowie szkół), dla dzieci w ramach uniwersytetu (…) czy dla osób starszych w ramach uniwersytetu Trzeciego Wieku. Wyniki projektu będą publikowane w renomowanych czasopismach o zasięgu międzynarodowym oraz prezentowane na krajowych i międzynarodowych konferencjach związanych z tematyką projektu (…). Innowacyjne i przełomowe wyniki projektu będą patentowane. Złożenie zgłoszeń patentowych będzie możliwe najwcześniej po pierwszym roku realizacji projektu, a zatem nie jest możliwe uzyskanie udzielenia patentu w trakcie trwania trzyletniego projektu. Projekt jest realizowany w obszarze początkowych stopni gotowości technologicznej, nie wykroczy poza skalę laboratoryjną, nie przewiduje się w trakcie jego trwania komercjalizacji, wytworzenia prototypów ani sprzedaży produktów. Nabyte towary wykorzystywane będą wyłącznie do prowadzonych badań. Wnioskodawca będzie w stanie bezpośrednio przedstawić, że nabyte towary służyć będą tylko celom związanym z realizacją projektu i nie będą wykorzystywane do innych celów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych w trakcie realizacji przedmiotowego Projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że projekt jest realizowany w obszarze początkowych stopni gotowości technologicznej, nie wykroczy poza skalę laboratoryjną, wykorzystywany będzie wyłącznie co celów naukowych. Nie przewiduje się komercjalizacji wyników projektu, sprzedaży licencji, prototypów. Efekty realizacji projektu wykorzystywane będą do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Uczelni nie będzie przysługiwało w całości ani w części prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług nabywanych w tracie realizacji przedmiotowego Projektu, gdyż nie są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych partnerów Projektu.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że – zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej – składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że: „Efekty prac powstałych w ramach Projektu wykorzystywane będą wyłącznie do celów naukowych. Nie przewiduje się komercjalizacji wyników projektu, sprzedaży licencji, prototypów, itd.”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj