Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.812.2020.1.MN
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) uzupełnionym pismem z 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z 16 listopada 2020 r. (data wpływu 18 listopada 2020 r.).



W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 16 listopada 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej odpłatnie udostępnia ebooki w formacie PDF, będące cyfrową wersją publikacji książkowej, za pośrednictwem platformy elektronicznej. System informatyczny obsługuje transakcję w pełnym zakresie, tj. od przyjęcia zamówienia, poprzez przyjęcie i potwierdzenie wpłaty, aż po wysyłkę elektroniczną produktu. Nabywca dokonuje płatności za pośrednictwem systemu ..., zatem wszystkie transakcje są odpłacane przelewem bankowym. Nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które mają możliwość w trakcie dokonywania zamówienia wyrazić chęć otrzymania faktury. Jeśli jednak nie zaznaczą tej opcji, faktura nie zostanie wystawiona. W zależności od sposobu przeprowadzenia transakcji ze strony kupującego, Wnioskodawca dysponuje określonym zasobem danych.

Zasadniczo ma do czynienia z dwoma różniącymi się od siebie przypadkami.

  1. Nabywca dokonując zakupu podaje swój adres mailowy, następnie przekierowany na panel systemu płatniczego dokonuje płatności przelewem. W tym wypadku Wnioskodawca otrzymuje od administratora systemu płatniczego listę transakcji zawierającą następujące dane: datę wpłaty, numer transakcji płatniczej, kwotę transakcji, imię i nazwisko klienta, adres mailowy klienta, oznaczenie formy płatności (tu nazwa banku nabywcy lub forma BLIK) oraz numer zamówienia. Wnioskodawca zatem może w sposób niebudzący wątpliwości powiązać daną transakcję z osobą zamawiającego.
  2. Nabywca dokonując zakupu podaje swój adres mailowy i dokonuje płatności za pośrednictwem systemu płatności mobilnych BLIK. W tym wypadku Wnioskodawca nie dysponuje pełnymi danymi nabywcy, brak imienia i nazwiska. Można jednak powiązać daną płatność (dzięki numerowi transakcji) z adresem mailowym nabywcy.

W obu przypadkach Wnioskodawca nie ewidencjonuje obrotu poprzez kasę rejestrującą.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że w obu przypadkach wskazanych we wniosku (oznaczonych punktem 1 i punktem 2), Wnioskodawca na podstawie prowadzonych ewidencji i posiadanych dowodów zapłaty jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jakiej konkretnie transakcji dotyczy dana zapłata. Ponadto całość zapłaty za wykonane usługi następuje elektronicznie – na konto bankowe Wnioskodawcy (za pośrednictwem systemu obsługującego płatności elektroniczne).

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej nie dokonuje dostawy towarów ani sprzedaży usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku, w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2018 r. poz. 2519).



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy dokonując odpłatnego udostępnienia ebooków za pośrednictwem platformy internetowej oraz obsługującego płatności systemu internetowego, posiadając dane nabywcy wymienione w punkcie 1 opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej?
  2. Czy dokonując odpłatnego udostępnienia ebooków za pośrednictwem platformy internetowej oraz obsługującego płatności systemu internetowego, posiadając dane nabywcy wymienione w punkcie 2 opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej?

Stanowisko Wnioskodawcy:

  1. Dokonując opłatnego udostępnienia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ebooków za pośrednictwem platformy internetowej, przy użyciu systemu obsługującego płatności elektroniczne, dysponując takimi danymi, jak: data wpłaty, numer transakcji płatniczej, kwota transakcji, imię i nazwisko klienta, adres mailowy klienta, oznaczenie formy płatności (tu nazwa banku nabywcy lub forma BLIK) oraz numer zamówienia, Wnioskodawca ma prawo do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106 t.j.), Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Zakres zwolnień określa rozporządzenie Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. 2018 r. 2519). Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
  2. W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku. Opisany przypadek znajduje w zakresie zwolnienia odzwierciedlenie w pozycji 37 załącznika do rozporządzenia, o treści: świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
    Sytuacja wskazana w punkcie 1. opisu stanu faktycznego spełnia wszystkie przesłanki do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zakres danych posiadanych przez Wnioskodawcę, dzięki ewidencji płatności (lista transakcji), pozwala na jednoznaczne przyporządkowanie konkretnej płatności do danej czynności. Takie stanowisko w analogicznej sprawie zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 września 2019 r., znak 0114-KDIP1-3.4012.316.2019.2.KP.
  3. W przypadku wskazanym w punkcie 2. opisu stanu faktycznego również będzie miało zastosowanie zwolnienie, o którym mowa wyżej. Dysponując adresem mailowym nabywcy, na który wysyłane jest automatycznie potwierdzenie zamówienia wraz z numerem tego zamówienia oraz potwierdzenie dokonania płatności za pośrednictwem systemu płatności mobilnych BLIK, można powiązać konkretną transakcję z dokonaną wpłatą. Nie ma w tym wypadku znaczenia fakt, że Wnioskodawca nie dysponuje imieniem i nazwiskiem kupującego, gdyż istotny jest sam fakt powiązania transakcji z dokonaną wpłatą.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. W świetle tego przepisu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danego towaru lub danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia, stanowiącego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.

Ponadto w odniesieniu do podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
  • przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej odpłatnie udostępnia ebooki w formacie PDF, będące cyfrową wersją publikacji książkowej, za pośrednictwem platformy elektronicznej. System informatyczny obsługuje transakcję w pełnym zakresie, tj. od przyjęcia zamówienia, poprzez przyjęcie i potwierdzenie wpłaty, aż po wysyłkę elektroniczną produktu. Nabywca dokonuje płatności za pośrednictwem systemu ..., zatem wszystkie transakcje są odpłacane przelewem bankowym. Nabywcami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które mają możliwość w trakcie dokonywania zamówienia wyrazić chęć otrzymania faktury. Jeśli jednak nie zaznaczą tej opcji, faktura nie zostanie wystawiona. W zależności od sposobu przeprowadzenia transakcji ze strony kupującego, Wnioskodawca dysponuje określonym zasobem danych.

Zasadniczo ma do czynienia z dwoma różniącymi się od siebie przypadkami.

  1. Nabywca dokonując zakupu podaje swój adres mailowy, następnie przekierowany na panel systemu płatniczego dokonuje płatności przelewem. W tym wypadku Wnioskodawca otrzymuje od administratora systemu płatniczego listę transakcji zawierającą następujące dane: datę wpłaty, numer transakcji płatniczej, kwotę transakcji, imię i nazwisko klienta, adres mailowy klienta, oznaczenie formy płatności (tu nazwa banku nabywcy lub forma BLIK) oraz numer zamówienia. Wnioskodawca zatem może w sposób niebudzący wątpliwości powiązać daną transakcję z osobą zamawiającego.
  2. Nabywca dokonując zakupu podaje swój adres mailowy i dokonuje płatności za pośrednictwem systemu płatności mobilnych BLIK. W tym wypadku Wnioskodawca nie dysponuje pełnymi danymi nabywcy, brak imienia i nazwiska. Można jednak powiązać daną płatność (dzięki numerowi transakcji) z adresem mailowym nabywcy.

W obu przypadkach Wnioskodawca nie ewidencjonuje obrotu poprzez kasę rejestrującą.

W obu przypadkach wskazanych we wniosku (oznaczonych punktem 1 i punktem 2), Wnioskodawca na podstawie prowadzonych ewidencji i posiadanych dowodów zapłaty jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jakiej konkretnie transakcji dotyczy dana zapłata. Ponadto całość zapłaty za wykonane usługi następuje elektronicznie – na konto bankowe Wnioskodawcy (za pośrednictwem systemu obsługującego płatności elektroniczne).

Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej nie dokonuje dostawy towarów ani sprzedaży usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z odpłatnym udostępnianiem ebooków za pośrednictwem platformy internetowej oraz obsługującego płatności systemu internetowego.

Należy w tym miejscu zauważyć, że jak wyraźnie wskazał Wnioskodawca całość transakcji w ramach dokonywanej przez niego sprzedaży obsługuje system informatyczny, a wszystkie płatności dokonywane są przez nabywców przelewem bankowym przy czym Wnioskodawca przedstawia dwa różne od siebie sposoby dokonania zapłaty za pośrednictwem sytemu płatności elektronicznej. W obu przypadkach opisanych we wniosku Wnioskodawca na podstawie prowadzonych ewidencji i posiadanych dowodów zapłaty jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana zapłata.

Zatem, jak wynika z opisu sprawy zarówno w przypadku sytuacji oznaczonej numerem 1 jak i sytuacji oznaczonej numerem 2 warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego zostały spełnione. Bowiem jak sam wskazał Wnioskodawca płatność za wykonane usługi następuje w całości na konto bankowe Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do przedmiotowych usług za które zapłata będzie przekazywana na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła. Zwolnienie to ma zastosowanie zarówno do sytuacji opisanej w punkcie 1 jak i 2 stanu faktycznego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj