Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.693.2020.1.RR
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2020 r. (data wpływu 16 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do którego dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% dla otrzymywanych zaliczek związanych z eksportem towarów, w odniesieniu do którego dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:


(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa (dalej jako: Wnioskodawca) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest czynnym podatnikiem VAT, VAT-UE oraz posiada aktywny numer EORI. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest wytwarzanie maszyn do zgrzewania tworzyw sztucznych oraz maszyn wspierających zgrzewanie (wycinarki, podajniki itd.).

W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca otrzymuje zlecenia i zawiera umowy z kontrahentami zagranicznymi, w szczególności ze Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Rosji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Kanady i Chin, którzy zlecają Wnioskodawcy wyprodukowanie określonych maszyn na warunkach określonych w zawartej przez strony umowie.

Obok standardowych zgrzewarek wysokiej częstotliwości Wnioskodawca realizuje indywidualne projekty maszyn dopasowanych do charakteru branży. Według ścisłych wymogów kontrahenta projektowane i produkowane są maszyny standardowe ze specjalnymi narzędziami oraz maszyny specjalne, także w wariancie linii automatycznych dla przemysłu.

Wnioskodawca wystawia faktury zaliczkowe na poczet przyszłych dostaw, które to faktury opłacane są przez kontrahentów zgodnie z terminem płatności. Faktury zaliczkowe opiewają na kwoty 20-60% wartości maszyny/linii. Zapłata zaliczki jest warunkiem uruchomienia produkcji. Realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów. Wszystkie powyższe etapy procesu produkcyjnego wymagają stałego kontaktu z Kontrahentem w celu dokonywania na bieżąco koniecznych uzgodnień i dopracowania szczegółów funkcjonalności danej maszyny/linii.


W zależności od przedmiotu zamówienia możliwe są następujące ramy czasowe realizacji poszczególnych etapów produkcji:

  1. Specyfikacja realizacji zamówienia w przypadku standardowych maszyn ze specjalnymi narzędziami/lub innymi modyfikacjami
    1. Projekt: 2-4 tyg.
    2. Zamówienie komponentów: 4-6 tyg.
    3. Montaż: 4-8 tyg.
    4. Testy: 2-4 tyg.

  2. Specyfikacja realizacji zamówienia w przypadku maszyn prototypowych (bez linii automatycznych)
    1. Projekt: 8 - 20 tyg.
    2. Zamówienie komponentów: 4-8 tyg.
    3. Montaż: 6-12 tyg.
    4. Testy: 3-8 tyg.
  3. Specyfikacja realizacji zamówienia w przypadku linii automatycznych
    1. Projekt: 16 - 32 tyg.
    2. Zamówienie komponentów: 12 - 18 tyg.
    3. Montaż: 10 - 18 tyg.
    4. Testy: 6-10 tyg.

Wnioskodawca określa z Kontrahentem harmonogram wpłat zaliczek oraz ostateczny termin dostawy danego towaru, uwzględniający powyższy cykl produkcyjny. W zawartej z Kontrahentem umowie wskazany jest zawsze termin realizacji zamówienia. Zdarza się, że termin realizacji zamówienia, za zgodą stron, jest wydłużany, co zostaje potwierdzone aneksem do umowy. Wynika to ze zmian koncepcji/wymagań Kontrahenta podczas rutynowych ustaleń podczas realizacji zamówienia.

W związku z tym, że już w momencie podpisywania umowy i wystawienia faktury zaliczkowej Wnioskodawca jest świadomy, iż maszyny będą przedmiotem eksportu Wnioskodawca wystawia faktury zaliczkowe ze stawką 0%, właściwej dla eksportu towarów. Wnioskodawca nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminach określonych dla wystawionej faktury zaliczkowej. Dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium UE Wnioskodawca posiada w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury końcowej, tj. w terminach wskazanych powyżej, czyli nawet kilkanaście miesięcy po wystawieniu faktury zaliczkowej. W deklaracji VAT składanej za miesiąc dokonania eksportu Wnioskodawca wykazuje eksport towarów ze stawką VAT 0% w kwocie równej cenie towaru pomniejszonej o kwotę otrzymanych zaliczek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym opisanym powyżej, na podstawie art. 41 ust. 9b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2020.106 t.j. z dnia 2020 stycznia 23; dalej jako : „ustawa o VAT”), możliwe będzie zastosowanie stawki 0% dla zaliczki w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT od daty wpływu zaliczki i wykazanie jej w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyżej opisanego stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0% dla zaliczek wpłacanych w dacie przekraczającej 2 miesiące przed datą wysyłki towarów i wykazania jej w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę.

Przepisy ustawy o VAT regulują wprost kwestię możliwości zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie towarów, w sytuacji, gdy podatnik przed dokonaniem dostawy towarów otrzyma całość lub część zapłaty. Zgodnie z art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem, że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy (a w związku z nowelizacją od stycznia 2021 r. 6 miesięcy), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Równocześnie, jak stanowi art. 41 ust. 9b ustawy o VAT przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem, że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

W związku z powyższym, zastosowanie 0% stawki podatku dla czynności eksportu towarów w przypadku otrzymania zaliczki będzie możliwe, jeśli wywóz towarów nastąpi w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał taką zaliczkę. Powyższy warunek wywozu będzie spełniony, jeśli podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w terminie określonym w art. 41 ust. 6 i 7 ustawy, tj. co do zasady przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym upłynął termin, w jakim miał nastąpić wywóz towarów. Niespełnienie tego warunku spowoduje obowiązek zastosowania stawki właściwej dla danego towaru w kraju. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym podatnik będzie mógł dokonać korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał ten dokument.

Wyjątkiem od powyższego jest norma wynikająca z art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, która przewiduje możliwość przedłużenia okresu zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do otrzymanych zaliczek. Podkreślić należy, że o możliwości zastosowania normy art. 41 ust. 9b ustawy o VAT decydować będą każdorazowo obiektywne przesłanki takie jak zakres oraz specyfika realizacji dostawy oraz treść umów (odnośnie warunków dostawy) zawartych każdorazowo przez podatnika i jego kontrahenta. Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia "specyfika realizacji dostawy". Jednakże nie jest konieczne odwoływanie się do wykładni językowej ww. określenia, ponieważ zgodnie z linią interpretacyjną organów podatkowych ze specyfiką taką mamy do czynienia przede wszystkim w przypadku towarów o długim cyklu produkcyjnym.

Powyższe stanowisko zaprezentowane zostało w m.in. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 lutego 2017 r., nr 0461-ITPP3.4512.882.2016.1.JC, w której organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że: cyt.: "Warunkiem jest jednak specyfika realizacji dostaw Pojęcie to nie zostało sprecyzowane w przepisach, choćby przez wskazanie katalogu przykładowych sytuacji Nie mniej jednak wydaje się, że ze specyfiką taką będziemy mieli do czynienia zwłaszcza w przypadku towarów o długim cyklu produkcyjnym (przykładowo skomplikowane urządzenia przemysłowe maszyny), wynikającym np. z konieczności sprowadzania nietypowych części czy półproduktów, ograniczeniami wynikającymi ze zdolności produkcyjnych podatnika itd. koniecznością sprowadzania towarów czy półproduktów z dalekich miejsc. Istotne jest jednak, aby podatnicy określili w warunkach dostawy termin wywozu towarów - tylko w takim przypadku podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% w braku spełnienia warunku wywozu w ciągu 2 miesięcy. Termin określony przez strony na wywóz towarów w praktyce zastępuje w takim przypadku ustawowy termin 2 miesięcy".

W opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazał, że realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową polegającą na pracach koncepcyjnych, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów. Wszystkie powyższe etapy procesu produkcyjnego wymagają stałego kontaktu z Kontrahentem w celu dokonywania bieżących uzgodnień. Cały proces od dokonania zamówienia do dostarczenia Kontrahentowi zamówionego towaru jest długotrwały, wieloetapowy oraz charakteryzujący się istotnym stopniem skomplikowania z uwagi na jego innowacyjny charakter i może być rozciągnięty w czasie nawet na kilkanaście miesięcy.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy wskazać, że w sytuacji, gdy wywóz przedmiotu eksportu, na poczet którego Wnioskodawca otrzyma zaliczkę, nastąpi w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT znajdzie zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy o VAT.

Powyższe uzasadnione jest specyfiką procesu produkcji (długi cykl produkcyjny składający się z kilku etapów), wpływającą na szczególny w tym przypadku sposób wpłacania zaliczek przez odbiorców i późniejszą realizację dostaw. Określone przez Wnioskodawcę, przez rozpoczęciem realizacji zlecenia, terminy realizacji dostawy są każdorazowo potwierdzone warunkami dostawy wskazanymi w umowie zawartej z Kontrahentem, w której określony jest termin wywozu towarów. Wnioskodawca będzie także w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, o których mowa w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym ma on prawo zastosować stawkę podatku w wysokości 0% dla otrzymanych zaliczek z tytułu eksportu opisanych towarów i wykazania ich w deklaracji za okres, w którym otrzymał te zaliczki, ponieważ zostaną spełnione warunki wynikające z powołanych przepisów ustawy o VAT, w szczególności art. 41 ust. 9b ustawy o VAT, w związku z art. 41 ust. 9a ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.


Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy – przez eksport towarów rozumie się - dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Ilekroć w przepisach jest mowa o terytorium kraju, rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast ilekroć jest mowa o terytorium państwa trzeciego – w myśl art. 2 pkt 5 ustawy – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.


Na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.


W myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.


Przy czym stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

  1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
  2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
  3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.


Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju (art. 41 ust. 7 ustawy). Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8 ustawy).

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (art. 41 ust. 9 ustawy).

Jednocześnie na podstawie art. 41 ust. 9a ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2020 r., jeżeli podatnik otrzymał całość lub część zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów, stawkę podatku 0% w eksporcie towarów stosuje się w odniesieniu do otrzymanej zapłaty, pod warunkiem że wywóz towarów nastąpi w terminie 2 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał tę zapłatę, oraz podatnik w tym terminie otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6. Przepisy ust. 7, 9 i 11 stosuje się odpowiednio.

Natomiast od 1 styczni 2021 r. zgodnie z art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. nr 2419) - dalej „ustawa zmieniająca” – w art. 41 w ust. 9a wyrazy "w terminie 2 miesięcy" zastępuje się wyrazami "w terminie 6 miesięcy".

Przy czym, zgodnie z art. 41 ust. 9b ustawy, przepis ust. 9a stosuje się również, jeżeli wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż określony w ust. 9a, pod warunkiem że wywóz towarów w tym późniejszym terminie jest uzasadniony specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Tak więc, w przypadku otrzymania zaliczki z tytułu transakcji stanowiącej eksport towarów w rozumieniu ustawy, stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie wówczas, gdy wywóz towaru nastąpi w ciągu 2 miesięcy (lub po 1 stycznia 2021 r. – w terminie 6 miesięcy), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę i w tym terminie podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. W przypadku zaś, gdy wywóz towarów nastąpi w terminie późniejszym niż wskazany w art. 41 ust. 9a ustawy, podatnik może zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki jedynie w sytuacji, gdy wywóz w terminie późniejszym uzasadniony jest specyfiką realizacji tego rodzaju dostawy potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje zlecenia i zawiera umowy z kontrahentami zagranicznymi, w szczególności ze Stanów Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Rosji, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Kanady i Chin, którzy zlecają Wnioskodawcy wyprodukowanie określonych maszyn na warunkach określonych w zawartej przez strony umowie. Obok standardowych zgrzewarek wysokiej częstotliwości Wnioskodawca realizuje indywidualne projekty maszyn dopasowanych do charakteru branży. Według ścisłych wymogów kontrahenta projektowane i produkowane są maszyny standardowe ze specjalnymi narzędziami oraz maszyny specjalne, także w wariancie linii automatycznych dla przemysłu. Wnioskodawca wystawia faktury zaliczkowe na poczet przyszłych dostaw, które to faktury opłacane są przez kontrahentów zgodnie z terminem płatności. Faktury zaliczkowe opiewają na kwoty 20-60% wartości maszyny/linii. Zapłata zaliczki jest warunkiem uruchomienia produkcji. Realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów. Wszystkie powyższe etapy procesu produkcyjnego wymagają stałego kontaktu z Kontrahentem w celu dokonywania na bieżąco koniecznych uzgodnień i dopracowania szczegółów funkcjonalności danej maszyny/linii.

W zależności od przedmiotu zamówienia możliwe są różne ramy czasowe realizacji poszczególnych etapów produkcji. Wnioskodawca określa z Kontrahentem harmonogram wpłat zaliczek oraz ostateczny termin dostawy danego towaru, uwzględniający dany cykl produkcyjny. W zawartej z Kontrahentem umowie wskazany jest zawsze termin realizacji zamówienia. Zdarza się, że termin realizacji zamówienia, za zgodą stron, jest wydłużany, co zostaje potwierdzone aneksem do umowy. Wynika to ze zmian koncepcji/wymagań Kontrahenta podczas rutynowych ustaleń podczas realizacji zamówienia. Wnioskodawca nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminach określonych dla wystawionej faktury zaliczkowej. Dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium UE Wnioskodawca posiada w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury końcowej, tj. w terminach wskazanych powyżej, czyli nawet kilkanaście miesięcy po wystawieniu faktury zaliczkowej.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące możliwości zastosowania stawki podatku VAT 0% dla zaliczki w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT od daty wpływu zaliczki i wykazanie jej w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, uznać należy, że w analizowanym przypadku, w odniesieniu do płatności (zaliczek) otrzymywanych tytułem dostaw stanowiących eksport towarów (produkcja w Polsce i eksport do państw trzecich), w sytuacji gdy wywóz towarów nastąpi po upływie 2 miesięcy w przypadku płatności otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. (w przypadku płatności otrzymanych po 31 grudnia 2020 r. – po upływie 6 miesięcy) licząc od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymał zaliczkę na dostawę znajdzie zastosowanie stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 41 ust. 9a w zw. z art. 41 ust. 9b ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca – realizacja zamówienia jest złożonym i długotrwałym procesem, gdyż każdorazowo obejmuje fazę projektową, fazę zamawiania komponentów, fazę wyprodukowania i montażu oraz fazę testów, a zatem wywóz wyprodukowanych maszyn, w terminie późniejszym niż 2 miesięcy w przypadku płatności otrzymanych do dnia 31 grudnia 2020 r. (w przypadku płatności otrzymanych po 31 grudnia 2020 r. – po upływie 6 miesięcy) od końca miesiąca, w którym Wnioskodawca otrzymuje część płatności, uzasadniony jest specyfiką realizacji dostaw zamówionych maszyn. Wnioskodawca ponadto wskazał, że wszystkie powyższe etapy procesu produkcyjnego wymagają stałego kontaktu z Kontrahentem w celu dokonywania na bieżąco koniecznych uzgodnień i dopracowania szczegółów funkcjonalności danej maszyny/linii. Wnioskodawca określa z Kontrahentem harmonogram wpłat zaliczek oraz ostateczny termin dostawy danego towaru, uwzględniający powyższy cykl produkcyjny. W zawartej z Kontrahentem umowie wskazany jest zawsze termin realizacji zamówienia. Wnioskodawca nie posiada dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE (komunikat IE-599) w terminach określonych dla wystawionej faktury zaliczkowej. Dokumenty potwierdzające wywóz poza terytorium UE Wnioskodawca posiada w terminach właściwych dla dokonania dostawy i wystawienia faktury końcowej, tj. w terminach wskazanych powyżej, czyli nawet kilkanaście miesięcy po wystawieniu faktury zaliczkowej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro wywóz zamówionych maszyn/linii - na poczet których Wnioskodawca otrzymał / otrzyma zaliczki - nastąpił w terminie późniejszym niż określony w art. 41 ust. 9a ustawy, ale uzasadnione jest to specyfiką realizacji dostaw maszyn/linii, potwierdzoną warunkami dostawy wynikającymi z zawieranej umowy, w której określono termin wywozu towarów ww. urządzeń, to w opisanym przypadku znajduje zastosowanie norma zawarta w art. 41 ust. 9b ustawy.

W konsekwencji, przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 41 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 6a ustawy, Wnioskodawca ma / będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% w odniesieniu dla zaliczek w eksporcie towarów, dla której dostawy realizowane będą w terminie przekraczającym okres, o którym mowa w art. 41 ust. 9a ustawy o VAT od daty wpływu zaliczki i wykazanie jej w deklaracji za okres, w którym Wnioskodawca otrzymał tę zaliczkę.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj