Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.513.2020.1.DP
z 25 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP w tym samym dniu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku przekazania przez Fundację darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi oraz podmiotami zagranicznymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku przekazania przez Fundację darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi oraz podmiotami zagranicznymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest podmiotem działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 roku o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2167), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji (dalej: „Statut”).

Fundacja wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń, a także w rejestrze przedsiębiorców uzyskała w dniu 21 lutego 2002 r. Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT.

Zgodnie z § 6 Statutu celami Fundacji są:

  1. ochrona Muzeum i Biblioteki XYZ (…) jak również udostępnianie powyższych zbiorów społeczeństwu;
  2. działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa (w tym również polegająca na kształceniu studentów) oraz kulturalna, w tym także poprzez wsparcie organizacyjne lub finansowe organizacji prowadzących działalność w tym zakresie;
  3. ochrona dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (w szczególności rodziną X lub rodzinami spokrewnionymi), ich spuścizną i historią;
  4. wspieranie przedsięwzięć mających na celu upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa w pkt 3 powyżej;
  5. stworzenie i zapewnienie warunków dla rozwijania postaw patriotycznych, humanistycznych, prospołecznych, w tym poprzez działalność naukową, naukowo-techniczną, kulturalną i oświatową;
  6. działalność w zakresie kultu religijnego, w tym budowa, przejmowanie na własność, remont oraz adaptacja obiektów kultu religijnego.

Zgodnie ze Statutem dochody Fundacji i gromadzone przez nią środki przeznaczane są na realizację jej celów statutowych. Fundacja przeznacza dochód na cele statutowe na podstawie oświadczeń składanych zgodnie z art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”). Po uprzednim zadeklarowaniu dochodu jako przeznaczonego na realizację celów statutowych do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, konieczne jest wydatkowanie uzyskanego dochodu na cele statutowe. W toku prowadzonej działalności Fundacja dokonuje sukcesywnego wydatkowania uzyskanych środków finansowych oraz dochodów na cele statutowe.

W szczególności zgodnie ze Statutem Fundacja podejmuje aktywność w zakresie wspierania programowego oraz finansowania lub dofinansowywania:

  1. projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa;
  2. staży i praktyk dla uczniów i studentów;
  3. zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni;
  4. programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym;
  5. stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych Kresów Wschodnich Rzeczypospolitej;
  6. projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodziną X lub z rodzinami spokrewnionymi;
  7. renowacji i rewitalizacji obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodziną X lub z rodzinami spokrewnionymi.

Fundacja w toku swojej działalności prowadzi szereg inicjatyw o istotnym znaczeniu dla ochrony oraz kultywowania polskiego dziedzictwa narodowego.

Zgodnie ze Statutem swoje cele Fundacja realizowała i realizuje poprzez:

  • eksponowanie, w tym nieodpłatne lub odpłatne wypożyczanie na wystawy, przechowywanie, opracowywanie, konserwację, renowację, zabezpieczenia zbiorów Fundacji i jej budynków, w których te zbiory się mieszczą,
  • tworzenie, opracowywanie, digitalizacja i odpłatne lub nieodpłatne rozpowszechnianie dokumentacji fotograficznej obiektów wchodzących w skład zbiorów Fundacji,
  • przekazanie obiektów wchodzących w skład zbiorów Fundacji w depozyt instytucji muzealnej w celu ich eksponowania, przechowywania, opracowania naukowego, konserwacji i zabezpieczenia,
  • prowadzenie i wspieranie, w formie wydawnictw, stypendiów, konferencji, badań naukowych dotyczących Muzeum i Biblioteki XYZ, ich zbiorów i historii Rodziny X lub rodzin spokrewnionych, a także upowszechnianie wiedzy na ten temat,
  • poszukiwanie i rewindykację obiektów uprzednio należących do wyżej wymienionych zbiorów, a uznanych za zaginione bądź znajdujących się w innych zbiorach, względnie w posiadaniu osób lub instytucji nieuprawnionych,
  • uzupełnianie zbiorów i biblioteki przez nabywanie nowych obiektów, związanych z historią zbiorów, ich profilem naukowym lub historią Rodziny X lub rodzin spokrewnionych,
  • pomoc w edukacji dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej,
  • członkostwo lub wspieranie organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych lub tożsamych z celem Fundacji,
  • działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa (w tym również polegająca na kształceniu studentów) oraz kulturalna,
  • współdziałanie z innymi instytucjami, organizacjami oraz osobami dla osiągania wspólnych celów statutowych, zarówno poprzez wsparcie organizacyjne, jak i częściowe lub całkowite finansowanie przedsięwzięć lub pomoc w uzyskaniu niezbędnych funduszy z innych źródeł,
  • inicjowanie i prowadzenie współpracy z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wymienionych w celach działania Fundacji.

Zatem wydatkowanie dochodu Fundacji polega zarówno na finansowaniu inicjatyw własnych, jak również może polegać na wspieraniu innych podmiotów poprzez występowanie w charakterze sponsora przedsięwzięć lub wspierającego inne instytucje kulturalne. Wsparcie na rzecz innych podmiotów może odbywać się w formie darowizn przekazanych na rzecz organizatorów poszczególnych inicjatyw, którymi najczęściej są organizacje społeczne w tym fundacje realizujące cele społecznie pożyteczne, w tym zbieżne z celami, które są celami statutowymi Fundacji.

Fundacja, mając na względzie kwestię realizacji przyświecających Wnioskodawcy celów statutowych rozważa w przyszłości wydatkowanie posiadanych środków w formie darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, o celach zbieżnych z celami statutowymi Fundacji z przeznaczeniem na te cele. Rozważane są darowizny na rzecz podmiotów krajowych jak i zagranicznych (dalej: „Darowizny”). W takim przypadku środki pieniężne przekazane na podstawie Darowizny będą przeznaczone na działalność statutową obdarowanych instytucji, w tym fundacji, w zakresie prowadzonej przez te podmioty działalności naukowej, naukowo-technicznej, oświatowej (w tym również polegającej na kształceniu studentów) oraz kulturalnej. Rozważane jest dokonanie Darowizn ze wskazaniem, że środki pieniężne zostałyby przeznaczone przez podmioty obdarowane na cel lub cele zbieżne z celami Fundacji, tj.:

  1. ochrona dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (w szczególności rodziną X lub rodzinami spokrewnionymi), ich spuścizną i historią, lub
  2. wspieranie przedsięwzięć mających za przedmiot upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa jest w lit a) powyżej, lub
  3. pomoc w edukacji dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej, lub
  4. działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa oraz kulturalna, lub
  5. wspieranie programowe oraz finansowanie lub dofinansowanie:
    • projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa,
    • staży i praktyk dla uczniów i studentów,
    • zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni,
    • programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym,
    • stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych kresów wschodnich Rzeczypospolitej,
    • projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodzinami X, Y i Z, lub
  6. renowację i rewitalizację obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodziną X lub z rodzinami spokrewnionymi, lub
  7. członkostwo lub wspieranie organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych lub tożsamych.



Przewiduje się, że na podstawie umów Darowizn podmioty obdarowane będą zobowiązane do wykorzystania środków pieniężnych stanowiących przedmiot darowizn w celu realizacji wskazanego w umowie Darowizny jednego lub więcej z powyższych celów statutowych, co zapewni zbieżność z celami Fundacji.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?

Stanowisko Wnioskodawcy zakresie pytania nr 1:

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy zakresie pytania nr 2:

W ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Co więcej, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby podatnik mógł skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. jego celem statutowym musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
  3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
  4. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Wobec powyższego należy wskazać, że cele statutowe Fundacji mieszczą się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, a Fundacja nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Ponadto, zwolnienie będzie miało zastosowanie, z uwagi na przeznaczenie dochodu Fundacji na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, jak również faktyczne wydatkowanie go na te cele. Należy przy tym zaznaczyć, że przeznaczenie oraz wydatkowanie dochodu Fundacji charakteryzuje zbieżność celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Określony w Statucie Fundacji model jej działalności przewiduje wprost, że Fundacja może realizować swoje cele statutowe również poprzez wspieranie innych instytucji i organizacji, poprzez częściowe lub całkowite finansowanie przedsięwzięć tych instytucji. Zgodnie bowiem z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego Fundacja uprzednio zadeklarowała, że uzyskany dochód przeznaczy na cele statutowe. Wobec tego doszło do przeznaczenia dochodu na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W kontekście aspektu „wydatkowania” należy wskazać, iż wobec braku definicji ustawowej tego zwrotu pojęciu przypisać trzeba znaczenie potoczne, z którego wynika, że „wydatkowanie” stanowi rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenie za coś. Tym samym wydatkowaniem będzie fizyczne, rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenia za coś.

W ocenie Wnioskodawcy, takie rozumienie zwrotu „wydatkowanie” pozwala stwierdzić, że w wyniku przyszłych Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, których cele statutowe będą zbieżne z celami Fundacji dojdzie do „wydatkowania” dochodu Fundacji.

Fundacja dokona wydatkowania tj. uszczuplenia środków pieniężnych Fundacji w postaci faktycznego, fizycznego przesunięcia własności tych środków na inny podmiot, który na mocy umowy Darowizny będzie zobowiązany do wykorzystania otrzymanych środków na cele statutowe zbieżne z celami statutowymi Fundacji. Jednocześnie umowy Darowizn określą, że środki pieniężne będące przedmiotem Darowizn przeznaczone zostaną przez podmioty obdarowane na jeden lub więcej celów zdefiniowanych w następujący sposób:

  1. ochrona dziedzictwa kulturalnego w Polsce i za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem dziedzictwa I Rzeczypospolitej związanego z rodzinami magnacko-arystokratycznymi (w szczególności rodziną X lub rodzinami spokrewnionymi), ich spuścizną i historią, lub
  2. wspieranie przedsięwzięć mających za przedmiot upowszechnianie dziedzictwa, o którym mowa jest w lit a) powyżej, lub
  3. pomoc w edukacji dla młodzieży z Polski i terenów dawnej I Rzeczypospolitej, lub
  4. działalność na rzecz organizacji, których celami statutowymi są działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa oraz kulturalna, lub
  5. wspieranie programowe oraz finansowanie lub dofinansowanie:
    • projektów naukowo-badawczych i wydawniczych realizowanych przez szkoły i uczelnie wyższe, instytuty naukowe oraz wydawnictwa,
    • staży i praktyk dla uczniów i studentów,
    • zakupu sprzętu niezbędnego dla działalności szkół i uczelni,
    • programów telewizyjnych i radiowych oraz wydawnictw o charakterze kulturalnym, naukowym, badawczym i edukacyjnym,
    • stypendiów ułatwiających podjęcie nauki w Polsce osobom pochodzenia polskiego, a zamieszkałym poza jej terytorium, ze szczególnym uwzględnieniem osób pochodzących z obszaru byłych kresów wschodnich Rzeczypospolitej,
    • projektów kulturalnych, naukowych i edukacyjnych realizowanych w szczególności w miejscowościach historycznie związanych z rodzinami X, Y i Z, lub
  6. renowację i rewitalizację obiektów zabytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów powiązanych z rodziną X lub z rodzinami spokrewnionymi, lub
  7. członkostwo lub wspieranie organizacji zrzeszających fundacje polskie i zagraniczne, o celach zbieżnych lub tożsamych.



W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy środki pieniężne będą wydatkowane na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy w tym kontekście zaznaczyć, że w sformułowaniu „przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe” mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy wydatkowaniem będzie zarówno podjęcie konkretnych inicjatyw własnych, jak również wydatki finansowe (darowizny) poniesione na rzecz podmiotów realizujących zbieżne cele statutowe, które z racji obowiązków wynikających ze swych statutów oraz bezpośrednio ze wskazań darczyńcy (Fundacji) będą gwarantem wydatkowania środków na cele preferowane przez ustawodawcę.

Powyższe rozumowanie potwierdza również logika metodologii opodatkowania. Otóż obdarowane podmioty (inne fundacje, muzea, inne instytucje pożytku publicznego) albo opodatkowują otrzymane darowizny jako dochód podatkowy, albo, pod warunkiem że przeznaczą i wydatkują ten dochód zgodnie z własnymi celami statutowymi, mają prawo również skorzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Co oznacza, że finalny cel bezpośredniego finansowania działalności „przechodzi” na kolejny obowiązany podmiot.

Potwierdzenie takiego podejścia znajduje odzwierciedlenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 20 listopada 2000 r. sygn. FPS 9/00 nie miał żadnych wątpliwości, że w zakresie działalności o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT mieszczą się zarówno bezpośrednie jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie. Wynika to z definicji pojęcia „działalność” rozumianego jako: „zespół czynności, działań, podejmowanych w jakimś celu, zakresie, czynny udział w czymś, działanie, praca; działalność artystyczna, literacka, polityczna, działalność w dziedzinie albo w zakresie (...)” (Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka, t. I, Warszawa 1978, s. 486). Nie tylko zatem podejmowanie i prowadzenie działalności określonej w ww. przepisie, ale także jej wspieranie, wypełnia ustawowe przesłanki uprawniające do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. W przytoczonej uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazano iż: Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a wiec wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się bezpośredniej realizacji takich działań. W kontekście przytoczonej uchwały należy zwrócić uwagę, że posiada ona szczególnie doniosły charakter bowiem została ona wydana w składzie 7 sędziów. Przedmiotowa uchwała nie stanowi, co prawda źródła powszechnie obowiązującego prawa w Polsce, natomiast pogląd w niej wyrażony ma moc ogólnie wiążącą. Istota owej mocy ogólnie wiążącej uchwał sprowadza się do tego, że stanowisko zajęte w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego wiąże pośrednio wszystkie składy orzekające sądów administracyjnych. Dopóki więc nie nastąpi zmiana tego stanowiska, dopóty sądy administracyjne powinny je respektować.

Stanowisko judykatury koresponduje również ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 16 marca 1995 r. nr PO 4/F-722-265/95 oraz w komunikacie z dnia 27 marca 1995 r. (Zbiór prawa podatkowego. Komentarze. Orzecznictwo. Wyjaśnienia, t. II, Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wydawnictwo C. H. Beck, s. VI-20 i VI-25). Ministerstwo, wyjaśniając sformułowanie „których celem statutowym jest działalność”, stwierdziło, że należy przez nie rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Również doktryna prawa podatkowego, zwraca uwagę na możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji pośredniego wspierania celów preferowanych przez ustawodawcę. A. Mariański („Przeznaczenie a wydatkowanie. Zwolnienia od podatku dochodowego”, Monitor Podatkowy 2002, Nr 8) przywołał przykład podmiotu realizującego cele z zakresu „sportu”, który wydatkuje swoje dochody na ten właśnie cel i pokreślił, że: (...) nie można uznać, iż musi to być wydatek, który ma służyć bezpośrednio uprawianiu sportu. Zatem nie tylko zakup sprzętu sportowego, ale także wydatek na inne cele, które pośrednio mogą służyć takiej działalności, oznaczać będzie, iż taki dochód korzysta ze zwolnienia od podatku.

Ostatecznie, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że działania realizowane przez wsparcie finansowe (czyli darowizny) są jedną z powszechnych, o ile nie przeważających, form prowadzenia aktywności charytatywnych i dobroczynnych. Zatem przyjęcie odmiennego podejścia w tym zakresie może w sposób niekorzystny wpłynąć na aktywność instytucji charytatywnych, które w obliczu konieczności zapłaty podatku zaniechają działań związanych ze wsparciem finansowym innych podmiotów o zbieżnych lub tożsamych celach statutowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT znajduje również odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych. W wydanej niedawno indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.244.2020.1.KS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zaaprobował stanowisko wnioskodawcy (będącego fundacją) w zakresie wykładni i stosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Organ interpretacyjny potwierdził, że w wyniku przekazania przez wnioskodawcę darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W opisie zdarzenia przyszłego wnioskodawca wskazał, iż darowizny dokonywane będą na rzecz innych instytucji, w tym fundacji, o celach zbieżnych z celami statutowymi wnioskodawcy. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w pełnym zakresie i odstąpił od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy.

Prawidłowość stanowiska Fundacji potwierdzają również następujące interpretacje indywidualne wydane w analogicznym stanie faktycznym:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2016 r. sygn. IBPB-2-2/4510-86/15/MM, w której wskazano iż: A zatem w oparciu o przedstawione powyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że Fundacja przeznaczając otrzymaną darowiznę na rzecz Niepublicznego Przedszkola Integracyjnego, które opiekuje się wyłącznie dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i ruchową, zgodnie postanowieniami statutu, jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Reasumując, skoro celem statutowym Fundacji jest działalność w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci oraz wspieranie działalności podmiotów, które realizującą cele zbieżne z celami Fundacji to dochód z tytułu otrzymanej przez Fundację darowizny w części w jakiej zostanie przekazany na rzecz przedszkola opiekującego się dziećmi niepełnosprawnymi będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 listopada 2012 r. sygn. IPPB5/423-757/12-2/MW, w której organ stwierdził że: Zatem dochody Fundacji przeznaczone w przyszłości na Jej cele statutowe, tj. wsparcie finansowe innych podmiotów prowadzących działalność zbieżną z działalnością Fundacji, poprzez m.in. udzielanie pożyczek, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, iż elementy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Fundację oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie których udzielono odpowiedzi na przedmiotowy wniosek, nie ulegną zmianie.

W konsekwencji zasadnym jest przyjęcie, że przekazanie darowizn pieniężnych na realizację przez inny podmiot preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych jest wydatkowaniem dochodu w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Jednocześnie w świetle przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie ma znaczenia czy podmiotem obdarowanym będzie instytucja (w tym fundacja) krajowa, czy zagraniczna, skoro darowizna zostanie przekazana na realizację celów statutowych (preferowanych przez ustawodawcę), które są zbieżne dla Fundacji i podmiotów obdarowanych. Powołany przepis nie wprowadza bowiem rozróżnienia terytorialnego.

Potwierdzenie takiego podejścia znajduje odzwierciedlenie w praktyce sądów administracyjnych. W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. sygn. II FSK 827/07 NSA nie miał żadnych wątpliwości, że darowizna na rzecz fundacji zagranicznej realizującej cele preferowane przez ustawodawcę objęta jest zakresem przedmiotowego zwolnienia. W stanie faktycznym powołanej sprawy fundacja polska przekazała na rzecz czeskiej fundacji darowiznę z przeznaczeniem na realizację zbieżnych lub tożsamych celów statutowych, tj. ochronę zdrowia (leczenie dzieci z chorobami nowotworowymi). Darczyńca miał jednak wątpliwości, czy wspieranie działalności podmiotu zagranicznego poprzez przekazanie darowizny będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym zwrócił się do organów podatkowych o potwierdzenie słuszności swojego stanowiska. NSA w powyższym wyroku podkreślił, że zakres przedmiotowego zwolnienia nie doznaje ograniczeń terytorialnych, a zatem jego stosowanie nie jest zawężone jedynie do terytorium Polski. Naczelny Sąd Administracyjny w powyższym wyroku nie miał żadnych wątpliwości w zakresie zasadności zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wskazując że: Nie negując zapatrywania, że co do zasady zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. ma na celu wspieranie przez państwo polskie sfer życia społecznego min. ochrony zdrowia, nie można z niego wywodzić, że ustawodawca zakres przedmiotowy omawianego zwolnienia ograniczył wyłącznie do terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przeczy temu wykładnia językowa omawianego przepisu, która nie wskazuje na jakiekolwiek jego ograniczenia terytorialne. W konsekwencji należy wskazać, że Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w wyniku dokonania Darowizn zarówno na rzecz krajowych, jak i zagranicznych instytucji, w tym fundacji.

Takie też stanowisko przedstawił Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej niedawno indywidulanej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.244.2020.1.KS. W interpretacji tej organ w pełni zaaprobował stanowisko wnioskodawcy, iż w wyniku przekazania przez wnioskodawcę (będącego fundacją) darowizn środków pieniężnych, na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami zagranicznymi o zbieżnych celach statutowych, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odstąpił zresztą od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy, gdyż uznał je za prawidłowe w pełnym zakresie.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, niezależnie od tego, czy będą to podmioty krajowe lub zagraniczne, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie należy wskazać, że Wnioskodawca we własnym stanowisku powołał nieaktualny przepis art. 17 ust. 1a pkt 1) ustawy o CIT. Zgodnie z obecnym brzmieniem, przepis art. 17 ust. 1a pkt 1) ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego.

Powyższe nie ma jednak wpływu na ocenę stanowiska Fundacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj