Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.955.2020.1.KK
z 22 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2020 r. (data wpływu 23 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu, w związku z realizacją projektu pn. „…..” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu, w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

…… w konsorcjum z …… złożyły wniosek o dofinansowanie z Programu …… „…..” projektu pod nazwą „…..”.

Celem projektu jest wspieranie rozwoju technologicznego, innowacji i transfer wiedzy w obszarze akwakultury, poprzez opracowanie, testowanie i wdrożenie do hodowli w gospodarstwach rybackich …… oraz technologii …… .

Głównymi zagrożeniami produkcji rybackiej w Polsce są: niekorzystne zmiany środowiskowe polegające na coraz częściej występujących suszach, choroby dziesiątkujące populacje ryb, zanieczyszczenia wód, zarówno ujmowanych w celu zapewnienia funkcjonowania stawów, jak również zrzucanych do ekosystemów naturalnych.

W …… prowadzone są prace mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu powyższych czynników na środowisko. …… od lat prowadzi prace badawczo-rozwojowe w zakresie nowych, bliskich naturze metod poprawy jakości środowiska i zwiększania jego potencjału środowiskowego.

W projekcie, wyżej przedstawione kierunki badań …. zostaną wykorzystane w celu opracowania kompleksowego sposobu oczyszczania wód w akwakulturze. Wraz z partnerem konsorcjum, zespoły opracują innowacyjny i pierwszy w Polsce system łączący intensywny podchów ryb w obiekcie cieplarnianym sprzężony z ekstensywną akwakulturą oraz zasilany wodą ze stawu w układzie recyrkulacji. Woda poprodukcyjna pochodząca z intensywnej hodowli ryb będzie wstępnie oczyszczana z powstałych biogenów w zintegrowanym systemie akwaponicznym, a następnie odprowadzana do stawu hodowlanego, w którym będą zachodziły dalsze procesy jej oczyszczania dzięki prowadzonej ekstensywnej produkcji ryb. Z tego samego stawu uzdatniona woda będzie pobierana z powrotem do obiektu cieplarnianego na potrzeby intensywnej produkcji ryb, przechodząc dodatkowo przez system filtracyjny. Odpowiednie parametry wody, zasilającej system intensywnej hodowli zostaną zapewnione dzięki opracowanemu i wybudowaniu przez …. innowacyjnego systemu filtracji wody pobieranej ze stawu. W projekcie szczególny nacisk kładziony jest na procesy filtrowania i uzdatniania wody, gdyż czysta woda jest podstawą wydajnej i ekologicznej produkcji rybackiej.

W przygotowanym intensywnym systemie hodowlanym prowadzony będzie chów ……, uzyskanych w trakcie prowadzonych prac badawczych i selekcyjnych. Dzięki odizolowaniu od środowiska zewnętrznego poprzez zamknięcie hodowli w obiekcie cieplarnianym oraz poprzez wydajny system filtracji oraz uzdatniania wody, jak i ciągle prowadzony monitoring obecności patogenów ryb, możliwe będzie przyśpieszone otrzymanie tarlaków oraz produkcja materiału obsadowego wolnego od ….. jak i innych czynników chorobotwórczych.

Realizacja projektu będzie przebiegała przez osiąganie kolejnych celów podzielonych na dwa etapy w okresie od …… do …...

Realizacja projektu pozwoli opracować, przetestować i wdrożyć nowoczesny, innowacyjny i kompleksowy program hodowli ryb w Polsce. Innowacyjność projektu składa się z trzech zintegrowanych ze sobą filarów nowoczesnej akwakultury.

Po pierwsze, projekt wykorzystuje potencjał genetyczny ryb w celu zwiększenia ich odporności na infekcje wirusowe. Metoda ta będzie się opierała na zestawie zweryfikowanych pod kątem odporności antywirusowej markerów oraz uwzględniała ich związek z parametrami produkcyjnymi.

Po drugie, projekt zakłada chów docelowego stada zarodowego i produkcje materiału zarybieniowego w zasobooszczędnym (a więc przyjaznym dla środowiska) systemie cieplarnianym, wykorzystującym akwaponikę i energię słoneczną.

Po trzecie, stworzony w ramach projektu system podczyszczania wód zrzucanych ze stawów hodowlanych, bazujący na naturalnych procesach biologicznych, wytworzy system zamkniętego obiegu i ograniczy straty wody.

Ta kompleksowa, nowa innowacyjna metoda technologii chowu ….. przyczyni się do produkcji zdrowej żywności przy jednoczesnym spełnieniu celów Ramowej Dyrektywy Wodnej w kontekście zmniejszenia presji na zasoby wodne. Zakładane w projekcie cele technologii chowu zmniejszą skalę śladu węglowego w gospodarstwach rybackich a uzyskany materiał zarybieniowy przyczyni się do zmniejszenia stosowania chemikaliów i środków leczniczych, co się przełoży na większe bezpieczeństwo żywności.

Po zakończeniu prac badawczo-wdrożeniowych Konsorcjum przygotuje do druku broszurę, gdzie w formie popularno-naukowej zostanie przedstawiony projekt, jego wykonanie i główne wyniki. Wyniki będą też upowszechniane na konferencjach specjalistycznych oraz w artykułach naukowych w czasopismach z listy JCR.

Do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione przez beneficjenta z tytułu realizacji tej operacji, w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 69 ust. 3 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 9UE0 nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r.

Wnioskowany projekt nosi charakter projektu badawczego a jego realizacja nie będzie związana z przekazaniem wyników konkretnemu odbiorcy, będzie ona stanowić wyłącznie wynik naukowo-badawczy.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez …… czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

…… nie będzie dokonywało obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy …… jako podmiot realizujący ww. zadanie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot?

Zdaniem Wnioskodawcy, …… jako podatnik, stoi na stanowisku, że w przypadku projektu „…..” nie ma możliwości obniżenia należnego podatku o podatek naliczony, oraz jego zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabyte w celu zrealizowania projektu, nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma więc możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu, w związku z realizacją projektu pn. „…..”, ponieważ nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj